Talousarvioesitys 2016
01. (29.01, osa) Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot
Valtio saa luopua yksinomistuksestaan CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy:ssä.
Selvitysosa:CSC-Tieteen tietotekniikan keskus Oy on valtion sataprosenttisesti omistama yhtiö, jonka omistajapohjaa on tarkoituksena laajentaa yliopistolain (558/2009) 1 §:ssä mainituilla yliopistoilla ja ammattikorkeakoululain (932/2014) 7 §:n mukaisen toimiluvan saaneilla ammattikorkeakouluilla, jotta yhtiön palvelut saadaan tukemaan tieteen ja tutkimuksen resurssien hyödyntämistä nykyistä tehokkaammalla tavalla.
01. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 962 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös opiskelijoiden oikeusturvalautakunnan menoihin.
Selvitysosa:Opetus- ja kulttuuriministeriö vastaa osana valtioneuvostoa koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan kehittämisestä ja kansainvälisestä yhteistyöstä. Ministeriö vahvistaa toiminnallaan yhteiskunnan osaamisen ja luovuuden perustaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön toiminnallista tuloksellisuutta koskevat tavoitteet:
1. Ministeriön strateginen toiminta on toimintaympäristön muutoksia ennakoivaa ja ministeriön toimialaa ohjaavaa. Tiedolla johtaminen tukee ministeriön päätöksentekoa ja strategista toimintaa.
2. Lainsäädäntöprosessi on selkeästi ja suunnitelmallisesti johdettu. Lainsäädännön valmistelu on laadukasta ja asiantuntevaa.
3. Toiminnan ja talouden suunnittelussa varaudutaan talouden ja työllisyyden kehityksestä sekä muusta yhteiskunnallisesta kehityksestä aiheutuviin vaikutuksiin. Jatketaan hallinnonalan rakenteen uudistamista. Toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.
4. Ministeriön johtaminen ja toimintatavat tukevat asetettujen tulostavoitteiden saavuttamista ja henkilöstön työhyvinvointia. Kehitetään ministeriön henkilöstöstrategian mukaisesti pitkäjänteistä ja ennakoivaa henkilöstösuunnittelua ja johtamista.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 28 400 | 20 845 | 19 162 |
Bruttotulot | 748 | 200 | 200 |
Nettomenot | 27 652 | 20 645 | 18 962 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 057 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 181 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Poliittinen toiminta (HO 2015) | -65 |
Siirto momentille 23.01.02 | -75 |
VNHY:n perustamisesta aiheutuva siirto momentille 23.01.01 (-5 htv) | -1 234 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -24 |
Palkkaliukumasäästö | -119 |
Palkkausten tarkistukset | 137 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -132 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -165 |
Valtion vahingonkorvaustoiminnan keskittäminen (siirron palautus momentilta 28.20.01) | 2 |
Tasomuutos | -8 |
Yhteensä | -1 683 |
2016 talousarvio | 18 962 000 |
2015 talousarvio | 20 645 000 |
2014 tilinpäätös | 27 776 000 |
02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 883 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) oppimateriaalin kehittämiseen ja tuottamiseen
2) enintään 650 000 euroa ruotsinkielisen ja muun vähälevikkisen oppimateriaalimyynnin liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen
3) enintään 50 000 euroa avustuksina jaettavaksi vähälevikkisen ruotsinkielisen oppimateriaalin tuottamiseen
4) 500 000 euroa avustuksena saamelaiskäräjille saamenkielisen oppimateriaalin tuottamiseen
5) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Opetushallitus toimii asiantuntijakeskusvirastona, joka vastaa toimialaansa kuuluvan varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kehittämisestä, edistää koulutuksen tuloksellisuutta sekä seuraa varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestämistä. Opetushallitus toteuttaa toimialansa opetussuunnitelmien, tutkintojen ja valmentavien koulutusten valmistelu-, päätös- ja toimeenpanotehtävät, valmistelee varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä toteuttaa koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen tähtäävää informaatio-ohjausta ja hanketoimintaa. Opetushallitus toteuttaa virastolle erikseen säädetyt ja määrätyt hallinto- ja palvelutehtävät. Opetushallitus vastaa ulkomailla suoritettujen korkeakoulututkintojen rinnastamisesta ja toisessa EU/ETA-maassa hankitun ammattipätevyyden tunnustamisesta sekä auktorisoitujen kääntäjien ja kielitutkintojen tutkintojärjestelmien kehittämisestä ja valvonnasta. Opetushallituksen yhteydessä toimii 26 koulutustoimikuntaa ja 147 tutkintotoimikuntaa, joiden hallintotehtävistä Opetushallitus huolehtii. Opetushallitus tulosohjaa Opetushallituksen kirjanpitoyksikköön kuuluvia valtion oppilaitoksia.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Opetushallitukselle seuraavat tavoitteet:
- — Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden valmistelu
- — Esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toimeenpanon tukeminen
- — Lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden valmistelu
- — Ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteiden uudistaminen ja muiden määräysten uudistaminen uusien säädösten mukaiseksi
- — Ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittäminen ja tutkintorakenne-esitysten valmistelu
- — Opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden rakenteistaminen ja sähköistäminen.
- — Kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeiden toteuttaminen koulutuspoliittisten ohjelmien mukaisesti
- — Hyvien käytäntöjen, toimintamallien ja -menetelmien tuottaminen ja levittäminen yhteistyössä koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa
- — Nuorten oppisopimuskoulutuksen ja työssäoppimisen kehittäminen sekä yksilöllisten opintopolkujen ja joustavien tutkinnon suorittamistapojen vahvistamiseen osallistuminen
- — Osaamisperusteisen, työelämän tarpeita vastaavan, yksilöllisen ja joustavan ammatillisen koulutuksen kehittämisen tukeminen
- — Tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön edistäminen
- — Oppilaitosten työrauhaa sekä oppilas- ja opiskelijahuoltoa koskevien uudistusten toimeenpanon tuki.
- — Koulutuspoliittisen päätöksenteon ja koulutuksen kehittämisen tietoperustaisuuden vahvistaminen sekä indikaattori- ja tilannekatsaustuotanto päätöksentekijöiden ja koulutuksen kehittäjien tarpeisiin
- — Mallien ja käytäntöjen levittäminen ja juurruttaminen opintojen läpäisyasteen nostamiseksi ja opintojen nopeuttamiseksi
- — Ennakointitiedon tuottaminen, määrällisen ja laadullisen ennakoinnin yhteensovittaminen
- — Ammatillisen koulutuksen laatustrategian toimeenpano
- — Paikallisen ja alueellisten kehittämissuunnitelmien valmistelun tukeminen opetustoimen johdon kehittämisohjelmalla sekä kehittämisverkoston avulla tavoitteena opetushallinnon tehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen sekä koulutuksen järjestäjäkentän muutoksesta nousevien opetushallinnon uudistamistarpeiden tukeminen hallitusohjelman ja sen toimintasuunnitelman mukaisesti
- — Jatketaan Opintopolku.fi -palvelukokonaisuuden kehittämistä ja laajentamista. Kehitetään uutta todennetun osaamisen rekisteriä. Korkeakoulujen sähköistä hakujärjestelmää kehitetään toisen vaiheen edellyttämin toiminnallisuuksin.
- — Kehittämistoiminnan kokoaminen laajoihin, kansallista koulutuspolitiikkaa tukeviin hankkeisiin
- — Opetustoimen henkilöstökoulutuksen kehittäminen tukemaan eri koulutusmuotojen ja koko opetustoimen kansallisia kehittämisohjelmia siten, että yhteyttä opettajien peruskoulutukseen tiivistetään
- — Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen rakenteellisen kehittämisen tukeminen
- — Tutkintotoimikuntien toiminnan kehittäminen ja määrän vähentäminen sekä Opetushallituksen yhteyteen perustettavan näyttötutkintosihteeristön toiminnan organisointi
- — Koulutustoimikuntien toiminnan kehittäminen.
- — Opetushallitus kehittää rakenteitaan, toimintatapojaan ja -prosessejaan sekä palveluitaan tehokkaan ja laadukkaan toiminnan turvaamiseksi keskittyen ydintehtäviinsä
- — Opetushallitus kehittää toimintaansa Opetushallituksen sopeuttamissuunnitelman mukaisesti
- — Opetushallitus tukee maksullisella palvelutoiminnallaan koulutuspoliittisten tavoitteiden toteutumista ja edistää opetustoimen tuloksellisuutta
- — Opetushallitus turvaa vähälevikkisen oppimateriaalin saatavuuden
- — Opetushallituksen liiketaloudellisen toiminnan tavoitteena on taloudellisen kannattavuuden säilyminen.
Opetushallituksen suoritteet (kpl)
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
|
1. Perustoiminnan tuotoksia | |||||
Opetussuunnitelmien perusteet | 2 | - | 3 | - | 1 |
Tutkinnon perusteet/ammattikoulutus | |||||
— Perustutkinnot | 1 | 1 | 52 | 52 | 15 |
— Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot | 45 | 40 | 30 | 30 | 30 |
— Ammatillisen, lukiokoulutuksen, ammattikorkeakoulun ja yliopistojen yhteishaun hakijamäärät | 314 500 | 349 035 | 281 130 | 262 000 | 260 000 |
— Opintopolku-palvelun käyttäjämäärät | 2 500 000 | 3 000 000 | |||
— Opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksiin osallistuneiden määrät | 33 042 | 27 946 | 35 068 | 20 000 | 20 000 |
2. Maksullisen palvelutoiminnan tuotokset | |||||
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||||
— Opetushallinnon tutkinto | 345 | 460 | 349 | 300 | 300 |
— Päätös korkeakoulututkinnon tunnustamisesta | 720 | 897 | 853 | 850 | 850 |
— Valtionhallinnon kielitutkinnot | 1 200 | 1 249 | 1 034 | 1 200 | 1 200 |
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen tutkintomaksut (kpl) | 48 000 | 49 419 | 49 000 | 47 000 | 47 000 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||||
— Koulutettavapäivät | 12 995 | 10 922 | 10 671 | 10 000 | 10 000 |
— Tilatut konsultoinnit ja arvioinnit | 59 | 27 | 4 | 4 | 4 |
— Myydyt julkaisut ja oppimateriaalituotteet | 69 140 | 73 672 | 62 771 | 60 000 | 60 000 |
— Ulkomaisten tutkintojen vastaavuuslausunnot | 71 | 60 | 51 | 50 | 50 |
3. Palvelukyvyn tunnuslukuja | |||||
— Tutkinnon tunnustamista koskevien päätösten käsittelyaika (kk) | 3,5 | 3,5 | 3,0 | 3,5 | 3,5 |
— Maksullisten koulutusten asiakastyytyväisyys (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 | 4,1 | 4,1 |
- — Opetushallituksen henkilöstön asiantuntijuus ja osaaminen perustuvat tietoperusteisuuteen, verkostoitumiseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen.
- — Opetushallitus kehittää johtamista ja esimiestyötä.
- — Opetushallitus edistää työhyvinvointia ottamalla huomioon työntekijöiden ikään ja elämäntilanteeseen liittyvät tekijät.
- — Opetushallitus turvaa riittävät resurssit ydintehtävien hoitamiseen kehittämällä henkilöstörakennetta, henkilöstösuunnittelua, työtä ja osaamista sekä toimimalla verkostoyhteistyössä.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Henkilötyövuodet (mom. 29.01.02) | 264 | 261 | 251 | 217 | 232 |
Henkilötyövuodet (muut momentit) | 23 | 24 | 20 | 20 | 20 |
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä, % | 8,2 | 15,5 | 9,8 | 6,1 | 9,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,4 | 3,5 | 3,3 | 3,6 | 3,4 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 8,6 | 8,1 | 7,7 | 8,0 | 7,5 |
Koulutustasoindeksi | 6,1 | 6,2 | 6,2 | 6,0 | 6,1 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 31 505 | 30 235 | 29 483 |
Bruttotulot | 8 027 | 8 000 | 7 600 |
Nettomenot | 23 478 | 22 235 | 21 883 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 230 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 420 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet, vähälevikkinen oppimateriaalituotanto (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 1 289 | 1 250 | 1 280 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 807 | 1 900 | 1 930 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -518 | -650 | -650 |
Kustannusvastaavuus, % | 71 | 66 | 66 |
Hintatuki | 330 | 650 | 650 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen, % | 90 | 100 | 100 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, muut liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 245 | 2 550 | 2 550 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 866 | 2 100 | 2 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 379 | 450 | 250 |
Kustannusvastaavuus, % | 120 | 121 | 111 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 3 618 | 3 500 | 3 550 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 576 | 3 500 | 3 550 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 42 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 101 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Opiskelijavalintapalvelut (siirron palautus momenteille 28.90.30, 29.10.01, 29.20.30 ja 29.30.21) | -150 |
Perustoiminnan turvaaminen (siirto momentilta 29.30.20) | 325 |
Säästöjen jaksottaminen (siirron palautus momentille 29.10.01) | -525 |
Säästöjen jaksottaminen (siirron palautus momentille 29.30.20) | -500 |
Todennetun osaamisen rekisteri (v. 2016 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 880 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -196 |
Palkkaliukumasäästö | -56 |
Palkkausten tarkistukset | 86 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -99 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -97 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 15 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -22 |
Tasomuutos | -13 |
Yhteensä | -352 |
2016 talousarvio | 21 883 000 |
2015 I lisätalousarvio | 880 000 |
2015 talousarvio | 22 235 000 |
2014 tilinpäätös | 22 668 000 |
03. Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 237 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) 1 600 000 euroa ulkomailla tapahtuvan Suomen kielen ja kulttuurin opetuksen järjestämiseen ja tunnettuuden lisäämiseen mukaan lukien ulkomailla palvelevien yliopisto-opettajien sekä muiden asiantuntijoiden, yhteensä enintään 47 henkilön, palkkaukseen
2) 2 870 000 euroa opiskelija-, harjoittelija-, opettaja-, nuoriso- ja asiantuntijavaihtoon sekä virkamiesvaihtoon myönnettäviin stipendeihin, apurahoihin ja avustuksiin.
Momentille saa nettobudjetoida Euroopan unionin rahoittaman Erasmus + -ohjelman ja Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittaman Nordplus-ohjelman apurahoja koskevat tulot ja menot.
Selvitysosa:Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO on asiantuntija- ja palveluvirasto, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen yhteiskunnan kansainvälistymistä koulutuksen, työelämän, kulttuurin ja kansalaistoiminnan alueilla sekä nuorison keskuudessa erilaisten liikkuvuus- ja yhteistyöinstrumenttien sekä tiedon avulla.
Toiminnan tavoitteena on aidosti kansainvälinen ja avarakatseinen yhteiskunta, jonka jäsenet osaavat ja haluavat toimia monikulttuurisessa yhteisössä ja näkevät erilaisuuden rikkautena.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMOlle seuraavat tavoitteet:
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO
- — toimeenpanee apuraha- ja muita liikkuvuus- ja yhteistyöohjelmia sekä vastaa Euroopan unionin Erasmus + -ohjelman sekä Luova Eurooppa -ohjelman, Kansalaisten Eurooppa ja Management Partnership -ohjelman kansallisesta toimeenpanosta ja pohjoismaisen Nordplus- ja Nordkurs-ohjelman toimeenpanosta
- — vahvistaa kansainvälistä liikkuvuutta ja yhteistyötä sekä edistää suomalaisen koulutuksen ja kulttuurin kansainvälistä näkyvyyttä ja kilpailukykyä varsinkin painopistealueina olevien Brasilian, Kiinan, Pohjois-Amerikan sekä Venäjän kanssa
- — koordinoi Science without Borders -ohjelman opiskelijaliikkuvuusosiota Brasilian kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti
- — kehittää Suomen kielen ja kulttuurin opetusta ulkomaisissa yliopistoissa sekä järjestää ulkomaisille yliopisto-opiskelijoille suomen kielen kursseja Suomessa
- — vahvistaa omaa asiantuntijarooliaan, lisää eri kohderyhmille tarkoitettujen ohjelmien osallistujamääriä sekä tehostaa informaation ja tiedon tuottamista ja levittämistä koskien suomalaisten ja ulkomaisten toimijoiden liikkuvuutta ja yhteistyötä
- — edistää kansalaisten tasa-arvoisia mahdollisuuksia osallistua ohjelmiin tiedottamalla kansainvälistymisen mahdollisuuksista ja seuraamalla toiminnan kansallista ja alueellista vaikuttavuutta.
Määrälliset tavoitteet
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
EU:n Erasmus + -ohjelma1) | 21 998 | 22 056 | 23 521 | 18 990 | 19 570 |
— Suomesta lähteneet | 15 236 | 14 941 | 13 553 | 10 900 | 11 400 |
— Suomeen saapuvat2) | 6 762 | 7 115 | 7 030 | 7 000 | 7 050 |
— Nuoriso-ohjelmaan osallistujat | 1 090 | 1 120 | |||
EU:n nuorisotoimintaohjelmaan (YiA) osallistuvat3) | 3 744 | 3 954 | 2 938 | ||
Rahoitus Pohjoismaiden ministerineuvoston ohjelmista | |||||
---|---|---|---|---|---|
— Nordplus Högre utbildning (opiskelijoiden ja opettajien liikkuvuus) | 3 428 | 3 800 | 3 800 | ||
Rahoitus kansallisista määrärahoista | |||||
— Eurooppa | 154 | 300 | 200 | ||
— Aasia 4) | 126 | 200 | 322 | 250 | 200 |
— Pohjois-Amerikka | 116 | 250 | 136 | 250 | 200 |
— Venäjä | 889 | 500 | 870 | 850 | 850 |
— Muut apurahat ja kansainvälinen harjoittelu | 686 | 510 | 259 | 360 | 300 |
North-South -kehitysmaaohjelma | 492 | 300 | 459 | 450 | 450 |
Suomen kielen ja kulttuurin edistäminen | |||||
— kesäkurssiapurahat ja opetusvierailut | 223 | 270 | 233 | 270 | 230 |
Yhteensä | 28 274 | 28 040 | 29 382 | 25 520 | 25 800 |
1) Vuoteen 2013 EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelma, vuodesta 2014 yhdistetty Erasmus + -ohjelma
2) Seurantaindikaattori. Rahoitus ei tule Suomesta.
3) Vuodesta 2014 yhdistetty Erasmus + -ohjelma
4) Vuodesta 2013 vain Kiina
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn tuottavuuden lisäämiseksi jatketaan toimintaprosessien ja sähköisten palveluiden kehittämistä sekä vahvistetaan kestävän kehityksen mukaista toimintaa.
CIMO tiivistää yhteistyötä hallinnonalan muiden toimijoiden kanssa tuottavuuden ja tehokkuuden parantamiseksi.
Toiminnan tuloksellisuutta tuetaan panostamalla henkilöstökoulutukseen ja osaamisen kehittämiseen päämääränä tasa-arvoinen, ammatillisesti korkeatasoinen työyhteisö, jossa henkilöstön asiantuntijuus kasvaa sisäisen ja ulkoisen vuorovaikutuksen avulla.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 toteutuma |
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Henkilötyövuodet: | |||||
— CIMO | 109,4 | 107,0 | 106,1 | 107,0 | 107,0 |
— Ulkomaanlehtorit | 20,8 | 19,3 | 17,1 | 19,0 | 18,0 |
Yhteensä | 130,2 | 126,3 | 123,2 | 126,0 | 125,0 |
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä, % | 21,4 | 18,9 | 17,7 | 19,0 | 18,0 |
Työtyytyväisyysindeksi (asteikko 1—5) | 3,3 | 3,6 | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 8,7 | 9,3 | 11,1 | 8,0 | 8,0 |
Koulutustasoindeksi | 6,1 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 |
Päätösosan kohdassa 1) tarkoitetut palkkausmenot määräytyvät soveltuvin osin ulkomailla työskentelevien Suomen kielen ja kulttuurin yliopisto-opettajien ohjesäännön mukaisesti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 35 777 | 38 962 | 39 779 |
Bruttotulot | 27 744 | 30 540 | 31 542 |
Nettomenot | 8 032 | 8 422 | 8 237 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 346 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 968 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -86 |
Palkkaliukumasäästö | -8 |
Palkkausten tarkistukset | 22 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -43 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -60 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 5 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -8 |
Yhteensä | -185 |
2016 talousarvio | 8 237 000 |
2015 talousarvio | 8 422 000 |
2014 tilinpäätös | 8 655 000 |
04. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 863 000 euroa.
Selvitysosa:Kansallinen koulutuksen arviointikeskus toimii koulutuksen ja varhaiskasvatuksen ulkopuolista arviointia suorittavana riippumattomana asiantuntijaorganisaationa, joka tuottaa tietoa koulutuspoliittista päätöksentekoa sekä varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kehittämistä varten.
Arviointikeskuksen tehtävänä on:
- — toteuttaa varhaiskasvatukseen ja koulutukseen sekä opetuksen, koulutuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjien ja korkeakoulujen toimintaan liittyviä arviointeja arviointisuunnitelman mukaisesti
- — tehdä arviointisuunnitelman mukaisesti perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tuntijaon ja opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden saavuttamista koskevia oppimistulosten arviointeja, ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelman perusteiden ja ammatillisen aikuiskoulutuksen tutkinnon perusteiden sekä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden saavuttamista koskevia oppimistulosten arviointeja
- — tukea opetuksen ja koulutuksen järjestäjiä sekä korkeakouluja arviointia ja laadunhallintaa koskevissa asioissa
- — kehittää koulutuksen ja varhaiskasvatuksen arviointia
- — huolehtia muista tehtävistä, jotka säädetään tai määrätään sen tehtäviksi.
Arviointikeskuksen yhteydessä toimiva arviointineuvosto osallistuu arviointikeskuksen strategiseen suunnitteluun, päättää laajakantoisista tai periaatteellisesti merkittävistä lausunnoista ja aloitteista, laatii esityksen arviointisuunnitelmasta arvioitavista kohteista aikatauluineen sekä esityksen arviointisuunnitelman muutoksista.
Arviontineuvoston yhteydessä toimiva korkeakoulujen arviointijaosto päättää korkeakouluja koskevien arviointien hankesuunnitelmasta, suunnittelu- ja arviointiryhmien kokoonpanosta sekä korkeakoulujen laatujärjestelmien auditointien lopputulosten hyväksymisestä.
Arviointikeskuksen asettaman arviointiasiain neuvottelukunnan tehtävänä on edistää arviointikeskuksen ja sidosryhmien välistä yhteistyötä sekä arviointikeskuksen tuottaman arviointitiedon hyödyntämistä.
Arviointikeskuksen toimintaperiaatteena on:
- — noudattaa arvioinnin riippumattomuuden ja kehittävän arvioinnin periaatetta
- — julkistaa käyttämänsä arviointiperusteet ja arviointiensa tulokset
- — huolehtia tiedonvälityksestä sidosryhmille
- — toimittaa arvioinnissa mukana olleille oppilaitoksille, varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjille sekä korkeakouluille niitä koskevat arviointitulokset
- — osallistua kansainväliseen arviointitoimintaan ja yhteistyöhön
- — osallistua säännöllisesti oman toimintansa ulkopuoliseen arviointiin.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen tavoitteena on:
- — suorittaa vuosille 2016—2019 vahvistettavaan arviointisuunnitelmaan vuodelle 2016 sisältyvät tehtävät
- — käynnistää oppimistulosten arvioinnin sähköisten järjestelmien suunnittelu toimialan kokonaisarkkitehtuurin mukaisesti yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa
- — parantaa auditointien vaikuttavuutta.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, suoritteet
2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
|
Arvioinnit ja auditoinnit, kpl | 31 | 43 | 45 |
— yleissivistävä | 8 | 11 | 12 |
— ammatillinen | 14 | 18 | 19 |
— korkeakoulutus | 6 | 9 | 9 |
— sektorirajat ylittävät | 3 | 5 | 5 |
Arviointiraportit, kpl | 11 | 26 | 35 |
— yleissivistävä | 8 | 6 | 9 |
— ammatillinen | 3 | 9 | 11 |
— korkeakoulutus | 8 | 10 | |
— sektorirajat ylittävät | 3 | 5 | |
Tiedotus- ja julkistamistilaisuudet, kpl | 6 | 20 | 30 |
Tilaisuuksien osallistujat | 475 | 600 | 600 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 3 320 | 3 991 | 3 963 |
Bruttotulot | 621 | 100 | 100 |
Nettomenot | 2 699 | 3 891 | 3 863 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 037 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 913 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -2 |
Palkkaliukumasäästö | -11 |
Palkkausten tarkistukset | 23 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -38 |
Yhteensä | -28 |
2016 talousarvio | 3 863 000 |
2015 talousarvio | 3 891 000 |
2014 tilinpäätös | 3 575 000 |
21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 543 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) menoihin, jotka aiheutuvat osallistumisesta kansainvälisten järjestöjen toimintaan ja pohjoismaiseen kulttuuriyhteistyöhön
2) kulttuurisopimusten ja vaihto-ohjelmien toimeenpanosta aiheutuviin menoihin
3) ulkomaille suuntautuvan kulttuuri- ja sivistystoiminnan edellyttämiin palkkaus- ja ohjelmamenoihin tarkoitettujen avustusten ja apurahojen maksamiseen henkilöille ja yhteisöille, jotka edistävät opetus-, tiede- ja kulttuurivaihtoa sekä Suomen kulttuurin tunnetuksi tekemistä ulkomailla.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Fulbright-stipendivaihtotoiminta | 269 000 |
Suomen puheenjohtajuus Pohjoismaiden ministerineuvostossa | 500 000 |
Muut kansainväliset hankkeet | 2 774 000 |
Yhteensä | 3 543 000 |
Määrärahalla rahoitetaan opetus- ja kulttuuriministeriön toimialan monenkeskiseen ja kahdenväliseen kansainväliseen yhteistyöhön, ulkosuomalaistoimintaan sekä sukukansayhteistyöhön liittyviä hankkeita.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maailman lehdistönvapauden konferenssi 2016 | 160 |
Menosäästön uudelleenkohdennus | -100 |
Suomen puheenjohtajuus Pohjoismaiden ministerineuvostossa | 500 |
Järjestötukien säästö (HO 2015) | -543 |
Yhteensä | 17 |
2016 talousarvio | 3 543 000 |
2015 talousarvio | 3 526 000 |
2014 tilinpäätös | 3 726 000 |
22. (29.01.22, osa) Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 14 263 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää tekijänoikeuslakiin (404/1961) perustuvien kopiointi- ja muiden käyttöoikeuskorvausten sekä kopiointia, tallennusta ja käyttöoikeuksia koskevan tiedotus- ja selvitystoiminnan menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahasta maksetaan tekijänoikeuslakiin perustuvia korvauksia valtionhallinnossa ja oppilaitoksissa tapahtuvasta suojatun aineiston käytöstä tekijänoikeuksien haltijoita edustavien järjestöjen kanssa tehtävien sopimusten mukaisesti.
2016 talousarvio | 14 263 000 |
2015 talousarvio | 14 263 000 |
2014 tilinpäätös | 14 263 000 |
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 28 489 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 23.01.29 | -183 |
Siirto momentille 29.80.41 | -838 |
Valtori (siirto momentille 28.01.29) | -339 |
Tasomuutos | 651 |
Yhteensä | -709 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2016 talousarvio | 28 489 000 |
2015 talousarvio | 29 198 000 |
2014 tilinpäätös | 33 716 873 |
50. Eräät avustukset (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 1 279 000 euroa.
Käyttösuunnitelma (euroa)
1. | Svenska Finlands folkting -nimisestä järjestöstä annetun lain (1331/2003) mukainen valtionavustus | 575 000 |
2. | Paasikivi-Seura | 10 000 |
3. | Tammenlehvän perinneliitto | 63 000 |
4. | Ruotsinkielisen viittomakielen elvytysohjelma | 131 000 |
5. | Vähemmistökielisen sanomalehdistön tuki | 500 000 |
Yhteensä | 1 279 000 |
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vähemmistökielisen sanomalehdistön tuki (siirto momentilta 31.40.42) | 500 |
Järjestötukien säästö (HO 2015) | -119 |
Tasomuutos | -100 |
Yhteensä | 281 |
2016 talousarvio | 1 279 000 |
2015 talousarvio | 998 000 |
2014 tilinpäätös | 748 000 |
51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 3 321 000 euroa.
Käyttösuunnitelma (euroa)
1. | Avustus ortodoksiselle kirkolle (L 985/2006, 119 §) | 2 543 000 |
2. | Avustukset Suomen Merimieskirkolle | 134 000 |
— mistä merimieskirkkojen rakennusavustuksiin ja rakennuslainojen hoitoon (enintään) | 52 000 | |
3. | Avustukset eräiden siirtoväen sankarihautojen hoitoon ja luovutetun alueen hautausmaiden kunnostamiseen | 32 000 |
4. | Avustus rekisteröidyille uskonnollisille yhdyskunnille | 532 000 |
5. | Avustus uskontojen vuoropuhelun edistämiseen | 80 000 |
Yhteensä | 3 321 000 |
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Indeksikorotus ortodoksisen kirkon avustukseen | 33 |
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -150 |
Rotterdamin merimieskirkon peruskorjauksen rahoituksen päättyminen | -400 |
Tasokorotus liittyen kirkon yhteiskunnallisten tehtävien rahoitusuudistukseen | 1 000 |
Järjestötukien säästö (HO 2015) | -503 |
Tasomuutos | 48 |
Yhteensä | 28 |
2016 talousarvio | 3 321 000 |
2015 I lisätalousarvio | 100 000 |
2015 talousarvio | 3 293 000 |
2014 tilinpäätös | 3 298 000 |
52. Valtion rahoitus evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 114 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtion rahoituksesta evankelis-luterilaiselle kirkolle eräisiin yhteiskunnallisiin tehtäviin annetun lain (430/2015) mukaiseen rahoitukseen.
Selvitysosa:Evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisten tehtävien rahoitus uudistuu. Seurakuntien oikeus yhteisöveron tuottoon poistuu ja tilalle tulee lakisääteinen valtion rahoitus evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin. Rahoituksen perusteena ovat hautaustoimeen, väestökirjanpitoon ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpitoon liittyvät laissa säädetyt tehtävät. Rahoituksen määräksi vuonna 2016 on laissa säädetty 114 000 000 euroa. Rahoituksen määrää korotetaan vuosittain kuluttajahintaindeksin mukaista yleisen hintatason muutosta vastaavasti.
2016 talousarvio | 114 000 000 |
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 226 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Unescon ja muiden hallitustenvälisten monenkeskisen sivistyksellisen yhteistyön järjestöjen ja ohjelmien jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Unescon jäsenmaksu | 1 478 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan nuorisosäätiöön | 37 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston nuorisokortin osittaissopimuksesta | 5 000 |
Suomen maksuosuus WIPOlle | 110 000 |
Suomen maksuosuus ICCROMille | 22 000 |
Maailman kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelua koskevasta sopimuksesta aiheutuvat menot | 15 000 |
OECD/CERI jäsenmaksu | 26 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston EURIMAGES-rahastoon | 320 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan audiovisuaaliselle observatoriolle | 22 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan nykykielten keskukselle | 32 000 |
Suomen maksuosuus WADAlle | 57 000 |
OECD/INES jäsenmaksu | 28 000 |
Suomen maksuosuus kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden suojelemista ja edistämistä koskevasta Unescon yleissopimuksesta | 20 000 |
Suomen maksuosuus urheilun dopinginvastaisesta Unescon yleissopimuksesta | 20 000 |
Suomen maksuosuus aineettoman kulttuuriperinnön suojelua koskevasta Unescon yleissopimuksesta | 16 000 |
Suomen maksuosuus Euroopan neuvoston urheilua koskevasta laajennetusta osittaissopimuksesta | 18 000 |
Yhteensä | 2 226 000 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valuuttakurssimuutoksiin varautuminen Unescon jäsenmaksussa | 28 |
Yhteensä | 28 |
2016 talousarvio | 2 226 000 |
2015 talousarvio | 2 198 000 |
2014 tilinpäätös | 2 051 498 |