Talousarvioesitys 2016
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Selvitysosa:Valtion tilastotoimen tehtävänä on vastata yhteiskuntaoloja ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Tilastokeskus on valtion tilastotoimen yleisviranomainen, joka tilastojen laadinnan lisäksi huolehtii kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Tilastotuotannossa tavoitteena on yhdistää mahdollisimman hyvin kotimaiset tietotarpeet ja kansainväliset velvoitteet. Euroopan tilastojärjestelmään vaikutetaan niin, että tilastoja uudistettaessa vältettäisiin päällekkäistä tilastointia ja tilastosäädösten vaatimuksia yksinkertaistettaisiin ja karsittaisiin. Kansainvälisessä tilastoyhteistyössä edistetään hyvien käytäntöjen leviämistä ja omaksumista.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) tekee päätöksentekoa palvelevaa soveltavaa taloustieteellistä tutkimusta ja talouspoliittista analyysiä Suomen kansantalouden ja talouspolitiikan päätösten kannalta tärkeistä aiheista.
Väestörekisterikeskuksen (VRK) tehtävänä on mahdollistaa väestötietojärjestelmän tietojen ja Väestörekisterikeskuksen varmennetun sähköisen asioinnin palvelujen käyttö yhteiskunnan toimintojen ja tietohuollon tukena. VRK edistää toiminnallaan yksityiselämän ja henkilötietojen suojaa ja tietoturvallisuutta sekä hyvän tietojenkäsittely- ja tiedonhallintatavan kehittämistä ja noudattamista. VRK on yhdessä maistraattien kanssa väestötietojärjestelmän rekisterinpitäjä. VRK ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. VRK tarjoaa väestötietojärjestelmän tietopalveluja ja varmennepalveluja.
Valtiovarainministeriö asettaa tilastotoimelle, valtion taloudelliselle tutkimukselle ja Väestörekisterikeskukselle seuraavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2016:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Tilastokeskuksen tuottamat tilastot, tietoaineistot ja palvelut ovat luotettavia ja relevantteja |
Tuotantoa kohdennetaan asiakkaiden välttämättömien tietotarpeiden mukaisesti budjettirajoitteet huomioiden. Yrityskuvatutkimuksella ja käyttäjäkyselyillä selvitetään luottamusta tilastoihin ja asiakastarpeita. |
Tilastokeskuksen tilastotuotanto tukee yhteiskunnan, yritysten ja kansalaisten tosiasioihin perustuvaa päätöksentekoa | Ajankohtaisen ja helppokäyttöisen tiedon tarjontaa lisätään kunta- ja aluepalveluita kehittämällä. Tilastojen käyttövalmiuksia yhteiskunnassa vahvistetaan neuvonnalla ja viestinnällä. Tilastojen oikeaa tulkintaa tuetaan osallistumalla ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun. |
Tilastokeskus edistää tietoaineistojen käyttöä tutkimukseen ja jatkojalostukseen. |
Tutkijapalveluita kehitetään edelleen kansalliseksi palveluksi yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Avattuja tietovarantoja laajennetaan uusimmilla tiedoilla ja rajapintapalveluita kehitetään edelleen. |
Tietoaineistojen hyödynnettävyyttä ja saatavuutta edistetään kansallisen tietopolitiikan ja sovittujen kehittämislinjausten mukaisesti. | Avoimen datan määrän lisäämistä jatketaan. Tutkijapalveluita kehitetään kansalliseksi palveluksi yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. |
VATT:n tutkimus tukee päätöksentekoa, joka vastaa Suomen kansantalouden tärkeimpiin haasteisiin. |
VATT tuottaa tieteellistä tutkimusta ja soveltavaa analyysiä julkispalvelujen tuottavuudesta ja tehokkuudesta, julkisyhteisöjen rakenteista, verojen ja tulonsiirtojen vaikutuksesta yritysten ja kotitalouksien käyttäytymiseen ja erityisesti työn tarjontaan, työmarkkinoiden, työvoimapolitiikan ja sosiaalipolitiikan toimivuudesta, ympäristö- ja energiapolitiikan tehokkuudesta ja vaikutuksista kansantalouden rakenteeseen, asuntopolitiikasta, tulonjaosta, koulutuksesta, julkisen talouden kestävyydestä sekä Suomen kansantalouden pitkän aikavälin rakennemuutoksista. |
VATT varmistaa tutkimuksen ja soveltavan analyysin laadun käyttämällä akateemista vertaisarviointia sekä sisäistä ohjausta. | VATT pyrkii nostamaan julkaisutoiminnan tuotosindeksillä mitattuna tuotosta. Indeksi perustuu julkaisujen laatupainotettuun yhteismäärään. |
VATT varmistaa tutkimus- ja asiantuntijatiedon välittymisen talouspolitiikan valmisteluun. | VATT tiedottaa tutkimuksistaan ja analyyseistaan kotisivuillaan ja erillisissä tiedotustilaisuuksissa sekä avoimissa tutkimusseminaareissa. VATT julkaisee asiantuntijaraportteja talouspoliittisesti ajankohtaisista aiheista. VATT:n johto ja tutkijat ovat esitelmöitsijöinä käytettävissä valtioneuvoston ministeriöiden tilaisuuksissa. VATT järjestää yhdessä valtiovarainministeriön kanssa yhteisiä seminaareja talouspolitiikkaa tukevista analyyseistä. |
Väestötietojärjestelmän (VTJ) ja varmennepalvelujen luotettavuus säilyy sekä käytettävyys ja hyödyntäminen lisääntyvät. | VTJ:n ja varmennejärjestelmien käytettävyys varmistetaan yhteistyössä Valtorin kanssa ja saattamalla VTJ:n käyttöpalveluiden ja aineistonhallinnan päivittäminen, KÄYPÄ-hanke, päätökseen. Väestötietojen hyödyntämistä lisätään avaamalla rakennustietoja. Rakennusten sijainti- ja osoitetiedoista muodotetaan julkinen ja maksuton aineisto yleisesti saataville. Myös ei-julkisten rakennus- ja huoneistotietojen maksuttomuutta edistetään. Toteutetaan tietojen maksuttomuuden seuraavia askeleita sovittujen linjausten mukaisesti. Toteutetaan perheoikeudellisten lainsäädäntöuudistusten vaikutukset väestötietojärjestelmään lakien voimaantulon määräämässä aikataulussa. Kehitetään Suomen ja Viron välistä muuttotietojen rekisteröintiä Pohjoismaitten välillä toimivan menettelyn kaltaiseksi. VRK tuottaa lakisääteisesti varmenteet myös sosiaalihuollon tarpeisiin. Toteutetaan Tunnistamis- ja luottamuspalveluista annetun asetuksen (eIDAS-asetus) mukaiset varmennetuotteet. |
Kansallisella palveluarkkitehtuurilla mahdollistetaan Suomen digitalisoinnin eteneminen. Asiakkaat voivat Väestörekisterikeskuksen palvelujen avulla tehostaa ja tukea toimintaansa. | Jatketaan Kansallisen palveluarkkitehtuurin (KaPA) hankkeiden (palveluväylä, palvelunäkymät, tunnistaminen, rooli ja valtuutus) toteuttamista määritettyjen tavoitteiden mukaisesti. Järjestelmien ja sovellusten toteuttamistyön ohella toiminnan pääpaino on sidosryhmien (valtion organisaatiot, kunnat, yritykset) asiakastietojen ja palveluiden integroinnissa palveluväylään, palvelunäkymiin ja palvelutietovarantoon, uuteen tunnistamisen palveluun sekä rooli- ja valtuutuspalveluun. Edistetään VTJ:n käyttöä palveluväylän kautta ja kehittämällä tunnistamisen ja varmentamisen ratkaisuja ja yhteistyötä Viron kanssa. |
Väestökirjanpidon ja sen tietojärjestelmien kehittämisellä edistetään yhteiskunnan perusrekisteritietojen laatua ja kustannustehokasta saatavuutta ottaen erityisesti huomioon tietosuoja- ja tietoturvanäkökohdat. | Käynnistetään Väestötietojärjestelmän henkilötietojen uudistaminen, HETI-hanke, käytettävissä olevan rahoituksen puitteissa hankesuunnitelman vaiheistuksen mukaisesti. Jatketaan kehittämissuunnitelman toteuttamista tietoturvan korotetun tason saavuttamiseksi ydintietojärjestelmissä ja niihin liittyvissä palveluissa. |
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 50 546 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Julkistusten lukumäärä, kpl | 640 | 558 | 550 |
Toimeksiantopalveluiden määrä, kpl (yli 500 €) | 788 | 820 | 750 |
Oikea-aikaisten julkistusten osuus, % | 97 | 99 | 99 |
Virheettömien julkistusten osuus, % | 95 | 96 | 97 |
Tutkijapalveluiden käyttölupahakemusten määrä, kpl | 255 | 295 | 340 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuuden muutos, % | -0,9 | 0,5 | 0,5 |
Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista, % | 76 | 76 | 73 |
Tilastotietojen tuotantomenot tilastojulkistusta kohti, 1 000 € | 91 | 101 | 102 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % | 105 | 100 | 100 |
Internet-lomakkeilla tai automaattisella raportoinnilla vastanneiden osuus vastanneista yritystiedonkeruissa, % | 81 | 95 | 95 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet virasto yhteensä | 832 | 770 | 730 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,1 | 9,0 | 9,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,38 | 3,50 | 3,50 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 62 151 | 59 906 | 58 446 |
Bruttotulot | 9 549 | 9 550 | 7 900 |
Nettomenot | 52 602 | 50 356 | 50 546 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 444 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 621 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 7 014 | 7 000 | 7 000 |
— muut tuotot | 562 | 5001) | - |
Tuotot yhteensä | 7 576 | 7 500 | 7 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 7 210 | 7 500 | 7 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 366 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 100 | 100 |
1) Muut tuotot sisältävät RVL:ltä saatavat vuokratulot.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maksutasetilastoinnin siirto Suomen Pankista Tilastokeskukseen | 600 |
Pakollisten EU-säädösten vaatimusten toteuttaminen (siirto momentilta 28.01.21) | 125 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 28.10.01) | -160 |
YK:n Oslon ryhmän puheenjohtajuus (siirto momentilta 32.01.01) | 60 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -10 |
Palkkaliukumasäästö | -341 |
Palkkausten tarkistukset | 298 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -254 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -440 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 45 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -51 |
Tasomuutos | 318 |
Yhteensä | 190 |
2016 talousarvio | 50 546 000 |
2015 talousarvio | 50 356 000 |
2014 tilinpäätös | 51 779 000 |
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 740 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös talouspolitiikan arviointineuvoston toimintamenojen sekä selvitys- ja tutkimustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys paranee | 3,2 | 3,3 | |
Julkaisujen lukumäärä | |||
— kansainväliset artikkelit ja artikkelikokoelmat, kpl | 19 | 20 | 21 |
— VATT:n omien julkaisusarjojen julkaisut, kpl | 26 | 42 | 43 |
— muut julkaisut, kpl | 36 | 38 | 40 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Kokonaisuustuottavuusindeksin muutos, keskim. +1 %/v (3 vuoden keskiarvona) | 1 | 1 | |
Julkaisutoiminnan tuottavuusindeksin muutos, keskim. +1 %/v (3 vuoden keskiarvona) | 1 | 1 | |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet, htv | 55 | 53 | 53 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,36 | 3,38 | 3,39 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 5 697 | 5 494 | 5 490 |
Bruttotulot | 1 255 | 1 450 | 1 750 |
Nettomenot | 4 442 | 4 044 | 3 740 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 762 | ||
— siirtyy seuraavalle vuodelle | 1 511 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ammatti- ja koulutusrakenteen ennakoinnin vahvistaminen (siirto momentilta 28.01.21) | 100 |
Arviointineuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta | 100 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -3 |
Palkkaliukumasäästö | -25 |
Palkkausten tarkistukset | 24 |
Strategisen tutkimuksen rahoitusväline (siirto momentille 29.40.54) | -389 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -18 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -30 |
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (siirto momentille 23.01.22) | -69 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 3 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Tasomuutos | 7 |
Yhteensä | -304 |
2016 talousarvio | 3 740 000 |
2015 I lisätalousarvio | 100 000 |
2015 talousarvio | 4 044 000 |
2014 tilinpäätös | 4 191 000 |
03. Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 648 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2014 toteutuma |
2015 tavoite |
2016 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tietopalvelun tuottavuus, 1 000 €/htv | 480 | 425 | 425 |
Varmennepalvelun tuottavuus, 1 000 €/htv | 316 | 330 | 341 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Sähköisen identiteetin oikeellisuus, % | 100 | 100 | 100 |
Sovelluskyselyssä luovutetut tietoyksiköt, milj. kpl | 12,4 | 11,5 | 13 |
Väestötietojärjestelmän suorakäytön käytettävyys, % |
99,97 | 99,95 | 99,95 |
Varmennejärjestelmien käytettävyys, % | 100 | 99,95 | 99,95 |
Muuttoilmoitus internetissä, % | 67 | 66 | 69 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet, virasto yhteensä | 122 | 125 | 127 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 11,1 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,26 | 3,45 | 3,45 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 24 600 | 24 414 | 24 528 |
Bruttotulot | 15 084 | 16 100 | 16 880 |
Nettomenot | 9 516 | 8 314 | 7 648 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 346 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 346 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Tietopalvelu)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 072 | 1 235 | 1 159 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 177 | 1 285 | 1 212 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -105 | -50 | -53 |
Kustannusvastaavuus, % | 91 | 96 | 96 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 8 061 | 7 700 | 7 450 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 609 | 3 230 | 3 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 5 452 | 4 470 | 4 250 |
Kustannusvastaavuus, % | 309 | 238 | 233 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Varmennepalvelu)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 6 476 | 7 175 | 7 475 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 786 | 7 175 | 7 475 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -310 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 95 | 100 | 100 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 062 | 1 400 | 1 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 077 | 1 400 | 1 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -15 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Avoin data, julkisten tietovarantojen avaaminen | 500 |
Muuttopuhelinpalvelu (siirto momentilta 28.40.02) | 200 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon varmennepalvelu (siirto momentilta 28.01.21) | 220 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -7 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -43 |
Palkkaliukumasäästö | -15 |
Palkkausten tarkistukset | 17 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -35 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -100 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 2 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -8 |
Tasomuutos | -1 397 |
Yhteensä | -666 |
2016 talousarvio | 7 648 000 |
2015 I lisätalousarvio | 170 000 |
2015 talousarvio | 8 314 000 |
2014 tilinpäätös | 10 516 000 |