Talousarvioesitys 2015
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 148 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 19 019 | 18 100 | 17 200 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 17 | 20 | 20 |
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja riskejä vastaavasti onnettomuustilanteissa, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa myös ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen. Pelastuslaitosten toiminta on järjestetty pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohjeen mukaisesti. Pelastustoimen palvelutasopäätökset noudattavat pelastuslakia ja ohjetta palvelutasopäätöksen sisällöstä ja rakenteesta.
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan.Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.
Huolehditaan aluehallintovirastojen ja muiden alueellisen tason toimijoiden varautumisen valtakunnallisesta yhteensovittamisesta keskushallinnossa.
Turvataan väestön suojaamismahdollisuudet. Pelastustoimi toteuttaa sille osoitettua varautumisen yhteensovittamistehtävää.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 104 849 | 96 900 | 96 900 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 10 657 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 2 764 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 29 815 | 21 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 26 226 | 30 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 35 387 | 32 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 76 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 75 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön riittävyys ja oikeanlainen osaaminen.
Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.
Vahvistetaan pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoiminnan koordinointia. Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Pelastustoimi | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 48 578 | 50 400 | 43 560 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 173 | 215 | 172 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 51 | 38 | 30 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 116,2 | 114,4 | 112,7 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 104 | 104 | 102 |
— Sisäministeriön henkilötyövuodet | 3 | 2 | 2 |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 5 | 3,7 | 3,7 |
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet (kv. pelastustoimi) | 4,2 | 4,7 | 5 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 12 225 | 12 666 | 12 512 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 1 000 | 995 | 995 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 321 | 1 331 | 1 330 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 26 718 | 27 682 | 27 364 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 148 | 150 | 150 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,18 | 3,08 | 3,08 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,86 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 111 | 111 | 108 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön määrä (kv. pelastuspalvelu) | 6 | 6 | 6 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 6,6 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 19 476 | 20 508 | 18 560 |
Pelastustoimen bruttotulot | 4 968 | 4 146 | 4 412 |
Nettomenot | 14 508 | 16 362 | 14 148 |
— Pelastusopisto | 11 876 | 11 142 | 12 243 |
— Sisäministeriö | 2 256 | 4 770 | 1 455 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | 375 | 450 | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 473 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 624 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 143 | 1 053 | 1 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 473 | 594 | 533 |
— osuus yhteiskustannuksista | 874 | 810 | 968 |
Kustannukset yhteensä | 1 347 | 1 404 | 1 501 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -204 | -351 | -301 |
Kustannusvastaavuus, % | 85 | 75 | 80 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kunnallisten toimijoiden liittäminen TUVEen | -3 000 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -100 |
Uusien tuottavuustoimien vähennys | -90 |
Ylimääräisen hätäkeskuspäivystäjäkurssin järjestäminen | 1 000 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -9 |
Palkkaliukumasäästö | -14 |
Palkkausten tarkistukset | 37 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -66 |
Toimintamenosäästö (HO) | 13 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 33 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -18 |
Yhteensä | -2 214 |
2015 talousarvio | 14 148 000 |
2014 I lisätalousarvio | — |
2014 talousarvio | 16 362 000 |
2013 tilinpäätös | 13 659 000 |