Talousarvioesitys 2016
Pääluokka 33
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60 ja 33.20.51, 52, 56.
Selvitysosa:
Hyvinvointi ja vauraus luodaan työllä ja kaikkien osallisuudella. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen. Väestön ikärakenteen muuttumisen myötä julkisen talouden menot kasvavat. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee ja kansantalouden kasvumahdollisuudet heikkenevät. Euroopan integraatio syvenee ja laajenee, ihmisten liikkuvuus rajojen yli kasvaa ja maiden sisällä monikulttuurisuus lisääntyy.
Sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille. Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tehokkaat sosiaali- ja terveyspalvelut.
Hallituksen tavoitteena on nostaa Suomen talous kestävän kasvun ja kohenevan työllisyyden uralle sekä turvata julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan rahoitus. Hyvinvointipalveluiden ja tulonsiirtojen rahoituksen turvaamiseksi toteutetaan työn kannustavuutta ja työllistämisen houkuttelevuutta parantavat uudistukset. Sosiaali- ja terveydenhuollossa painopiste on ennaltaehkäisyssä, hoitoketjujen sujuvuudessa, henkilöstön hyvinvoinnissa ja toimivissa tietojärjestelmissä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisen tavoitteena on terveyserojen kaventaminen ja kustannusten hallinta. Uudistus toteutetaan palveluiden täydellisellä horisontaalisella ja vertikaalisella integraatiolla sekä vahvistamalla järjestäjien kantokykyä.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on vajaa viidennes. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille.
- — Nostaa Suomen talous kestävän kasvun ja kohenevan työllisyyden uralle sekä turvata julkisten palvelujen ja sosiaaliturvan rahoitus
- — Työn kannustavuutta ja työllistämisen houkuttelevuutta on parannettu
- — Koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrä on vähentynyt
- — Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on vahvistunut ja eriarvoisuutta on vähennetty
- — Eri-ikäisten ihmisten vastuuta omasta terveydentilasta sekä elämäntavoista on tuettu
- — Lasten ja perheiden hyvinvointi ja omat voimavarat ovat vahvistuneet
- — Ikääntyneiden ihmisten kotiin saatavia palveluja ja omaishoitoa on painotettu. Omaishoitoa on vahvistettu
- — Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä
- — Sosiaaliturvaa on uudistettu osallistavaksi ja työhön kannustavaksi
- — Järjestötyö ja vapaaehtoistoiminta ovat helpottuneet ja yhteisöllisyys lisääntynyt
- — Kestävää luonnonvarojen käyttöä on lisätty
- — On kehitetty yhden luukun digitaaliset julkiset palvelut tukemaan kansalaisten osallisuutta ja palvelujen uudistamista
- — Julkisen talouden kestävyyttä on vahvistettu rakenteellisilla uudistuksilla.
Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi suunnitelmallisesti hallituksen tasa-arvopolitiikkaa, edistää sukupuolten tasa-arvoa ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista kaikessa valtioneuvoston valmistelussa ja päätöksenteossa. Valtavirtaistamista valtioneuvostossa vahvistetaan ministeriöittäin räätälöidyn tuen avulla. Sukupuolinäkökulma sisällytetään merkittäviin hankkeisiin kuten SOTE-uudistukseen. Kolmikantaisen samapalkkaisuusohjelman jatkamista valmistellaan työmarkkinaosapuolten kanssa ja eduskunnan edellyttämä valtioneuvoston tasa-arvoselonteon väliraportti valmistellaan.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin lakia alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnan hallinnoinnista (7/2014) sekä lakia alueiden kehittämisen ja rakennerahastohankkeiden rahoittamisesta (8/2014). Euroopan unionin rakennerahastovarojen kohdentamisessa neuvotellaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valtakunnallisiin hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, kanssa. Voimavarat suunnataan Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020 -ohjelman mukaisesti ja niiden tarkoituksenmukainen hyödyntäminen varmistetaan käyttösuunnitelmalla.
Sosiaaliturva lisää ihmisten hyvinvointia tukemalla terveyttä ja toimintakykyä, antamalla turvaa muuttuvissa elämäntilanteissa, vahvistamalla sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja vakauttamalla yhteiskunnallisia oloja. Sosiaaliturva edistää vakaata talouden kasvua ja kilpailukykyä vahvistamalla työkykyä ja tarjoamalla työllistymis-, koulutus- ja kuntoutumismahdollisuuksia.
Verotuksen, maksujen, sosiaalietuuksien, tulonsiirtojen ja palvelujen on muodostettava kokonaisuus, joka kannustaa työntekoon ja tukee terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä. Kannustava sosiaaliturva rohkaisee ihmisiä myös itse edistämään hyvinvointia. Tavoitteena on, että
- — terveys ja hyvinvointi otetaan osaksi kaikkea päätöksentekoa
- — pidennetään työuria työhyvinvoinnilla
- — tasapainotetaan elämän eri osa-alueet
- — sosiaaliturvan rahoitus on kestävää.
Hyvinvoinnille vahva perusta -tunnusluvut
2000 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 toteutunut |
2013 toteutunut |
2014 toteutunut |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Terveydenedistämisaktiivisuus toteutuu kunnassa (% tavoitearvosta) | |||||||
— kuntajohdossa | .. | 61 | .. | 72 | 731) | 75 | 75 |
— perusterveydenhuollossa | .. | .. | 60 | .. | 66 | 67 | 68 |
— liikuntatoimessa | .. | .. | 62 | .. | 67 | 68 | 69 |
— perusopetuksessa | .. | 66 | .. | 66 | 661) | 67 | 67 |
25-vuotiaan eläkkeellesiirtymisiän odote | 58,8 | 60,5 | 60,9 | 60,9 | 61,2 | 61,3 | 61,3 |
— miehet | 58,6 | 60,4 | 60,9 | 60,9 | 61,3 | 61,3 | 61,4 |
— naiset | 58,9 | 60,5 | 60,8 | 60,8 | 61,1 | 61,3 | 61,3 |
Työkyvyttömyyseläkkeiden ikävakioitu alkavuus2) 25—62-vuotiailla (työeläkkeet), yhteensä | 8,7 | 7,2 | 6,3 | 6,3 | 5,6 | 5,6 | 5,5 |
— miehet | 9,1 | 7,1 | 6,2 | 6,0 | 5,3 | 5,3 | 5,2 |
— naiset | 8,3 | 7,4 | 6,5 | 6,6 | 6,0 | 6,0 | 5,9 |
Sairauspäivien osuus tehdyistä työ- ja sairauspäivistä (palkansaajat), % | 4,0 | 4,6 | 4,5 | 4,7 | 4,4 | 4,7 | 4,7 |
— miehet | 3,6 | 3,9 | 3,8 | 4,0 | 3,5 | 3,8 | 3,9 |
— naiset | 4,5 | 5,2 | 5,2 | 5,4 | 5,2 | 5,5 | 5,4 |
Työpaikkatapaturmien taajuus (palkansaajat), milj. työtuntia kohden | 32,8 | 31,2 | 30,4 | 29,6 | 29,33) | 29,1 | 29,0 |
Vanhempainpäivärahoista isille maksettujen päivien osuus, % | 4,2 | 8,3 | 8,7 | 8,8 | 8,3 | 8,4 | 8,5 |
Sosiaalimenot/bkt, % | 24,3 | 28,8 | 30,0 | 31,3 | 32,41) | 33,6 | 34,3 |
Sosiaalimenojen rahoitus, % | |||||||
— verovaroin | 43,1 | 46,1 | 46,8 | 47,4 | 47,51) | 47,6 | 47,7 |
— työnantajat | 37,6 | 35,4 | 34,8 | 34,6 | 34,51) | 34,4 | 34,3 |
— muu | 19,3 | 18,5 | 18,3 | 18,0 | 18,01) | 18,0 | 18,0 |
1) Arvio
2) Työkyvyttömyyseläkkeiden alkavuus kuvaa kuinka suuri osa ei-eläkkeellä olevista työeläkevakuutetuista on siirtynyt vuoden aikana työkyvyttömyyseläkkeelle (esitetään useimmiten promilleina). Ikävakioitu alkavuus kertoo työkyvyttömyyseläkkeen alkavuudessa tapahtuvista muutoksista siten, että väestön ikärakenteen muuttuminen ei vaikuta siihen.
3) Ennakkotieto
Jokaisella on oikeus perustoimeentulon turvaan ja riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Ihmisarvoinen elämä on turvattava kaikissa olosuhteissa. Nämä oikeudet ja yhdenvertaisuusperiaate on kirjattu Suomen perustuslakiin. Julkisen vallan vastuu perusoikeuksista ei poista yksilön vastuuta valinnoista. Yksilön ja yhteiskunnan oikeuksien ja velvollisuuksien tasapainolla edistetään sosiaalista kestävyyttä.
Pelkän sosiaaliturvan varassa elävillä on suuri riski liukua köyhyyteen. Huolena on nuorten syrjäytyminen, lasten ja lapsiperheiden eriarvoistuminen ja syrjäytymisen siirtyminen yli sukupolvien. Väestön ikärakenteen muuttuessa vanhuksia on enemmän, dementia ja muut pitkäaikaissairaudet yleistyvät ja monisairaiden potilaiden lukumäärä kasvaa. Se merkitsee sosiaali- ja terveyspalvelumenojen nousua ja henkilöstön lisätarvetta, ellei palvelujen tuottavuus parane. Sosiaali- ja terveydenhuolto pysyy tulevaisuudessakin työvoimavaltaisena. Tuottavuutta voidaan parantaa uudistamalla palvelujen organisointia ja tuotantotapoja. Tavoitteena on, että
- — vähennetään hyvinvointi- ja terveyseroja
- — asiakaskeskeisyys otetaan palvelujen lähtökohdaksi
- — uudistetaan palvelujen rakenteet ja toimintatavat
- — vahvistetaan sosiaalista yhteenkuuluvuutta.
Kaikille mahdollisuus hyvinvointiin -tunnusluvut
2000 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 toteutunut |
2013 toteutunut |
2014 toteutunut |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Terveytensä huonoksi tai keskinkertaiseksi kokeneiden osuus (25—64 v.), % | |||||||
— miehet | 38 | 34 | 31 | 33 | 32 | 32 | 31 |
— 0—12 vuotta koulutusta | 42 | 40 | 39 | 37 | 42 | 42 | 41 |
— 13 vuotta tai enemmän koulutusta | 29 | 28 | 26 | 29 | 25 | 25 | 25 |
— naiset | 34 | 31 | 31 | 32 | 29 | 29 | 28 |
— 0—12 vuotta koulutusta | 39 | 39 | 38 | 40 | 35 | 35 | 34 |
— 13 vuotta tai enemmän koulutusta | 29 | 28 | 27 | 28 | 25 | 25 | 25 |
Nuorten koettu terveys: päivittäin vähintään kaksi oiretta (8.—9. lk), % | 16 | 17 | 171) | 17 | 17,11) | 17 | 17 |
Vastasyntyneen elinajanodote | 77,7 | 80,4 | 80,5 | 80,9 | 81,11) | 81,3 | 81,6 |
— miehet | 74,1 | 77,2 | 77,5 | 77,8 | 78,21) | 78,5 | 78,8 |
— naiset | 81,0 | 83,5 | 83,4 | 83,8 | 84,01) | 84,1 | 84,2 |
Niiden 75—84-vuotiaiden osuus, jotka kykenevät liikkumaan ulkona yksin ilman vaikeuksia, %2) | |||||||
— miehet | 76 | 87 | 871) | 87 | 871) | 87 | 87 |
— naiset | 72 | 79 | 771) | 75 | 751) | 76 | 76 |
Päivittäin tupakoivien osuus, % | |||||||
— miehet (25—64-v.) | 28,3 | 23,4 | 21,0 | 20,3 | 18,1 | 17 | 16 |
— naiset (25—64-v.) | 19,9 | 14,9 | 14,5 | 13,9 | 13,9 | 13 | 12 |
— pojat (8.—9. lk) | 25 | 17 | 151) | 15 | 141) | 13 | 12 |
— tytöt (8.—9. lk) | 22 | 14 | 131) | 12 | 111) | 10 | 9 |
Alkoholin kokonaiskulutus, l/as. | 8,8 | 10,1 | 9,6 | 9,7 | 9,3 | 9,3 | 9,3 |
Ylipainoisten osuus (BMI 25 tai yli) 25—64 v., % | |||||||
— miehet | 58,4 | 65,0 | 63,3 | 64,6 | 64,3 | 64,1 | 63,8 |
— naiset | 41,2 | 48,3 | 47,9 | 47,8 | 47,2 | 46,9 | 46,5 |
Itsemurhien takia menetetyt elinvuodet (PYLL) ikävälillä 25—80 v. (100 000 asukasta kohti) | |||||||
— miehet | 1 164 | 864 | 798 | 800 | 7591) | 739 | 719 |
— naiset | 367 | 255 | 279 | 274 | 2651) | 258 | 252 |
Pienituloisten3) osuus, % | |||||||
— koko väestö | 10,5 | 13,2 | 11,9 | 12,8 | 12,81) | 12,8 | 12,8 |
— lapset | 8,8 | 11,1 | 9,4 | 10,9 | 10,91) | 10,9 | 10,9 |
Toimeentulotukea saaneet, lkm | |||||||
— kotitaloudet | 271 686 | 239 212 | 238 726 | 245 765 | 253 4005) | 253 400 | 253 400 |
— henkilöt | 454 353 | 371 898 | 371 007 | 381 851 | 393 7005) | 393 700 | 393 700 |
— pitkäaikaisesti tukea saaneiden osuus 25—64-vuotiaasta väestöstä, % | 2,4 | 2,2 | 2,1 | 2,2 | 2,21) | 2,2 | 2,2 |
— miehet | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 2,5 | 2,51) | 2,5 | 2,5 |
— naiset | 2,0 | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 1,91) | 1,9 | 1,9 |
Gini-kerroin (käytettävissä olevat tulot)4), % | 28,4 | 28,5 | 27,2 | 27,6 | 27,61) | 27,6 | 27,6 |
Nuoret, joilla ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta eivätkä ole työssä tai koulutuksessa (eivätkä hoitovapaalla, eläkkeellä tai varusmies- tai siviilipalveluksessa), % | 4,4 | 4,8 | 4,8 | 4,85) | 4,81) | 4,8 | 4,8 |
— 18—24 v. pojat | 5,5 | 5,9 | 5,9 | 6,05) | 6,01) | 6,0 | 6,0 |
— 18—24 v. tytöt | 3,2 | 3,6 | 3,6 | 3,55) | 3,51) | 3,5 | 3,5 |
Naisten säännöllisen työajan ansioiden osuus miesten vastaavista ansioista, % | 80,6 | 83,2 | 83,1 | 83,1 | 83,15) | 83,2 | 83,2 |
Hoitoon pääsy | |||||||
— erikoissairaanhoitoa yli 6 kk jonottaneita, lkm | 66 000 | 751 | 938 | 1 390 | 932 | 900 | 900 |
— odotusaika terveyskeskuslääkärin vastaanotolle kestää yli 14 pv (% väestöstä) | .. | 77 | 81 | 79 | .. | .. | .. |
— suun terveydenhuolto: yli 6 kuukautta jonottaneita, lkm | .. | 14 000 | 7 205 | 5 100 | .. | .. | .. |
— psykiatrian erikoissairaanhoitoa yli 3 kk odottaneita alle 23-vuotiaita, lkm | .. | 73 | 64 | 55 | 40 | 40 | 40 |
Potilasvakuutuskeskuksen korvaamien potilasvahinkojen määrä | .. | 2 242 | 2 130 | 2 400 | 2 400 | 2 400 | 2 400 |
Vanhusten palveluja saavat 75 vuotta täyttäneistä, % | |||||||
— säännöllinen kotihoito2) | 11,8 | 12,2 | 11,9 | 11,9 | 12,11) | 12,2 | 12,4 |
— miehet | 8,7 | 9,3 | 8,9 | 9,0 | 9,21) | 9,3 | 9,5 |
— naiset | 13,2 | 13,9 | 13,5 | 13,7 | 13,91) | 14,2 | 14,4 |
— tehostettu palveluasuminen | 1,7 | 5,9 | 6,1 | 6,5 | 6,91) | 7,2 | 7,6 |
— miehet | 1,1 | 3,9 | 4,1 | 4,3 | 4,61) | 4,8 | 5,1 |
— naiset | 2,0 | 7,1 | 7,3 | 7,8 | 8,31) | 8,7 | 9,2 |
— vanhainkodit ja terveyskeskusten vuodeosasto | 8,4 | 4,4 | 3,8 | 3,1 | 2,51) | 2,0 | 1,4 |
— miehet | 5,6 | 3,1 | 2,8 | 2,3 | 1,91) | 1,6 | 1,2 |
— naiset | 9,6 | 5,1 | 4,3 | 3,6 | 2,91) | 2,3 | 1,6 |
— omaishoidontuki | 3,0 | 4,4 | 4,5 | 4,6 | 4,71) | 4,9 | 5,0 |
Vaikeavammaisten palveluasuminen, as./v. | 1 894 | 4 630 | 4 844 | 5 273 | 5 6481) | 6 049 | 6 479 |
Terveyskeskusten lääkärivaje, % | .. | 6,5 | 6,3 | 6,1 | 5,2 | 5 | 4,8 |
Ehkäisevien terveyspalvelujen henkilöstömitoitus, % kansallisesta suosituksesta | |||||||
— äitiysneuvolalääkärit | .. | 62 | 58 | 72 | 721) | 72 | 72 |
— lastenneuvolalääkärit | .. | 20 | 23 | 26 | 231) | 23 | 24 |
— koululääkärit | .. | 6 | 10 | 14 | 141) | 15 | 16 |
— äitiysneuvolan terveydenhoitajat | .. | 59 | 60 | 76 | 761) | 76 | 76 |
— lastenneuvolan terveydenhoitajat | .. | 34 | 42 | 42 | 421) | 43 | 44 |
— kouluterveydenhoitajat | .. | 75 | 84 | 88 | 881) | 88 | 88 |
Yli vuoden työttömänä olleet, lkm | 86 800 | 57 200 | 61 200 | 73 700 | 90 504 | 106 000 | 119 000 |
— miehet | 47 500 | 34 100 | 36 000 | 43 300 | 52 673 | 61 700 | 69 300 |
— naiset | 39 300 | 23 100 | 25 100 | 30 400 | 37 831 | 44 300 | 49 700 |
Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0—17-vuotiaat, % | 0,9 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,41) | 1,4 | 1,4 |
— pojat | 1,0 | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,51) | 1,5 | 1,5 |
— tytöt | 0,9 | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,41) | 1,4 | 1,4 |
Asunnottomat, lkm | 10 000 | 7 570 | 7 850 | 7 500 | 7 100 | 6 920 | 6 730 |
— miehet | 8 250 | 5 990 | 5 950 | 5 700 | 5 460 | 5 370 | 5 290 |
— naiset | 1 750 | 1 580 | 1 890 | 1 800 | 1 650 | 1 550 | 1 450 |
1) Arvio
2) Vuoden 2000 sarakkeessa on vuoden 2001 tieto.
3) Köyhyysrajan alittaneisiin kotitalouksiin kuuluvien henkilöiden osuus (käytettävissä olevat rahatulot ovat alle 60 % kaikkien kotitalouksien mediaanitulosta kulutusyksikköä kohden).
4) Gini-kerroin kuvaa muuttujan (tässä tapauksessa käytettävissä olevien rahatulojen) epätasaisuutta. Mitä suuremman arvon Gini-kerroin saa, sitä epätasaisemmin tulot ovat jakautuneet.
5) Ennakkotieto
Elinympäristön tila vaikuttaa ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Sosiaalinen ja ekologinen kestävyys edellyttävät, että hyvä elämä voidaan turvata silloinkin, kun jaettavana ovat niukkenevat voimavarat. Jokaisen sukupolven tulisi jättää perinnöksi elinkelpoisempi ympäristö.
Ilmastonmuutos, ympäristöongelmat ja luonnonvarojen niukkeneminen saattavat aiheuttaa monenlaisia terveysuhkia, esimerkiksi pandemioita ja epidemioita. Ne eivät noudata rajoja, voivat levitä nopeasti ja niiden torjunta vaatii viranomaisten yhteistyötä ja varautumista.
Oikeudenmukainen hyvinvoinnin jakautuminen on haaste paitsi paikallisesti myös maailmanlaajuisesti. Globaalit väestörakenteen muutokset, talouden häiriöt, köyhyys ja eriarvoisuus koettelevat yhteiskuntien yhtenäisyyttä. Eriarvoistumiseen ja asuinalueiden erilaistumiseen liittyy myös turvallisuusriskejä.
Maailmanlaajuiset taloudelliset kriisit ovat osoittaneet toimivien turvaverkkojen sekä rahoitus- ja vakuutusmarkkinoiden merkityksen. Yhteiskunnan elintärkeät toiminnot on turvattava myös poikkeusoloissa. Tavoitteena on, että
- — vahvistetaan ympäristön elinkelpoisuutta
- — varmistetaan yhteiskunnan toimivuus erityistilanteissa.
Elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta -tunnusluvut
2000 toteutunut |
2011 toteutunut |
2012 toteutunut |
2013 toteutunut |
2014 toteutunut |
2015 arvio |
2016 arvio |
|
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa kuolleet | 2 256 | 2 453 | 2 355 | 2 2671) | 2 2221) | 2 111 | 2 005 |
— miehet | .. | 1 610 | 1 485 | 1 4431) | 1 4141) | 1 343 | 1 276 |
— naiset | .. | 843 | 870 | 8241) | 8081) | 768 | 729 |
Vesivälitteiset epidemiat | |||||||
— epidemioiden lkm | 7 | 5 | 2 | 4 | 6 | 51) | 41) |
— sairastuneet henkilöt | 6 428 | 70 | 53 | 220 | 288 | 2001) | 1501) |
Ympäristömyrkkyjen pitoisuudet äidinmaidossa (PCDD/F- ja PCB-yhdisteiden kokonaistoksisuusekvivalenttimäärä) | 15,3 | 81) | 5,6 | 5,8 | 5,31) | 5,01) | 4,81) |
Työeläkevakuutusyhtiöiden, -säätiöiden ja -kassojen vakavaraisuusaste | .. | 22,4 | 26,4 | 28,6 | 30,4 | .. | .. |
Työeläkerahastot/bkt, % | .. | 69,2 | 74,9 | 80,3 | 84,6 | .. | .. |
1) Arvio
Eräiden etuuksien kehitys (euroa/kk)
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 arvio |
|
Lapsilisä | ||||||
— 1. lapsi | 100 | 104 | 104 | 104 | 96 | 96 |
— 2. lapsi | 111 | 115 | 115 | 115 | 106 | 106 |
— 3. lapsi | 142 | 147 | 147 | 147 | 135 | 135 |
— yksinhuoltajakorotus | 47 | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 |
Lasten kotihoidon tuki | ||||||
— hoitoraha | 316 | 327 | 337 | 341 | 343 | 343 |
— seuraavasta alle 3-v. | 94 | 98 | 101 | 102 | 103 | 103 |
— muista alle kouluikäisistä | 61 | 63 | 65 | 66 | 66 | 66 |
— hoitolisä | 169 | 175 | 180 | 183 | 183 | 184 |
Yksityisen hoidon tuki | ||||||
— hoitoraha | 161 | 167 | 171 | 174 | 174 | 175 |
— hoitolisä | 135 | 140 | 144 | 146 | 147 | 147 |
Osittainen hoitoraha | 90 | 94 | 96 | 98 | 98 | 98 |
Vanhempainpäiväraha | ||||||
— minimi | 553 | 574 | 594 | 598 | 601 | 602 |
— keskimäärin, miehet | 1 997 | 2 035 | 2 099 | 2 090 | 2 1201) | 2 163 |
— keskimäärin, naiset | 1 427 | 1 467 | 1 516 | 1 545 | 1 5651) | 1 593 |
Sairauspäiväraha | ||||||
— minimi (55 päivän jälkeen) | 553 | 574 | 594 | 598 | 601 | 602 |
— keskimäärin, miehet | 1 421 | 1 461 | 1 515 | 1 530 | 1 5551) | 1 583 |
— keskimäärin, naiset | 1 249 | 1 292 | 1 331 | 1 356 | 1 3781) | 1 403 |
Työmarkkinatuki | 553 | 674 | 698 | 702 | 705 | 706 |
Työttömän peruspäiväraha | 553 | 674 | 698 | 702 | 705 | 706 |
Työttömien ansiopäiväraha | ||||||
— keskimäärin, miehet | 1 409 | 1 514 | 1 565 | 1 587 | .. | .. |
— keskimäärin, naiset | 1 082 | 1 159 | 1 184 | 1 236 | .. | .. |
Kansaneläke, yksinäinen | 586 | 609 | 626 | 634 | 637 | 638 |
Takuueläke | 688 | 714 | 739 | 743 | 747 | 748 |
Vanhuuseläke (keskim. omaeläke) | ||||||
— miehet | 1 728 | 1 809 | 1 879 | 1 921 | 1 9471) | 1 982 |
— naiset | 1 133 | 1 195 | 1 252 | 1 290 | 1 3171) | 1 351 |
Työkyvyttömyyseläke (keskim. omaeläke) | ||||||
— miehet | 1 121 | 1 149 | 1 168 | 1 170 | 1 1611) | 1 157 |
— naiset | 934 | 962 | 983 | 989 | 9861) | 988 |
Alkaneet vanhuuseläkkeet (keskim. omaeläke) | ||||||
— miehet | 2 054 | 2 099 | 2 142 | 2 168 | 2 1741) | 2 178 |
— naiset | 1 478 | 1 508 | 1 557 | 1 581 | 1 5831) | 1 607 |
Alkaneet työkyvyttömyyseläkkeet (keskim. omaeläke) | ||||||
— miehet | 1 189 | 1 205 | 1 201 | 1 202 | 1 1871) | 1 169 |
— naiset | 917 | 950 | 942 | 948 | 9441) | 933 |
Toimeentulotuki, perusosa, yksin asuva | 419 | 461 | 477 | 480 | 486 | .. |
1) Arvio
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2014—2016
v. 2014 tilinpäätös 1000 € |
v. 2015 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2016 esitys 1000 € |
Muutos 2015—2016 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 89 429 | 79 438 | 93 572 | 14 134 | 18 |
01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 156 | 30 712 | 28 797 | -1 915 | -6 |
02. | Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 305 | 2 245 | 2 242 | -3 | 0 |
03. | Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 648 | 4 539 | 4 513 | -26 | -1 |
04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 600 | 590 | 576 | -14 | -2 |
05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 548 | 1 031 | 1 016 | -15 | -1 |
06. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 16 659 | 16 659 | 0 |
(21.) | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 16 330 | 17 330 | 17 330 | — | 0 |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 19 520 | 18 959 | 18 609 | -350 | -2 |
66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 4 322 | 4 032 | 3 830 | -202 | -5 |
02. | Valvonta | 73 322 | 69 422 | 64 795 | -4 627 | -7 |
03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 352 | 14 441 | 13 303 | -1 138 | -8 |
05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 12 336 | 12 465 | 11 758 | -707 | -6 |
06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 577 | 4 167 | 4 088 | -79 | -2 |
07. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 27 840 | 27 449 | 26 082 | -1 367 | -5 |
20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 11 217 | 10 900 | 8 564 | -2 336 | -21 |
87. | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 114 776 | 101 261 | 83 770 | -17 491 | -17 |
04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 68 103 | 60 412 | 56 228 | -4 184 | -7 |
50. | Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 36 543 | 33 287 | 25 280 | -8 007 | -24 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 10 130 | 7 562 | 2 262 | -5 300 | -70 |
10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus ja eräät palvelut | 2 646 889 | 2 648 800 | 3 212 380 | 563 580 | 21 |
50. | Äitiysavustus ja valtion tuki kansainväliseen adoptioon (arviomääräraha) | 9 770 | 11 700 | 11 300 | -400 | -3 |
51. | Lapsilisät (arviomääräraha) | 1 486 400 | 1 377 800 | 1 388 000 | 10 200 | 1 |
52. | Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) | 2 869 | 3 300 | 3 300 | — | 0 |
53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 16 500 | 19 200 | 18 500 | -700 | -4 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 740 100 | 847 300 | 1 207 000 | 359 700 | 42 |
55. | Elatustuki (arviomääräraha) | 192 674 | 195 600 | 215 000 | 19 400 | 10 |
56. | Vaikeavammaisten tulkkauspalvelut (arviomääräraha) | 38 976 | 41 500 | 44 800 | 3 300 | 8 |
60. | Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | 159 600 | 152 400 | 324 480 | 172 080 | 113 |
20. | Työttömyysturva | 2 924 448 | 2 747 454 | 2 974 214 | 226 760 | 8 |
31. | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) | 19 809 | 34 054 | 31 784 | -2 270 | -7 |
50. | Valtionosuus ansiopäivärahasta (arviomääräraha) | 990 317 | 1 007 000 | 1 085 128 | 78 128 | 8 |
51. | Valtionosuus peruspäivärahasta (arviomääräraha) | 254 460 | 174 000 | 213 300 | 39 300 | 23 |
52. | Valtionosuus työmarkkinatuesta (arviomääräraha) | 1 544 712 | 1 418 000 | 1 521 200 | 103 200 | 7 |
55. | Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha) | 63 000 | 73 000 | 79 856 | 6 856 | 9 |
56. | Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 52 150 | 41 400 | 42 946 | 1 546 | 4 |
30. | Sairausvakuutus | 1 245 874 | 1 226 272 | 1 146 600 | -79 672 | -6 |
(28.) | Kansallisen yhteyspisteen ja terveydenhuollon palveluvalikoimaneuvoston toimintakulut (siirtomääräraha 2 v) | 1 272 | 1 272 | — | -1 272 | -100 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 1 244 602 | 1 225 000 | 1 146 600 | -78 400 | -6 |
40. | Eläkkeet | 4 465 900 | 4 540 000 | 4 259 600 | -280 400 | -6 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 59 320 | 61 500 | 59 400 | -2 100 | -3 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 605 600 | 624 200 | 645 300 | 21 100 | 3 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 72 300 | 100 000 | 125 200 | 25 200 | 25 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | 1 815 | 3 800 | 5 500 | 1 700 | 45 |
54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 15 300 | 15 000 | 15 000 | — | 0 |
(55.) | Valtion tuki homekorvauksiin (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 3 711 565 | 3 735 500 | 3 409 200 | -326 300 | -9 |
50. | Veteraanien tukeminen | 263 562 | 252 503 | 231 965 | -20 538 | -8 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 1 228 | 1 450 | 1 450 | — | 0 |
50. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 30 498 | 25 400 | 20 560 | -4 840 | -19 |
51. | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 124 373 | 125 902 | 117 904 | -7 998 | -6 |
52. | Valtion korvaus sota- ja sotilasinvalidien kuntoutus- ja hoitolaitosten kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 66 207 | 62 500 | 60 000 | -2 500 | -4 |
53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | 0 |
54. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 60 | 55 | 55 | — | 0 |
55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
56. | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 23 988 | 20 988 | 17 988 | -3 000 | -14 |
57. | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 10 608 | 9 608 | 7 408 | -2 200 | -23 |
60. | Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto | 530 420 | 515 716 | 538 437 | 22 721 | 4 |
30. | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
31. | Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin ja eräisiin muihin menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 11 500 | 7 000 | 1 000 | -6 000 | -86 |
32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) | 31 300 | 21 700 | 15 000 | -6 700 | -31 |
33. | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 112 721 | 97 000 | 98 570 | 1 570 | 2 |
34. | Valtion korvaus terveydenhuollon toimintayksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 10 092 | 14 100 | 15 200 | 1 100 | 8 |
35. | Valtionosuus kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin (arviomääräraha) | 321 717 | 314 165 | 332 847 | 18 682 | 6 |
36. | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 480 | 480 | 480 | — | 0 |
40. | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 32 811 | 29 071 | 28 990 | -81 | 0 |
50. | Valtionavustus valtakunnallista julkista terveydenhoitoa antavan lastensairaalan perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | — | 15 000 | 25 000 | 10 000 | 67 |
52. | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin (siirtomääräraha 2 v) | — | 8 000 | 11 550 | 3 550 | 44 |
63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 000 | 2 400 | 3 000 | 600 | 25 |
64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 31 582 | 19 202 | 30 920 | 11 718 | 61 |
(01.) | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 22 890 | 11 790 | 23 790 | 12 000 | 102 |
21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 930 | 850 | 780 | -70 | -8 |
22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 660 | 660 | 590 | -70 | -11 |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 3 130 | 2 930 | 2 930 | — | 0 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 2 900 | 1 900 | 1 900 | — | 0 |
52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 1 072 | 1 072 | 930 | -142 | -13 |
80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 200 882 | 209 640 | 186 640 | -23 000 | -11 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 181 843 | 190 600 | 170 600 | -20 000 | -10 |
41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 1 700 | 2 600 | 2 600 | — | 0 |
42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisavun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 300 | 300 | 300 | — | 0 |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (kiinteä määräraha) | 17 040 | 16 140 | 13 140 | -3 000 | -19 |
90. | Raha-automaattiavustukset | 308 000 | 309 300 | 315 300 | 6 000 | 2 |
50. | Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) | 308 000 | 309 300 | 315 300 | 6 000 | 2 |
Yhteensä | 12 895 083 | 12 719 008 | 13 138 193 | 419 185 | 3 |