Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2005

YLEISPERUSTELUTPDF-versio

Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2005 lisätalousarvioksi.

Talouden näkymät

Kansainvälinen talouskasvu jatkuu varsin vahvana, vaikka nopein kasvun vaihe on jo ohitettu. Kulutusmahdollisuuksia heikentää mm. raaka-aineiden hintojen nousu. Kiinassa ja Intiassa talouskasvu jatkuu ripeänä. Euroalueen talouskasvu pysyy hitaana, ja Yhdysvaltojen talouden näkymiä hämärtävät julkisen talouden ja vaihtotaseen vajeet.

Suomessa kokonaistuotannon kasvu jää kuluvana vuonna hieman viime vuotta hitaammaksi, mutta yltänee silti runsaaseen kolmeen prosenttiin. Kotitalouksien kulutuksen kasvu hidastuu, sillä ostovoiman kasvu on viime vuotta heikompaa. Investoinneissa kasvu säilynee lähes viime vuoden kaltaisena asuinrakentamisen hidastumisesta huolimatta. Nettoviennin vaikutus kasvuun lisääntyy kuitenkin selkeästi. Työttömyysaste supistuu 8,4 prosenttiin ja työllisyysaste nousee, sillä työpaikkojen ennakoidaan lisääntyvän palvelualoilla ja teollisuuden työpaikkojen supistuminen pysähtyy. Inflaatio nousee ennustetusti viime vuoden ennätysmatalalta tasolta runsaaseen prosenttiin. Kokonaisuutena talouden näkymät vastaavat melko hyvin varsinaisen talousarvion pohjana ollutta näkemystä.

Tuloarviot

Verojen ja veronluonteisten tulojen arviota nostetaan aiemmin budjetoidusta 314 milj. eurolla johtuen tulo- ja varallisuusveron sekä varainsiirtoveron ennakoitua suuremmista kertymistä.

Sekalaisten tulojen arviota nostetaan nettomääräisesti 160,2 milj. eurolla. Puolustusministeriön hallinnonalan muiden tulojen arviota korotetaan 15,1 milj. eurolla, mikä aiheutuu ilmavoimien Hornet -torjuntahävittäjäkaluston hankintoihin liittyvistä FMS -järjestelmän mukaisten arviohintojen ja toteutuneiden kustannusten välisistä eroista kertyneistä määrärahan palautuksista. Valtiontakuurahastosta esitetään tuloutettavaksi 50 milj. euroa budjettitalouteen rahaston hyvän maksuvalmiuden johdosta. Arviota osakemyynneistä saatavista nettotuloista nostetaan 55,1 milj. eurolla alkuvuonna toteutuneiden osakemyyntien johdosta.

Arviota korkotuloista ja voiton tuloutuksista korotetaan nettomääräisesti 134,4 milj. eurolla. Osinkotuloarviota nostetaan toteutuneiden kertymätietojen perusteella 175,4 milj. eurolla. Lisäyksestä noin puolet aiheutuu Fortumin arvioitua korkeammista osingoista. Suomen Pankin voiton tuloutus valtiolle vuonna 2005 toteutuu 44 milj. euroa talousarvion tuloarviota pienempänä. Valtion liikelaitosten voitontuloutuksia arvioidaan kertyvän 2,9 milj. euroa talousarvion tuloarviota enemmän.

Tasapaino ja valtionvelka

Valtion kassaa ehdotetaan pienennettäväksi ja valtionvelkaa vastaavasti vähennettäväksi tulouttamalla valtion vuoden 2004 tilinpäätöksen osoittamasta kumulatiivisesta ylijäämästä talousarvion kattamiseen 2 700 milj. euroa. Lisätalousarvion varsinaisiksi tuloiksi arvioidaan 608,6 milj. euroa ja määrärahojen lisäyksiksi ehdotetaan 171,9 milj. euroa.

Valtion budjettitalous kääntyy alijäämäisestä ylijäämäiseksi siten, että valtion velkaa voidaan lyhentää 2 112 milj. eurolla. Valtionvelan määräksi vuoden 2005 lopussa arvioidaan 61,7 mrd. euroa. Valtionvelan suhde bruttokansantuotteeseen alenee vuoden 2004 lopun 42,6 prosentin tasolta hieman alle 40 prosenttiin vuonna 2005.

Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa
  2004
Tilinpäätös
2005
Hyväksytty
talousarvio
2005
Hallituksen
esitys
2005
Yhteensä
         
Määrärahat yhteensä 36 320 37 855 172 38 027
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) 2 381 2 447 -53 2 394
Valtionvelan vähentäminen
(pääluokka 37)
- - 2 197 2 197
— Nettokuoletukset - - 2 112 2 112
— Velanhallinta - - 85 85
         
Tuloarviot yhteensä
(pl. nettolainanotto ja velanhallinta)
38 493 36 916 3 309 40 224
— Verotulot 31 191 31 065 314 31 379
— Muut tulot 7 303 5 851 2 995 8 845
Nettolainanotto ja velanhallinta 32 940 -940 -
— Nimellisarvoinen nettolainanotto 74 948 -948 -
— Velanhallinta -42 -8 8 -

Vaalikauden kehys ja jakamaton varaus

Vuoden 2005 talousarviossa kuluvan vuoden määrärahakehyksen taso oli 28 848 milj. euroa. Lisätalousarviossa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön vuokrakuluja ehdotetaan siirrettäväksi sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan kehyksen ulkopuolisista menoista 0,7 milj. euroa opetusministeriön hallinnonalalle kehykseen sisältyviin menoihin, joten vastaava rakennekorjaus tehdään määrärahakehykseen. Lisäksi uusien palkkausjärjestelmien käyttöönotosta aiheutuu kehykseen noin miljoonan euron kustannustasokorjaus, jota ei aiemmissa kehystarkistuksissa ole huomioitu. Edellä mainitut muutokset mukaan lukien tarkistettu vaalikauden kehys vuodelle 2005 on 28 850 milj. euroa vuoden 2005 hinta- ja kustannustasossa.

Lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan kehykseen luettavien määrärahojen lisäykseksi 202 milj. euroa. Vuoden 2005 talousarviossa ja nyt ehdotettavassa lisätalousarvioesityksessä kehysmäärärahoja on budjetoitu yhteensä 28 733 milj. euroa. Loppuvuoden määrärahatarpeita varten ns. jakamattomaksi varaukseksi jää 117 milj. euroa.

Lisätalousarvioesityksessä on suhtauduttu torjuvasti harkinnanvaraisiin menotarpeisiin. Hallitus pyrkii asettamaan kaikki menotarpeet yhtäläiseen asemaan ja samalla kertaa arvioitavaksi syksyn lisätalousarvion yhteydessä. Tällöin vuoden 2005 budjettitalouden kokonaistilanne on paremmin nähtävissä ja voidaan varmistua siitä, että vuoden kuluessa ilmeneviin välttämättömiin ja ennalta arvaamattomiin menoihin on riittävästi kehysväljyyttä. Viime vuonna vastaavasta menettelystä saatiin hyviä kokemuksia, ja syksyn lisätalousarvion yhteydessä voitiin vastata moniin kertaluonteisiin tarpeisiin määrärahalisäyksin.

Virka- ja työehtosopimukset

Sopimuskaudelle 2005—2007 tehdyistä valtion virka- ja työehtosopimuksista sekä uusien palkkausjärjestelmien käyttöönottamisesta aiheutuvat henkilöstömenot ehdotetaan otettavaksi huomioon toimintamenojen lisäyksenä yhteensä 92,2 milj. eurolla.

Etelä-Aasian luonnonkatastrofi

Etelä-Aasian luonnononnettomuudesta aiheutuneiden ylimääräisten kustannusten korvaamiseksi ehdotetaan yhteensä 14,1 milj. euron määrärahojen lisäystä. Lisäyksestä 8 milj. euroa ehdotetaan kohdistettavaksi kehitysyhteistyön humanitaarisen avun menoihin, noin 1,2 milj. euroa kunnille onnettomuudesta aiheutuneiden menojen korvaamiseen ja 0,8 milj. euroa pelastus- ja evakuointitoimiin sekä sairaanhoitoon. Poliisin toimintamenomäärärahoja ehdotetaan lisättäviksi noin 4,1 milj. eurolla, joka on tarkoitettu Aasian luonnonkatastrofista poliisille aiheutuviin menoihin.

Lisäksi varsinaisen kehitysyhteistyön myöntö- ja sopimusvaltuutta ehdotetaan nostettavaksi 20 milj. eurolla. Lisäys on tarkoitettu Aasian luonnonkatastrofin tuhoista aiheutuvaan jälleenrakentamiseen.

Rauhanturvaaminen

Suomalaisten rauhanturvajoukkojen ylläpitoon osoitettuja määrärahoja ehdotetaan lisättäväksi 0,6 milj. eurolla, mikä johtuu mm. Sudanin UNMIS -operaatiossa 7.4.2005 aloittaneen YK:n suomalaisen osaston aiheuttamista menoista.

Yleisurheilun MM-2005 kilpailut

Hallitus ehdottaa, että poliisin toimintamenomäärärahoja lisätään 3 milj. eurolla ja Rajavartiolaitoksen toimintamenoja korotetaan noin 0,8 milj. eurolla yleisurheilun MM-2005 kilpailujen aiheuttamista turvakustannuksista johtuen. Lisäksi kilpailujen järjestämisestä aiheutuviin menoihin ehdotetaan 0,6 milj. euron lisäystä.

Puolustusmateriaalihankinnat

Puolustusmateriaalihankintojen tilausvaltuuksien maksatusten ajoituksia muutetaan, jotta maksatusmäärärahat saadaan vastaamaan paremmin tilausvaltuuksien hankintojen toimituksia. Samalla ehdotetaan myönnettäväksi raskasta raketinheitinjärjestelmää varten tilausvaltuus, josta saa aiheutua menoja vuosina 2005—2010 enintään 57,6 milj. euroa.

Oppisopimuskoulutus

Tutkintoon johtavaan oppisopimuskoulutukseen ehdotetaan 0,5 milj. euron korotusta, joka aiheutuu lisäkoulutuksen opiskelijapaikkojen lisäyksestä 165 opiskelijalla.

Liikenneväylät

Jämsänkoski—Saakoski -radan korjaamiseen ehdotetaan käytettäväksi 4 milj. euroa. Suhangon kaivosalueen tieyhteyden rakentamiseen ehdotetaan enintään 3,5 milj. euron sopimusvaltuutta. Saimaan kanavan vuokra-alueen tien kunnostamiseen osoitetaan 1 milj. euroa. Vuosaaren sataman liikenneväylien kustannusarvion nousun johdosta hankkeen sopimusvaltuutta ehdotetaan nostettavaksi 30 milj. eurolla 237,4 milj. euroon. Tuloarvioissa on huomioitu Helsingin kaupungin osuutena puolet Vuosaaren sataman liikenneväylien kustannuksista.

Liikenteen määrärahoja lisätään EU:n avustustuloja vastaavasti ratojen yli-ikäisten päällysrakenteiden uusimiseen ja korvausinvestointeihin, perustienpitoon, joukkoliikenteeseen sekä hallinnonalan tutkimus- ja kehittämistoimintaan yhteensä 6,8 milj. euroa.

Luotsaus

Saimaan alueen luotsauksen palvelutason säilyttämiseksi luotsauksen hintatukeen ehdotetaan lisättäväksi 0,9 milj. euroa.

Rakennerahastot ja maaseudun kehittäminen

Osa rakennerahasto-ohjelmien ja alueellisen maaseudun kehittämisohjelman (ALMA) hankkeista on toteutunut tehtyjä sitoumuksia pienempänä siten, ettei myöntämisvaltuuksia ole voitu sitoa uusiin hankkeisiin. Tämän vuoksi osa vuosien 2000—2003 talousarvioissa päätettyjen myöntämisvaltuuksien nojalla tehdyistä sitoumuksista on purkautunut. Rakennerahastojen ja Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosaston (EMOTR-T) käyttämättä jääneitä myöntämisvaltuuksia on vuosina 2003—2004 yhteensä 36,3 milj. euroa ja samana aikana valtion rahoitusosuuden myöntämisvaltuuksia on jäänyt käyttämättä yhteensä 41,5 milj. euroa. Myöntämisvaltuudet ehdotetaan budjetoitaviksi kunkin ministeriön hallinnonalalle uudelleen tässä lisätalousarvioesityksessä. Myöntämisvaltuuksien uudelleen budjetoinnin tarkoituksena on tehdä mahdolliseksi ohjelmakehysten mukaisten sitoumusten tekeminen. Vastaava vuosia 2000—2002 koskenut uudelleen budjetointi toteutettiin vuoden 2003 ensimmäisessä lisätalousarviossa.

Yritys- ja omistajapolitiikka

Finnvera Oyj:n korkotukilainavaltuuksia ehdotetaan korotettavaksi yhteensä 20 milj. eurolla, josta 10 milj. euroa esitetään myönnettäväksi alueellisen korkotuen piirissä oleville investointi- ja käyttöpääomalainoille ja toinen 10 milj. euroa erityiskorkotuen piirissä oleville lainoille.

Lisäksi Finnvera Oyj:lle ehdotetaan myönnettäväksi 11,5 milj. euron pääomalaina siirrettäväksi edelleen tytäryhtiölleen Veraventure Oy:lle valtakunnallisen pääomarahaston perustamiseen. Rahasto tulisi tekemään sijoituksensa pääasiassa aikaisen vaiheen teknologiayrityksiin sekä teknologiaintensiivisiin palveluyrityksiin, joilla on potentiaalia kehittyä kasvuyrityksiksi.

Muutosturva

Tulopoliittisen sopimuksen yhteydessä sovitun työllistymisen ja muutosturvan toimintamallin rahoitukseen ehdotetaan 1.7.2005 lukien määrärahoja yhteensä 24,7 milj. euroa.

Starttiraha

Aloittavan yrittäjän tukemiseen tarkoitettua starttirahaa ehdotetaan lisättäväksi 2 milj. eurolla starttitukien ja -selvityksien määrän kasvusta johtuen.

Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto

Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoimintaan ehdotetaan lisämäärärahaa 9,9 milj. euroa, mistä 8,3 milj. euroa aiheutuu vastaanoton piirissä olevien turvapaikanhakijoiden arvioitua suuremmasta määrästä.

Valtionvelan korot

Valuuttamääräisen velan korkomenoihin ehdotetaan 53 milj. euron vähennystä. Vähennys johtuu valuutanvaihtosopimuksista, joilla jäljellä ollut valuuttavelka on muunnettu valtaosin euromääräiseksi.

Eduskunnan vuodelle 2005 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa
  Pääluokka Hyväksytty
talousarvio
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
21. Eduskunta 97 461 000 - 97 461 000
22. Tasavallan presidentti 8 505 000 78 000 8 583 000
23. Valtioneuvosto 49 137 000 383 000 49 520 000
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala 825 524 000 10 891 000 836 415 000
25. Oikeusministeriön hallinnonala 662 312 000 8 993 000 671 305 000
26. Sisäasiainministeriön hallinnonala 1 507 074 000 27 852 000 1 534 926 000
27. Puolustusministeriön hallinnonala 2 148 871 000 23 783 000 2 172 654 000
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 5 553 242 000 19 904 000 5 573 146 000
29. Opetusministeriön hallinnonala 6 197 420 000 24 801 000 6 222 221 000
30. Maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonala
2 724 504 000 4 354 000 2 728 858 000
31. Liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonala
1 774 464 000 38 170 000 1 812 634 000
32. Kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonala
976 243 000 17 486 000 993 729 000
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 10 028 354 000 6 897 000 10 035 251 000
34. Työministeriön hallinnonala 2 164 015 000 38 626 000 2 202 641 000
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 691 248 000 2 723 000 693 971 000
36. Valtionvelan korot 2 447 000 000 -53 000 000 2 394 000 000
37. Valtionvelan vähentäminen - 2 196 854 000 2 196 854 000
Yhteensä 37 855 374 000 2 368 795 000 40 224 169 000

Eduskunnan vuodelle 2005 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa
  Osasto Hyväksytty
talousarvio
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
11. Verot ja veronluonteiset tulot 31 064 908 000 314 000 000 31 378 908 000
12. Sekalaiset tulot 4 569 013 000 160 201 000 4 729 214 000
13. Korkotulot ja voiton tuloutukset 929 280 000 134 377 000 1 063 657 000
15. Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 352 390 000 2 700 000 000 3 052 390 000
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 36 915 591 000 3 308 578 000 40 224 169 000
         
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom.15.03.01) 939 783 000 -939 783 000 -
Yhteensä 37 855 374 000 2 368 795 000 40 224 169 000