Talousarvioesitys 2015
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 460 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon sosiaali- ja terveystoimen viranomaisradioverkko VIRVE:n pääkäyttäjän viran siirtäminen sosiaali- ja terveysministeriöön 1.1.2015 lukien.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2015. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on
— tunnistaa ja ennakoida väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä palvelujärjestelmään liittyvät riskit ja kohdentaa työtä tämän perusteella
— huolehtia erityisesti niiden oikeuksista, jotka eivät itse niitä pysty puolustamaan
— yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveysalan valvonnan edellyttämä ohjaus saumattomaksi kokonaisuudeksi koko maassa
— ohjata toiminnanharjoittajia tehostamaan omavalvontaa
— toimia ja vaikuttaa aktiivisesti EU:ssa ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on lupa- ja valvontaviranomainen, jonka toiminnan vaikutus yhteiskunnallisiin vaikutustavoitteisiin on luonteeltaan välillistä. Yhteiskunnallisiin tavoitteisiin vaikuttaa samanaikaisesti valtiokonsernin toiminta kokonaisuutena, yhteiskunnan toimijat muutoin sekä kansainvälinen kehitys.
Toiminnallinen tehokkuus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä yksityisten palveluntuottajien lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan vuosimaksuista virastolle.
Toiminnan tehokkuus
2013 tilinpäätös | 2014 tavoite | 2015 tavoite | |
Työn tuottavuusindeksi | 100,15 | muutos>0 | muutos>0 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 100,76 | muutos>0 | muutos>0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 16 781 | 14 101 | 15 760 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 3 107 | 2 330 | 3 300 |
Nettomenot | 13 674 | 11 771 | 12 460 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 108 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 599 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, maksullisen toiminnan myyntituotot | 4 090 | 3 300 | 4 400 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 983 | 970 | 1 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 2 845 | 2 200 | 3 250 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 967 | 1 100 | 1 150 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 812 | 3 300 | 4 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 278 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 107 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2013 toteutuma |
2014 ennuste |
2015 ennuste |
2014/2015 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 18 348 | 18 400 | 18 400 | 0,0 |
Valvonta-asiat | 1 126 | 1 175 | 1 260 | 7,2 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 961 | 970 | 970 | 0,0 |
Palvelukyky | 2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
Ammattioikeutta koskevat laillistamispäätökset, 90 % hakemuksista käsitelty asetetussa määräajassa | |||
— suomalainen säännelty koulutus, 5 pv | 95 % käsiteltiin 5 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden koulutus, 3 tai 4 kk | 95 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden koulutus, 4 kk | 95 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Raskauden keskeyttämistä koskevat asiat, 4 työpäivän kuluessa | 4 työpäivän kuluessa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisen terveydenhuollon lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 6 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 8 kk:ssa | mediaani 85 pv ja keskim. käsittelyaika 4,5 kk. 81 % lupa-asioista käsiteltiin 8 kk:ssa. | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Terveydenhuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 9 kk ja 80 % asioista käsitellään 20 kk:ssa | käsittelyajan mediaani 8 kk ja 92 % asioista käsiteltiin vajaassa 20 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisten sosiaalipalveluiden lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 7 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 7 kk:ssa | mediaani 3,7 kk ja 92 % asioista käsiteltiin 7 kk | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Sosiaalihuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 11,5 kk ja 80 % asioista käsitellään 18 kk:ssa | mediaani 1,6 kk ja keskimääräinen käsittelyaika 8,2 kk, 92 % asioista käsiteltiin alle 18 kk:ssa. | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistuslupien käsittely, 90 pv | 146 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely, 90 pv | 78 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely, 30 pv | 13 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Henkilöstöä ja henkilöstörakennetta kehitetään siten, että viraston ydintehtävien tuottaminen kyetään varmistamaan.
Tarvittavien kehittämistoimenpiteiden suunnittelu edellyttää viraston ydintehtävien selkiyttämistä sekä toissijaisten tehtävien ja toimintojen karsimista. Henkilöstön osaamista kehitetään ydintehtävien edellyttämällä tavalla. Vaihtuvuudesta huolehditaan siten, että poistuvan henkilöstön asiantuntemus pystytään tarvittaessa korvaamaan ja että vaihtuvuutta hyödynnetään uuden osaamisen hankkimisessa.
Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan painopisteenä edelleen ennakointi. Suunnitelmallisella toiminnalla, työelämän joustojen hyödyntämisellä sekä varhaisella puuttumisella ylläpidetään henkilöstön työkykyä ja motivaatiota.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholielinkeinorekisterin uusiminen (siirto momentilta 33.01.21) | 100 |
Sähköisen hallinnon kehittäminen (SAMPO) (v. 2015 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 825 |
Tuottavuusohjelmaan liittyvien vähennysten palautus siirtona momentilta 33.01.21 | 108 |
Viranomaisradioverkko (VIRVE) pääkäyttäjän siirto (siirto momentille 33.01.01) (-1 htv) | -70 |
Palkkaliukumasäästö | -26 |
Palkkausten tarkistukset | 67 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -144 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -58 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 12 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -16 |
Tasomuutos | -109 |
Yhteensä | 689 |
2015 talousarvio | 12 460 000 |
2014 I lisätalousarvio | 270 000 |
2014 talousarvio | 11 771 000 |
2013 tilinpäätös | 12 165 000 |