Statsbudgeten 2003
Allmän motivering
Till riksdagen avlåts regeringens proposition till en andra komplettering av budgetpropositionen för 2003 (RP 132/2002 rd). Regeringens proposition om budgeten för 2003 avläts till riksdagen den 17 september 2002 och regeringens proposition om en komplettring av budgetpropositionen den 25 november 2002. Finansutskottet har ännu inte avgett sitt betänkande om propositionerna.
Som ett nettotillägg till anslagen föreslås 51,8 miljoner euro och som ett nettoavdrag från inkomsterna 75 miljoner euro. Till följd av föreliggande proposition om en andra komplettering föreslås att statens nettoupplåning ökas med 126,8 miljoner euro. Tillsammans med de propositioner som redan har avlåtits till riksdagen föreslås en nettoupplåning på 373 miljoner euro för täckande av de ordinarie utgifterna år 2003. I budgetpropositionen för 2003 har dessutom föreslagits nytt lån till ett belopp av 234 miljoner euro för täckande av utgifterna för skuldhanteringen.
Stöd till jordbruket
Regeringen föreslår att det nationella stödet för jordbruket och trädgårdsodlingen ökas med 20 miljoner euro jämfört med det belopp som föreslås i budgetpropositionen för 2003. Det föreslås att antalet semesterdagar för dem som bedriver kreatursskötsel ökas med en, varvid rätten till semester stiger till 24 dagar. Till följd av detta ökar statens utgifter med 4,3 miljoner euro.
Åtgärder som stöder köpkraften och sysselsättningen
Regeringen konstaterar att det förhandlingsresultat gällande det inkomstpolitiska avtalet som arbetsmarknadens centralorganisationer nådde har godkänts i tillräckligt täckande grad den 2 december 2002 och att det inkomstpolitiska avtalet uppfyller de krav som ställdes på det. Som stöd för en god sysselsättningsutveckling och ökad köpkraft föreslås att beskattningen lindras med 112 miljoner euro på årsnivå utöver det som föreslås i budgetpropositionen för 2003. Det föreslås att alla marginalskatteprocenter på statens inkomstskatteskala sänks med 0,5 procentenheter, i stället för den sänkning med 0,3 procentenheter som föreslås i budgetpropositionen för 2003. Det föreslås att maximibeloppet för avdraget för inkomstens förvärvande höjs från 540 euro, som föreslås i budgetpropositionen för 2003, till 590 euro. Det föreslås att det årliga maximibeloppet för hushållsavdrag höjs från 900 euro till 1 100 euro.
Den sammanlagda effekten av de föreslagna skattelättnaderna när det gäller beskattningen av förvärvsinkomster 2003 uppgår till 429 miljoner euro på årsnivå.
Det föreslås att de fullmakter som gäller räntestödslån och understöd för reparation av bostäder ökas jämfört med budgetpropositionen för 2003 genom att fullmakten för renoverings- och energiunderstöd för bostäder höjs med 25 miljoner euro samt fullmakten för räntestödslån med 70 miljoner euro.
Avsikten är att aravalånevillkoren ändras så att den högsta låneräntan är 6 %. Om räntan på statens medelsanskaffning stiger väsentligt efter år 2002, sänks den högsta räntan enligt lånevillkoren så att den motsvarar statens faktiska 10-årsränta på medelsanskaffningen under föregående kalenderår ökad med 0,9 procentenheter. Genom denna lösning minskas statsekonomins ränteinkomster under den återstående låneperioden med sammanlagt drygt 50 miljoner euro.
För avlägsnande av mögel- och fuktskador i allmänbildande läroanstalter och yrkesläroanstalter samt yrkeshögskolor föreslås att bevillningsfullmakten och statsandelen för anläggningsprojekt ökas med 5 miljoner euro utöver vad som har föreslagits i budgetpropositionen för 2003. Det föreslås att renoveringsarbetena på statens fastigheter tidigareläggs genom att Senatfastigheters investeringsfullmakt höjs med 15 miljoner euro för år 2003. Det föreslås också att understöden för kommunernas vatten- och avloppsåtgärder ökas med 1 miljon euro jämfört med vad som föreslås i budgetpropositionen för 2003.
I enlighet med målen i klimatprogrammet föreslås att fullmakten att bevilja energistöd höjs med 2 miljoner euro jämfört med vad som föreslås i propositionen om en första komplettering av budgetpropositionen för 2003. Ökningen av fullmakten medför behov av ett tillägg på 40 000 euro till anslaget.
Det föreslås att fullmakten att bevilja stöd för investeringar i sysselsättningsfrämjande syfte inom arbetsministeriets förvaltningsområde höjs med 4 miljoner euro jämfört med den nivå som föreslås i budgetpropositionen för 2003. Detta föranleder behov av en höjning med sammanlagt 1,2 miljoner euro av de anslag för 2003 som föreslagits under investeringsmomenten. För arbetskraftspolitiska åtgärder föreslås ett tillägg på 2 miljoner euro jämfört med nivån i budgetpropositionen för 2003.
Det föreslås att bevillningsfullmakten för Finnvera Abp:s speciallån höjs med 8 miljoner euro jämfört med vad som föreslås i budgetpropositionen för 2003. Under momentet för räntestödet föranleder höjningen av fullmakten behov av ett tilläggsanslag på 140 000 euro för 2003.
Kommunernas ekonomi
Höjningen av avdraget för inkomstens förvärvande minskar det skattebelopp som inflyter till kommunerna med 22 miljoner euro och det belopp som inflyter i kyrkoskatt med 1 miljon euro på årsnivå. Sänkningen av arbetsgivares arbetslöshetsförsäkringspremie minskar kommunernas driftsutgifter med ca 22 miljoner euro och församlingarnas driftsutgifter med 1 miljon euro på årsnivå. Det föreslås att statsandelen för social- och hälsovårdens driftskostnader höjs till 27,01 %. Till följd av höjningen ökar statsandelarna för kommunernas driftsekonomi med 15 miljoner euro.
Vuxenutbildning
Det föreslås att det årliga antalet studerande inom den yrkesinriktade tilläggsutbildning som genomförs som läroavtalsutbildning tillfälligt höjs med 500 utöver vad som föreslås i budgetpropositionen för 2003 och att statsandelen höjs med 1,5 miljoner euro. Det föreslås att statsunderstödet för 2003 till det mångåriga tilläggsåtgärdsprogrammet för höjande av utbildningsnivån hos vuxna ökas med 2 miljoner euro jämfört med vad som föreslås i budgetpropositionen för 2003.
Statens personalutgifter
Avsikten är att de ökningar av personalutgifterna som de nya arbets- och tjänstekollektivavtalen föranleder 2003 utreds så att de kan föreslås budgeterade i en första tilläggsbudgetproposition för 2003.
De under behandling varande samt nu föreslagsna ändringarna i anslagen fördelar sig på de olika huvudtitlarna som följer: | ||||
---|---|---|---|---|
Regeringens budgetproposition + första kompletteringspropositionen |
Andra kompletteringspropositionen |
Sammanlagt | ||
Huvudtitel | € | € | ||
21. | Republikens President | 7 423 000 | - | 7 423 000 |
22. | Riksdagen | 117 527 000 | - | 117 527 000 |
23. | Statsrådet | 40 656 000 | - | 40 656 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 724 772 000 | - | 724 772 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 631 523 000 | - | 631 523 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 384 299 000 | - | 1 384 299 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 1 952 186 000 | - | 1 952 186 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 5 048 484 000 | -338 000 | 5 048 146 000 |
29. | Undervisningsministeriets förvaltningsområde |
5 849 634 000 | 8 500 000 | 5 858 134 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde |
2 568 454 000 | 21 000 000 | 2 589 454 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde |
1 627 715 000 | - | 1 627 715 000 |
32. | Handels- och industriministeriets förvaltningsområde |
981 962 000 | 180 000 | 982 142 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde |
8 474 414 000 | 19 300 000 | 8 493 714 000 |
34. | Arbetsministeriets förvaltningsområde | 2 159 665 000 | 3 200 000 | 2 162 865 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 642 246 000 | - | 642 246 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 3 427 000 000 | - | 3 427 000 000 |
(37.) | Minskning av statsskulden | - | - | - |
Sammanlagt | 35 637 960 000 | 51 842 000 | 35 689 802 000 |
De under behandling varande samt nu beräknade ändringarna i inkomstposterna fördelar sig på de olika avdelningarna som följer: | ||||
---|---|---|---|---|
Regeringens budgetproposition + första kompletteringspropositionen |
Andra kompletteringspropositionen |
Sammanlagt | ||
Avdelning | € | € | ||
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 30 198 314 000 | -75 000 000 | 30 123 314 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 4 155 691 000 | - | 4 155 691 000 |
13. | Ränteinkomster och intäktsföring av vinst |
892 144 000 | - | 892 144 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
146 000 000 | - | 146 000 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) |
35 392 149 000 | -75 000 000 | 35 317 149 000 | |
15.03.01 | Nettoupplåning och skuldhantering | 246 469 000 | 126 842 000 | 373 311 000 |
Sammanlagt | 35 638 618 000 | 51 842 000 | 35 690 460 000 |