Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       10. Liikenneverkko
            20. Perusväylänpito

Talousarvioesitys 2019

01. Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 417 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) lähialueyhteistyöhankkeiden menoihin

2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.

Selvitysosa:Väyläviraston tehtävänä on vastata liikenteen palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan koko liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenteen turvallisuutta, alueiden tasapainoista kehitystä ja kestävää kehitystä.

Väyläviraston tehtävänä on muun muassa:

  • — vastata hallinnoimastaan valtion tie- ja rataverkosta ja niiden kehittämisestä sekä niihin kohdistuvien toimien yhteensovittamisesta koko maassa
  • — osallistua liikennejärjestelmäsuunnitteluun ja liikenneverkkojen toimenpiteiden valmisteluun sekä maankäytön yhteistyöhön
  • — osallistua liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen
  • — rajoittaa liikenteen aiheuttamia ympäristöhaittoja
  • — vastata liikenteenohjauksen järjestämisestä
  • — edistää liikenteen palveluiden ja liikennejärjestelmän digitalisaatiota ja automatisaatiota
  • — vastata maanteiden kunnossapidosta ja palvelutasosta, merkittävien tiehankkeiden rakentamisesta ja tienpidon valtakunnallisista tehtävistä sekä ratojen ja vesiväylien suunnittelusta, rakentamisesta, kunnossapidosta ja palvelutasosta
  • — vastata elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toiminnallisesta ohjauksesta toimialallaan ja tienpidon yhteensovittamisesta sanotuissa keskuksissa
  • — vastata ja hallinnoida väyliä koskevia tietovarantoja ja huolehtia toimialansa tilastoinnista
  • — turvata talvimerenkulun edellytykset
  • — edistää väylänpidon markkinoiden toimivuutta
  • — huolehtia oman toimintansa varautumisesta normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin sekä edistää toimialallaan yhteiskunnan varautumista normaaliolojen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin
  • — vaalia ja hoitaa hallinnassaan olevia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kiinteistökohteita, kulttuuriympäristöjä ja kulttuuriomaisuutta.

Liikenne- ja viestintäministeriön Väylävirastolle vuodelle 2019 alustavasti asettamat keskeiset toiminnalliset tavoitteet ovat seuraavat:

Tulostavoitteet 2017 toteutuma 2018 tavoite 2019 tavoite
       
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA      
1. Liikenteen ja viestinnän palvelumarkkinat ja palvelut      
Rataverkko ja sen palvelut toimivat tasapuolisesti kilpailun avautuessa.      
    Kapasiteetinhallinta ratapihoilla on tasapuolista ja toimivaa ja muun kapasiteetinhallinnan haltuunotto on edennyt erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. Toimintamallit on luotu vuoden 2019 loppuun mennessä ja käyttöönotto on aikataulutettu.
Henkilöliikenteen aikataulurakenteen haltuunotto (toimivuus) ja liikennöintitarpeiden yhteensovittaminen ja prosessin kehittäminen.   Kapasiteettihakemukset on yhteensovitettu monitoimijaympäristön mukaisesti ja aikataulusuunnitteluosaamista ja sen edellyttämiä resursseja on vahvistettu erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. Aikataulusuunnitteluosaamista ja sen edellyttämiä resursseja on vahvistettu erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. Väylävirastolle kuuluva aikataulurakenteiden kokonaisuus etenee ministeriön kanssa erikseen määritellyn mukaisesti, kilpailutusprosessien tarpeet huomioiden.
Rataverkon liikenteenohjauspalveluiden tasapuolisuuden varmistaminen.   Ratapihat toimivat monitoimijaympäristössä kilpailuneutraalisti erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti. Ratapihat toimivat monitoimijaympäristössä kilpailuneutraalisti erikseen ministeriön kanssa määritellyn mukaisesti.
2. Liikenteen energiareformi      
Vähennetään liikenteen fossiilisten polttoaineiden käyttöä parantamalla biotaloutta tukevaa väyläverkkoa sekä mahdollistamalla vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkko.      
Biotaloutta tukevan tieverkon parantaminen, km 1 740 1 000 500
Kestävät logistiset ketjut      
Parannetaan rautatieliikenteen ja vesiliikenteen kilpailukykyä ja keskeisenä osana logistisia ketjuja edistetään tieliikenteen energiatehokkaita kuljetuksia. Hyödynnetään digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet.   1. Rakentamissuunnittelu Saimaan kanavan sulkujen pidentämisestä on tehty. 2. Saimaan kanavan sulkujen korjausta on jatkettu suunnitelmien mukaisesti. 3. Jäänmurtokalustoa on kehitetty ja testattu. 4. Vesiliikenteen energiatehokkuutta parannetaan reittien optimointia kehittämällä. 5. Junaliikenteen reaaliaikaista optimointia on edelleen kehitetty ja ensimmäiset käyttöönotot aloitettu. 6. HCT-kuljetusten edellyttämät muutokset on ohjelmoitu. 1. Uusittu jäänmurtokalusto on käytettävissä Saimaalla. 2. Junaliikenteen reaaliaikainen optimointi on käytössä. 3. Pitkien HCT-kuljetusten edellyttämät muutostyöt ovat käynnissä.
3. Tiedon hyödyntäminen ja liiketoimintamahdollisuudet      
Liikenteen automaattisuuden edellytyksiä on parannettu kokeiluin.      
Älykkään robotisaation ja automatisaation periaatepäätöksen toimeenpano sekä hallinnonalan yhteisen liikenteen automaation tiekartan toimeenpano.   Liikennevirasto on ennakoinut ja edistänyt liikenteen automatisaation kehittymistä kaikissa liikennemuodoissa sekä osallistunut tiekartan toimeenpanoon suunnitelmien mukaisesti. Väylävirasto on ennakoinut ja edistänyt liikenteen automatisaation kehittymistä kaikissa liikennemuodoissa sekä osallistunut tiekartan toimeenpanoon suunnitelmien mukaisesti.
4. Luottamus digitaalisiin palveluihin      
Digitaalista tietoa hyödynnetään älyliikenteessä ja liikenteen ohjauksessa siten, että liikenneturvallisuus paranee ja tietoturvallisuus varmistetaan. Digitaalinen tieto väylien kunnosta, liikenteenohjauslaitteista, tiemerkinnöistä, liikennetilanteesta sekä häiriöistä.   Liikennevirasto on toteuttanut osaltaan NIS-direktiivin tulevia vaatimuksia. LOU-hankkeella varmistetaan liikenteenohjausjärjestelmien toimintavarmuus. Liikenteen ja liikenteenohjauksen tietoturvallisuus on varmistettu. Omien toimintojen osalta on varmistettu ja palvelusopimuksella on velvoitettu palveluntuottajia varmistamaan liikenteenohjausjärjestelmien toimintavarmuus sekä kehittämään tähän liittyen seurantaa ja raportointia sekä liikenteen ja liikenteenohjauksen tietorturvallisuutta. Tieto on ajantasaista, kattavaa, yhteensopivaa ja laadukasta. Tiedon keruussa, hallinnassa ja jakelussa on huomioitu tietoturvallisuuden vaatimukset. On kehitetty menettelyjä väylien digitaatisen infran huomioimiseksi osana tienpitoa ja sen prosesseja.
Liikenteen ja viestinnän digitaaliset palvelut esteettömiksi      
Liikenteen ja viestinnän digitaalisten palveluiden esteettömyyden toimenpideohjelmassa asetettujen tavoitteiden toteutuminen.     Liikenteen ja viestinnän digitaalisten palveluiden esteettömyyden toimenpideohjelman toimenpiteet on toteutettu ja tavoitteiden toteutumisen tilasta on annettu väliraportti.
5. Liikenne- ja viestintäverkot      
Korjausvelan kasvu pysäytetään hallitusti asiakastarpeet huomioiden      
Huonokuntoiset päällystetyt tiet, km (vilkasliikenteinen tieverkko/muu tieverkko), enintään 728/5 910 750/6 300 900/6 700
Huonokuntoiset maantie- ja rautatiesillat, kpl (enintään) 790 800 800
Huonokuntoiset turvalaitteet rannikon ja sisävesien kauppamerenkulun väylillä, % (enintään) 8,9 8,5 8,0
Liikenneverkot vastaavat elinkeinoelämän ja kilpailukyvyn kannalta keskeisiin kuljetustarpeisiin ja mahdollistavat turvalliset, ympäristövastuulliset ja tarkoituksenmukaiset tavat liikkua.      
Tyytyväisyys tieverkon, rataverkon ja kauppamerenkulun väylien palvelutasoon toimivien kuljetusten mahdollistajana (asteikko 1—5) 3,12 Tutkimusta ei tehdä 3,2
Kansalaisten tyytyväisyysmatkojen toimivuuteen (asteikko 1—5) 3,42 Tutkimusta ei tehdä 3,4
Raskaan liikenteen tyytyväisyys maanteiden tilaan, % tyytymättömiä enintään 46 45 43
Liikennejärjestelmän toimintavarmuus paranee      
Rataverkon kokonaisturvallisuustaso      
    Virasto on toimeenpannut uudistamansa turvallisuusjohtamisjärjestelmän ja VAK-lain mukaiset turvallisuusselvitykset.Tasoristeysten turvallisuuden parantamisohjelma on toteutettu suunnitellun kohdenohjelman mukaisesti. Tasoristeysten turvallisuuden parantamiseksi on hyödynnetty uusia digitaalisten palveluiden, automaation ja paikantamisen mahdollistamia kustannustehokkaita keinoja.  
       
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS      
Tuottavuus ja kokonaistaloudellisuus      
Työn tuottavuuden kasvu, % 1,3 1,0 1,0
Kokonaistuottavuuden kasvu, % -2,1 0,2 0,2
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus, % 116 120 120

Määrärahan mitoituksessa on lisäksi otettu huomioon 1.1.2019 perustettavaan Liikenne- ja viestintävirastoon siirtyvät tehtäväkokonaisuudet. Tämän johdosta momentilta on siirretty 6 596 000 euroa momentille 31.20.01 Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot. Tämä summa sisältää siirtyvää 78 henkilötyövuotta vastaavat palkkaus- ja muut kulut.

Hallinnonalan virastouudistuksen yhteydessä viraston tehtävistä siirretään Liikenne- ja viestintävirastoon viranomaistehtävät, mm. merikartoituksen järjestäminen, kauppa-alustukien myöntäminen ja julkisen liikenteen kehittämiseen liittyvät tehtävät. Väylävirasto keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väylien palvelutason ylläpitoon, väylien kehittämiseen, automatisoinnin edistämiseen sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2017
toteutuma
2018
varsinainen
talousarvio
2019
esitys
       
Bruttomenot 79 000 74 114 65 817
Bruttotulot 1 625 1 100 400
Nettomenot 77 375 73 014 65 417
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 15 068    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 12 006    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Liikenne- ja viestintävirastoon siirtyvät tehtävät (siirto momentille 31.20.01) -6 596
Liikenteen ohjauksen yhtiöittämisen säästövaikutus -1 400
Toimintamenosäästön uudelleenkohdennus momentilta 31.01.01 -33
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) -66
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) -33
Palkkausten tarkistukset 1 754
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) -18
Toimintamenojen tuottavuussäästö -391
Toimintamenosäästö (HO 2015) -910
Toimitilamenosäästö (HO 2015) -210
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) -176
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen 509
Vuokramenojen indeksikorotus 25
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö -52
Yhteensä -7 597

Momentin nimike on muutettu.


2019 talousarvio 65 417 000
2018 I lisätalousarvio 535 000
2018 talousarvio 73 014 000
2017 tilinpäätös 74 313 000