Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2004

01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 228 865 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)

2) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Kvalitet och serviceförmåga (ind) 99 95 94
Produktivitet (ind) 130 116 121
Resurshushållning (ind) 119 111 118
Årsverken 2 685 2 711 2 705
Kostnader (mn euro) 250,3 244,6 241,6
Upprätthållande av gränssäkerheten

Finlands gränsövervakning har ordnats på ett effektivt sätt. Lägesmedvetenheten inom gränsövervakningen gör det möjligt att använda resurserna effektivt. Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Vid Schengenområdets inre gränser upprätthålls beredskapen att återinföra gränskontroller. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas. Olovliga gränsöverskridningar och annan olaglig verksamhet avslöjas i områdena mellan gränsövergångsställena. Man ingriper effektivt i den gränsöverskridande brottsligheten.

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Upprätthållande av gränssäkerheten(1—5) 4,1 3,9 3,9
Kontaktpersoner och internationella operationer      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,9 3,8 3,8
Olovliga gränsöverskridningar som förhindrats med hjälp av verksamheten med kontaktpersoner (st.) 3 336 4 020 4 040
Samarbete med grannländernas myndigheter      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 5,0 3,5 3,5
Gränsövervakning      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,1 4,0 4,0
— Gränskontrollernas (inkommande) täckningsgrad (1—5) 5,0 5,0 5,0
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) 3,9 3,8 3,7
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) 1,8 2,4 2,4
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) 4,0 4,1 3,9
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) 2,7 3,2 3,1
— Rättssäkerheten vid gränskontrollerna (1—5) 5,0 4,9 4,9
— Brottsutredningsnivå för organiserad illegal inresa och människohandelsbrott (1—5) 3,1 4,4 4,5
— Rättssäkerheten när det gäller brottsbekämpningen (1—5) 5,0 4,8 4,8
Patrullering (h) 229 418 232 005 222 465
Teknisk övervakning (h) 881 094 952 500 977 500
Gränskontroller (mn personer) 16,2 13,7 14,4
Nekad inresa (st.) 1 305 1 347 1 372
Beslut om avvisning (st.) 296 313 318
Brottsanmälan (st.) 1 067 1 180 1 215
Riksgränsbrott (st.) 221 301 321
Organiserad illegal inresa och människohandel (st.) 121 118 123
Övriga brott och överträdelser (st.) 6 204 7 279 7 329
Upprätthållande av gränssäkerheten      
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga 228,9 227,7 224,9
Årsverken 2 455 2 524 2 518
Produktivitet (ind) 131 115 120
Resurshushållning (ind) 120 110 117
Säkrande av en smidig gränstrafik

En smidig gränsövergångstrafik tryggas. Passagerarna upplever att gränsövergången är smidig. Passagerarnas väntetid vid gränskontrollen är högst 15 minuter vid östgränsen och i hamnarna och högst 10 minuter på flygplatserna. Vid gränskontrollerna och i undersökningar som utförs vid gränskontrollerna samt i förvaltningsbeslut sörjer man för personernas grundläggande fri- och rättigheter och mänskliga rättigheter samt för personernas rättssäkerhet.

2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Säkrande av en smidig gränstrafik(1—5) 4,8 4,8 4,7
Gränsövergångsställen vid östgränsen      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,8 4,8 4,8
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) 9 9 9
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) 46 46 46
Gränsövergångsställenpå flygplatserna      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,8 4,8 4,7
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) 8 9 9
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) 10 10 10
Gränsövergångsställen i hamnarna      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,5 4,8 4,7
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) 13 9 9
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) 14 14 14
Ökad säkerhet till havs

Vid sjöbevakningen finns en ständig lednings-, kommunikations- och prestationsberedskap för efterspanings- och räddningsuppgifter inom sjöräddningstjänsten. Man kan ge hjälp i alla nödsituationer till havs. De övriga sjöräddningsmyndigheternas resurser utnyttjas. Kunnandet inom sjöräddningen säkras genom utbildning, besiktning och granskning. Övervakning av den marina miljön och utredning och undersökning av miljöbrott förebygger effektivt förorening av den marina miljön. Beredskapen för att bekämpa olje- och kemikalieskador som inträffar på öppet hav är god.

2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Ökad säkerhet till havs (1—5) 4,5 4,0 4,0
Sjöräddning      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,5 4,1 4,1
Sjöräddningsuppdrag (st.) 1 466 1 532 1 532
Personer som räddats (st.) 3 581 4 200 4 200
Skydd av den marina miljön      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) - 3,5 3,5
Antalet fartygsutsläpp (st.) 39 55 55
Ökad säkerhet till havs      
Kostnader (mn euro) 10,7 6,6 6,6
Årsverken 115 73 73
Produktivitet (ind) 104 108 109
Resurshushållning (ind) 96 104 106
Deltagande i det militära försvaret

Gränsbevakningsväsendet har aktuella försvarsplaner, sådan lednings- och insatsberedskap som situationen kräver samt beredskap att bilda styrkor. Krisberedskapen vid Gränsbevakningsväsendet samt förmågan att övervaka och trygga den territoriella integriteten under fredstid är kontinuerlig. Gränsbevakningsväsendets personal, beväringar och reservister har utbildats för uppgifter i kristid och placerats i gränstrupperna.

2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Deltagande i det militära försvaret (1—5) 3,8 3,9 3,9
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,1 4,2 4,3
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,5 3,6 3,6
Utbildningsdygn för värnpliktiga (st.) 84 775 86 545 87 340
Utbildningsdygn för personalen (st.) - 5 731 5 212
Deltagande i det militära försvaret      
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga 10,7 10,3 10,1
Årsverken 115 114 114
Produktivitet (ind) 105 130 126
Resurshushållning (ind) 96 124 123
Myndighetshandräckning i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena

Människorna och intressentgrupperna i gränsområdena och i skärgården anser att Gränsbevakningsväsendets verksamhet ökar säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är tillgängligt. I de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena ger Gränsbevakningsväsendet vid sidan om sina kärnuppgifter olika slag av handräckning till myndigheterna. De andra ansvariga myndigheterna får vid behov inom hela riket hjälp av Gränsbevakningsväsendets luftfartyg. Tyngdpunkten ligger på brådskande uppgifter som ovillkorligen kräver Gränsbevakningsväsendets specialkunnande eller specialmaterial.

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Myndighetshandräckning i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena (1—5) 3,8 3,4 3,4
Trygghetskänsla      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,7 3,4 3,3
Myndighetshandräckning      
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,9 3,5 3,5
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) (st.) 638 590 605
Efterspaningar, på land 398 333 333
Räddningsuppdrag, på land 493 516 526
Sjuktransporter, exkl. sjöräddning (st.) 556 566 576
Mänskliga resurser

Gränsbevakningsväsendets personalstruktur, antal anställda och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.

Mänskliga resurser 2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Upprätthållande av yrkeskunnighet (utbildn.dagar/årsv.) 7 11 7
Personalomsättning (%) 0,2 0,3 0,3
Fältduglighet (1—5) 4,4 4,4 4,4
Fysisk kondition (1—5) 4,3 4,3 4,3
Sjukfrekvens (sjukdagar/årsv.) 9,2 8,2 8,5
Olycksfall (sjukdagar/årsv.) 0,6 0,8 0,6
Arbetsklimat (1—5) 3,5 3,6 3,6
Personalens genomsnittsålder (år) 40 40 40
Index för utbildningsnivån 4,2 4,1 4,2
Könsfördelning (% kvinnor) 13 12 13

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 239 900 237 313 236 365
Bruttoinkomster 9 284 7 500 7 500
Nettoutgifter 230 616 229 813 228 865
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 28 904    
— överförts till följande år 28 227    

Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 2 339 2 580 2 380
— övriga intäkter 21 20 20
Intäkter sammanlagt 2 360 2 600 2 400
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 2 299 2 600 2 400
— andel av samkostnader 1 515 1 800 1 600
Kostnader sammanlagt 3 814 4 400 4 000
       
Kostnadstäckning (intäkter - kostnader) -1 454 -1 800 -1 600
Kostnadstäckning, % 62 59 60

Anslagets nivåförhöjning på 5,5 miljoner euro 2016 är en del av resursökningen för den inre säkerheten. Avsikten är att med förhöjningen på 1,3 miljoner euro per år finansiera bl.a. en ökning av antalet gränsbevakare.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Tillägget av engångsnatur för 2015 -2 000
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -225
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -2 366
Indexhöjning av hyresutgifterna 180
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) 5 500
Löneglidningsinbesparing -744
Lönejusteringar 1 473
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -1 530
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -1 143
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -93
Sammanlagt -948

2016 budget 228 865 000
2015 II tilläggsb.
2015 I tilläggsb. 1 900 000
2015 budget 229 813 000
2014 bokslut 229 939 000