Talousarvioesitys 2004
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 228 865 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
2) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Kvalitet och serviceförmåga (ind) | 99 | 95 | 94 |
Produktivitet (ind) | 130 | 116 | 121 |
Resurshushållning (ind) | 119 | 111 | 118 |
Årsverken | 2 685 | 2 711 | 2 705 |
Kostnader (mn euro) | 250,3 | 244,6 | 241,6 |
Finlands gränsövervakning har ordnats på ett effektivt sätt. Lägesmedvetenheten inom gränsövervakningen gör det möjligt att använda resurserna effektivt. Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Vid Schengenområdets inre gränser upprätthålls beredskapen att återinföra gränskontroller. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas. Olovliga gränsöverskridningar och annan olaglig verksamhet avslöjas i områdena mellan gränsövergångsställena. Man ingriper effektivt i den gränsöverskridande brottsligheten.
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Upprätthållande av gränssäkerheten(1—5) | 4,1 | 3,9 | 3,9 |
Kontaktpersoner och internationella operationer | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Olovliga gränsöverskridningar som förhindrats med hjälp av verksamheten med kontaktpersoner (st.) | 3 336 | 4 020 | 4 040 |
Samarbete med grannländernas myndigheter | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 5,0 | 3,5 | 3,5 |
Gränsövervakning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
— Gränskontrollernas (inkommande) täckningsgrad (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,7 |
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) | 1,8 | 2,4 | 2,4 |
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) | 4,0 | 4,1 | 3,9 |
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) | 2,7 | 3,2 | 3,1 |
— Rättssäkerheten vid gränskontrollerna (1—5) | 5,0 | 4,9 | 4,9 |
— Brottsutredningsnivå för organiserad illegal inresa och människohandelsbrott (1—5) | 3,1 | 4,4 | 4,5 |
— Rättssäkerheten när det gäller brottsbekämpningen (1—5) | 5,0 | 4,8 | 4,8 |
Patrullering (h) | 229 418 | 232 005 | 222 465 |
Teknisk övervakning (h) | 881 094 | 952 500 | 977 500 |
Gränskontroller (mn personer) | 16,2 | 13,7 | 14,4 |
Nekad inresa (st.) | 1 305 | 1 347 | 1 372 |
Beslut om avvisning (st.) | 296 | 313 | 318 |
Brottsanmälan (st.) | 1 067 | 1 180 | 1 215 |
Riksgränsbrott (st.) | 221 | 301 | 321 |
Organiserad illegal inresa och människohandel (st.) | 121 | 118 | 123 |
Övriga brott och överträdelser (st.) | 6 204 | 7 279 | 7 329 |
Upprätthållande av gränssäkerheten | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 228,9 | 227,7 | 224,9 |
Årsverken | 2 455 | 2 524 | 2 518 |
Produktivitet (ind) | 131 | 115 | 120 |
Resurshushållning (ind) | 120 | 110 | 117 |
En smidig gränsövergångstrafik tryggas. Passagerarna upplever att gränsövergången är smidig. Passagerarnas väntetid vid gränskontrollen är högst 15 minuter vid östgränsen och i hamnarna och högst 10 minuter på flygplatserna. Vid gränskontrollerna och i undersökningar som utförs vid gränskontrollerna samt i förvaltningsbeslut sörjer man för personernas grundläggande fri- och rättigheter och mänskliga rättigheter samt för personernas rättssäkerhet.
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Säkrande av en smidig gränstrafik(1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Gränsövergångsställen vid östgränsen | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,8 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 9 | 9 | 9 |
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) | 46 | 46 | 46 |
Gränsövergångsställenpå flygplatserna | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,8 | 4,8 | 4,7 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 8 | 9 | 9 |
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) | 10 | 10 | 10 |
Gränsövergångsställen i hamnarna | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,5 | 4,8 | 4,7 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 13 | 9 | 9 |
Gränskontrollernas smidighet, total tid (min) | 14 | 14 | 14 |
Vid sjöbevakningen finns en ständig lednings-, kommunikations- och prestationsberedskap för efterspanings- och räddningsuppgifter inom sjöräddningstjänsten. Man kan ge hjälp i alla nödsituationer till havs. De övriga sjöräddningsmyndigheternas resurser utnyttjas. Kunnandet inom sjöräddningen säkras genom utbildning, besiktning och granskning. Övervakning av den marina miljön och utredning och undersökning av miljöbrott förebygger effektivt förorening av den marina miljön. Beredskapen för att bekämpa olje- och kemikalieskador som inträffar på öppet hav är god.
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Ökad säkerhet till havs (1—5) | 4,5 | 4,0 | 4,0 |
Sjöräddning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,5 | 4,1 | 4,1 |
Sjöräddningsuppdrag (st.) | 1 466 | 1 532 | 1 532 |
Personer som räddats (st.) | 3 581 | 4 200 | 4 200 |
Skydd av den marina miljön | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
Antalet fartygsutsläpp (st.) | 39 | 55 | 55 |
Ökad säkerhet till havs | |||
Kostnader (mn euro) | 10,7 | 6,6 | 6,6 |
Årsverken | 115 | 73 | 73 |
Produktivitet (ind) | 104 | 108 | 109 |
Resurshushållning (ind) | 96 | 104 | 106 |
Gränsbevakningsväsendet har aktuella försvarsplaner, sådan lednings- och insatsberedskap som situationen kräver samt beredskap att bilda styrkor. Krisberedskapen vid Gränsbevakningsväsendet samt förmågan att övervaka och trygga den territoriella integriteten under fredstid är kontinuerlig. Gränsbevakningsväsendets personal, beväringar och reservister har utbildats för uppgifter i kristid och placerats i gränstrupperna.
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Deltagande i det militära försvaret (1—5) | 3,8 | 3,9 | 3,9 |
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,3 |
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Utbildningsdygn för värnpliktiga (st.) | 84 775 | 86 545 | 87 340 |
Utbildningsdygn för personalen (st.) | - | 5 731 | 5 212 |
Deltagande i det militära försvaret | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 10,7 | 10,3 | 10,1 |
Årsverken | 115 | 114 | 114 |
Produktivitet (ind) | 105 | 130 | 126 |
Resurshushållning (ind) | 96 | 124 | 123 |
Människorna och intressentgrupperna i gränsområdena och i skärgården anser att Gränsbevakningsväsendets verksamhet ökar säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är tillgängligt. I de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena ger Gränsbevakningsväsendet vid sidan om sina kärnuppgifter olika slag av handräckning till myndigheterna. De andra ansvariga myndigheterna får vid behov inom hela riket hjälp av Gränsbevakningsväsendets luftfartyg. Tyngdpunkten ligger på brådskande uppgifter som ovillkorligen kräver Gränsbevakningsväsendets specialkunnande eller specialmaterial.
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
|
Myndighetshandräckning i de glesbebyggda gränstrakterna och kustområdena (1—5) | 3,8 | 3,4 | 3,4 |
Trygghetskänsla | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,7 | 3,4 | 3,3 |
Myndighetshandräckning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,9 | 3,5 | 3,5 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) (st.) | 638 | 590 | 605 |
Efterspaningar, på land | 398 | 333 | 333 |
Räddningsuppdrag, på land | 493 | 516 | 526 |
Sjuktransporter, exkl. sjöräddning (st.) | 556 | 566 | 576 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur, antal anställda och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser | 2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål |
Upprätthållande av yrkeskunnighet (utbildn.dagar/årsv.) | 7 | 11 | 7 |
Personalomsättning (%) | 0,2 | 0,3 | 0,3 |
Fältduglighet (1—5) | 4,4 | 4,4 | 4,4 |
Fysisk kondition (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
Sjukfrekvens (sjukdagar/årsv.) | 9,2 | 8,2 | 8,5 |
Olycksfall (sjukdagar/årsv.) | 0,6 | 0,8 | 0,6 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Personalens genomsnittsålder (år) | 40 | 40 | 40 |
Index för utbildningsnivån | 4,2 | 4,1 | 4,2 |
Könsfördelning (% kvinnor) | 13 | 12 | 13 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 239 900 | 237 313 | 236 365 |
Bruttoinkomster | 9 284 | 7 500 | 7 500 |
Nettoutgifter | 230 616 | 229 813 | 228 865 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 28 904 | ||
— överförts till följande år | 28 227 |
Beräkning av kostnadstäckningen för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 2 339 | 2 580 | 2 380 |
— övriga intäkter | 21 | 20 | 20 |
Intäkter sammanlagt | 2 360 | 2 600 | 2 400 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 2 299 | 2 600 | 2 400 |
— andel av samkostnader | 1 515 | 1 800 | 1 600 |
Kostnader sammanlagt | 3 814 | 4 400 | 4 000 |
Kostnadstäckning (intäkter - kostnader) | -1 454 | -1 800 | -1 600 |
Kostnadstäckning, % | 62 | 59 | 60 |
Anslagets nivåförhöjning på 5,5 miljoner euro 2016 är en del av resursökningen för den inre säkerheten. Avsikten är att med förhöjningen på 1,3 miljoner euro per år finansiera bl.a. en ökning av antalet gränsbevakare.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Tillägget av engångsnatur för 2015 | -2 000 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -225 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -2 366 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 180 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 5 500 |
Löneglidningsinbesparing | -744 |
Lönejusteringar | 1 473 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -1 530 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -1 143 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -93 |
Sammanlagt | -948 |
2016 budget | 228 865 000 |
2015 II tilläggsb. | — |
2015 I tilläggsb. | 1 900 000 |
2015 budget | 229 813 000 |
2014 bokslut | 229 939 000 |