Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         30. Työllisyys ja yrittäjyys
              43. Yritysten kustannustuki
              44. Tapahtumatakuu
       36. Valtionvelan korot

Statsbudgeten 2017

40. Yritysten erityisrahoitusPDF-versio

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Selvitysosa:Kansainvälisesti kilpailukykyisen toimintaympäristön rakentamista tuetaan pääomamarkkinoita kehittämällä, kasvuhakuisten yritysten rahoituksen saatavuutta parantamalla, uusien investointien ja osaamisen houkuttelulla sekä toimintakykyisen vienninrahoitusjärjestelmän ylläpitämisellä.

Tehokkaasti toimiva yritysrahoitusmarkkina on edellytys sille, että Suomeen saadaan lisää aloittavia yrityksiä sekä kasvavia ja kansainvälistyviä yrityksiä ja että vientiyrityksillä on rahoituksen puolesta tasaveroiset kilpailuedellytykset. Ministeriö edistää kasvurahoitusta, yritysten rahoitusaseman ja oman pääoman vahvistamista sekä InvestEU- ja muun EU-rahoituksen hyödyntämistä. Julkisella yritysrahoituksella on tärkeä tehtävä rahoitusmarkkinoiden toiminnassa olevien puutteiden korjaamisessa. Tavoitteena on täydentää yksityistä rahoitusta sekä katalysoida yksityistä rahoitusta eri toimenpitein sekä turvata julkisen vienninrahoitusjärjestelmän toimintaedellytykset. Julkista yritysrahoitusta ja valtion riskinjakoa tarvitaan erityisesti aloittavissa yrityksissä, innovatiivisissa kasvuyrityksissä sekä viennin rahoituksessa. Viennin rahoituksessa tavoitteena on varmistaa suomalaisille yrityksille tasavertaiset toimintaedellytykset suhteessa keskeisiin kilpailijamaihin.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti tulosalueelle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2022:

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
arvio
       
Suomi on kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö elinkeinotoiminnalle      
— Alkaviin yrityksiin tehtyjen yksityisten riskisijoitusten määrä (milj. euroa) 950 600 650

41. Avustus digitaaliseen lentopaikkatoimintaan (siirtomääräraha 3 v)

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)

Momentille myönnetään 2 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustuslain (688/2001) mukaisen avustuksen myöntämiseen digitaaliseen lentopaikkatoimintaan.

Selvitysosa:Momentti lisätään talousarvioesitykseen.

Liikennealan kestävän kasvun ohjelman päätavoitteena on toimialan investointien ja yritys- ja vientivetoisen kasvun edistäminen julkisen ja yksityisen sektorin sekä tutkimuksen yhteistyönä pohjautuen ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestäviin ratkaisuihin.

Valtionavustus on tarkoitus myöntää Helsinki-East Aerodome investointikokonaisuuteen, joka toteuttaa liikennealan kestävän kasvun ohjelman tavoitteita. Valtionavustuksella pyritään mahdollistamaan Pyhtäällä sijaitsevan alueen kehittyminen ilmailuteknologioiden edelläkävijäksi. Hankkeen tavoitteena on digitalisaation edistäminen, innovointi, kaupallistaminen ja uuden kehittäminen.

Avustukseen sovelletaan valtionavustuslain (688/2001) lisäksi komission tiedonantoa lentoasemia ja lentoyhtiöitä koskevista valtiontukisuuntaviivoista (EUVL 2014/C 99/03) sekä komission asetusta 651/2014 tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

Jos suunniteltu tukitoimenpide ei täytä ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisia ehtoja, niin tällöin tuki on ennakkoilmoitettava komissiolle eikä tukea saa myöntää ilman komission hyväksyntää. Poikkeuksen muodostaa avustus ei-taloudelliseen toimintaan, jota ei tarvitse ilmoittaa komissiolle eikä siihen sovelleta ryhmäpoikkeusasetusta.

Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että hankkeella on asianmukaiset rakennus- ja ympäristöluvat.


2022 talousarvio 2 500 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 2 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustuslain (688/2001) mukaisen avustuksen myöntämiseen digitaaliseen lentopaikkatoimintaan.

42. Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustuslain (688/2001) perusteella Enontekiön alueelle sähköverkon korvausinvestointiin myönnetyn avustuksen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Määrärahaa käytetään Enontekiön kunnan alueella tehtäviin sähköverkon korvausinvestointeihin v. 2021 myönnetystä 7 000 000 euron avustuksesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)

  2022 2023 2024 2025 2026— Yhteensä
vuodesta
2022 lähtien
             
Ennen vuotta 2022 tehdyt sitoumukset 700 700 700 700 3 500 6 300

2022 talousarvio 700 000
2021 talousarvio 700 000
2020 tilinpäätös

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustuslain (688/2001) perusteella Enontekiön alueelle sähköverkon korvausinvestointiin myönnetyn avustuksen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

43. Yritysten kustannustuki (siirtomääräraha 2 v)

 

I lisätalousarvioesitys HE 2/2022 vp (3.2.2022)

Momentille myönnetään 200 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yritysten määräaikaisesta kustannustuesta annetun lain mukaisesti maksettavan sulkemiskorvauksen ja kustannustuen maksamiseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi yritysten määräaikaisesta kustannustuesta annetun lain muuttamisesta. Esitys sisältää myös sulkemiskorvausta koskevat säädökset.

Kustannustuki on tarkoitettu matkailu- ja ravintola-alan sekä tapahtuma-alan yrityksille ja muiden liiketoimintarajoitusten alaisille yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi covid-19-pandemian vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia tukikauteen kohdistuvia palkka- ja muita kuluja. Sulkemiskorvaus on kompensaatio pandemian hallintaan liittyvästä lain tai viranomaisen määräämästä tilojen tai tilaisuuksien sulkemisesta.

Kustannustuen ja sulkemiskorvauksen maksamiseen käytetään osin momentin vuoden 2021 määrärahaa.


2022 I lisätalousarvio 200 000 000
2021 IV lisätalousarvio 100 000 000
2021 III lisätalousarvio 200 000 000
2021 II lisätalousarvio 40 000 000
2021 I lisätalousarvio
2020 tilinpäätös 680 000 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 4/2022 vp (9.3.2022)

Eduskunta on hyväksynyt lain yritysten määräaikaisesta kustannustuesta annetun lain muuttamisesta (TaVM 5/2022 vp — HE 9/2022 vp). Covid-19-pandemiaan liittyvien sulkemismääräysten, yleisötilaisuuksien kieltämisen sekä muiden lievempien rajoitusten aiheuttamien vahinkojen kompensointi yritystoiminnalle on edelleen tarkoituksenmukaista. Yrityksille avataan siksi jo kuudennen kerran mahdollisuus hakea kustannustukea, jonka kattamiseen momentille esitetään 200 milj. euroa.

Saadun selvityksen perusteella valiokunta pitää esitettävää määrärahaa riittävänä, koska käytössä on vielä edeltäviltä kustannustukikierroksilta käyttämättä jääneitä määrärahoja (43 milj. euroa). Uuden hakukierroksen kustannusvaikutuksen arvioidaan olevan 231 milj. euroa. Valiokunta korostaa, että tuki tulee olla nopeasti haettavissa ja saatavilla.

Lisäksi valiokunta viittaa talousvaliokunnan mietintöön (TaVM 5/2022 vp — HE 9/2022 vp) ja kiinnittää huomiota siihen, että tuki-instrumentteja arvioitaessa käytössä tulee olla ajantasainen tieto taloudesta myös jatkossa. Eduskunta on hyväksynyt talousvaliokunnan mietinnön pohjalta lausuman, jossa edellytetään Helsinki GSE tilannehuoneen toiminnan jatkuvuuden välitöntä turvaamista (EV 12/2022 vp — HE 9/2022 vp).

 

Eduskunnan kirjelmä EK 10/2022 vp (11.3.2022)

Momentille myönnetään 200 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yritysten määräaikaisesta kustannustuesta annetun lain mukaisesti maksettavan sulkemiskorvauksen ja kustannustuen maksamiseen.

44. Tapahtumatakuu (arviomääräraha)

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 216/2021 vp (18.11.2021)

Momentille myönnetään 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yritysten määräaikaisesta kustannustuesta annetun lain muuttamisesta annetun lain (435/2021) mukaisesti myönnetyn tapahtumatakuun maksamiseen.

Selvitysosa:Momentti lisätään talousarvioesitykseen.

Tapahtumatakuu koskee ajanjaksolla 1.6.—7.12.2021 järjestettyjä yleisölle avoimia tapahtumia. Momentin määrärahalla varaudutaan mahdollisiin oikaisupäätöksiin, joiden käsittely ajoittuu vuodelle 2022.


2022 talousarvio 100 000
2021 II lisätalousarvio 80 000 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yritysten määräaikaisesta kustannustuesta annetun lain muuttamisesta annetun lain (435/2021) mukaisesti myönnetyn tapahtumatakuun maksamiseen.

45. Kuljetusyritysten määräaikainen polttoainetuki (siirtomääräraha 2 v)

 

II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)

Momentille myönnetään 75 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta säädetyn lain mukaisten tukien maksamiseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta.

Kuljetusyritysten määräaikaisella polttoainetuella kompensoidaan helmikuussa 2022 Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamaa äkillistä polttonesteiden hinnan nousua. Hintakehitys on ajanut kuljetusalan yrityksiä vaikeaan tilanteeseen. Tukea olisi mahdollista saada kolmelta kuukaudelta (helmikuu—huhtikuu 2022) ja se maksettaisiin vuoden 2022 marraskuussa kertasuorituksena. Valtiokonttori toimii valtionapuviranomaisena.


2022 II lisätalousarvio 75 000 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)

Momentille myönnetään 75 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta säädetyn lain mukaisten tukien maksamiseen.

47. Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset ja korkotuet (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 196 979 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion erityisrahoitusyhtiön luotto-, takaus- ja pääomasijoitustoiminnasta annetun lain (445/1998) 8 §:n 1 momentin 1—3 kohtien nojalla annettujen valtioneuvoston sitoumusten mukaisesti:

1) Finnvera Oyj:n luotto- ja takaustoiminnasta syntyneiden tappioiden osittaiseen korvaamiseen

2) Finnvera Oyj:lle maksettavaan korkotukeen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa: Valtio korvaa antamansa sitoumuksen perusteella Finnvera Oyj:lle 80 % luotto- ja takaustappioiden kokonaismäärästä. Luottotappiokorvaukset mahdollistavat sen, että Finnvera Oyj voi myöntää lainoja ja takauksia silloinkin, kun yrityksen vakuudet ovat riittämättömät.

Finnvera Oyj:n arvioidaan tekevän 7 500 rahoituspäätöstä v. 2022. Rahoitusta saavien kasvavien yritysten osuus arvioidaan olevan 2 500. Finnvera Oyj:llä on noin 26 500 asiakasta, joista alle kymmenen henkilöä työllistävien yritysten osuus on noin 90 %.

Momentilta maksetaan Finnvera Oyj:lle arviolta 20 000 euroa korkotukea ennen vuotta 2014 myönnettyjen korkotukilainojen voimassa olevaan vastuukantaan perustuen. Finnvera Oyj lopetti korkotuellisen rahoituksen myöntämisen v. 2014.

Vaikuttavuus

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
arvio
       
Luotto- ja takaustappiositoumusten piirissä olevien hankkeiden kokonaismäärä (mrd. euroa) 2,9 2,0 2,2
— josta Finnveran myöntämä rahoitus (mrd. euroa ja %) 1,4 (50 %) 1,0 (50 %) 1,1 (50 %)
— josta pankkien ja muun rahoituksen osuus (mrd. euroa ja %) 1,4 (50 %) 1,0 (50 %) 1,1 (50 %)
Aloittavien yritysten määrä (kpl) 2 697 2 700 3 000
Myötävaikutetut uudet työpaikat (kpl) 8 717 9 000 9 700

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Korkotukien vastuukannan pieneneminen -50
Kotimaan rahoitusvaltuuden ja tappiokorvausprosentin nosto (korona) 5 999
Muutokset tappiokorvauksissa ja vastuukannassa 1 102
Yhteensä 7 051

Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 196 979 000
2021 talousarvio 189 928 000
2020 tilinpäätös 21 939 882

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 196 979 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion erityisrahoitusyhtiön luotto-, takaus- ja pääomasijoitustoiminnasta annetun lain (445/1998) 8 §:n 1 momentin 1—3 kohtien nojalla annettujen valtioneuvoston sitoumusten mukaisesti:

1) Finnvera Oyj:n luotto- ja takaustoiminnasta syntyneiden tappioiden osittaiseen korvaamiseen

2) Finnvera Oyj:lle maksettavaan korkotukeen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

 

IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)

Momentilta vähennetään 100 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys aiheutuu tappiokorvausten ennakoitua maltillisemmasta toteutumisesta.


2022 IV lisätalousarvio -100 000 000
2022 talousarvio 196 979 000
2021 tilinpäätös 34 943 057
2020 tilinpäätös 21 939 882

 

Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)

Momentilta vähennetään 100 000 000 euroa.

48. Korko- ja muu tuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 90 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korontasauksesta annetun lain (1137/1996) sekä julkisesti tuetuista vienti- ja alusluotoista sekä korontasauksesta annetun lain (1543/2011) mukaisen korkotuen maksamiseen

2) Valtiokonttorille korontasaussopimuksista ja -päätöksistä aiheutuvien korko- ja valuuttariskien suojaukseen tarvittavien toimenpiteiden ja kustannusten maksamiseen

3) Suomen Vientiluotto Oy:lle maksettavan hallinnointipalkkion ja alijäämäkorvauksen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Määräraha mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyisen julkisesti tuetun vienninrahoitusjärjestelmän olemassaolon, myötävaikuttaa vientiin perustuvaan suotuisaan työllisyys- ja talouskehitykseen sekä edesauttaa vienninrahoitukseen liittyvien korkoriskien hallintaa.

Korontasauksessa Suomen Vientiluotto Oy solmii korontasaussopimuksia luotto- tai rahoituslaitoksen kanssa tai tekee korontasauspäätöksiä. Korontasauksessa luotto- tai rahoituslaitos tai Suomen Vientiluotto Oy maksaa valtiolle korontasausluoton mukaista kiinteää korkoa ja valtio maksaa Suomen Vientiluotto Oy:lle tai luotto- tai rahoituslaitokselle kyseisen valuutan yleisesti käytettävää luoton korkojaksoa vastaavaa, yleensä kuuden kuukauden, viitekorkoa lisättynä työ- ja elinkeinoministeriön asetuksessa (1547/2011) säädettävällä lisällä.

Julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen myöntämisen tavoitteena on edistää Suomen taloudellista kehitystä turvaamalla suomalaisille vientiä harjoittaville yhtiöille kansainvälisesti kilpailukykyinen viennin ja alustoimitusten rahoitusjärjestelmä, lisätä Suomen pääomatavaravientiä ja alustoimituksia sekä edistää viejien, kotimaisten telakoiden ja alihankkijoiden työllisyyttä.

Julkisesti tuetuista vienti- ja alusluotoista sekä korontasauksesta annetun lain (1543/2011) nojalla Suomen Vientiluotto Oy voi tehdä korontasausluottoja koskevia korontasaussopimuksia tai näitä vastaavia korontasauspäätöksiä enintään 33 mrd. euron pääoma-arvosta sekä myöntää OECD-ehtoisia kiinteä- ja vaihtuvakorkoisia luottoja enintään 33 mrd. euron pääoma-arvosta.

Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja

  2020
toteutuma
2021
arvio
2022
arvio
       
Uudet korontasaussitoumukset1) (milj. euroa) 305 800 1 000
Korontasaussitoumukset vuoden lopussa2) (milj. euroa) 10 512 11 300 12 300

1) Sisältää Vientiluoton solmimat kiinteäkorkoiset luottosopimukset sekä pankkien solmimat korontasausluotot.

2) Sisältää Vientiluoton korontasaussopimukset ja -päätökset sekä luotto- ja korontasausvaraukset.

Korontasaussitoumuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)

  2022 2023 2024 2025 Yhteensä
vuodesta
2022 lähtien
           
Vientiluottojen korkotuki 8 800 18 000 25 500 31 800 84 100
Suojausmenot 81 900 75 600 61 400 42 800 261 700
Menot yhteensä 90 700 93 600 86 900 74 600 345 800

Korontasaustoiminnasta valtiolle kertyvät korkohyvitykset tuloutuvat momentille 12.32.99. Korontasaustoiminnan arvioidaan olevan 3,4 milj. euroa ylijäämäinen v. 2022 (v. 2020: 18,6 milj. euroa, v. 2021: 19,5 milj. euroa).

Korontasaussitoumuksista valtiolle kertyvät tulot (1 000 euroa)

  2022 2023 2024 2025 Yhteensä
vuodesta
2022 lähtien
           
Korkohyvitykset 94 100 86 900 90 200 75 300 346 500
Suojaustulot - - 700 1 500 2 200
Tulot yhteensä 94 100 86 900 90 900 76 800 348 700

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Muutokset vientiluottojen volyymissä ja korkotasossa 7 500
Yhteensä 7 500

2022 talousarvio 90 700 000
2021 talousarvio 83 200 000
2020 tilinpäätös 47 603 087

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 90 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korontasauksesta annetun lain (1137/1996) sekä julkisesti tuetuista vienti- ja alusluotoista sekä korontasauksesta annetun lain (1543/2011) mukaisen korkotuen maksamiseen

2) Valtiokonttorille korontasaussopimuksista ja -päätöksistä aiheutuvien korko- ja valuuttariskien suojaukseen tarvittavien toimenpiteiden ja kustannusten maksamiseen

3) Suomen Vientiluotto Oy:lle maksettavan hallinnointipalkkion ja alijäämäkorvauksen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

60. Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 20 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998) 4 §:n mukaisten valtion vastuiden maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Määrärahaa voidaan käyttää valtion vastuiden maksamiseen Valtiontakuurahastolle, mikäli erityisrahoitusyhtiö Finnvera Oyj:n taseessa olevan vientitakuu- ja erityistakaustoiminnan rahaston tai Valtiontakuurahaston varat eivät riitä kattamaan Finnvera Oyj:n tappiollista erillistulosta.


2022 talousarvio 20 000
2021 III lisätalousarvio 650 000 000
2021 talousarvio 20 000
2020 tilinpäätös

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 20 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998) 4 §:n mukaisten valtion vastuiden maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

82. Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 10 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain (443/1998) 8 b §:ssä tarkoitettujen luottomuotoiseen vienninrahoitukseen liittyvää varainhankintaa turvaavien lainojen maksamiseen.

Valtuus

Työ- ja elinkeinoministeriö voi myöntää valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain (443/1998) 8 b §:ssä tarkoitettuja vienninrahoitukseen liittyviä lainoja Finnvera Oyj:lle enintään 1 000 000 000 euroa.

Selvitysosa:Suomen Vientiluotto Oy voi myöntää julkisesti tuetuista vienti- ja alusluotoista sekä korontasauksesta annetun lain (1543/2011) nojalla Finnvera Oyj:n varainhankintaan perustuvia vienti- ja alusluottoja. Jos rahoitusmarkkinoiden toiminta on sellaisessa tilanteessa, että Finnvera Oyj ei kykene hankkimaan markkinoilta varoja kohtuullisilla ehdoilla, valtio voi myöntää sille enintään 12 kuukauden vakuudettoman lainan, josta peritään käypää korkoa.

Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 10 000
2021 talousarvio 10 000
2020 tilinpäätös

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 10 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain (443/1998) 8 b §:ssä tarkoitettujen luottomuotoiseen vienninrahoitukseen liittyvää varainhankintaa turvaavien lainojen maksamiseen.

Valtuus

Työ- ja elinkeinoministeriö voi myöntää valtion erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain (443/1998) 8 b §:ssä tarkoitettuja vienninrahoitukseen liittyviä lainoja Finnvera Oyj:lle enintään 1 000 000 000 euroa.

(87.) Pääomasijoitus Suomen Malmijalostus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v)

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2021 III lisätalousarvio -300 000 000
2021 talousarvio 300 000 000
2020 tilinpäätös 150 000 000

88. Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v)

 

IV lisätalousarvioesitys HE 242/2022 vp (27.10.2022)

Vuoden 2020 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 50 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2022 IV lisätalousarvio
2020 tilinpäätös 400 000 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 53/2022 vp (25.11.2022)

Vuoden 2020 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 50 000 000 euroa.

89. Pääomasijoitus Business Finland Venture Capital Oy:lle (siirtomääräraha 3 v)

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 19 400 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Business Finland Venture Capital Oy:n osakkeiden merkintähinnan ja muun pääoman maksamiseen. Yhtiö voi valtiotukea koskevien säännösten ja määräysten puitteissa ottaa rahastosijoituksissaan suurempaa riskiä tai tyytyä pienempään tuottoon kuin yksityiset sijoittajat.

Selvitysosa:Business Finland Venture Capital Oy tekee sijoituksia pääomarahastoihin, joiden sijoitustoiminnan painopiste on alkavissa suomalaisissa kasvuhakuisissa ja kansainvälistyvissä yrityksissä. Sijoituksia voidaan tehdä pääomarahastoihin, jotka sijoittavat suoraan tai soveltuvan rahastorakenteen kautta alkaviin yrityksiin.

Sijoitustoiminnan tavoitteena on monipuolinen alkavien yrityksien pääomasijoitusmarkkina sekä entistä suurempi yksityisten sijoitusten osuus alkavien yrityksien kokonaisrahoituksesta. Rahastoihin tavoitellaan yksityistä pääomaa vähintään 50 %, joka voidaan toteuttaa myös rahaston sijoituskohteen tasolla.

Tunnuslukuja

  2020
toteutuma
2021
tavoite
2022
tavoite
       
Uudet rahastosijoitukset (kpl) 1 2—3 2—3
Yksityisen rahoituksen osuus (%) 50 50 50

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Vähentyneestä pääoman tarpeesta aiheutuneen siirron poistuminen (siirto momentilta 32.20.83) 300
Yhteensä 300

Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.


2022 talousarvio 19 400 000
2021 talousarvio 19 100 000
2020 tilinpäätös 14 900 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 19 400 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Business Finland Venture Capital Oy:n osakkeiden merkintähinnan ja muun pääoman maksamiseen. Yhtiö voi valtiotukea koskevien säännösten ja määräysten puitteissa ottaa rahastosijoituksissaan suurempaa riskiä tai tyytyä pienempään tuottoon kuin yksityiset sijoittajat.

 

II lisätalousarvioesitys HE 81/2022 vp (25.5.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 30 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu Business Finland Venture Capital Oy:n pääomituksesta.


2022 II lisätalousarvio 30 000 000
2022 talousarvio 19 400 000
2021 tilinpäätös 19 100 000
2020 tilinpäätös 14 900 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 29/2022 vp (28.6.2022)

Momentille myönnetään lisäystä 30 000 000 euroa.

95. Tuotonvaihtosopimus- ja suojausmenot (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 146/2021 vp (27.9.2021)

Momentille myönnetään 2 454 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää tuotonvaihtosopimusten perusteella syntyneisiin kuluihin.

Selvitysosa:Suomen Vientiluotto Oy rahoitti vuosina 2009—2012 luotto- tai rahoituslaitoksen suomalaiseen pääomatavaravientiin järjestämiä OECD-ehtoisia kiinteä- ja vaihtuvakorkoisia luottoja. Jälleenrahoitus toteutettiin Suomen valtion Suomen Vientiluotto Oy:lle myöntämillä lainoilla. Kiinteäkorkoisiin luottoihin Valtiokonttori teki korko- ja valuuttasuojauksia.

Suomen Vientiluotto Oy maksoi takaisin Suomen valtiolle jälleenrahoitustoimintaa varten myönnetyt lainat v. 2018 lukuun ottamatta yhtä lainaa.

Lainojen takaisinmaksun yhteydessä Suomen Vientiluotto Oy ja valtio allekirjoittivat hankekohtaiset tuotonvaihto- tai tuotontasaussopimukset. Kiinteäkorkoisia luottoja koskevista tuotonvaihtosopimuksista valtiolle voi syntyä kuluja, jos tuotonvaihtosopimuksen mukainen Suomen Vientiluotto Oy:n maksama kiinteä korko on alhaisempi kuin valtion maksama vaihtuva korko. Tämän lisäksi valtiolle aiheutuu kustannuksia suojaustoimenpiteistä. Tuotontasaussopimuksista valtiolle ei synny kustannuksia.

Tuotonvaihtosopimuksista ja suojaustoimenpiteistä kertyvät korko- ja suojaustulot tuloutuvat momentille 13.01.05. Toiminnan arvioidaan olevan 4,1 milj. euroa ylijäämäinen v. 2022 (v. 2021: 5,5 milj. euroa).

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Korkotason muutokset -3 920
Muutokset suojauskuluissa 345
Yhteensä -3 575

2022 talousarvio 2 454 000
2021 talousarvio 6 029 000
2020 tilinpäätös 7 777 314

 

Eduskunnan kirjelmä EK 48/2021 vp (20.12.2021)

Momentille myönnetään 2 454 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää tuotonvaihtosopimusten perusteella syntyneisiin kuluihin.