Talousarvioesitys 2012
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2012 kolmanneksi lisätalousarvioksi.
Talouden näkymät
Kuluvan vuoden kasvuksi ennustetaan 1 % ja kasvu on täysin kotimaisen kysynnän varassa. Suhdannetilanteeseen nähden työmarkkinoiden tilanne säilyy yllättävän hyvänä. Vuonna 2012 työttömyysasteen vuosikeskiarvoksi ennustetaan 7,6 %. Riskit ennustettua heikompaan talouskehitykseen painottuvat.
Epävarmuus talouden suunnasta on pysynyt korkeana vuoden 2011 jälkipuoliskolta alkaen. Tämä heijastuu Suomen talouteen useita välittymiskanavia myöten. Epävarmuuden nousu näkyy erityisesti yksityisissä investoinneissa, sillä niiden ennustetaan laskevan vuonna 2012 hieman yli prosentin edellisvuodesta. Kysynnän laimeus erityisesti euroalueella johtaa viennin hienoiseen supistumiseen. Viennin ja investointien laskiessa tänä vuonna myös tuonti alenee hieman. Kauppatase kääntyi vuonna 2011 alijäämäiseksi ja ennusteen mukaan vaje kasvaa tänä vuonna.
Kuluttajahinnat nousevat noin kahden ja puolen prosentin vauhdilla. Ansiotason noustessa prosentin nopeammin muodostuu reaaliansioiden kehitys positiiviseksi. Työmarkkinaosapuolten vuonna 2011 neuvottelema raamisopimus määrittää nimellisten ansioiden kehitystä kuluvana vuonna.
Julkinen talous pysyy alijäämäisenä myös vuonna 2012. Alijäämä suurenee viime vuodesta talouskasvun jäädessä kohtuullisen kasvujakson jälkeen vaisuksi. Hallituksen syksyllä 2011 ja keväällä 2012 päättämät sopeutustoimet eivät juurikaan kohenna julkisen talouden tilaa vielä vuonna 2012, kun huomioon otetaan toisaalta hallituksen päättämät lisäpanostukset. Niin valtion, kuntien kuin sosiaaliturvarahastojenkin rahoitusasema heikkenee hieman viime vuodesta.
Suomen julkisen talouden velka suhteessa kokonaistuotantoon ylittää 50 prosentin rajan vuonna 2012. Julkista velkaa kasvattaa alijäämäisen valtion budjetin lisäksi kuntien velkaantuminen sekä euroalueen velkakriisiin liittyvät toimet.
Tuloarviot
Lisätalousarvioesityksessä varsinaisten tulojen arviota ehdotetaan vähennettävän nettomääräisesti 501 milj. eurolla, josta verotulojen arvion muuttuminen selittää pääosan.
Verotuloarviota ehdotetaan alennettavan nettomääräisesti yhteensä 660 milj. eurolla. Yhteisöveroarviota ehdotetaan vähennettävän 220 milj. euroa ja arvonlisäveroarviota 54 milj. euroa heikentyneestä kokonaistaloudellisesta ennusteesta sekä alkuvuoden kertymätiedoista johtuen. Alkuvuoden kertymätietojen pohjalta ehdotaan alennettavaksi energiaveroarviota 197 milj. euroa ja jäteveroarviota 10 milj. euroa. Autoveron tuottoarviota alennetaan 179 milj. euroa kertymätietojen sekä alentuneen autojen kysyntäennusteen johdosta.
Sekalaisten tulojen arviota ehdotetaan korotettavan nettomääräisesti yhteensä 43 milj. euroa.
Korkotuloja, osakkeiden myyntituloja ja voiton tuloutuksia koskevaa tuloarviota ehdotetaan alennettavan 6,7 milj. euroa. Muutosta selittää lähinnä Kreikalle myönnetyistä kahdenkeskisistä lainoista saatavia korkotuloja koskeneen arvion muuttuminen.
Lainoja koskevaa tuloarviota ehdotetaan korotettavaksi 122 milj. euroa Islannin ennakoitua nopeammasta lainojen takaisinmaksusta johtuen.
Tasapaino ja valtionvelka
Varsinaisten tulojen 501 milj. euron vähennys ja määrärahojen 90 milj. euron vähennys huomioon ottaen vuoden 2012 kolmas lisätalousarvioesitys kasvattaa valtion nettolainanoton tarvetta 411 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi vuonna 2012 ehdotetaan 9,1 mrd. euroa. Valtionvelan määräksi vuoden 2012 lopussa arvioidaan noin 89 mrd. euroa, mikä on noin 45 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa
2011 Tilinpäätös |
2012 Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
2012 Hallituksen esitys |
2012 Yhteensä |
|
---|---|---|---|---|
Määrärahat yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) |
50 382 | 54 514 | -90 | 54 424 |
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) | 1 907 | 1 968 | -129 | 1 839 |
Tuloarviot yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) |
43 242 | 45 811 | -501 | 45 310 |
— Verotulot | 36 316 | 38 070 | -660 | 37 410 |
— Muut tulot | 6 926 | 7 741 | 159 | 7 900 |
— Tilinpäätösylijäämä (ml. edelliset vuodet) | 1 798 | - | - | - |
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom. 15.03.01) |
4 735 | 8 702 | 411 | 9 113 |
— Nettolainanotto | 4 775 | 8 752 | 411 | 9 163 |
— Velanhallinta | -41 | -50 | - | -50 |
Vaalikauden kehys
Vuoden 2012 kehystasoa tarkistetaan vastaamaan kehyksen rakennemuutoksia jäljempänä olevan taulukon mukaisesti noin -67 milj. eurolla. Tarkistusten jälkeinen menokehys vuodelle 2012 on 42 287 milj. euroa.
Kolmannen lisätalousarvioesityksen jälkeen kehykseen luettavien menojen taso olisi 42 030 milj. euroa vuonna 2012. Näin ollen vuoden 2012 jakamaton varaus on noin 258 milj. euroa. Lisäksi vuodelta 2011 käyttämättä jäänyttä menokehyksen jakamatonta varausta on käytettävissä kertaluonteisiin menoihin enintään 146 milj. euroa.
Jakamattomasta varauksesta 200 milj. euroa voidaan siirtää vuodelle 2013 käytettäväksi kertaluonteisiin menoihin, ellei jakamaton varaus tule käytetyksi vuonna 2012 myöhemmissä lisätalousarvioesityksissä.
Kehyksen rakennemuutokset, milj. euroa
Momentti | Asia | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
24.30.66 | Kehitysyhteistyömomentilla on 525 000 euroa Alankomaiden ja Saksan kanssa yhteistoiminnassa toteutettavien hankkeiden menoja. Ko. menoja vastaavat tulot ovat momentilla 12.24.99 (läpivirtauserä). | 0,5 | |||
26.20.70 | Dornier lentokoneen valvontatekniikan uudistamiseen LTA IV 2010 myönnetyn 3 milj. euron siirtomäärärahan osittainen peruuttaminen ja uudelleenbudjetointi hankkeen viivästyksen takia. | 2,4 | |||
27.01.23 | Julkisen hallinnon verkkoturvallisuuden edistämiseen LTA IV 2010 osoitetusta siirtomäärärahasta 19,025 milj. euroa peruutetaan ja uudelleenbudjetoidaan hankkeen viivästymisen takia. | 19,0 | |||
27.10.18 | Puolustusmateriaalihankintojen maksatusten siirtyminen vuodelta 2012 myöhemmille kuluvan vaalikauden vuosille. | -98,9 | 93,6 | 4,7 | 0,6 |
30.01.40 | Bioenergiatuotannon avustusten maksatusten myöhentyessä osa vuoden 2010 talousarviossa myönnetystä siirtomäärärahasta peruutetaan ja uudelleenbudjetoidaan. | 5,5 | |||
30.20.42 | Vuoden 2010 talousarviossa myönnetystä 3,4 milj. euron siirtomäärärahasta käyttämättä oleva osa peruutetaan ja uudelleenbudjetoidaan vuoden 2012 satovahinkokorvauksiin varautumiseksi. | 1,1 | |||
30.50.48 | Vuoden 2010 talousarviossa myönnetystä 841 000 euron siirtomäärärahasta käyttämättä oleva osa peruutetaan ja uudelleenbudjetoidaan vuoden 2012 tulvavahinkokorvauksiin varautumiseksi. | 0,8 | |||
31.10.77 | EU:n TEN-tuloja vastaavat menot (609 000 euron tuloutus momentilla 12.31.10, muu osa tuloutettu jo TA2012, läpivirtauserä) | 2,9 | |||
Yhteensä | -66,6 | 93,6 | 4,7 | 0,6 |
---|
ICT-klusterin äkillinen rakennemuutos
Suomen ICT 2015 -työryhmän ehdotuksiin liittyen digitaalisten palveluiden toimintaympäristön kehittämiseen ehdotetaan 4,1 milj. euroa, josta 2,4 milj. euroa arvioidaan käytettävän pilvipalveluiden kehitys- ja testausympäristön perustamisinvestointeihin laitehankintoineen. Kehitys- ja testausympäristö toimii myös julkisen sektorin palveluiden pilottien kehitysalustana ja edistää julkisten sähköisten palveluiden kehittämistä.
Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenoihin ehdotetaan 0,5 milj. euron lisämäärärahaa uuden informaatio- ja viestintäteknologian sekä media-alan tutkimus- ja kehittämistarpeita palvelevan osaamis- ja yhteistyöverkoston perustamiseen. Tavoitteena on luoda avoin ja puolueeton tutkimus- ja kehittämistiedon osaamiskeskittymä, joka edistää informaatio- ja viestintäteknologiaa hyödyntävää toimintaa.
Tekesin myöntämisvaltuuteen ehdotetaan yhteensä 8 milj. euron lisäystä ICT-klusterin äkillisten rakennemuutosten hoitoon. Siitä 6 milj. euroa kohdennetaan pk-yrityksille suunnattuun verkkomyynti- ja markkinointivalmiuksien kehittämistyöhön ja 2 milj. euroa Green ICT ja älykkäät kaupunkiympäristöt -toimenpidekokonaisuuteen.
Kansalaisten SOTE-palvelujen kehittämiskeskuksen perustamistarvetta koskevan selvityksen laatimiseksi ehdotetaan lisäksi 0,2 milj. euron määrärahaa.
Ulkoasiainhallinto
Kansainvälisen aineiston tietoturvan kehittämisestä Salve-hankkeessa aiheutuu 2,4 milj. euron suuruinen lisämäärärahatarve.
Ulkoasiainhallinnon ulkomailla sijaitsevien huoneistojen korjaus- ja muihin kiinteistömenoihin ehdotetaan 2 milj. euron lisäystä.
Käräjäoikeudet
Käräjäoikeuksille osoitetaan kertaluonteinen 0,5 milj. euron lisäys johtuen käsittelyaikojen lyhentämistarpeesta.
Puolustusvoimille määrärahalisäyksiä
Lentopolttoaineiden merkittävän hinnannousun vuoksi puolustusvoimien toimintamenoihin ehdotetaan 3 milj. euron lisämäärärahaa. Puolustusmateriaalihankintojen valuuttakurssitappioiden kattamiseen ehdotetaan 5 milj. euron lisämäärärahaa.
Senaatti-kiinteistöille valtuus kiinteistöjen myyntiin
Senaatti-kiinteistöille ehdotetaan valtuutta luovuttaa Helsingin kaupungille Malminkartanossa ja Hakuninmaalla sijaitsevat kiinteistöt 17,3 milj. euron kauppahinnalla. Myytävien kiinteistöjen ja määräalojen yhteenlaskettu pinta-ala on noin 91 000 m2 ja yhteenlaskettu asuntorakennusoikeus on 58 600 k-m2.
Euroopan investointipankin pääomitus
Euroopan investointipankin maksetun pääoman osuutta on tarkoitus korottaa, jonka vuoksi ehdotetaan valtuutta saada sitoutua vuonna 2012 Euroopan investointipankin maksetun pääoman korotukseen siten, että Suomen osuudesta aiheutuu menoja enintään 127,8 milj. euroa.
Peltolohkorekisteri
Maaseutuviraston toimintamenoihin ehdotetaan 0,5 milj. euron lisäystä peltolohkorekisterin ajantasaistamiseen.
Väylähankkeiden rahoitus
Maa- ja vesialueiden hankintaan ehdotetaan lisäystä 7,5 milj. euroa väylähankkeiden lunastusten ja korvausten ennakolta arvioituja suuremmista korvausmääristä johtuen. Väyläverkon kehittämisen momentille ehdotetaan 2,9 milj. euron lisäystä, joka vastaa EU:n myöntämän TEN-tuen määrää.
Yritysten rahoituksen tukeminen
Finnvera Oyj:lle ehdotetaan 12 milj. euron lisäystä kattamaan ennakoitua suurempia luotto- ja takaustappioita.
Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan ehdotetaan 150 milj. euron lisämäärärahaa johtuen jälleenrahoitettavien hankkeiden aiemmin arvioitua nopeammasta toteutumisesta.
Kassasijoitusten riskinhallinta
Lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan 10 milj. euron määrärahaa, joka on tarkoitettu valtion kassasijoituksiin liittyvän riskin hallinnasta poikkeuksellisissa rahoitusmarkkinaolosuhteissa aiheutuviin menoihin silloin, kun sijoittaminen on riskiä alentavin ja kustannuksia aiheuttavin ehdoin lain mukaan ollut mahdollista.
Suomen luontokeskus Haltia
Nuuksiokeskus Oy:n osakepääoman korottamisen edellyttämän valtion rahoitusosuuden maksamiseen ehdotetaan 1,9 milj. euron lisämäärärahaa. Lisäpääomitustarve aiheutuu Suomen luontokeskus Haltian rakentamisen kustannusarvion nousun johdosta.
Muita määrärahatasojen tarkistuksia
Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton määrärahoja ehdotetaan korotettavaksi 6,1 milj. eurolla johtuen oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta vastaanottokeskuksissa. Turvapaikkapäätöksenteon tehostuessa oleskeluluvan saaneiden määrä on lisääntynyt enemmän kuin kuntapaikkoja on tarjolla.
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusmäärärahaan ehdotetaan nettomääräisenä vähennyksenä 0,7 milj. euroa. Muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 1,2 milj. euroa liittyen valtionosuuslain (1704/2009) 32 §:n mukaiseen yksityisen perusopetuksen aloittamisen johdosta valtionosuudesta vähennettävään rahoitukseen. Lisäyksenä on vastaavasti otettu huomioon 0,5 milj. euroa, joka vastaa talousarviossa momentilta 28.40.03 tehtyä maakunnan liittojen tehtäviin kohdennettavan rahoituksen vähennystä, joka oli tarkoitettu siirroksi valtionosuusmäärärahaan.
Energiaverotukea ehdotetaan vähennettäväksi 75 milj. euroa energiaintensiivisten yritysten arvioitua vähäisemmän veronpalautusten hakumäärän sekä muiden momentin kautta palautettavien tukien ja palautusten määrän arvion tarkentumisen vuoksi.
EU-maksun määrärahaa ehdotetaan alennettavaksi 20 milj. eurolla vuoden 2012 sekä aikaisempien vuosien ALV- ja BKTL-pohjien tarkistuksen vuoksi.
Palkkaturvan arvioitua suuremmista maksatuksista aiheutuu 13 milj. euron lisämäärärahatarve.
Työllisyysperusteisiin siirtomenoihin ehdotetaan 3,5 milj. euron lisäystä avustusten arvioitua suurempien maksatuksien vuoksi.
Etuusmenoarvioiden tarkentumisen seurauksena työttömyysturvan määrärahatarve alenee ansiopäivärahojen osalta 60 milj. eurolla, mutta kasvaa vastaavasti työmarkkinatuen osalta 90 milj. eurolla.
Aikuiskoulutustuen määrärahatarve kasvaa etuusmenoarvioiden tarkentumisen vuoksi 10 milj. eurolla. Myös vuorottelukorvausmenot kasvavat 10 milj. eurolla.
Sairausvakuutuksen menoarvio vähenee 15 milj. eurolla. Vähennys aiheutuu arvioitua pienemmistä EU-sairaanhoitokuluista sekä arvioitua pienemmistä työtulovakuutukseen kuuluvista vähimmäispäivärahamenoista.
Valtionosuus eläkemenoihin laskee arviolta yhteensä 52 milj. eurolla. Tästä 35 milj. euroa selittyy yrittäjän eläkelain mukaisten maksutuottojen kasvulla ja 17 milj. euroa kansaneläkemenojen ja takuueläkemenojen tarkentumisella alaspäin.
Arviota valtionvelan korkomenoista tarkistetaan alaspäin 129 milj. eurolla aiempaa alemman korkotasoarvion myötä.
Eduskunnan vuodelle 2012 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa
Pääluokka | Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
---|---|---|---|---|
21. | Eduskunta | 143 404 000 | - | 143 404 000 |
22. | Tasavallan presidentti | 19 399 000 | 30 000 | 19 429 000 |
23. | Valtioneuvoston kanslia | 82 795 000 | 42 000 | 82 837 000 |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 1 292 526 000 | 4 975 000 | 1 297 501 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 872 327 000 | 9 850 000 | 882 177 000 |
26. | Sisäasiainministeriön hallinnonala | 1 278 500 000 | 19 514 000 | 1 298 014 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 2 894 878 000 | -71 877 000 | 2 823 001 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 17 627 574 000 | -86 571 000 | 17 541 003 000 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | 6 686 840 000 | 727 000 | 6 687 567 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 723 004 000 | -6 620 000 | 2 716 384 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 2 431 319 000 | 11 978 000 | 2 443 297 000 |
32. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | 3 916 479 000 | 178 550 000 | 4 095 029 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 12 296 211 000 | -25 320 000 | 12 270 891 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 280 668 000 | 3 450 000 | 284 118 000 |
36. | Valtionvelan korot | 1 967 600 000 | -128 700 000 | 1 838 900 000 |
Yhteensä | 54 513 524 000 | -89 972 000 | 54 423 552 000 |
Eduskunnan vuodelle 2012 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa
Osasto | Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
---|---|---|---|---|
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 38 070 048 000 | -660 000 000 | 37 410 048 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 5 506 727 000 | 43 438 000 | 5 550 165 000 |
13. | Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset | 1 954 600 000 | -6 700 000 | 1 947 900 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 280 000 000 | 122 000 000 | 402 000 000 |
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 45 811 375 000 | -501 262 000 | 45 310 113 000 | |
15.03.01 | Nettolainanotto ja velanhallinta | 8 702 149 000 | 411 290 000 | 9 113 439 000 |
Yhteensä | 54 513 524 000 | -89 972 000 | 54 423 552 000 |