Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2011

Tuloarviot

Vuonna 2011 valtion budjettitalouden tuloiksi ilman nettolainanottoa arvioidaan 41,9 mrd. euroa. Tuloista n. 85 % on veroja ja veronluonteisia tuloja.

Budjettitalouden varsinaisten tulojen arvioidaan v. 2011 kasvavan 12 % ja verotulojen 14 % verrattuna vuoden 2010 varsinaiseen talousarvioon.

Verrattuna vuodelle 2010 budjetoituun (ml. lisätalousarviot, joissa tuloarviota on korotettu nettomääräisesti 1,7 mrd. eurolla) varsinaisten tulojen arvioidaan v. 2011 kasvavan 7 % ja verotulojen 8 %. Valtion sekalaisten tulojen arvioidaan vähenevän 2 % ja korkotulojen ja voiton tuloutusten kasvavan runsaalla kymmenyksellä. Verotulojen 2,8 mrd. euron kasvusta vuodelle 2010 budjetoituun verrattuna 0,9 mrd. euroa aiheutuu veroperustemuutoksista ja loppu on seurausta veropohjien kasvusta.

Talouden supistumisen sekä elvyttävän veropolitiikan seurauksena valtion verotulot putosivat vuonna 2009 yli 15 % vuoteen 2008 verrattuna. Kokonaistuotannon elpymisen sekä heinäkuussa toteutetun arvonlisäverokantojen korotuksen seurauksena verotulojen arvioidaan vuonna 2010 kasvavan n. 4 %. Vuonna 2011 talouskasvun arvioidaan nopeutuvan ja tämä yhdessä ennustetun työllisyystilanteen tuntuvan paranemisen kanssa vahvistaa veropohjia merkittävästi. Veropohjien kasvun ohella vuoden 2011 verotulokertymää lisää ehdotetut veroperustemuutokset. Verotulot jäävät silti v. 2011 1,7 mrd. euroa alle vuoden 2008 tason.

Energiaverotuksessa siirrytään ympäristöohjausta korostavaan energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöihin perustuvaan veroon kaikkien polttoaineiden osalta turvetta lukuun otamatta. Lisäksi liikennepolttoaineiden verotasoissa otetaan huomioon terveydelle haitalliset lähipäästöt. Dieselpolttoaineen veroa korotetaan vuoden 2012 alusta lukien ja samalla alennetaan henkilö- ja kuorma-autoista kannettavaa ajoneuvoveron käyttövoimaveroa.

Energiaveroja korotetaan rakennemuutoksen yhteydessä n. 700 milj. eurolla vuoden 2011 alusta työnantajan kansaneläkemaksun poistamisesta aiheutuvien verotuottomenetysten korvaamiseksi. Tämä korotus ei koske liikenteen polttoaineita. Turpeen verotasoa on tarkoitus korottaa asteittain vuosina 2013 ja 2015.

Ansiotulojen verotusta ehdotetaan muutettavaksi siten, että ansiotason ja palkansaajamaksujen nousu ei keskimäärin kiristä työn verotusta ja että eläketulon veroaste pysyy korkeintaan vastaavan palkkatulon veroasteen tasolla. Tämä vähentää verotuottoa vuositasolla 430 milj. euroa, josta valtion osuus on 300 milj. euroa. Lisäksi pienituloisimpien ostovoiman turvaamiseksi kunnallisverotuksen perusvähennystä korotetaan 50 eurolla, mikä vähentää vuositasolla kuntien, seurakuntien ja Kansaneläkelaitoksen verotuottoa 16 milj. euroa. Hallitusohjelmassa työn verotuksen aitoon keventämiseen varatusta 1 110 milj. eurosta jätetään käyttämättä 240 milj. euroa.

Vuonna 2011 otetaan käyttöön makeisilta, jäätelöltä ja muilta niiden kaltaisilta tuotteilta kannettava vero ja korotetaan virvoitusjuomien veroa. Jäteveron veropohjaa laajennetaan ja veroa korotetaan.

Tuloarvioissa on otettu huomioon 1.7.2010 toteutettu arvonlisäverokantojen korotus prosenttiyksiköllä. Arvonlisäverokantojen korotus lisää verotuottoa n. 470 milj. eurolla v. 2011 ja vuositasolla n. 700 milj. eurolla.