Statsbudgeten 2017
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 272 800 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av genomförandet av sådana investeringar för utveckling av trafikledsnätet som är budgeterade under momentet
2) till utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momenten för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet.
Fullmakt att ingå förbindelser om nya trafikledsprojekt.
Trafikverket bemyndigas att ingå avtal om de projekt som specificerats i tabellen nedan så att de föranleder staten utgifter för högst det belopp som nämns i tabellen:
Nya trafikledsprojekt
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
Rv 4 Uleåborg—Kemi | 125 000 000 |
Rv 5 S:t Michel—Juva | 121 000 000 |
Rv 12 Lahtis södra ringväg | 198 000 000 |
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | 165 000 000 |
Fullmakt att ingå följande förbindelser för farledsprojekt som beslutats tidigare budgetår:
Trafikverket bemyndigas att ingå förbindelser för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen:
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår (euro) | |
Vägprojekt | |
Rv 6 Villmanstrand—Imatra | 177 000 000 |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | 80 000 000 |
Rv 5 Päiväranta—Vuorela | 90 000 000 |
Rv 6 vid Joensuu | 47 100 000 |
E18 Fredrikshamns omfartsväg | 180 000 000 |
Rv 8 Smedsby omfartsväg | 57 500 000 |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | 75 500 000 |
E18 Forsby—Kotka, separat projekt | 37 000 000 |
Rv 8 Åbo—Björneborg | 92 500 000 |
Anslutningsförbindelser för Västmetron | 19 900 000 |
Rv 4 vid Rovaniemi | 25 000 000 |
Rv 5 vid S:t Michel | 27 000 000 |
Lv 101 förbättring av Ring I | 32 000 000 |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | 76 000 000 |
Förbättring av lv 148 vid Kervo | 13 000 000 |
Rv 3 planskild anslutning i Arolammi | 6 000 000 |
Sv 77 Viitasaari—Keitele | 13 000 000 |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, Laihela, 1 fasen | 27 000 000 |
Rv 22 Uleåborg—Kajana—Vartius | 15 000 000 |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | 22 500 000 |
Banprojekt | |
Rovaniemi—Kemijärvi, elektrifiering | 24 000 000 |
Ringbanan | 514 000 000 |
Österbottenbanan | 674 000 000 |
Mellersta Böle, spår i väster | 40 000 000 |
Triangelspåret i Riihimäki | 10 000 000 |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | 150 000 000 |
Bennäs–Jakobstad, elektrifiering | 4 000 000 |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | 60 000 000 |
Farledsprojekt | |
Havsfarleden till Jakobstad | 11 400 000 |
Havsfarleden till Raumo | 28 000 000 |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | 40 000 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | 168 000 000 |
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för trafikledsprojekt som genomförs med direkt finansiering från statsbudgeten. Projektens externa finansieringsandelar beaktas under moment 12.31.10 i de fall där Trafikverket betalar i första hand och därefter fakturerar den externa parten. På motsvarande sätt minskar behovet av anslag under detta moment. Med externa finansieringsandelar avses att andra aktörer deltar i kostnaderna för farledsprojekt som hör till statens ansvar.
Projekt
Godkänd | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag 2017 mn € |
Senare finansieringsbehov mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Rv 8 Åbo—Björneborg | I Tilläggsbudg. 2013/IITilläggsbudg. 2014 | 2018 | 92,5 | 2,5 | 83,1 | 6,9 | - |
Lv 101 förbättring av Ring I | Budget 2014 | 2017 | 32,0 | 16,4 | 9,0 | 6,6 | |
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand | I Tilläggsbudget för 2014 | 2018 | 76,0 | 47,7 | 24,0 | 4,3 | |
Rv 3 Tammerfors—Vasa, Laihela, 1 fasen | Budget 2015 | 2017 | 27,0 | 15,0 | 12,0 | - | |
Rv 8 Uleåborg—Kajana—Vartius | Budget 2015 | 2017 | 15,0 | 10,0 | 5,0 | - | |
Rv 8 väginvesteringar som föranleds av kärnkraftverket i Pyhäjoki | I Tilläggsbudget för 2015 | 2017 | 22,5 | 17,5 | 5,0 | - | |
Banprojekt | |||||||
Österbottenbanan | Budget 2011/ III tilläggsbudget 2011/ budget 2015 | 2017 | 674,0 | 646,7 | 27,3 | - | |
Mellersta Böle, spår i väster | Budget 2014 | 2020 | 40,0 | 18,0 | 9,0 | 13,0 | |
Utökning av kapaciteten på banavsnittet Helsingfors—Riihimäki, 1 fasen | Budget 2015 | 2020 | 150,0 | 32,0 | 43,0 | 75,0 | |
Förbättringen av funktionsdugligheten hos bangården i Helsingfors | Budget 2016 | 2020 | 60,0 | 12,0 | 12,0 | 36,0 | |
Farledsprojekt | |||||||
Havsfarleden till Raumo | II tilläggsbudg. 2014/ IV tilläggsbudg. 2015 | 2017 | 28,0 | 19,0 | 9,0 | - | |
Förflyttning av Nyslotts djupfarled | Budget 2015 | 2018 | 40,0 | 19,0 | 12,0 | 9,0 | |
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik | I tilläggsbudg. 2015/ budgetpropositionen 2017 | 2018 | 168,0 | 67,7 | 66,4 | 33,9 | |
Annan planering av utvecklingsprojekt | - | 5,0 | - | ||||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 1 425,0 | 2,5 | 1 004,1 | 245,6 | 177,8 | ||
Nya trafikledsprojekt | |||||||
Rv 4 Uleåborg—Kemi | Budget 2017 | 2021 | 125,0 | 7,0 | 118,0 | ||
Rv 5 S:t Michel—Juva | Budget 2017 | 2021 | 121,0 | 5,0 | 116,0 | ||
Rv 12 Lahtis södra ringväg | Budget 2017 | 2021 | 198,0 | 12,2 | 185,8 | ||
Luumäki—Imatra—ryska gränsen, förbättring av järnvägsförbindelsen | Budget 2017 | 2022 | 165,0 | 3,0 | 162,0 | ||
Nya trafikledsprojekt sammanlagt | 609,0 | 27,2 | 581,8 | ||||
Oavslutade och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 2 034,0 | 2,5 | 1 004,1 | 272,8 | 759,6 |
Som motivering till de nya projekten föreslås följande:
Ett mål med projektet är att öka säkerheten och smidigheten i trafiken på förbindelseleden, förbättra kollektivtrafikens driftsförhållanden samt minska rusningstrafiken vid Uleåborg. Ett annat mål är att förbättra driftssäkerheten för näringslivets transporter.
Vid Uleåborg byggs ett tredje körfält på motorvägen samt utvecklas planskilda anslutningar. Bullerbekämpningen förbättras. Vid Kempele byggs en ny planskild anslutning. Vid Haukipudas byggs motortrafikleden om till motorväg på sträckan Kello–Haukipudas och till en väg med omkörningsfil och mitträcke på sträckan Haukipudas—Räinänperä. Sträckan Ijo—Maksniemi i Simo förbättras bl.a. genom omkörningsfilsbyggande.
Kostnadskalkylen för projektet är 155 miljoner euro, varav statens finansieringsandel är 125 miljoner euro och kommunernas finansieringsandel 30 miljoner euro (MAKU 2010: 130). Förhållandet nytta/kostnad är 1,9 vid Uleåborg och 2,2 vid Haukipudas.
Målet med projektet är att förbättra säkerheten och driftsäkerheten i gods- och passagerartrafiken samt utveckla riksvägsförbindelsens kvalitet. Projektet möjliggör utvecklande av markanvändningen i S:t Michelregionen. I projektet byggs sträckan Tuppurala—Nuutilanmäki som en väg med mitträcke i en ny terrängkorridor. Dessutom vidtas åtgärder för att förbättra säkerheten och driftsäkerheten på sträckan Nuutilanmäki–Juva. Kostnadskalkylen för projektet är 121 miljoner euro (MAKU 2010: 130), vilket inkluderar kommunernas andel. Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 1,8.
Målet med projektet är att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken, i betydande grad minska skadorna vid vägkanten och främja utvecklandet av markanvändningen och näringslivet i hela Lahtisregionen.
Projektet omfattar förbättrande av rv 12 i en ny terrängkorridor mellan Soramäki och Okeroinen så att den blir en väg med två körfält och en körbana samt sträckan mellan Okeroinen och Kujala (rv 4) så att den blir en riksväg med fyra körfält. Också den södra infartsvägen till Lahtis (lv 167) förbättras. Dessutom görs behövliga arrangemang i fråga om tunneltrafik,vägtrafik, gatutrafik och lätt trafik, bullerbekämpning och grundvattenskydd. Den totala kostnadsberäkningen för projektet är 275 miljoner euro (MAKU 130, 2010=100) Enligt den avsiktsförklaring som ingåtts är statens andel 198 miljoner euro och kommunernas andel 77 miljoner euro (28 %). Förhållandet nytta/kostnad är ca 2,0.
Målet med projektet är att med avseende på industritransporterna förbättra ett viktigt banavsnitts förmedlingskapacitet och verksamhetsförutsättningarna för godstrafiken samt förbättra passagerartrafikens servicenivå och hanteringen av störningssituationer.
Projektet omfattar byggande av ett avsnitt med dubbelspår mellan Joutseno och Imatra. Överbyggnaden på banavsnittet Luumäki—Imatra, vilken nått slutet på sin livscykel, förnyas. Dessutom görs andra förbättringsåtgärder på järnvägsförbindelsen, såsom spårväxlings- och trafikplatsändringar, brolösningar och bullerbekämpning.
Kostnadsförslaget för projektet är 165 miljoner euro (MAKU 2010: 130). Förhållandet nytta/kostnad för projektet är 0,7. Förhållandet nytta/kostnad inbegriper inte nyttan av förbättrad störningskänslighet och exakthet.
Justering av fullmakten för projekt enligt tidigare beslut:
Behovet att höja fullmakten för projektet trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik föranleds av det behov av reparation av gamla banbyggnader och anordningar på järnvägsförbindelsen Äänekoski—Jyväskylä—Tammerfors, vilket man inte kände till då man beslutade om projektet. Behovet av anslag som föranleds av fullmaktsökningen är 10 miljoner euro för 2017.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2017 | 2018 | 2019 | 2020— | Sammanlagt fr.o.m. 2017 | |
Oavslutade trafikledsprojekt | 240 600 | 118 450 | 49 348 | 10 000 | 418 398 |
Nya trafikledsprojekt | 27 200 | 169 200 | 159 400 | 253 200 | 609 000 |
Utgifter sammanlagt | 267 800 | 287 650 | 208 748 | 263 200 | 1 027 398 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 336,5 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring av behovet av anslag för trafikledsprojekt | -80 230 |
Trafikförbindelser för Äänekoski bioproduktfabrik, tillägg föranlett av justeringen av fullmakten | 10 000 |
Sammanlagt | -70 230 |
2017 budget | 272 800 000 |
2016 II tilläggsb. | 4 699 000 |
2016 budget | 343 030 000 |
2015 bokslut | 358 857 000 |