Talousarvioesitys 2018
01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 156 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena
2) EU:n rahoituksella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Viestintävirasto vastaa viestintätoimialan viranomaissääntely-, valvonta-, ohjaus-, hallinto- ja palvelutehtävistä. Viestintäviraston tehtävänä on muun muassa
- — valvoa tele-, radio-, televisio- ja postitoimintaa ja myöntää niihin liittyviä toimilupia
- — edistää sähköisen viestinnän toimivuutta, häiriöttömyyttä ja turvallisuutta sekä markkinoiden toimivuutta
- — edistää tietoturvaa ja yksityisyyden suojaa sähköisessä viestinnässä
- — hoitaa radiotaajuuksia ja teletoimintaa sekä viestintäverkkojen ja -palvelujen numerointia ja tunnuksia koskevaa hallintoa
- — selvittää radioviestinnän häiriöitä sekä verkko- ja viestintäpalveluihin kohdistuvia tietoturvaloukkauksia ja niiden uhkia
- — kerätä tietoa ja tiedottaa verkko- ja viestintäpalvelujen saatavuudesta, laadusta, hinnoista ja toimivuudesta sekä tietoturvaloukkauksista ja niiden uhkista
- — ohjata toimialansa teknistä toteutusta antamalla ohjeita, suosituksia ja määräyksiä sekä koordinoida telealan standardointia.
Viestintäviraston rooli hallinnonalan yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamisessa ja painopisteiden toteuttamisessa on edistää sähköisten palveluiden kehittymistä ja käyttöä sekä markkinoiden läpinäkyvyyttä, lisätä luottamusta digitaalisiin palveluihin ja toimintatapoihin, varmistaa viestintäverkkojen toimintavarmuutta, peruspalvelujen saatavuutta ja toimivuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle vuodelle 2018 seuraavat keskeiset toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja muita tavoitteita.
Tulostavoite | 2016 toteutuma |
2017 tavoite |
2018 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Liikenteen ja viestinnän palvelut ja palvelumarkkinat | |||
Viestintävirasto edistää sähköisten palvelujen kehittymistä ja käyttöä. | |||
Suomalaisten laitevalmistajien ja palveluntarjoajien mahdollisuudet vaikuttaa eurooppalaiseen ja kansainväliseen standardointiin paranevat. Suomalaisia yrityksiä autetaan osallistumaan standardointityöhön viestinnän luottamuksellisuutta parantavien tietoturvallisten palveluiden ja laitteiden kaupallisen saatavuuden, käytön ja viennin edistämiseksi. | Valmisteilla | Kansallisen verkoston luominen | Sertifiointi- ja standardointielimien merkitys ICT-alan laite- ja palveluntuottajille sekä niiden asiakkaille on selvitetty ja viestitty. |
Viestintävirasto edistää markkinoiden läpinäkyvyyttä. | |||
Viestintävirasto lisää käyttäjien tietoisuutta viestintäpalvelujen käytöstä ja kehityksestä. | Viestintävirasto tarjoaa ajantasaista tietoa ja ohjeistusta kuluttajille ja muille palvelun käyttäjille omilla sivuillaan ja MONITORi-palvelussa. | Julkaistaan kuidun saatavuustietoja ja lisätään kuluttajien tietoisuutta seuraavasta television teknologiasiirtymästä (DVB-T2). | |
Elinvoimainen media-ala | |||
Monimuotoinen ja uudistuva media-ala | |||
Tuetaan median monimuotoisuutta. | Lisätään itsesääntelyä ja turvataan radioalan tulevaisuus (uudelleen järjestämällä ja myöntämällä uusia taajuuksia). | ||
Tiedon hyödyntäminen ja liiketoimintamahdollisuudet | |||
Tieto on lisännyt uutta liiketoimintaa. | |||
Liikennekaaren sisältämien tietojen ja tietojärjestelmien yhdenmukaisuusvaatimukset on toimeenpantu. | Viestintävirasto vastaa projektin johdosta ja läpiviennistä. | Tekniset määrittelyt sisältäen menettelytavat ja toimijoiden välisen yhteistyön määrittelyn puolesta-asioinnissa ovat valmistuneet 1.7.2018 mennessä. | |
Luottamus digitaalisiin palveluihin | |||
Luottamus internetiin kasvaa. | |||
Kansalaisten ja organisaatioiden on mahdollista toimia turvallisesti internetissä. | On tehty selvitys miten yleisimpien toisiinsa kytkeytyvien internetselainten, hakukoneiden ja viestintäsovellusten käyttöehdot vaikuttavat käyttäjän mahdollisuuksiin suojata tietojaan omassa liiketoiminnassaan tai muussa toiminnassaan. | On tehty selvitys tiedonsuojausominaisuuksien sertifioinnin tarpeesta käyttäjien näkökulmasta sekä niiden vaikutuksesta digitaalisia hyödykkeitä kohtaan koettuun luottamukseen. | |
Liikenne- ja viestintäverkot | |||
Suomi on 5G teknologian kärkimaa. | |||
Tuetaan suomalaista 5G testiympäristöä. | Jaetaan käyttötarkoitukseen sopivia taajuuksia ja tuetaan hallinnonalan kokeilu- ja testihankkeita. | ||
Edistetään yhteisrakentamista. | |||
Verkkotietopisteen kehittäminen | Lisätään verkkotietopisteen älykkyyttä ja automatiikkaa. | ||
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Työn tuottavuuden kehittyminen, % | 12,45 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % | 14,37 | 1 | 1 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 104 | 98 | 98 |
Veronluonteisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 107 | 98 | 98 |
Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen taajuusmaksuista ja Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä muista maksuista (1215/2016), liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (660/2016) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998).
Viestintävirasto perii tietoyhteiskuntamaksua sekä televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua tietoyhteiskuntakaaressa (917/2014) säädetyin perustein, postitoiminnan valvontamaksua postilaissa (415/2011) säädetyin perustein sekä sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajilta maksua laissa vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista (617/2009) säädetyin perustein.
Tietoyhteiskuntamaksu 4 000 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 510 000 euroa, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 930 000 euroa sekä varmennemaksu 200 000 euroa tuloutetaan momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon määrärahan mitoituksessa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 31 616 | 31 247 | 34 505 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 28 444 | 20 198 | 21 349 |
Nettomenot | 3 172 | 11 049 | 13 156 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | - | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 318 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 11 217 | 10 526 | 10 259 |
Verkkotunnusmaksut | 4 232 | 3 700 | 4 100 |
Numerointimaksut | 2 696 | 2 500 | 2 500 |
Muu maksullinen toiminta | 3 355 | 3 432 | 4 460 |
Tuotot yhteensä | 21 500 | 20 158 | 21 319 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 11 185 | 11 658 | 10 173 |
Verkkotunnusmaksut | 3 689 | 3 829 | 3 556 |
Numerointimaksut | 2 520 | 2 678 | 2 631 |
Muu maksullinen toiminta | 3 319 | 3 419 | 4 420 |
Kustannukset yhteensä | 20 713 | 21 584 | 20 780 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 32 | -1 132 | 86 |
Verkkotunnusmaksut | 543 | -129 | 544 |
Numerointimaksut | 176 | -178 | -131 |
Muu maksullinen toiminta | 36 | 13 | 40 |
Kustannusvastaavuus yhteensä | 787 | -1 426 | 539 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Taajuusmaksut ja muut radiohallinnolliset suoritteet | 100 | 90 | 101 |
Verkkotunnusmaksut | 115 | 97 | 115 |
Numerointimaksut | 107 | 93 | 95 |
Muu maksullinen toiminta | 101 | 100 | 101 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 104 | 93 | 103 |
Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, Eräät viestinnän maksut, (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Tuotot | 6 782 | 6 683 | 6 640 |
---|---|---|---|
Kustannukset | 6 368 | 7 024 | 6 727 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | 414 | -341 | -87 |
Kustannusvastaavuus, % | 107 | 95 | 99 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
PRS-viranomaisena toimiminen | 150 |
Tietoturvallisuuden toimintavarmuuden ja yksityisyydensuojan varmentaminen ja kehittäminen | 2 000 |
Yhteisrakentamisen tietopiste (siirto momentilta 31.10.01) | 167 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -23 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -9 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 1 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -58 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -100 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -6 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -11 |
Vuokrien indeksikorotus | 3 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Yhteensä | 2 107 |
2018 talousarvio | 13 156 000 |
2017 talousarvio | 11 049 000 |
2016 tilinpäätös | 10 490 256 |