Statsbudgeten 2019
10. Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl och totala balansräkning
Kapitlet innehåller statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tidsperioden 1.1—30.6.2018 som består av intäkts- och kostnadskalkylerna samt balansräkningarna för budgetekonomin, de statliga fonderna utanför budgetekonomin (11 st) samt de statliga affärsverkskoncernerna (Forststyrelsen och Senatfastigheter), och den totala balansräkningen 30.6.2018. Syftet med de totala kalkylerna är att de ska ge en översiktlig helhetsbild av den del av statsfinanserna som direkt styrs av riksdagen och statsrådet (staten som juridisk person).
10.1. Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl för tiden 1.1.—30.6.2018
Staten, de statliga fonderna utanför statsbudgeten och de statliga affärsverken upprättar inte något officiellt mellanbokslut över situationen i slutet av juni. Verksamhetens underskott enligt den totala intäkts- och kostnadskalkylen för tidsperioden 1.1—30.6.2018 är således inte direkt jämförbart med skillnaden mellan intäkterna och kostnaderna under hela året. Exempelvis vissa utgifter som ska betalas i slutet av året har inte periodiserats som kostnader för början av året.
Enligt statens totala intäkts- och kostnadskalkyl uppgick verksamhetens underskott 1.1—30.6.2018 till 61,3 miljoner euro (1 063 miljoner euro år 2017) och har således minskat med 1 002 miljoner euro jämfört med föregående granskningsperiod.
Verksamhetens totala överskott och underskott under granskningsperioderna 1.1—30.6.2017 och 1.1— 30.6.2018, mn euro
Verksamhetens underskott i budgetekonomin | Fondernas överskott | Vinsten från de statliga affärsverken | Verksamhetens underskott i de totala kalkylerna | |
1—6/2017 | -1 391 | 874 | 165 | -1 063 |
1—6/2018 | -206 | 793 | 104 | -61 |
Verksamhetens underskott i budgetekonomin i början av 2018 var betydligt mindre än under föregående granskningsperiod. Fondernas överskott och vinsten från de statliga affärsverken blev mindre än under föregående granskningsperiod.
Statens totala intäkts- och kostnadskalkyl 1.1—30.6.2018 (1 000 euro)
Budgetekonomi | Fonder | Affärsverken | Elimineringar | 1.1—30.6.2018 | 1.1—30.6.2017 | |
INTÄKTER AV VERKSAMHETEN | ||||||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 396 713 | 139 615 | 165 603 | 685 | 701 246 | 590 030 |
Hyror och serviceintäkter | 18 948 | 2 359 | 327 091 | 282 135 | 66 262 | 69 781 |
Övriga intäkter av verksamheten | 973 519 | 833 338 | 29 517 | 258 292 | 1 578 082 | 819 894 |
KOSTNADER AV VERKSAMHETEN | ||||||
Material, förnödenheter och varor | ||||||
Köp under räkenskapsperioden | 267 356 | 58 202 | 32 026 | 206 | 357 377 | 270 401 |
Ökning (-) eller minskning (+) av lager | -716 | 472 | 2 981 | 2 737 | 502 | |
Personalkostnader | 2 228 767 | 3 053 | 44 784 | 247 307 | 2 029 297 | 1 989 573 |
Hyror | 360 653 | 2 089 | 40 972 | 282 135 | 121 578 | 126 200 |
Köp av tjänster | 1 205 978 | 12 631 | 134 538 | 1 502 | 1 351 645 | 1 303 749 |
Övriga kostnader | 312 259 | 3 786 | 62 279 | 7 648 | 370 676 | 344 411 |
Ökning (-) eller minskning (+) av produktlager | 36 | 36 | 199 | |||
Tillverkning för eget bruk | -42 593 | -42 593 | -44 702 | |||
Avskrivningar | 568 829 | 7 454 | 115 468 | 691 750 | 632 948 | |
ÅTERSTOD I | -3 511 389 | 887 626 | 89 164 | -2 536 913 | -3 143 577 | |
FINANSIELLA INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Finansiella intäkter | 1 183 473 | 386 575 | 3 219 | 160 004 | 1 413 263 | 1 684 777 |
Finansiella kostnader | -463 080 | -107 124 | -12 836 | -583 040 | -716 962 | |
Andel av intresseföretags resultat1) | 4 616 | 4 616 | ||||
EXTRAORDINÄRA INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Extraordinära intäkter | 16 291 | 16 291 | 3 638 | |||
Extraordinära kostnader | -1 378 | -1 378 | -3 132 | |||
ÅTERSTOD II | -2 776 084 | 1 167 077 | 84 163 | -1 687 162 | -2 175 256 | |
ÖVERFÖRINGSEKONOMINS INTÄKTER OCH KOSTNADER | ||||||
Intäkter | ||||||
Från lokalförvaltningen | 64 783 | 64 783 | 71 797 | |||
Från Europeiska unionens institutioner och andra organ | 712 507 | 147 | 712 655 | 684 672 | ||
Överföringsekonomins övriga intäkter | 996 356 | 19 674 | 20 450 | 973 451 | 63 029 | 71 177 |
Kostnader | ||||||
för lokalförvaltningen2) | 6 265 449 | 19 069 | 6 284 519 | 6 167 194 | ||
För socialskyddsfonderna | 6 885 218 | 6 885 218 | 7 020 545 | |||
För näringslivet2) | 1 179 040 | 14 795 | 20 450 | 1 173 385 | 1 118 124 | |
För icke-vinstsyftande samfund | 1 382 378 | 65 631 | 1 448 008 | 1 397 187 | ||
För hushållen | 2 172 358 | 263 | 2 172 621 | 2 142 073 | ||
Till Europeiska unionens institutioner och andra organ | 938 186 | 55 449 | 993 635 | 1 162 579 | ||
För utlandet | 367 765 | 367 765 | 332 008 | |||
Överföringsekonomins övriga kostnader (inkl. universiteten) | 2 582 594 | 277 006 | 314 542 | 2 545 058 | 2 615 966 | |
ÅTERSTOD III | -22 775 425 | 754 686 | 104 613 | -22 716 904 | -23 303 285 | |
INTÄKTER AV SKATTER OCH OBLIGATORISKA AVGIFTER | ||||||
Skatter och avgifter av skattenatur | 22 498 929 | 38 744 | -47 447 | 22 585 120 | 22 072 390 | |
Övriga obligatoriska avgifter | 70 480 | 70 480 | 167 581 | |||
Minoritetsandelar | 41 | 41 | 43 | |||
RÄKENSKAPSPERIODENS ÖVERSKOTT/UNDERSKOTT | -206 016 | 793 430 | 104 654 | 753 330 | -61 263 | -1 063 270 |
1) Andel av intresseföretags resultat: Inbegripet affärsverkskoncernernas andel av sina intresseföretags resultat.
2) Överföringsekonomins kostnader för lokalförvaltningen och för näringslivet: Från överföringsekonomins kostnader för näringslivet har överförts 833 864 000,00 € i basfinansiering av yrkeshögskolorna till överföringsekonomins kostnader för lokalförvaltningen. Yrkeshögskolorna i fråga hör till lokalförvaltningssektorn. Korrigeringen i fråga har gjorts i bokföringen i slutet av 2017 och är rätt i statsbokslutet för 2017.
Verksamhetens underskott enligt statens totala intäkts- och kostnadskalkyl under första halvåret 2018 minskade med ca 1 002 miljoner euro jämfört med första halvåret 2017, och uppgick till endast 61 miljoner euro. Orsaken till det minskade kostnadsunderskottet var framför allt de ökade övriga intäkterna av verksamheten samt de ökade skatteintäkterna och obligatoriska avgifterna. Verksamhetens intäkter ökade med 866 miljoner euro och uppgick till 2 346 miljoner euro. Ökningen av verksamhetens intäkter berodde i stor utsträckning på försäljningsvinster på 804 miljoner euro för statens försäljning av aktier. Intäkterna av skatter och obligatoriska avgifter ökade med 513 miljoner euro och uppgick till 22 585 miljoner euro, mest ökade skatteintäkterna inom mervärdes- och punktskatterna. De övriga viktigaste förändringarna i posterna i statens totala intäkts- och kostnadskalkyl när man jämför början av 2018 med början av 2017 var
- — Med undantag av avskrivningar och hyror ökade verksamhetens alla kostnadsposter med sammanlagt 259 miljoner euro jämfört med året innan och uppgick till 4 883 miljoner euro. De mest betydande kostnadsökningarna i euro var 87 miljoner euro i fråga om köp under räkenskapsperioden samt 48 miljoner euro i fråga om köp av tjänster.
- — De finansiella intäkterna minskade med 272 miljoner euro och uppgick till 1 413 miljoner euro.
- — De finansiella kostnaderna minskade med 134 miljoner euro och uppgick till 583 miljoner euro.
- — Överföringsekonomins intäkter ökade med 13 miljoner euro jämfört med året innan och uppgick till 840 miljoner euro.
- — Överföringsekonomins kostnader minskade med 85 miljoner euro jämfört med året innan och uppgick till 21 870 miljoner euro.
10.2. Statens totala balansräkning 30.6.2018
Mellan 30.6.2017 och 30.6.2018 har statens totala balansräkning ökat med 175 miljoner euro, vilket syns genom en ökning av främmande kapital och exempelvis finansieringstillgångarna.
Den totala balansräkningens egendomsstruktur avviker från egendomsstrukturen i balansräkningen för statens budgetekonomi. Affärsverkens tillgångsposter, såsom byggnader och jordområden, syns i balansräkningen för statens budgetekonomi som placeringar i affärsverkens grundkapital. I den totala balansräkningen rapporteras de däremot enligt tillgångspostens karaktär.
Statens totala balansräkning 30.6.2018 (1 000 euro)
Budgetekonomi | Fonder | Affärsverken | Elimineringar | 30.6.2018 | 30.6.2017 | |
AKTIVA | ||||||
NATIONALFÖRMÖGENHET | ||||||
Mark- och vattenområden | 47 464 | 971 992 | 1 019 456 | 995 196 | ||
Byggnadsmark och vattenområden | 16 124 | 37 817 | 53 941 | 50 143 | ||
Byggnader | 416 269 | 195 411 | 611 680 | 521 741 | ||
Övrig nationalförmögenhet | 50 478 | 50 478 | 48 878 | |||
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 26 582 | 26 582 | 107 616 | |||
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
IMMATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||
Immateriella rättigheter | 32 263 | 1 267 | 222 | 33 752 | 42 063 | |
Övriga utgifter med lång verkningstid | 551 782 | 16 600 | 568 382 | 490 557 | ||
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 258 524 | 5 426 | 263 949 | 233 061 | ||
MATERIELLA TILLGÅNGAR | ||||||
Mark- och vattenområden | 9 076 | 1 182 | 2 881 760 | 2 892 018 | 2 902 009 | |
Byggnadsmark och vattenområden | 1 097 858 | 458 451 | 1 556 308 | 1 562 726 | ||
Byggnader och konstruktioner | 216 342 | 3 049 265 | 3 265 607 | 3 267 105 | ||
Anläggningar | 18 062 637 | 26 748 | 18 089 385 | 17 865 651 | ||
Maskiner och anordningar och inventarier | 567 759 | 16 319 | 6 719 | 590 798 | 601 410 | |
Övriga materiella tillgångar | 12 009 | 15 150 | 89 265 | 116 425 | 132 067 | |
Förskottsbetalningar och pågående anskaffningar | 927 177 | 211 830 | 8 925 | 1 130 082 | 1 196 751 | |
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I ANLÄGGNINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
Värdepapper som ingår i anläggningstillgångarna | 20 829 876 | 497 973 | 6 443 | 6 020 179 | 15 314 113 | 15 494 493 |
Placeringar i euro | 1 993 497 | 15 941 208 | 17 934 705 | 17 957 411 | ||
Placeringar i utländsk valuta | 3 865 384 | 3 865 384 | 3 256 226 | |||
Andelar i ägarintresseföretag1) | 212 490 | 212 490 | 213 544 | |||
Fordringar på ägarintresseföretag1) | 63 000 | 63 000 | 65 000 | |||
ANLÄGGNINGSTILLGÅNGAR OCH ÖVRIGA LÅNGFRISTIGA PLACERINGAR SAMMANLAGT | 44 558 799 | 20 338 484 | 7 028 220 | 65 896 398 | 65 280 074 | |
OMSÄTTNINGS- OCH FINANSIERINGSTILLGÅNGAR | ||||||
OMSÄTTNINGSTILLGÅNGAR | ||||||
Material och förnödenheter | 436 009 | 5 753 | 441 763 | 440 092 | ||
Halvfärdig produktion | 4 677 | 4 677 | 4 905 | |||
Färdiga produkter/Varor | 41 476 | 1 332 725 | 12 938 | 1 387 140 | 1 360 466 | |
LÅNGFRISTIGA FORDRINGAR | ||||||
Långfristiga fordringar | 5 708 422 | 26 330 | 75 686 | 1 018 563 | 4 791 875 | 4 873 540 |
KORTFRISTIGA FORDRINGAR | ||||||
Kundfordringar | 75 757 | 42 981 | 60 371 | 11 528 | 167 581 | 151 735 |
Lånefordringar | 240 782 | 1 684 082 | 10 931 | 171 676 | 1 764 120 | 1 640 235 |
Resultatregleringar | 35 558 | 67 590 | 5 482 | 17 | 108 613 | 130 967 |
Övriga kortfristiga fordringar | 261 872 | 76 498 | 42 799 | 27 571 | 353 598 | 394 279 |
Förskottsbetalningar | 790 986 | 465 | 791 451 | 881 818 | ||
VÄRDEPAPPER SOM INGÅR I FINANSIERINGSTILLGÅNGARNA OCH ÖVRIGA KORTFRISTIGA PLACERINGAR | ||||||
Köp av obligationslån i euro | 162 903 | 162 903 | 686 708 | |||
Övriga placeringar i euro | 700 000 | 700 000 | 750 000 | |||
Köp av obligationslån i utländsk valuta | 199 665 | 199 665 | 500 054 | |||
KASSA, BANKTILLGODOHAVANDEN OCH ANDRA FINANSIERINGSMEDEL | 3 100 162 | 3 765 786 | 79 826 | 3 319 725 | 3 626 049 | 3 164 906 |
OMSÄTTNINGS- OCH FINANSIERINGSTILLGÅNGAR SAMMANLAGT | 11 395 701 | 7 364 778 | 288 033 | 14 499 433 | 14 979 705 | |
AKTIVA SAMMANLAGT | 56 511 416 | 27 703 262 | 8 521 473 | 10 578 184 | 82 157 968 | 81 983 352 |
PASSIVA | ||||||
EGET KAPITAL | ||||||
Statens kapital 1.1.1998 | -30 048 198 | -30 048 198 | -30 048 198 | |||
Kapital för statliga fonder utanför statsbudgeten | -17 396 859 | -17 396 859 | -16 159 263 | |||
Överföringar till budgetekonomin / affärsverkens kapital | 6 026 795 | 6 020 179 | 6 616 | |||
Budgetöverföringar | -642 500 | -642 500 | ||||
Förändring i kapitalet från tidigare räkenskapsperioder | -31 982 599 | 44 878 164 | 698 811 | -160 004 | 13 754 380 | 15 046 222 |
Räkenskapsperiodens överskott/underskott | -206 016 | 793 430 | 104 654 | 753 330 | -61 263 | -1 063 270 |
MINORITETSANDELAR | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Minoritetsandelar | 5 003 | 5 003 | 5 629 | |||
FONDKAPITAL | ||||||
Övriga statliga fonder och donerade medel | 8 951 | 8 951 | 8 804 | |||
RESERVER | ||||||
Reserver | 5 514 | 5 514 | 4 493 | |||
FRÄMMANDE KAPITAL | ||||||
LÅNGFRISTIGT | ||||||
Upptagna lån i euro | 96 331 637 | 1 343 217 | 1 018 563 | 96 656 290 | 93 661 316 | |
Upptagna lån i utländsk valuta | 823 188 | 5 000 | 828 188 | 1 201 031 | ||
Långfristiga resultatregleringar | 105 049 | 105 049 | 57 592 | |||
Övriga långfristiga skulder | 557 020 | 4 855 | 561 875 | 407 725 | ||
KORTFRISTIGT | ||||||
Amorteringar som betalas under följande räkenskapsperiod | 6 642 944 | 6 642 944 | 6 693 272 | |||
Kortfristiga lån | 5 511 764 | 5 000 | 216 299 | 3 491 401 | 2 241 662 | 3 111 179 |
Främmande medel som förvaltas av staten | 430 477 | 430 477 | 428 291 | |||
Erhållna förskott | 593 082 | 28 263 | 8 925 | 612 420 | 675 104 | |
Leverantörsskulder | 392 642 | 2 980 | 20 768 | 39 099 | 377 291 | 215 946 |
Resultatregleringar | 1 481 915 | 31 188 | 42 200 | 1 555 303 | 1 694 665 | |
Övriga kortfristiga skulder | 5 869 563 | 31 859 | 20 095 | 49 191 | 5 872 326 | 6 042 814 |
FRÄMMANDE KAPITAL SAMMANLAGT | 118 739 280 | 71 028 | 1 680 696 | 4 607 179 | 115 883 824 | 114 188 935 |
PASSIVA SAMMANLAGT | 56 511 416 | 27 703 262 | 8 521 473 | 10 578 184 | 82 157 968 | 81 983 352 |
1) Andelar i ägarintresseföretag, Fordringar på ägarintresseföretag: Inbegripet affärsverkskoncernernas uppgifter
Utomstående totalansvar för balansräkningarna för budgetekonomin, fonderna utanför budgeten och de statliga affärsverken var enligt statsbokslutet 2017 sammanlagt 180,4 miljarder euro. Statens pensionsansvar, dvs. ca 92,6 miljarder euro, utgjorde det största enskilda ansvaret.
Gällande statliga borgensförbindelser och statsgarantier som belastar staten uppgick 30.6.2018 till 54,8 miljarder euro. Tillväxten under början av året var 2,7 miljarder euro. Det maximibelopp som är disponibelt för statsborgen och statsgarantier uppgick 30.6.2018 till sammanlagt 93,9 miljarder euro.
Gällande borgensförbindelser och statsgarantier samt det disponibla maximibeloppet 30.6.2018, md euro
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | I kraft 30.6.2018 | Disponibelt maximibelopp | |
Finnvera | 14,0 | 14,8 | 14,6 | 17,5 | 22,6 | 22,6 | 27,7 | 29,5 | 48,6 |
Studielån | 1,4 | 1,5 | 1,6 | 1,8 | 2,0 | 2,3 | 2,7 | 3,1 | 3,9 |
EFSF1) | 0,5 | 5,1 | 6,2 | 6,6 | 6,2 | 6,3 | 7,0 | 6,9 | 14,0 |
Finlands Bank | 0,6 | 0,8 | 0,7 | 0,6 | 0,5 | 0,6 | 0,4 | 0,4 | 8,0 |
Statliga fonder | 9,1 | 10,2 | 11,2 | 11,8 | 12,3 | 13,2 | 13,8 | 14,5 | 17,0 |
Övriga | 1,0 | 1,2 | 0,8 | 0,9 | 0,6 | 1,1 | 0,4 | 0,4 | 2,4 |
Sammanlagt | 26,8 | 33,7 | 35,0 | 39,2 | 44,2 | 46,1 | 52,1 | 54,8 | 93,9 |
1) Europeiska finansiella stabiliseringsfaciliteten
10.3. Det eftersatta underhållet av trafikleder
Det på anskaffningskostnaderna baserade balansvärdet för infrastrukturen i anslutning till trafikleder uppgick till ca 19,9 miljarder euro 31.12.2017. Trafiklederna utgjorde 44,2 % av statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar, som tillsammans utgjorde 44,8 miljarder euro.
Statens anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar, md euro
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Trafikledskonstruktioner och mark | 18,2 | 18,6 | 18,8 | 18,9 | 19,0 | 19,1 | 19,6 | 19,6 | 19,8 | 19,9 |
Värdepapper som ingår i anläggningstillgångarna och övriga långfristiga placeringar | 20,0 | 20,4 | 20,7 | 21,6 | 22,7 | 22,0 | 22,5 | 22,7 | 23,1 | 23,1 |
Övriga anläggningstillgångar | 1,6 | 1,7 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,9 | 1,9 |
Anläggningstillgångar och övriga långfristiga placeringar sammanlagt | 39,7 | 40,6 | 41,0 | 42,2 | 43,3 | 42,9 | 43,8 | 44,1 | 44,7 | 44,8 |
Trafikledsinvesteringar, avskrivningar och förändring i balansvärdena åren 2000—2017, mn euro
Väg | Bana | Vatten | Trafikleder sammanlagt | |||||||||
Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | Investeringar | Avskrivningar | Förändring | |
2000 | 291 | 399 | -107 | 282 | 203 | 78 | 5 | 15 | -10 | 578 | 617 | -38 |
2001 | 224 | 399 | -175 | 143 | 211 | -68 | 6 | 16 | -10 | 372 | 626 | -253 |
2002 | 591 | 488 | 103 | 250 | 224 | 26 | 15 | 14 | 1 | 857 | 726 | 131 |
2003 | 398 | 508 | -110 | 290 | 229 | 61 | 8 | 14 | -6 | 696 | 751 | -55 |
2004 | 628 | 555 | 73 | 348 | 137 | 211 | 1 | 14 | -12 | 977 | 706 | 271 |
2005 | 420 | 582 | -161 | 303 | 148 | 155 | 6 | 12 | -6 | 729 | 742 | -13 |
2006 | 425 | 609 | -184 | 255 | 141 | 115 | 11 | 12 | 0 | 692 | 761 | -69 |
2007 | 455 | 633 | -178 | 256 | 153 | 103 | 9 | 11 | -2 | 721 | 797 | -77 |
2008 | 642 | 484 | 158 | 363 | 162 | 202 | 6 | 12 | -6 | 1 011 | 658 | 353 |
2009 | 753 | 507 | 245 | 357 | 179 | 178 | 5 | 12 | -7 | 1 115 | 699 | 416 |
2010 | 542 | 515 | 27 | 381 | 239 | 142 | 29 | 10 | 19 | 951 | 764 | 188 |
2011 | 619 | 536 | 83 | 320 | 243 | 76 | 5 | 10 | -5 | 944 | 789 | 155 |
2012 | 504 | 560 | -56 | 372 | 246 | 126 | 0 | 10 | -9 | 877 | 816 | 61 |
2013 | 481 | 562 | -81 | 412 | 160 | 252 | 8 | 10 | -2 | 901 | 732 | 169 |
2014 | 729 | 579 | 149 | 427 | 162 | 266 | 8 | 10 | -2 | 1 164 | 751 | 413 |
2015 | 559 | 596 | -38 | 259 | 174 | 85 | 6 | 11 | -5 | 823 | 781 | 43 |
2016 | 629 | 610 | 20 | 315 | 187 | 127 | 19 | 9 | 9 | 963 | 807 | 156 |
2017 | 589 | 630 | -41 | 302 | 197 | 105 | 17 | 10 | 8 | 908 | 837 | 71 |
Tot. | 9 479 | 9 753 | -274 | 5 636 | 3 395 | 2 240 | 165 | 211 | -46 | 15 280 | 13 359 | 1 921 |
Investeringarna i trafikledsegendom innehåller både nyinvesteringar och ersättnings- och reparationsinvesteringar. Trots att det på anskaffningskostnaderna för hela trafikledsegendomen baserade balansvärdet ökat är trafiklederna föremål för eftersatt underhåll. Avskrivningarna för vägtrafiklederna har under granskningsperioden varit ca 274 miljoner euro större än investeringarna, och i fråga om vattenlederna är motsvarande summa ca 46 miljoner euro. Skillnaden mellan investeringarna i och avskrivningarna för trafiklederna kan vid en granskning som baserar sig på anskaffningskostnaderna anses som det lägsta eftersatta underhåll som uppkom på 2000-talet. Investeringarna i banleder har i sin tur varit ca 2,2 miljarder euro större än avskrivningarna på 2000-talet.
10.4. Offentligt noterade aktier som ägs direkt av staten
I anläggningstillgångarna och de övriga långfristiga placeringarna ingår sådana offentligt noterade aktier i Finnair Abp, Fortum Abp och Neste Abp som omfattas direkt av budgetekonomin. Deras bokföringsvärde uppgick 31.12.2017 till ca 5,7 miljarder euro och deras marknadsvärde till 15,2 miljarder euro. Aktiernas marknadsvärde uppgick 1.8.2018 till 18,4 miljarder euro. Ökningen av marknadsvärdet under innevarande år beror på att Fortum Abp:s och Neste Oil Abp:s aktier gått upp.
Utvecklingen för värdet på offentligt noterade aktier som ägs direkt av staten åren 2008—1.8.2018, md euro
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 1.8.2018 | |
Marknadsvärdet på offentligt noterade aktier | 8,8 | 10,4 | 12,1 | 8,6 | 7,8 | 9,5 | 10,9 | 10,2 | 11,5 | 15,2 | 18,4 |
Bokföringsvärdet på offentligt noterade aktier | 5,8 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,7 | 5,4 |
Skillnaden mellan marknadsvärdet och bokföringsvärdet | 3 | 4,7 | 6,4 | 2,9 | 2,1 | 3,8 | 5,2 | 4,5 | 5,8 | 9,5 | 13 |
10.5. Negativt eget kapital
Statens eget kapital är negativt såväl enligt balansräkningen för statens budgetekonomi som enligt statens totala balansräkning. Det negativa egna kapital som statens totala balansräkning visar 30.6.2018 (-33,7 miljarder euro) är på grund av fondernas och affärsverkens positiva egna kapital väsentligt mindre än budgetekonomins negativa egna kapital (-62,2 miljarder euro). Minskningen av det egna kapitalet har stabiliserats sedan första halvåret 2018.
Utvecklingen för eget kapital 2008—30.06.2018, md euro
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 30.6.2018 | |
Budgetekonomins eget kapital | -8,1 | -15,8 | -24,9 | -30,4 | -37,1 | -44,2 | -50,3 | -55,1 | -59,0 | -62,0 | -62,2 |
Fondernas eget kapital1) | 26,7 | 26,5 | 27,0 | 27,4 | 27,6 | ||||||
Affärsverkens eget kapital1) | 6,8 | 6,7 | 6,8 | 6,9 | 6,8 | ||||||
Den totala balansräkningens eget kapital | -22,7 | -27,7 | -31,5 | -33,7 | -33,7 |
1) Fondernas och affärsverkens eget kapital har presenterats endast för de år statens totala balansräkning har upprättats.
Det egna kapitalet enligt den ingående balansen för statens budgetekonomi den 1 januari 1998 var ca 30 miljarder euro negativt. Situationen var en följd av såväl statens svåra skuldsättning i början av 1990-talet som av de avgöranden som hade fattats i samband med att den ingående balansen upprättades. En del av nationalförmögenheten lämnades utanför balansräkningen och statens bolagsförmögenhet fastställdes enligt en synnerligen försiktig uppskattning.
Åren 1998—2008 var statens intäkts- och kostnadskalkyler i regel positiva. Detta stärkte statens ekonomiska ställning och 2008 var statens eget kapital inom budgetekonomin bara 8,1 miljarder euro negativt.
Boksluten över statens budgetekonomi har uppvisat förlust sedan 2009. Detta har försvagat statens ekonomiska ställning och lett till att statens negativa egna kapital ökat.
Sedan 2012 har statens ekonomiska ställning till det nominella värdet varit sämre än i den ingående balansen för 1998. Statens tillgångar har inte ökat i samma förhållande som det främmande kapitalet, vilket innebär att även löpande kostnader har finansierats med lån.