Statsbudgeten 2019
20. Tjänster för statssamfundet
Förklaring:Tjänster som finansministeriets förvaltningsområde centraliserat tillhandahåller hela statssamfundet är bl.a. anskaffning av statlig finansiering, skötsel av lån som staten beviljat, statens pensionssystem, statens gemensamma IT-tjänster, tjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen samt tjänster i anslutning till lokaler. Statens gemensamma funktioner och tjänster ska utvecklas med målet att skapa en enhetligt fungerande statskoncern som ger mervärde och stordriftsfördelar och där kunnande förenas.
Statskontorets uppgift är att utveckla och producera interna tjänster för statsförvaltningen. Statskontoret möjliggör genom sin verksamhet omkostnadsbesparingar och ökad produktivitet i statens ämbetsverk och inrättningar genom smidiga och effektiva interna tjänster samt genom aktivt deltagande i utvecklandet av dessa tjänster och processer. Utvecklandet av tjänster och processer sker i samarbete med Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning, finansministeriet och kunderna.
Statskontoret sköter bl.a. följande interna tjänster för staten: statens finansieringsfunktioner, skötseln av statens centralbokföring samt styrningen av redovisningen och betalningsrörelsen, rapportering av statens ekonomiska data och personaldata, statens interna skadeförsäkringsverksamhet samt arv som tillfallit staten.
Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (Palkeet) är ett ämbetsverk som hör till finansministeriets förvaltningsområde och som har till uppgift att tillhandahålla stöd- och sakkunnigtjänster inom förvaltningen för statliga ämbetsverk, inrättningar och fonder utanför budgeten samt för riksdagen och för enheter som lyder under, står under tillsyn av eller verkar i anslutning till riksdagen i enlighet med vad som föreskrivs i lagen om statsbudgeten (423/1988) eller som har avtalats om dem i serviceavtal. Dessutom kan affärsverk enligt lagen om statliga affärsverk (1062/2010) och aktiebolag som i sin helhet ägs av staten och som producerar tjänster främst för statliga ämbetsverk och inrättningar vara kunder i servicecentret.
Finansieringen består främst av kundfakturering där prissättningen av tjänsterna görs enligt självkostnadsprincipen. Självkostnadspriset innefattar kostnaderna för att producera och utveckla tjänsterna. I självkostnadspriset ingår inte beredskap för risker i affärsverksamheten, som i statens interna affärsverksamhet kan anknyta bl.a. till funktionsstörningar i datasystemen eller en oförutsebar stegring i den allmänna kostnadsnivån, vilket leder till att priserna höjs med en viss eftersläpning. I fråga om kostnaderna har effekten av projektet om en överföring av bokföringen till Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning beaktats, men projektets inverkan på den funktionella effektiviteten har inte beaktats. Kostnaderna omfattar också en överföring av ägandet av Tilha, dvs. statsförvaltningens gemensamma tjänst för beställningshantering, och Valtiolle.fi-systemet till Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning.
Statens informations- och kommunikationstekniska center Valtori producerar sådana icke-branschspecifika IKT-tjänster för statsförvaltningen som motsvarar kundernas behov och som är konkurrenskraftiga. Det viktigaste målet för Valtori är att förenhetliga statsförvaltningens grundläggande informationsteknik. Detta resulterar i ett lättare underhåll av it-miljön än för närvarande och därtill i en lägre kostnadsnivå och bättre kundtillfredsställe.
TUVE-enheten (enheten för säkerhetsnätsverksamhet) vid Valtori producerar säkerhetsnätstjänster som krävs för samverkan mellan sådana myndigheter som är viktiga för statens högsta ledning och för säkerheten i samhället och andra aktörer och som uppfyller kraven på hög beredskap och säkerhet. Det viktigaste syftet med verksamheten vid TUVE är att trygga användningen av enhetens tjänster i alla situationer, så att de myndigheter som omfattas av användningsskyldigheten kan skapa en kostnadseffektiv verksamhet och lita på tjänsterna både när det gäller kvalitet och funktion.
Senatfastigheter är ett affärsverk inom finansministeriets förvaltningsområde som besitter och utvecklar statens fastighetsförmögenhet samt hyr ut lokaler och är sakkunnig i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler huvudsakligen till enheter inom statssamfundet. Senatfastigheter är en affärsverkskoncern med fastighetsaktiebolag som dotterbolag. Affärsverket Senatfastigheter styrs på så sätt att ämbetsverkens och inrättningarnas lokaler stöder verksamheten kostnadseffektivt. Statens helhetsintresse och en samhällsansvarig verksamhet säkerställs samtidigt som ämbetsverken och inrättningarna i frågor som gäller lokaler har tillgång till sakkunnigtjänster till stöd vid omstruktureringar och ändringar av verksamheten. Senatfastigheter fastställer hyrorna enligt självkostnadsprincipen för enheter inom statssamfundet.
Rollen som sakkunnig i frågor som gäller arbetsmiljö och lokaler konkretiseras i ett kundpartnerskap där man tillsammans utvecklar lämpliga arbetsmiljöer för verksamheten och ger kunderna besparingar i lokalutgifterna. För effektiv ledning och utveckling i fråga om lokalerna behövs omfattande och enhetlig information om lokalerna, deras antal, kostnader och energiförbrukning. I detta syfte erbjuder Senatfastigheter en informationstjänst för förvaltningen av lokaler att användas av hela statsförvaltningen.
Arbetet med att koncentrera och effektivisera statens fastighetsförvaltning och att förbättra arbetsmiljön vid ämbetsverken och inrättningarna i enlighet med statens lokalstrategi fortsätter. Statens användning av lokaler och den anknytande energiförbrukningen kan följas och styras mer effektivt när uppgiftsunderlaget i det gemensamma datasystemet kompletteras. Målet är en förbättrad lokal- och energieffektivitet.
Statens enhet för kollektiv upphandling Hansel Ab har till uppgift att samla statsförvaltningens upphandlingsvolymer, konkurrensutsätta ramavtalen för varor och tjänster, producera avgiftsbelagda sakkunnigtjänster i anslutning till upphandlingar för ämbetsverken och inrättningarna samt för egen del stödja genomförandet av statens upphandlingsstrategi. Hansel Ab är en viktig aktör i utvecklingen av upphandlingsfunktionen.
Bolaget har som mål att genom sin verksamhet främja öppen konkurrens, högklassig upphandling och statens gemensamma intressen, att med sin sakkunskap stödja ämbetsverkens och inrättningarnas upphandlingsprojekt och att bidra till kostnadsbesparingar för statsförvaltningen. Hansel Ab:s verksamhet utvecklas så att serviceavgiften sänks ytterligare till i genomsnitt 1 procent så att kundbelåtenheten och kvaliteten på servicen är fortsatt goda. Målet är att ramavtalen för Hansel Ab ska fås med i statens elektroniska system för hantering av beställningar.
Produktiviteten inom statsförvaltningens upphandling ökas genom att man höjer användningsgraden och utvidgar användningsområdet för den kollektiva upphandlingen. Finansministeriet stöder utvecklandet av statens upphandling i enlighet med statens upphandlingsstrategi.
Haus kehittämiskeskus Oy har till uppgift att tillhandahålla utbildnings- och utvecklingstjänster för organisationer inom den offentliga förvaltningen och för deras tjänstemän. Haus verksamhet samt serviceinnehåll och urval av tjänster ska utvecklas så att ämbetsverk och inrättningar i framtiden kan utnyttja tjänsterna i större utsträckning i organisationernas utvecklingsarbete och i stället för intern utbildning.
- — Statens finansieringstjänster fungerar högklassigt i alla situationer
- — Statssamfundets tjänster digitaliseras
- — Förvaltningstjänsterna tillhandahålls på ett högklassigt och kostnadseffektivt sätt med hjälp av enhetliga processer och digitala service- och produktionslösningar som ger en god kundupplevelse
- — De icke-branschspecifika IKT-tjänsterna är konkurrenskraftiga, högklassiga, ekologiska, datasäkra och motsvarar kundernas behov
- — E-tjänsterna följer servicearkitekturen, främjar Finlands konkurrenskraft och är gemensamma, nationella, interoperabla och datasäkra.
01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 24 622 000 euro.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Effektivitet | |||
Skuldhantering, resultat | > 0 | > 0 | > 0 |
Ekonomiuppgifterna i bokföringsenheternas bokslut är riktiga och tillräckliga, % | 94 | > 95 | > 95 |
Antalet årsverken inom ekonomi- och personalförvaltningen i förhållande till det totala antalet årsverken vid ämbetsverkena, % | 3,00 | 2,90 | 2,85 |
Funktionell effektivitet | |||
---|---|---|---|
— kostnadsmotsvarighet vid Statskontorets avgiftsbelagda verksamhet, % | 98 | > 90 | > 95 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Medeltalen av de oviktade allmänna vitsorden för kundbelåtenheten, skala 4—10 | 7,7 | 8,0 | 8,0 |
Handläggningstiden för olycksfallsersättningar i 80 % av besluten, dagar | 25 | 18 | 18 |
Digitaliseringsgraden för skadeståndsverksamheten, % | 39 | 40 | 75 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken | 277 | 268 | 254 |
Arbetstillfredsställelseindex (skala 1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,8 |
Sjukfrånvaro (arbetsdagar/årsv.) | 8,6 | 8,0 | 8,0 |
Ledarskapsindex (skala 1—5) | 3,4 | 3,6 | 3,7 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 36 790 | 29 794 | 30 558 |
Bruttoinkomster | 8 358 | 6 073 | 5 936 |
Nettoutgifter | 28 432 | 23 721 | 24 622 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 9 049 | ||
— överförts till följande år | 3 454 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 5 957 | 5 559 | 5 734 |
— övriga intäkter | 1 820 | 33 | 33 |
Intäkter sammanlagt | 7 777 | 5 592 | 5 767 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 3 748 | 2 125 | 2 035 |
— andel av samkostnader | 4 198 | 3 533 | 3 729 |
Kostnader sammanlagt | 7 946 | 5 658 | 5 764 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -169 | -66 | 3 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 98 | 99 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Av inkomstregistret förutsatta systemändringar i fråga om anmälan av förmånsinkomster | 870 |
Uppdatering av skadeståndssystemet TIA | -1 430 |
Utgifter för informationssystem för statsborgen för lån, derivat och leasingavtal | 636 |
Utvecklande av hanteringen av säkerheter för lån (överföring från moment 28.01.21) | 500 |
Ändringar i informationssystem och tilläggsresurser som förutsätts för frontveteranernas tjänster i hemmet | 500 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -121 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -17 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -14 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 8 |
Lönejusteringar | 403 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -325 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -118 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -41 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -4 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 120 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -28 |
Nivåförändring | -38 |
Sammanlagt | 901 |
2019 budget | 24 622 000 |
2018 I tilläggsb. | 528 000 |
2018 budget | 23 721 000 |
2017 bokslut | 22 837 000 |
02. Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 50 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av de kursdifferenser som föranleds av användningen av valutakonton som Statskontoret sköter centraliserat på ämbetsverkens och inrättningarnas vägnar.
Förklaring:Statskontoret skaffar centraliserat den valuta som behövs för ämbetsverkens och inrättningarnas anskaffningar i utländsk valuta. Med denna verksamhetsmodell eftersträvas avsevärda kostnadsbesparingar för staten i och med att valutaväxlingsprocesserna blir effektivare och kompetens och stordriftsfördelar kan utnyttjas.
Under momentet antecknas kursdifferenserna för saldona på de valutakonton som sköts centraliserat. Kursdifferenser uppstår t.ex. när anskaffningsutgiften i utländsk valuta för en tillgång bokförs enligt prestationsprincipen med tillämpande av Europeiska centralbankens centralkurs föregående dag och utgiften betalas i en valuta som har bokförts enligt det värde som inkomsten i den utländska valutan har den dag den influtit eller vars anskaffning har bokförts enligt det belopp i euro som betalats för valutaposten. Den kumulativa kursdifferens som uppstått under budgetåret kan i bokslutet vara antingen positiv, och därmed hämta inkomster till staten, eller negativ, och därmed medföra utgifter för staten, för vilka det ska anvisas anslag i budgeten.
2019 budget | 50 000 |
2018 budget | 50 000 |
2017 bokslut | 1 062 213 |
(06.) Gemensamma e-tjänster för service och förvaltning (reservationsanslag 2 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2018 budget | 110 000 |
2017 bokslut | 1 000 000 |
07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 000 000 euro.
Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget ska användas bara om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.
Mål för resultatet av verksamheten
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Inköpsfakturor, st. | 1 198 803 | 1 120 000 | 1 260 000 |
Försäljningsfakturor (alla), st. | 691 404 | 630 000 | 695 000 |
Lönespecifikationer, st. | 1 141 926 | 1 100 000 | 1 115 000 |
Kundnöjdhet | 3,5 | 3,9 | 3,8 |
Funktionell effektivitet | |||
---|---|---|---|
Inköpsfakturor, st./årsv. | 17 591 | 19 000 | 23 000 |
Försäljningsfakturor (alla), st./årsv. | 48 870 | 31 000 | 64 000 |
Lönespecifikationer, st./årsv., Kieku | 8 871 | 8 800 | 9 500 |
Totalproduktivitetsindex (basåret 2016=100) | 118,39 | 120,13 | 120,45 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken | 607 | 593 | 602 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 10,6 | 9,5 | 9,4 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1–5 VM Baro | 3,22 | 3,5 | 3,35 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 50 635 | 51 530 | 54 000 |
Bruttoinkomster | 49 601 | 49 530 | 52 000 |
Nettoutgifter | 1 034 | 2 000 | 2 000 |
Poster som överförs | |||
---|---|---|---|
— överförts från föregående år | 4 000 | ||
— överförts till följande år | 4 000 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 49 601 | 49 530 | 52 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 50 635 | 51 530 | 54 000 |
---|---|---|---|
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -1 034 | -2 000 | -2 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 98 | 96 | 96 |
2019 budget | 2 000 000 |
2018 I tilläggsb. | 533 000 |
2018 budget | 2 000 000 |
2017 bokslut | 1 034 340 |
09. Omkostnader för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 000 000 euro.
Förklaring:Anslaget ger det spelrum som servicecentrets prissättningspraxis förutsätter. Målet för servicecentrets verksamhet är att kostnadsmotsvarigheten ska realiseras under reservationsanslagsperioden. Anslaget ska användas bara om inkomsterna av kundavgifter under ett enskilt budgetår inte räcker till för att täcka de utgifter som verksamheten medför.
Mål för resultatet av verksamheten
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 budgetprop. |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Valtti (användare) | 7 583 | 17 000 | 27 000 |
Mobiltjänst (användare) | 6 064 | 15 000 | 20 000 |
Antal TUVE-arbetsstationer (st.) | 31 264 | 32 000 | 35 000 |
Nedtagna datacenter | 22 | 35 | 40 |
Tillfredsställelse med Valtoris verksamhet (1—5) | 2,59 | 2,8 | 3,0 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken | 1 087 | 1 227 | 1 290 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 7,4 | 7 | 7 |
Arbetstillfredsställelse, 1—5 VMBaro | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 299 550 | 307 204 | 309 239 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 299 346 | 304 204 | 306 239 |
Nettoutgifter | 204 | 3 000 | 3 000 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | - | ||
— överförts till följande år | 2 796 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 299 346 | 304 204 | 306 239 |
---|---|---|---|
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 299 550 | 307 204 | 309 239 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -204 | -3 000 | -3 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 99 | 99 |
2019 budget | 3 000 000 |
2018 I tilläggsb. | 436 000 |
2018 budget | 3 000 000 |
2017 bokslut | 3 000 000 |
10. Investeringsutgifter för Statens center för informations- och kommunikationsteknik (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 7 000 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter för ersättnings-, utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller.
Förklaring:Anslaget används till utgifter för utvecklings- och utvidgningsinvesteringar som gäller servicecentret och de tjänster det tillhandahåller och till ersättningsinvesteringar inom serviceproduktionen, såsom anskaffning av anläggningar och licenser. Servicecentret inkluderar i kundpriserna de kostnader som motsvarar användningen av anslaget under momentet. Servicecentret intäktsför det belopp som motsvarar användningen av anslaget periodiserat över flera år.
Inkomsterna till följd av servicecentrets intäktsföring har budgeterats under moment 12.28.20.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nedskärning av post som överförs | -3 000 |
Sammanlagt | -3 000 |
2019 budget | 7 000 000 |
2018 budget | 10 000 000 |
2017 bokslut | 10 000 000 |
88. Senatfastigheter
Under momentet beviljas inget anslag.
Senatfastigheter är ett statligt affärsverk inom finansministeriets förvaltningsområde. Enligt lagen om statliga affärsverk (1062/2010) ska Senatfastigheter tillhandahålla lokalservice och andra tjänster i omedelbar anknytning till den för statliga ämbetsverk och inrättningar, fonder utanför statsbudgeten och andra statliga affärsverk liksom för riksdagen och för enheter som lyder under, står under tillsyn av eller verkar i anslutning till riksdagen samt sköta den statliga fastighetsförmögenhet som är i Senatfastigheters besittning. Affärsverket kan tillhandahålla tjänster också för sådana sammanslutningar vars verksamhet finansieras främst med anslag som tagits in i statsbudgeten.
Senatfastigheters investeringar får medföra utgifter på högst 240 miljoner euro år 2019. Dessutom får Senatfastigheter ingå förbindelser som under de följande finansåren får medföra utgifter på högst 230 miljoner euro. Investeringarna koncentreras till grundläggande förbättringar och grundliga renoveringar för att bibehålla byggnadsbeståndets värde och förbättra dess funktionsduglighet samt till investeringar som effektiviserar användningen av lokaler. I investeringsramen ingår varken markanvändningsavgifter eller överlåtelseskatt.
Dessutom får Senatfastigheter utan krav på motsäkerhet ställa proprieborgen för dotterbolags lån till ett sammanlagt värde av högst 50 miljoner euro.
Senatfastigheter berättigas att i syfte att finansiera sin verksamhet 2019 uppta lån enligt 5 § 1 mom. i lagen om statliga affärsverk (1062/2010) till ett belopp av högst 80 miljoner euro netto.
Förklaring:Finansministeriet har med beaktande av servicemålen och andra verksamhetsmål preliminärt uppställt 55 miljoner euro som resultatmål för Senatfastigheters uthyrningsverksamhet (inbegripet tjänster) år 2019.
År 2019 intäktsför Senatfastigheter i statsbudgeten sammanlagt 111,2 miljoner euro i form av intäktsföring av vinst från 2018, borgensavgifter och räntor och amorteringar på lån. I finansieringsplanen för 2019 har räntorna och amorteringarna på statens lån uppskattats till 24,9 miljoner euro, intäktsföringen av vinst till 85 miljoner euro och borgensavgifterna till 1,3 miljoner euro. Den upplåning som närmast behövs för finansiering av investeringarna uppgår till högst 80 miljoner euro netto.
Senatfastigheters likviditet påverkas i hög grad av kassaflödet från realiseringen av fastigheter. Det kassaflöde som uppkommer genom fastighetsköp beror på respektive marknadssituation och innehåller därmed osäkerhetsfaktorer som inte beror på Senatfastigheter.
Preliminär investeringsplan för 2019 som grundar sig på resultat- och finansieringsplanen (mn euro)
Ombyggnader och grundliga renoveringar | 170 |
Investeringar i nybyggnader | 70 |
Sammanlagt | 240 |
Tabell med jämförelsetal (inkl. försäljningsvinster och försäljningsförluster)
2017 utfall affärsverk |
koncern | 2018 prognos affärsverk |
koncern | 2019 uppskattning affärsverk |
koncern | |
Omsättning, mn € | 621 | 625 | 624 | 627 | 642 | 646 |
— Uthyrning | 602 | 606 | 605 | 609 | 623 | 627 |
— Tjänster | 18 | 18 | 19 | 19 | 19 | 19 |
Övriga rörelseintäkter | 101 | 101 | 48 | 48 | 33 | 33 |
Driftsbidrag för hyresverksamhet, mn € | 326 | 295 | 294 | |||
— % av omsättningen | 52 | 47 | 46 | |||
Avskrivningar (inkl. nedskrivningar) | 222 | 210 | 214 | |||
Rörelsevinst, mn € | 186 | 182 | 108 | 104 | 104 | 100 |
— % av omsättningen | 30 | 29 | 17 | 17 | 16 | 16 |
Räkenskapsperiodens resultat, mn € | 157 | 162 | 85 | 90 | 80 | 84 |
— % av omsättningen | 25 | 26 | 14 | 14 | 12 | 13 |
Balansomslutning | 4 509 | 4 553 | 4 489 | 4 533 | 4 469 | 4 513 |
Intäktsföring i statsbudgeten, mn € | 125 | 135 | 85 | |||
Investeringar, mn € | 238 | 250 | 240 | |||
Investeringar i % av omsättningen | 38 | 40 | 37 | |||
Avkastning på investerat kapital, % av hela verksamheten | 4,3 | 4,2 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,4 |
Avkastning på investerat kapital, % hyresverksamhet | 2,4 | 2,0 | 1,9 | |||
Avkastning på eget kapital, % | 5,4 | 5,5 | 2,9 | 3,0 | 2,8 | 2,9 |
Avkastning på eget kapital, %, hyresverksamhet in-house | 2,1 | 1,5 | 1,5 | |||
Soliditet, % | 65 | 65 | 65 | 64 | 65 | 64 |
Antal anställda | 348 | 350 | 356 | 356 | 362 | 362 |
Inkomstmoment gällande affärsverket (mn euro)
2017 utfall |
2018 prognos |
2019 uppskattning |
|
Intäktsföring under inkomstmoment | |||
12.28.99 Borgensavgifter | 3,0 | 1,7 | 1,3 |
13.01.04 Räntor på statens lån | 9,1 | 6,4 | 5,4 |
13.05.01 Intäktsföring av vinst | 125,0 | 135,0 | 85,0 |
15.01.02 Återbetalningar av statens lån till affärsverk | 68,3 | 21,0 | 19,5 |
Sammanlagt | 205,4 | 164,1 | 111,2 |
2019 budget | — |
2018 I tilläggsb. | — |
2018 budget | — |
2017 bokslut | — |