Statsbudgeten 2019
Förklaring:Åklagarväsendets samhälleliga effektmål är följande:
Åklagarväsendet är en ansedd och tillförlitlig aktör som bidrar till bildandet av en allmän opinion som är negativ till brott. Rättssäkerheten förverkligas i praktiken, det straffrättsliga ansvaret realiseras effektivt samt brottsligheten och dess negativa följder minskar och säkerheten och känslan av säkerhet ökar.
För parterna centrala mätbara faktorer som påverkar kvaliteten och en jämlik behandling är det hur snabbt behandlingen sker och skillnaderna i åtalsprövningstiderna mellan åklagarämbetena.
Straffprocessens kvalitet och snabbhet förbättras genom att utveckla samarbetet mellan åklagaren och förundersökningsmyndigheten, åklagarnas kompetens och specialisering samt genom att använda det mest ändamålsenliga processförfarandet. Genom att förnya metoderna för handläggningen av brottmål strävar man efter en snabbare och enhetligare handläggning.
Till de lokala åklagarna inkom år 2017 sammanlagt 82 793 ärenden. Antalet avgjorda ärenden var 83 076. Dessutom avgjordes 33 329 strafförelägganden. Det totala antalet inkommande ärenden förväntas inte minska. Det förekommer säsongsvariationer i fråga om det totala antalet ärenden som kommer till åklagarna, vilket bland annat beror på förändringar i polisens resurser att göra undersökningar. Svårighetsgraden för de inkommande ärendena och den s.k. viktade arbetsmängden bedöms öka ytterligare på grund av att de rättsliga frågorna i samband med brottmål blir allt mer komplicerade, den brottslighetens internationalisering och digitaliseringen (cyberbrottslighet).
Regeringen har överlämnat en proposition till riksdagen med förslag till en reform av åklagarväsendets organisationsstrukturer. Syftet med reformen är att stärka åklagarväsendets förmåga att förverkliga straffansvaret i framtiden samt att förenhetliga åklagarpraxis på riksomfattande nivå.
Vid åklagarväsendet stärks bekämpningen av terroristbrott och förbättras beredskapen att hantera sådana brott. Inverkan av den nya lagen om föreläggande av böter och ordningsbot som trädde i kraft i slutet av 2016 och den ändring av lagens tillämpningsområde som träder i kraft den 1 juni 2019 på åklagarnas arbetsmängd följs upp.
Uppgifter om personalen
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 uppskattning |
|
Åklagarväsendet | |||
Årsverken | 531 | 523 | 520 |
— varav åklagare1) | 375 | 369 | 366 |
— varav lokala åklagare | 357 | 351 | 348 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 6,2 | 7,0 | 7,0 |
1) Till åklagarna räknas också den konsultativa tjänstemannen, överinspektörerna och juristen vid riksåklagarens byrå (Riksåklagarämbetet).
01. Åklagarväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 45 761 000 euro.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen med hänvisning till förklaringsdelen under moment 25.10.03 en proposition till riksdagen med förslag till ändring av 17 kap. i strafflagen, 185 § i utlänningslagen och 44 § i territorialövervakningslagen.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för åklagarväsendets verksamhet 2019:
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
|
Behandlingstid | |||
— genomsnittlig åtalsprövningstid, mån. | 1,9 | 2,0 | 2,0 |
— öppna ärenden som varit föremål för åtalsprövning längre än 6 mån. | 2 401 | 2 200 | 2 000 |
— öppna ärenden som varit föremål för åtalsprövning längre än ett år | 232 | 320 | 300 |
Produktivitet | |||
— avgjorda ärenden (viktad arbetsmängd/årsv., hela personalen)1) | 874 | 899 | 904 |
— avgjorda ärenden (viktad arbetsmängd/årsv., åklagare) | 1 238 | 1 263 | 1 270 |
Resurshushållning | |||
— omkostnader/avgörande (viktad arbetsmängd), euro | 96,0 | 98,1 | 97,5 |
1) I den viktade arbetsmängden har beaktats att vissa typer av mål är mera arbetsdryga än andra samtidigt som de binder mera resurser. Den viktade arbetsmängden beräknas utifrån avgjorda mål vilkas arbetsmängd bedöms på basis av brottsbeteckningen enligt den genomsnittliga arbetsmängden. Den viktade arbetsmängden påverkas också av tingsrättsbehandlingar som tagit minst fem sessionsdagar.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 45 063 | 44 232 | 46 061 |
Bruttoinkomster | 302 | 40 | 300 |
Nettoutgifter | 44 761 | 44 192 | 45 761 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 11 056 | ||
— överförts till följande år | 11 043 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Riksåklagarens byrå | 4 384 |
Regional verksamhet | 37 248 |
Gemensamma utgifter | 4 129 |
Sammanlagt | 45 761 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Civilunderrättelseinhämtningslagstiftningens inverkan på mängden ärenden | 153 |
Mål gällande brott mot inreseförbud | 138 |
Utvecklande av insolvensregistret (finansiering 2018) (överföring till moment 25.01.05) | 13 |
Utvidgning av tillämpningsområdet för strafförelägganden (regeringsprogr. 2015) | -250 |
Ökning av Valtoris serviceavgifter | 145 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -160 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -33 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -8 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 27 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | -20 |
Lönejusteringar | 1 383 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -40 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -206 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -125 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -12 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 369 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 207 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -12 |
Sammanlagt | 1 569 |
2019 budget | 45 761 000 |
2018 I tilläggsb. | 850 000 |
2018 budget | 44 192 000 |
2017 bokslut | 44 748 000 |