Talousarvioesitys 2014
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut
01. Arvonlisävero
Momentille arvioidaan kertyvän 17 030 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Hallitus päätti kevään 2013 kehyspäätöksen yhteydessä, että ammattikorkeakouluja koskevaa lainsäädäntöä muutetaan. Tämän seurauksena hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi arvonlisäverolain 30 § muuttamisesta, jossa ehdotetaan, että yksityinen ammattikorkeakoulu rinnastettaisiin kiinteistön käyttöoikeuden luovutustilanteissa yliopistoon. Kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisesta voisi hakeutua verovelvolliseksi, jos kiinteistön käyttäjänä olisi yksityinen ammattikorkeakoulu. Lakimuutoksen arvioidaan lisäävän arvonlisäverotuloja vuositasolla noin 14 milj. eurolla. Ne aiheuttaisivat vastaavat menojen lisäykset ammattikorkeakoulujen budjettirahoituksessa vuodesta 2016 lähtien. Muutoksen yhteisvaikutuksen on tarkoitus olla kokonaisuutena valtion rahoitusaseman kannalta kustannusneutraali.
Lisäksi hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen arvonlisäverolain muuttamisesta, jossa tietyt yhteenliittymän verotonta toimintaa harjoittaville jäsenilleen myymät palvelut ehdotetaan vapautettavaksi verosta. Ehdotetulla muutoksella ei arvioida olevan merkittäviä taloudellisia vaikutuksia.
Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa kotitalouksien kulutus, josta kertyy lähes 70 % arvonlisäveron tuotosta. Arvonlisäveroa kertyy myös valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtion arvonlisäverotuottoja. Merkittävä verokertymän erä on myös ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kerättävä arvonlisävero. Tähän sisältyy mm. rahoitus- ja vakuutustoiminnan, asuntojen omistuksen ja vuokrauksen sekä yksityisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen välituotekäytön arvonlisävero. Kotitalouksien kulutuksesta, valtion ja sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä sekä muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kertyy yhteensä noin 86 % valtion arvonlisäverokertymästä. Arvonlisäveroa kertyy lisäksi mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.
Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %
2012 | 2013 ennuste |
2014 ennuste |
|
Kotitalouksien kulutusmenojen arvo | 3,2 | 1,7 | 2,7 |
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö | 5,1 | 6,0 | 3,3 |
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö | 2,0 | 0,6 | 3,3 |
Arvonlisäveron kertymä koostuu verohallinnon ja tullilaitoksen kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä. Tullilaitos kantaa arvonlisäveroa Euroopan unionin ulkopuolisesta tuonnista. Kertymästä vähennettävät arvonlisäveronpalautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero.
Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)
2012 tilinpäätös |
2013 talousarvio |
2014 esitys |
|
Verohallinnon bruttokertymä | 24 021 | 25 018 | 25 628 |
Tullilaitoksen nettokertymä | 2 790 | 2 797 | 2 905 |
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista | 65 | 69 | 70 |
Verohallinnon maksamat palautukset | -11 062 | -11 081 | -11 573 |
Arvonlisäverokertymä yhteensä | 15 814 | 16 803 | 17 030 |
Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Muutokset kulutuksessa vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan.
Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Ennuste sisältää myös eräät verosanktiot, jotka johtuvat normijärjestelmästä poikkeavista positiivisista verokannoista. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 20 verotukea vuonna 2014. Niiden kokonaissummaksi arvioidaan noin 3 mrd. euroa.
Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
2012 | 2013 | 2014 | |
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (13 %, 1.1.2013: 14 %) | 1 156 | 1 170 | 1 194 |
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (9 %, 1.1.2013: 10 %) | 349 | 356 | 368 |
Henkilökuljetusten alennettu alv-kanta (9 %, 1.1.2013: 10 %) | 251 | 257 | 265 |
Tilattujen sanoma- ja aikakauslehtien sekä yhdistysten jäsenlehtien painoksen myynnin nollaverokanta 2011, alennettu 9 % verokanta 2012 ja alennettu 10 % verokanta 1.1.2013 alkaen | 143 | 132 | 135 |
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (13 %, 1.1.2013: 14 %) | 473 | 483 | 499 |
Muut verotuet | 563 | 556 | 571 |
Verotuet yhteensä | 2 935 | 2 954 | 3 032 |
2014 talousarvio | 17 030 000 000 |
2013 III lisätalousarvio | -372 000 000 |
2013 talousarvio | 16 803 000 000 |
2012 tilinpäätös | 15 814 472 344 |
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero
Momentille arvioidaan kertyvän 706 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta eli vakuutusmaksuverolakiin (664/1966). Vero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vuonna 2014 vero on 24 % vakuutusmaksuista, joihin vero ei sisälly.
2014 talousarvio | 706 000 000 |
2013 III lisätalousarvio | -22 000 000 |
2013 talousarvio | 708 000 000 |
2012 tilinpäätös | 660 238 976 |
03. Apteekkimaksut
Momentille arvioidaan kertyvän 143 500 000 euroa.
Selvitysosa:Tulot ovat apteekkimaksusta annetun lain (148/1946) mukaisia maksuja.
Hallitus antaa eduskunnalle esityksen apteekkimaksusta annetun lain 2 §:n muuttamisesta siten, että taulukon tarkistus perustuu toteutuneeseen kokonaisliikevaihdon muutokseen vuodesta 2012 vuoteen 2013. Tarkistettua apteekkimaksutaulukkoa sovelletaan ensimmäisen kerran apteekkimaksuun, joka määrätään vuoden 2013 liikevaihdon perusteella.
2014 talousarvio | 143 500 000 |
2013 talousarvio | 146 000 000 |
2012 tilinpäätös | 144 041 810 |