Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       90. Kuntien tukeminen

Talousarvioesitys 2013

90. Kuntien tukeminenPDF-versio

Selvitysosa:Vuoden 2010 alusta toteutetussa valtionosuusuudistuksessa edellisen valtionosuuslainsäädännön mukaiset sektorikohtaiset valtionosuudet (VM, OKM ja STM) keskitettiin valtionvarainministeriöön. Yhdistetyissä valtionosuuksissa on otettu huomioitu yleinen valtionosuus, sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet kokonaisuudessaan sekä esi- ja perusopetus, yleiset kirjastot (pl. maakunta- ja keskuskirjastokorotukset), yleinen kulttuuritoimi sekä taiteen perusopetuksen asukaskohtainen osa.

Kunnan peruspalvelujen valtionosuudella ja verotuloihin perustuvalla valtionosuuden tasauksella pyritään turvaamaan kuntien mahdollisuudet pitää yllä riittävät peruspalvelut eri osissa maata ja tasapainottamaan kuntien lakisääteisiä tehtäviä ja niiden kokonaisrahoitusta alueittain ja kuntaryhmittäin.

Kuntien harkinnanvaraisella valtionosuuden korotuksella pyritään huolehtimaan siitä, että vaikeimmassakin taloudellisessa asemassa olevat kunnat pystyvät suoriutumaan peruspalveluiden tuottamisesta ja näiden kuntien talouden tasapainoa voidaan parantaa.

Kuntien yhdistymisavustuksilla edistetään vapaaehtoiselta pohjalta kuntien yhdistymisiä sekä muita sellaisia kunta- ja seuturakenteen muutoksia, jotka edesauttavat laadukkaiden ja tasavertaisten kunnallisten peruspalveluiden tuottamista taloudellisemmin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus
Keskeiset uudistukset

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (vanhuspalvelulaki). Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2013. Laissa säädetään iäkkäiden henkilöiden palvelutarpeen selvittämisestä sekä palvelujen saamisesta ja laatuvaatimuksista. Iäkkäille henkilöille nimettäisiin vastuutyöntekijä koordinoimaan palvelujen kokonaisuutta. Lisäksi säädetään kuntien velvollisuudesta asettaa vanhusneuvosto.

Vaikuttavuustavoitteet

Ehkäisevän toiminnan tavoitteena on terveyttä, sosiaalista turvallisuutta, elämänhallintaa ja itsenäistä selviytymistä tukevien olosuhteiden ja ympäristön luominen, ihmisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elämänlaadun parantaminen, sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien ennaltaehkäisy, väestöryhmien välisten terveyserojen vähentäminen sekä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten parantaminen. Tavoitteisiin pyritään johtamista ja rakenteita kehittämällä sekä tuottamalla ja levittämällä työvälineitä ja hyvän toiminnan malleja kuntien käyttöön. Vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaan kuuluvassa luvussa 33.60 (Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto).

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on julkisen vallan järjestämisvastuulla olevien, pääosin verovaroin kustannettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden, saatavuuden ja kattavuuden sekä perustoimeentulon turvaaminen koko maassa. Peruspalveluita vahvistetaan ja uudistetaan, ikäihmisille turvataan ihmisarvoinen vanhuus sekä panostetaan mielenterveys- ja päihdepalveluihin.

Kuntien järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja

  2010
toteutunut
2011
toteutunut
2012
arvio
2013
arvio
         
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset        
0—6-vuotiaat euroa/asukas 6 249,79 6 359,31 6 915,09 7 101,64
7—64-vuotiaat euroa/asukas 291,92 294,55 319,55 328,72
65—74-vuotiaat euroa/asukas 847,49 861,73 937,55 975,79
75—84-vuotiaat euroa/asukas 5 113,61 5 195,43 5 652,50 5 861,94
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas 14 041,43 14 266,09 15 521,15 16 095,36
Työttömien lukumäärän mukaan euroa/työtön 559,94 568,90 618,95 635,65
Työttömyysasteen mukaan euroa/asukas 51,07 51,89 56,46 57,97
Vaikeasti vammaisten lukumäärän mukaan euroa/asukas 15,23 15,47 16,83 17,28
Lasten huostaanottojen määrän mukaan euroa/asukas 43,02 43,71 47,56 48,84
         
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset        
0—6-vuotiaat euroa/asukas 791,40 826,09 899,20 923,46
7—64-vuotiaat euroa/asukas 879,92 895,60 976,82 1 003,17
65—74-vuotiaat euroa/asukas 2 071,39 2 108,30 2 294,20 2 356,09
75—84-vuotiaat euroa/asukas 3 995,44 4 063,66 4 421,64 4 540,92
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas 6 935,07 7 050,60 7 670,93 7 877,88
Sairastavuuden mukaan euroa/asukas 378,75 384,81 418,67 429,96
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus
Keskeiset uudistukset

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen lainsäädännön muuttamisesta siten, että varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelu, hallinto ja ohjaus siirretään sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriöön. Esitys ei vaikuta momentin määrärahan mitoitukseen.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Kunnille myönnettävän rahoituksen keskeisiä tavoitteita ovat sivistyksellisten perusoikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan sekä osana kansalaisten sivistyksellisiä oikeuksia turvata jokaiselle mahdollisuus kehittää itseään koko maan kattavilla kirjasto- ja tietopalveluilla sekä varmistaa väestön tasavertainen tiedon ja kulttuurin saatavuus.

Kuntien järjestämän esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja

  2010
toteutunut
2011
toteutunut
2012
arvio
2013
arvio
         
Esi- ja perusopetuksen perushinta, euroa/asukas 6 604,64 6 710,31 7 300,44 7 497,60
         
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen palvelujen perushinnat        
Yleiset kirjastot 54,63 55,50 60,38 62,01
Kuntien yleinen kulttuuritoimi, euroa/asukas 3,5 3,5 3,5 3,5
Taiteen perusopetus, euroa/asukas (256 kuntaa vuonna 2013) 1,4 1,4 1,4 1,4

20. Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 16 681 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtion ja kuntien yhteisten sähköisten asiointipalvelujen ja tietojärjestelmäratkaisujen suunnitteluun ja hankintaan sekä niiden keskitetystä asiakaskäyttöönoton tuesta aiheutuviin kustannuksiin

2) kuntien informaatioteknologiaan kohdennettuihin, kuntien tietovarantojen hyväksikäytön edellytyksiä parantaviin kehittämishankkeisiin sekä tietoteknisten palveluiden järjestämiseen ja jo toteutettujen ratkaisuiden käyttöönoton tukemiseen

3) harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin sekä EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen

4) muuhun yhteiseen julkisen tietohallinnon kehittämiseen

5) enintään 25 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen vuodessa SADe-ohjelman palvelukokonaisuuksien ja erillishankkeiden suunnittelua ja toteutusta sekä ohjelman hankeohjausta varten enintään ohjelmakauden päättymiseen saakka

6) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen kuntauudistuksen ICT-muutostuen ohjaustehtäviin. Nämä voidaan toteuttaa henkilötyövuositavoitteiden ulkopuolelta.

Valtuus

Valtiovarainministeriö saa käyttää SADe-ohjelmaan sisältyviin Oppijan, Sosiaali- ja terveysalan, Osallistumisympäristön, Työnantajan, Yrityksen perustajan ja Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuuksissa, ohjelman erillishankkeissa sekä julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityöhön liittyvää vuoden 2012 talousarviossa myönnettyä 16 500 000 euron valtuutta siltä osin kuin se on jäänyt käyttämättä vuonna 2012.

Selvitysosa:Määrärahalla toteutetaan Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelma) linjausten mukaisesti valtion ja kuntien yhteisiä hankkeita tavoitteena tuottavuuden parantaminen julkisessa hallinnossa.

SADe-ohjelman tavoitteena on tarjota kansalaisille ja yrityksille hyödyllistä, sujuvaa ja helppoa sähköistä asiointia julkisiin palveluihin. Ohjelma tuottaa asiakaslähtöisiä ja yhteentoimivia, julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua vahvistavia sähköisiä palvelukokonaisuuksia. Ohjelman toimeenpano kytkeytyy käynnissä oleviin merkittäviin julkisen hallinnon kehittämistoimenpiteisiin kuten vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaan, asiakaspalvelun kehittämishankkeeseen ja kuntauudistukseen. Ohjelman toimikausi päättyy vuoden 2015 lopussa. Määrärahasta palkattavat henkilöt toimivat projektipäälliköinä ja muuna projektihenkilöstönä SADe-ohjelman palvelukokonaisuuksissa ja erillishankkeissa sekä ohjelman ohjaukseen liittyvänä projektihenkilöstönä valtiovarainministeriössä ohjelman keston ajan.

Määrärahalla tuetaan ja nopeutetaan kuntien tietohallintokehitystä tavoitteena parantaa tuottavuutta sekä edistää kuntien ja julkishallinnon yhteisiä informaatioteknologian kehittämishankkeita ja sähköisten toimintatapojen käyttöönottoa. Määrärahalla tuetaan kuntauudistukseen liittyvää kuntasektorin ICT-muutostyötä.

Määrärahaa käytetään Julkisen hallinnon suositusten ja tietohallintolakiin perustuvien standardien laadintaan, sekä muuhun yhteiseen julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistoimintaan, kuten valtion ja kuntien yhteisten ICT-ratkaisujen keskitettyyn käyttöönoton tukeen ja julkisen hallinnon ICT-strategian toimeenpanoon.

Määrärahalla voidaan tukea ja edistää julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta annetun lain (634/2011) mukaisen julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityön käynnistystä, arkkitehtuurikuvausten toteutusta, työvälineiden käyttöönottoa sekä toteutettujen tulosten julkaisua arkkitehtuurityölle asetettujen tavoitteiden ja hyötyjen aikaansaamiseksi.

Hankkeiden erittely ja määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

   
SADe-ohjelman hankkeet 13 000 000
Kuntien informaatioteknologian kehittämishankkeet 1 000 000
Muu julkisen hallinnon tietohallintoyhteistyö 2 681 000
Yhteensä 16 681 000

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)

  2013 2014 2015 Yhteensä
vuodesta
2013 lähtien
         
Ennen vuotta 2013 tehdyt sitoumukset 400 400 300 1 100
Vuoden 2013 sitoumukset 7 300 5 100 3 000 15 400
Menot yhteensä 7 700 5 500 3 300 16 500

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tasomuutos -5
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) -1 180
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 30.70.01) -134
Yhteensä -1 319

2013 talousarvio 16 681 000
2012 II lisätalousarvio
2012 talousarvio 18 000 000
2011 tilinpäätös 23 560 000

30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 8 609 376 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) mukaisen valtionosuuden maksamiseen

2) verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen

3) enintään 20 000 000 euroa harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen valtionosuuteen.

Valtionosuuden määräytymisperusteena käytettävä taiteen perusopetuksen perushinta on 1,40 euroa ja yleisen kulttuuritoimen perushinta 3,50 euroa asukasta kohden.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)

   
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa 269 787
   
Sosiaali- ja terveydenhuollon, esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus 7 519 867
Laskennalliset kustannukset 24 296 895
— sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset 19 872 709
— esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset 4 424 186
Kuntien rahoitusosuus -16 777 028
   
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat 34 949
   
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus -50 293
   
Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus (enintään) 20 000
   
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) 2 140
   
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero 4 926
   
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset 807 503
   
Järjestelmämuutoksen tasaus 497
Yhteensä 8 609 376

Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 30,95. Valtionosuuksiin on tehty 2,7 prosentin kustannustason tarkistus lukuun ottamatta kuntien yleistä kulttuuritoimea ja asukaskohtaista taiteen perusopetusta. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2011/2012 asukasluku on 5 372 913.

Määrärahan mitoitukseen liittyvät hallituksen esitykset

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2013. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 23 000 000 euroa lain muutoksen johdosta.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta siten, että kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti muuttuu 31,42 prosentista 30,95 prosenttiin vuonna 2013. Muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 0,04 prosenttiyksikköä liittyen sosiaali- ja terveydenhuollon uusien ja laajenevien tehtävien toteuttamiseen siten, että valtionosuus on 50 %. Muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 0,51 prosenttiyksikköä liittyen valtionosuuksien 125 000 000 euron alentamiseen. Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 116 453 000 euroa lain muutoksen johdosta.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen lainsäädännön muuttamisesta siten, että varhaiskasvatuksen ja päivähoitopalvelujen lainsäädännön valmistelu, hallinto ja ohjaus siirretään sosiaali- ja terveysministeriöstä opetus- ja kulttuuriministeriöön. Esitys ei vaikuta momentin määrärahan mitoitukseen.

Viitaten momentin 33.30.60 selvitysosan esitykseen isyysvapaan pidentämisestä määrärahan mitoituksessa ei ole otettu huomioon isyysvapaan pidentämisen kustannusvaikutuksia kotihoidon tukeen ja yksityisen hoidon tukeen sekä lasten päivähoitoon. Kustannusvaikutukset arvioidaan vähäisiksi.

Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen, laskentaperusteet

Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa, laskentaperusteet (1 000 euroa)

   
Perusosa  
— keskimääräinen euromäärä (32,95 €/as) * vv. 2011/2012 asukasluku 177 037
   
Korotusosat  
— saaristokorotus 10 972
— syrjäisyyskorotus 35 968
— taajamarakennekorotus 38 348
— kielikorotus 5 614
— asukasluvun muutokseen perustuva korotus 1 848
Valtionosuus yhteensä 269 787

Sosiaali- ja terveydenhuolto, laskentaperusteet (1 000 euroa)

   
Sosiaalihuolto  
Perushinta  
— 0—6-vuotiaat (7 101,64 euroa/as) 2 981 072
— 7—64-vuotiaat (328,72 euroa/as) 1 307 877
— 65—74-vuotiaat (975,79 euroa/as) 520 025
— 75—84-vuotiaat (5 861,94 euroa/as) 1 893 471
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (16 095,36 euroa/as) 1 904 805
Työttömien lukumäärän mukaan (635,65 euroa/as) 154 745
Työttömyysasteen mukaan (57,97 euroa/as) 314 233
Vammaisten lukumäärän mukaan (17,28 euroa/as) 92 844
Lastensuojelun tarpeen mukaan (48,84 euroa/as) 263 077
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset yhteensä 9 432 149
   
Terveydenhuolto  
Perushinta  
— 0—6-vuotiaat (923,46 euroa/as) 387 791
— 7—64-vuotiaat (1 003,17 euroa/as) 3 991 309
— 65—74-vuotiaat (2 356,09 euroa/as) 1 255 624
— 75—84-vuotiaat (4 540,92 euroa/as) 1 466 767
— 85-vuotiaat ja vanhemmat (7 877,88 euroa/as) 932 308
Sairastavuuden mukaan (429,96 euroa/as) 2 317 226
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä 10 351 025
   
Syrjäisyyskerroin 89 107
Saaristokerroin 428
   
Sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä 19 872 709

Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus, laskentaperusteet (1 000 euroa)

   
Perushinta (7 497,60 euroa/6—15 v.) 3 344 791
Korotukset  
— Asukastiheys 196 210
— 13—15-vuotiaat 400 388
— Kaksikielisyys 51 571
— Saaristoisuus 1 859
— Ruotsinkieliset 6—15-vuotiaat 27 269
— Vieraskieliset 6—15-vuotiaat 40 534
Esi- ja perusopetuksen laskennalliset kustannukset yhteensä 4 062 622
   
Kirjastot (62,01 euroa/as) 335 622
Kuntien yleinen kulttuuritoimi (3,50 euroa/as) 18 805
Taiteen perusopetus (1,40 euroa/as, 256 kuntaa) 7 097
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä 361 564
   
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä 4 424 186

Kuntien rahoitusosuus

   
Asukasluku 5 372 913
Rahoitusosuus, euroa/as 3 122,52
Rahoitusosuus, 1 000 euroa 16 777 028

Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa)

   
Erityisen harvan asutuksen kunnat 26 577
Saaristokunnat 4 915
Saamelaisten kotiseutualueen kunnat 3 457
Yhteensä 34 949

Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa)

Lisäykset Vähennykset Netto
     
780 430 -830 722 -50 292

Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa)

   
Valtionosuuden vähennykset  
— valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoitus
(-1,68 euroa/as)
-9 026
— harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen lisäys -4 997
— v. 2013 verotulomenetysten kompensaatio -21 500
— valtionosuusuudistus, lisävaltionosuus 30 kunnalle -34 924
Vähennykset yhteensä -70 447
   
Valtionosuuden lisäykset  
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä 29 549
— v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio 375 000
— v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio 129 000
— v. 2012 verotulomenetysten kompensaatio 299 000
— elatustuen takaisinperinnän palautukset 9 994
— tasauksen neutraalisuus 35 407
Lisäykset yhteensä 877 950

Muu rahoitus (1 000 euroa)

   
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset 2 140
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero 4 926

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kuntaliitosten vaikutukset -13 628
Muiden määräytymistekijöiden muutokset -2 517
Elatustuen takaisinperinnän palautukset -3 214
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat 1 379
Vuoden 2013 verotulomuutosten kompensaation muutos -21 500
Valtionosuuden vähennys -125 000
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero 568
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus -15 184
Indeksikorotus 207 742
Vanhuspalvelulaki 23 000
Vuoden 2012 II LTA:ssa olevan kertaluonteisen IT-palvelukeskuksen rahoittamiseen varatun määrärahan palautus -1 250
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat, lisätyn valtionosuuden rahoitus -1 379
Vuoden 2013 verotulotasauksen neutraalisuus 15 184
Asukasluvun muutos 72 460
Muut muutokset -842
Kotikuntaa vailla olevien 6-15 v. kotikuntakorvaukset (valtio maksaa) 752
LTA II 2012 3 563
Yhteensä 140 134

2013 talousarvio 8 609 376 000
2012 II lisätalousarvio 3 563 000
2012 talousarvio 8 469 242 000
2011 tilinpäätös 8 133 691 195

31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 65 007 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kuntajakolain (1698/2009) 41 §:n mukaisiin laskennallisiin yhdistymisavustuksiin

2) lain 44 §:n mukaisten valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen

3) ennen vuotta 2008 voimassa olleen kuntajakolain 40 §:n (167/2005) mukaiseen investointi- ja kehittämishankkeiden tukeen

4) enintään 400 000 euroa kuntajakolain 16 §:n mukaisten erityisten selvitysten toimittamisesta aiheutuneiden kustannusten maksamiseen sekä avustuksiin kunnille niistä kustannuksista, joita niille aiheutuu yhdistymiseen liittyvistä esiselvityksistä

5) enintään 200 000 euroa selvitysmenettelystä yhteistyön edistämiseksi eräillä kaupunkiseuduilla annetun lain (1408/2010) mukaisten selvitysten kustannuksiin.

Selvitysosa:Säännökset yhdistymisavustusten muodosta ja tasosta on uudistettu vuoden 2008 alusta ja sen jälkeen toteutettavissa kuntajaon muutoksissa. Samalla on luovuttu kuntajaon muutosten yhteydessä erikseen maksettavasta investointi- ja kehittämishankkeiden tuesta.

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)

   
Yhdistymisavustus  
— vuoden 2013 kuntien yhdistymiset, 10 liitosta 14 920
— vuoden 2012 kuntien yhdistymiset, 0 liitosta -
— vuoden 2011 kuntien yhdistymiset, 6 liitosta 6 048
Yhteensä, 10 liitosta 20 968
Valtionosuusmenetysten kompensaatio  
— vuoden 2013 yhdistymiset 15 217
— vuoden 2012 yhdistymiset -
— vuoden 2011 yhdistymiset 2 894
— vuoden 2010 yhdistymiset 2 163
— vuoden 2009 yhdistymiset 22 805
Yhteensä 43 079
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki  
— vuoden 2007 yhdistymiset 360
Kuntajakolain mukaiset selvityskustannukset ja yhdistymisiin liittyviin esiselvityksiin myönnettävä avustus (enintään) 400
Kaupunkiseutuselvitysten kustannukset (enintään) 200
Kaikki yhteensä 65 007
  2011
toteutuma
2012
toteutuma
2013
arvio
       
Kuntien yhdistymisiä 4 0 10
Kuntien määrän vähennys -6 0 17
Määräraha, milj. € 114,5 44,2 65,0
— josta ko. vuoden yhdistymisten osuus, milj. € 8,9 0,0 30,1

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Valtionosuusmenetysten kompensaatio 13 178
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki -1 504
Kuntajakolain 6 §:n mukaiset selvitykset ja esiselvitykset -160
Yhdistymisavustukset 10 299
Yhteistoiminta-avustukset -1 000
Yhteensä 20 813

Momentin nimike on muutettu.


2013 talousarvio 65 007 000
2012 talousarvio 44 194 000
2011 tilinpäätös 114 455 525