Statsbudgeten 2019
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen
Förklaring:Statistikcentralen är allmän myndighet inom statens statistikväsen. Utöver framställandet av statistik ska centralen sörja för det allmänna utvecklandet av det nationella statistikväsendet i samarbete med övriga statliga statistikframställande myndigheter. Statens statistikväsen ska sörja för att statistik över samhällsförhållandena och deras utveckling framställs för allmänt bruk. Syftet är att svara smidigt på inhemska och internationella informationsbehov och att främja en effektiv användning av informationsmaterial i samhället.
Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) bedriver till stöd för beslutsfattandet tillämpad ekonomisk forskning och gör ekonomiska analyser om frågor som är viktiga med tanke på samhällsekonomin och de finanspolitiska besluten i Finland.
Befolkningsregistercentralen ska möjliggöra att uppgifter i befolkningsdatasystemet och tjänster som Befolkningsregistercentralen tillhandahåller inom certifierad elektronisk kommunikation utnyttjas som stöd för samhällets funktioner och informationsförsörjning. Genom sin verksamhet främjar Befolkningsregistercentralen skyddet för privatlivet, skyddet för personuppgifter och datasäkerheten samt utvecklandet och iakttagandet av kraven på god informationsbehandling och god informationshantering. Befolkningsregistercentralen är tillsammans med magistraterna registeransvarig för befolkningsdatasystemet. Befolkningsregistercentralen förvaltar och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i det och kvaliteten på uppgifterna samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen tillhandahåller informationstjänster och certifikattjänster ur befolkningsdatasystemet.
- — Statistik, informationsmaterial, undersökningar och tjänster är tillförlitliga och relevanta
- — Forskningsverksamheten stöder beslutsfattandet som svarar mot de viktigaste utmaningarna i den finländska samhällsekonomin
- — Befolkningsdatasystemet och certifikattjänsterna är fortsatt tillförlitliga och deras tillgänglighet och användning ökar
- — Genom den nationella servicearkitekturen möjliggörs fortsatt digitalisering i Finland genom att man effektiviserar och stöder kundernas verksamhet
- — Genom att utveckla folkbokföringen och dess datasystem främjar man kvaliteten på samhällets basregisteruppgifter och en kostnadseffektiv tillgång till uppgifterna särskilt med beaktande av dataskydds- och datasäkerhetsaspekterna.
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 48 843 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av medlemsavgifter
2) till finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemskapet i EU.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten
2) inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.
Om en del av fullmakten för projektet om värdering av byggnader inte användes 2018, får det 2019 inom ramen för det totala beloppet för fullmakten ingås avtal och andra förbindelser till ett belopp som motsvarar det belopp av en tidigare godkänd fullmakt som inte har använts.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Antal offentliggöranden, st. | 550 | 556 | 550 |
Antal tillhandahållna tjänster, st. (över 500 €) | 1 011 | 900 | 1 000 |
Andel offentliggöranden i rätt tid, % | 97 | 97 | 98 |
Andel felfria offentliggöranden, % | 95 | 96 | 96 |
Antal ansökningar om licenser inom forskarservicen, st. | 473 | 520 | 540 |
Funktionell effektivitet | |||
Produktivitetsförändring, % | -3,4 | 0,5 | 0,5 |
De fasta kostnadernas andel av de totala kostnaderna, % | 74 | 68 | 74 |
Produktionsutgifter per statistikuppgift som offentliggörs, 1 000 € | 97 | 96 | 98 |
Kostnadsmotsvarighet för avgiftsbelagda tjänster, % | 125 | 100 | 100 |
Andel som svarat via webben eller via automatisk rapportering av alla svarande vid insamling av företagsdata, % | 92 | 93 | 94 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
---|---|---|---|
Årsverken | 752 | 770 | 775 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 10,7 | < 10 | < 10 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,54 | 3,60 | 3,65 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 55 694 | 55 799 | 57 343 |
Bruttoinkomster | 9 697 | 8 500 | 8 500 |
Nettoutgifter | 45 997 | 47 299 | 48 843 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 9 972 | ||
— överförts till följande år | 11 113 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 7 452 | 7 100 | 7 100 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 5 947 | 6 450 | 6 450 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 1 505 | 650 | 650 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 125 | 110 | 110 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Obligatoriska EU-projekt | -23 |
Reformen av värderingssystemet för byggnader (finansiering 2018) | -1 285 |
Reformen av värderingssystemet för byggnader (finansiering 2019) | 635 |
SDG-indikatorer (Sustainable Development Goals) | 75 |
Social- och hälsovårds- och landskapsreformen, statistikföring | 1 598 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -251 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -35 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 23 |
Lönejusteringar | 1 317 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -434 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -240 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -120 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -12 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 367 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 12 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -6 |
Nivåförändring | -74 |
Sammanlagt | 1 544 |
2019 budget | 48 843 000 |
2018 I tilläggsb. | 873 000 |
2018 budget | 47 299 000 |
2017 bokslut | 47 138 000 |
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 488 000 euro.
Av anslaget får också högst 310 000 euro användas till betalning av omkostnader för rådet för utvärdering av den ekonomiska politiken samt till betalning av utgifter som föranleds av utrednings- och forskningsverksamhet.
Förklaring:
De viktigaste målen 2019 är att lyckas skaffa forskningsfinansiering så att Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) inom sin forskning också i fortsättningen kan koncentrera sig på sina kärnområden, dvs. utnyttjande av strategiska rekryteringar för att stärka forskningshandledningen och forskningsverksamheten samt utvecklande av stödfunktionerna för forskningen.
Statens ekonomiska forskningscentrals forskningsresultat publiceras i forskningscentralens egna publikationsserier och dessutom i vetenskapliga internationella tidskrifter samt bl.a. i ministeriernas publikationsserier. De viktigaste formerna av sakkunnigverksamhet är det slag av utlåtanden och höranden, medlemskap i arbetsgrupper, anföranden och övrigt deltagande i den offentliga debatten kring forskningsresultaten som tjänar forskarsamhället och beslutsfattandet. Målet år 2019 är att det kvalitetsjusterade antalet publikationer i förhållande till antalet årsverken ökar och att man i sakkunnigverksamheten kan koncentrera sig på det som har den största genomslagskraften.
Hantering och utvecklande av personalresurser
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Årsverken | 50 | 55 | 55 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 7,0 | 4,0 | 4,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,8 | 3,8 | 3,9 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 079 | 5 412 | 5 488 |
Bruttoinkomster | 1 663 | 2 000 | 2 000 |
Nettoutgifter | 3 416 | 3 412 | 3 488 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 245 | ||
— överförs till följande år | 2 211 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -16 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -2 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 2 |
Lönejusteringar | 102 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -29 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -16 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -9 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 26 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 20 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Nivåförändring | 1 |
Sammanlagt | 76 |
2019 budget | 3 488 000 |
2018 I tilläggsb. | 31 000 |
2018 budget | 3 412 000 |
2017 bokslut | 3 382 000 |
03. Befolkningsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 29 024 000 euro.
År 2019 får det inom ramen för det totala beloppet för den tidigare beviljade fullmakten för identifikationsavgifter ingås avtal och förbindelser till ett belopp som motsvarar det belopp av fullmakten som inte har använts.
Förklaring:I anslaget ingår ett tillägg till kostnaderna för Befolkningsregistercentralens och magistraternas sammanslagningsprojekt. Motsvarande avdrag görs i det nya verkets omkostnader åren 2020—2023.
Mål för resultatet av verksamheten
2017 utfall |
2018 mål |
2019 mål |
|
Effektivitet | |||
---|---|---|---|
Antal Suomi.fi-identifikationer, mn st. | 78 | 83 | 93 |
Antal Suomi.fi-fullmakter, mn st. | 1,2 | 1,5 | 3 |
Numeriskt allmänt vitsord som kundorganisationerna ger de tjänster som Befolkningsregistercentralen producerar (skala 4—10) | 8,40 | 8,00 | 8,00 |
Numeriskt allmänt vitsord som kundorganisationerna ger tjänsternas funktionssäkerhet och tillförlitlighet (skala 1—4) | 3,30 | 3,50 | 3,50 |
Funktionell effektivitet | |||
Totalproduktivitetsindex input/output, förändring jämfört med året innan, % | 1,2 | 1 | 1 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Dataenheter som överlåtits ur befolkningsdatasystemets gränssnittstjänster, mn st.1) | 28 | 26 | 29 |
Flyttningsanmälan på internet, % | 77 | 80 | 83 |
Möjlighet till direktanvändning av befolkningsdatasystemet, % |
99,90 | 99,95 | 99,95 |
Möjlighet att använda certifieringssystem, % | 99,95 | 99,95 | 99,95 |
Möjlighet att använda identifikationstjänst, % | 99,90 | 99,90 | 99,90 |
Möjlighet att använda behörighetstjänst, % | 99,90 | 99,90 | 99,90 |
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken | 152,5 | 217 | 219 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 6,5 | 8,0 | 8,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
1) Exklusive förfrågningar till Suomi.fi-identifikationstjänsten
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 27 897 | 53 541 | 52 736 |
Bruttoinkomster | 19 453 | 20 072 | 23 712 |
Nettoutgifter | 8 444 | 33 469 | 29 024 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 428 | ||
— överförts till följande år | 7 044 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 8 164 | 9 378 | 11 150 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 8 035 | 9 378 | 11 150 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 129 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102 | 100 | 100 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 12 202 | 10 694 | 12 562 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 4 610 | 4 951 | 5 166 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 7 592 | 5 743 | 7 396 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 265 | 216 | 243 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Användningen av förmedling av meddelanden (överföring från moment 28.10.01) | 55 |
Användningen av förmedling av meddelanden (överföring från moment 33.10.60) | 600 |
Användningen av förmedling av meddelanden (överföring till moment 28.10.01) | -100 |
Finansiering av verksamhetsmodellen AUTA | 300 |
GovCERT-informationssäkerhetstjänster (överföring till moment 31.20.01) | -430 |
HETI-projekt (finansiering 2018) (överföring till moment 28.70.20) | -4 000 |
HETI-projekt (finansiering 2019) (överföring från moment 28.70.20) | 4 000 |
Justering av kostnaderna för Katso-tjänsten (finansiering 2018) | 25 |
Kostnader för bank- och mobilidentifiering (överföring till moment 28.30.04) | -5 000 |
Medborgarkontot och interoperabilitetstjänsten (finansiering 2018) | -2 125 |
Medborgarkontot och interoperabilitetstjänsten (finansiering 2019) | 2 235 |
Nedskärning av post som överförs | -1 100 |
Revidering av namnlagen (finansiering 2018) | -315 |
Sammanslagning av magistraternas och Befolkningsregistercentralens uppgifter | 1 305 |
Stöd för genomförandet av tillgänglighetsdirektivet (av engångsnatur) | 200 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -45 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -17 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -2 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 4 |
Lönejusteringar | 125 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -138 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -34 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -11 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 24 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 12 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Nivåförändring | -7 |
Sammanlagt | -4 445 |
2019 budget | 29 024 000 |
2018 I tilläggsb. | 252 000 |
2018 budget | 33 469 000 |
2017 bokslut | 10 060 000 |
04. Elektronisk identifiering (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 5 000 000 euro.
Anslaget får användas till kostnader för stark autentisering som förutsätts för den offentliga förvaltningens tjänster.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kostnader för bank- och mobilidentifiering (överföring från moment 28.30.03) | 5 000 |
Sammanlagt | 5 000 |
2019 budget | 5 000 000 |