Talousarvioesitys 2014
10. Sotilaallinen maanpuolustus
Selvitysosa:Puolustusvoimien tärkein tehtävä on Suomen sotilaallinen puolustaminen. Tehtävä toteutetaan ylläpitämällä ajantasaista ja turvallisuusympäristöön suhteutettua puolustuskykyä valtioneuvoston vuoden 2012 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon (VNS 6/2012) määrittämien toimintalinjojen mukaisesti. Puolustusvoimille osoitettuja voimavaroja kohdennetaan niin, että priorisoidut tehtävät voidaan toteuttaa kaikissa tilanteissa. Materiaalisen valmiuden, toiminnan tason sekä suorituskykyjen rakentamisen tasapaino tarkastellaan vuosittain.
Toiminnan painopiste on vuonna 2014 puolustusvoimauudistuksen toimeenpanossa. Uudistuksen lähtökohtia ovat puolustusvoimien nykyisten tehtävien jatkuminen, yleisen asevelvollisuuden toimivuuden varmistaminen sekä puolustusperiaatteen kehittäminen alueellisen puolustuksen pohjalta. Uudistuksella luodaan 2020-luvun vaatimuksia vastaava tasapainoinen sodan ja rauhan ajan kokonaisuus. Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen on edellytys puolustusvoimien toimintakyvylle ja jatkokehittämiselle. Puolustusvoimien poikkeusolojen suorituskyvyn kehittämisen painopiste on vuonna 2014 alueellisten joukkojen ja kaukovaikuttamiskyvyn kehittämisessä.
Puolustusvoimat jatkaa sopeuttamispäätösten toimeenpanoa menosäästöjen aikaansaamiseksi, menopaineiden hallitsemiseksi ja puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon rahoittamiseksi. Reserviläiskoulutusta, harjoitustoimintaa sekä lento- ja alustoimintaa jatketaan madalletulla tasolla vielä vuonna 2014. Puolustusvoimauudistuksen keskeisenä tavoitteena on koulutus- ja harjoitustoiminnan palauttaminen sodan ajan joukkojen koulutusvaatimusten edellyttämälle tasolle.
Sotilaalliselle maanpuolustukselle asetetaan seuraavat pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Puolustusvoimilla on riittävän ennakkovaroituksen antava sotilasstrateginen tilannekuva.
- — Puolustusvoimat on valvonut alueellisen koskemattomuuden sekä ennalta ehkäissyt ja tarvittaessa torjunut alueloukkaukset.
- — Puolustusvoimilla on valmius torjua sotilaallisen voiman käyttö ja sillä uhkaaminen koko maan alueella, ja puolustusvoimat kykenee muodostamaan painopisteen kulloisenkin tilanteen vaatimusten mukaisesti torjuessaan sotilaallisen voiman käyttöä.
- — Puolustusvoimat osallistuu hallituksen strategisen toimeenpanosuunnitelman mukaisten kärkihankkeiden valmisteluun ja toimeenpanoon puolustusministeriön ohjauksen mukaan.
- — Puolustusvoimat on toimeenpannut rakenteelliset ja toiminnalliset uudistukset sekä siirtynyt uudistuksen edellyttämään organisaatioon 2015.
- — Puolustusvoimat kehittää joukkojen avun antamisen ja vastaanottamisen edellyttämiä suorituskykyjä.
- — Puolustusvoimat kehittää asevelvollisuutta ja vapaaehtoista maanpuolustusta osana puolustusvoimauudistusta.
- — Henkilöstöjärjestelmän sopeuttamisen täytäntöönpano on toteutettu puolustusvoimauudistuksen aikataulun mukaisesti. Puolustusvoimat noudattaa henkilöstöä koskevissa järjestelyissä valtioneuvoston vahvistamia menettelytapoja puolustusvoimauudistukselle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Irtisanomisuhan alaisen henkilöstön uudelleensijoittumista tukevilla toimilla vähennetään irtisanottavien kokonaismäärää.
- — Puolustusvoimat suuntaa toimitila-, kiinteistö- ja ympäristöinvestoinnit kustannustehokkaasti painopisteinä terveys, turvallisuus, ympäristövastuu ja poikkeusolojen vaatimukset.
- — Puolustusvoimat tilaa keskimäärin 15 maapeitteistä varastosuojaa kahden vuoden jaksoissa, kunnes varastointi on saatu määräysten mukaiseksi.
- — Puolustusvoimat suunnittelee ja toteuttaa hallinnon turvallisuusverkon liikkeenluovutuksen Suomen Turvallisuusverkko Oy:lle ja sopeuttaa oman toimintansa hallinnon turvallisuusverkon yhteisesti luotuun toimintamalliin.
- — Puolustusvoimat on mukana kehittämässä valtionhallinnon ja erityisesti turvallisuusviranomaisten yhteisiä ICT-palveluita ja siirtää toimialariippumattomat ICT-tehtävät vuoden 2016 loppuun mennessä valtionhallinnon yhteiseen palvelukeskukseen.
- — Puolustusvoimilla on valmius tukea muita viranomaisia.
- — Puolustusvoimat kehittää yhteistoimintakykyä ja menettelytapoja muiden viranomaisten kanssa mm. valtakunnallisessa turvallisuusvalvonnassa. Lisäksi puolustusvoimat kehittää turvallisuusvalvontaa keskittämällä toimintoja ja yhdenmukaistamalla turvallisuustekniikkaa ottaen huomioon yhteistoiminnan muiden viranomaisten kanssa.
- — Puolustusvoimat osallistuu kansallisen kyberstrategian toimeenpanoon ja kehittämiseen hallinnonaloittain laadittavan toimeenpano-ohjelman mukaisesti.
01. Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 858 647 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) ulkomaalaisille oppilaille annettavasta sotilaskoulutuksesta ja puolustusvoimien joukkojen kansainvälisestä harjoitustoiminnasta ja sen valmisteluista sekä muusta puolustusvoimien kansainvälisestä yhteistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 4 000 000 euroa palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin perustuen tai puolustusministeriön määräämäksi siirtymäajaksi puolustushallinnon rakennemuutoksen henkilöstöjärjestelyihin liittyvistä syistä tai muihin puolustushallinnon vastaaviin tarpeisiin perustuen
3) enintään 200 000 euroa sotainvalideille ja sotaveteraaneille, maanpuolustustyölle, partiolaistoimintaan sekä merkittäville urheilu- ja muille vastaaville tapahtumille suoritettavan liiketaloudellisin perustein hinnoitellun maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen
4) puolustusvoimien toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja monikansallisten yhteishankintajärjestelyjen kuluosuuksiin
5) Vapaudenristin Ritarikunnan menoihin
6) kotimaisen puolustusteollisuuden vientiedellytysten ja kansainvälistymisen tukemiseen liittyvien menojen maksamiseen
7) puolustusvoimien tarpeita vastaavaan museotoimintaan liittyvien menojen maksamiseen.
1) Vuonna 2014 saa tehdä puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2014—2016 enintään 63 359 000 euroa (Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuus).
2) Vuonna 2014 saa tehdä kaksipuolisen taistelun simulointijärjestelmän tukeen ja ylläpitoon liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2014—2020 enintään 21 000 000 euroa (KASI-järjestelmän ylläpito -tilausvaltuus).
3) Vuonna 2014 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
4) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Uusiin tilausvaltuuksiin sisältyvien tavaroiden ja palvelujen hintojen tarkistuksista aiheutuvien lisämenojen maksamiseen käytetään puolustusvoimien toimintamenoihin vuosittain myönnettäviä määrärahoja.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat sekä niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet
Toiminnallinen tehokkuus | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 arvio |
Taloudellisuus | |||
Varusmiespäivän hinta (euroa) | 49 | 49 | 53 |
Reserviläispäivän hinta (euroa) | 238 | 238 | 238 |
HN lentotunnin hinta (euroa) | 8 834 | 9 000 | 9 000 |
NH-90 lentotunnin hinta (euroa) | 3 800 | 3 770 | 3 770 |
Taistelualus 1A valmiusvuorokauden hinta (euroa) | 9 691 | 9 949 | 9 900 |
Tuottavuus | |||
Pääesikunnan, puolustushaarojen ja sotilasläänien esikuntien henkilötyövuosimäärä/puolustusvoimien henkilötyövuosimäärä yhteensä (%) | 11 | 10 | 11 |
Kouluttajien määrä/koulutusjoukkue (lkm) | 1,7 | 1,7 | 1,9 |
Kannattavuus | |||
Maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus-% on vähintään | 102 | 105 | 105 |
Tuotokset ja laadunhallinta | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 arvio |
Varusmiesten sotaharjoitusperusteiset maastovuorokaudet (lkm) | 25 | 23 | 25 |
Kertausharjoituksissa koulutetut reserviläiset (lkm) | 4 321 | 5 000 | 6 000 |
HN lentotunnit (lkm) | 8 071 | 8 000 | 8 000 |
NH-90 lentotunnit (lkm) | 1 414 | 1 850 | 1 850 |
Taistelualus 1A valmiusvuorokaudet (lkm) | 1 003 | 1 300 | 1 300 |
Kertausharjoituskoulutetut reserviläiset/SA-joukkoihin sijoitetut (%) | 1,2 | 1,4 | 1,7 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
NH-90 koulutuspalvelut -tilausvaltuus | 2 200 | 2 200 | ||||
Sodankylän vaatetuskorjaamon palveluhankinta -tilausvaltuus | 1 392 | 1 392 | ||||
Maavoimien materiaalin kunnossapitopalvelut -tilausvaltuus | 58 092 | 55 078 | 53 994 | 4 493 | 171 657 | |
ITO 2005 ja 2005M huolto -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | ||||
Helikopteripataljoonan suorituskyvyn ylläpito ja kehittäminen (HESKY) -tilausvaltuus | 3 550 | 3 550 | ||||
Peruslentokoulutus VN-kalustolla -tilausvaltuus | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 3 502 | 2 424 | 19 669 |
Ilmatorjuntajärjestelmä 90 MOD Crotale NG:n huolto- ja ylläpitosopimus (ITO90MOD huolto) -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | ||||
Vuoden 2011 toimintamenojen tilausvaltuus | 4 300 | 4 300 | ||||
Vuoden 2012 toimintamenojen tilausvaltuus | 13 120 | 7 000 | 20 120 | |||
Ilmatorjuntajärjestelmien huolto- ja ylläpito -tilausvaltuus | 5 600 | 5 600 | ||||
Vuoden 2013 toimintamenojen tilausvaltuus | 49 696 | 18 034 | 14 373 | 82 103 | ||
Puolustusvoimien logistiikka 2013 (PVLOG 2013) -tilausvaltuus | 21 550 | 17 200 | 40 100 | 9 750 | 88 600 | |
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 170 081 | 101 893 | 113 048 | 17 745 | 2 424 | 405 191 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuus | 3 500 | 48 455 | 11 404 | 63 359 | ||
KASI-järjestelmän ylläpito -tilausvaltuus |
3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 9 000 | 21 000 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 6 500 | 51 455 | 14 404 | 3 000 | 9 000 | 84 359 |
Valtuudet yhteensä | 176 581 | 153 348 | 127 452 | 20 745 | 11 424 | 489 550 |
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee 240 henkilötyövuotta. Vähennys aiheutuu pääosin puolustusvoimauudistuksesta. Puolustusvoimiin jää lisäksi puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon ajaksi ns. ylivahvuuteen luettavaa henkilöstöä, jonka määrä ei ole vielä tiedossa.
Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuudella on tarkoitus hankkia varaosia ja materiaalin kunnossapitopalveluja maa-, meri- ja ilmavoimille.
Uudet tilausvaltuudet kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 1 761 659 | 1 785 268 | 1 881 429 |
Bruttotulot | 29 731 | 14 719 | 22 782 |
Nettomenot | 1 731 928 | 1 770 549 | 1 858 647 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 89 893 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 98 459 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 3 609 | 4 650 | 4 771 |
— muut tuotot | 12 869 | 11 300 | 11 597 |
Tuotot yhteensä | 16 478 | 15 950 | 16 368 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 14 235 | 13 315 | 13 664 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 673 | 1 900 | 1 950 |
Kustannukset yhteensä | 15 908 | 15 215 | 15 614 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 570 | 735 | 754 |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 105 | 105 |
Hintatuki | 228 | 200 | 200 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 798 | 935 | 954 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5 %) | 14 984 |
Hallinnonalakohtainen menosäästö (HO) | -20 000 |
Kertausharjoitusten lisääminen, kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -1 000 |
Siirto momentille 29.30.32 | -49 |
Siirto momentilta 22.02.01 | 93 |
Siirto momentilta 27.10.18 | 80 559 |
Tekniset siirrot ja rakennekorjaukset | 4 278 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (HO) (siirto momentille 31.20.01) | -25 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (HO) (siirto momentille 31.50.01) | -242 |
Turvallisuusverkon ylläpidosta aiheutuvat lisämenot | 3 500 |
Varusmiesten matkat | 2 000 |
Vuoden 2012 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | 11 723 |
Vuokrasopimusten ennenaikaisten päättymisten vaikutukset | 635 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -5 736 |
Palkkausten tarkistukset | 3 673 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -2 612 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -3 683 |
Yhteensä | 88 098 |
2014 talousarvio | 1 858 647 000 |
2013 III lisätalousarvio | 3 300 000 |
2013 I lisätalousarvio | 11 674 000 |
2013 talousarvio | 1 770 549 000 |
2012 tilinpäätös | 1 740 494 000 |
18. Puolustusmateriaalihankinnat (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 470 357 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) puolustusmateriaalin hankkimisesta ja puolustusvoimien turvallisuushankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä hankittujen järjestelmien testaukseen ja käyttökoulutukseen
2) puolustusmateriaalihankintoihin ja puolustusvoimien turvallisuushankintoihin välittömästi liittyvään tutkimus- ja kehittämistoimintaan
3) puolustusmateriaalin sodan ajan välttämättömän varastotarpeen mukaisten varaosien ja vaihtolaitteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvien indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 9 103 000 euroa.
1) Vuonna 2014 saa tehdä sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskyvyn parantamiseksi puolustusvoimien materiaaliseen kehittämiseen liittyen uusia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2014—2018 enintään 294 700 000 euroa (Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2014 -tilausvaltuus, PVKEH 2014).
PVKEH 2014 -tilausvaltuuden enimmäismäärän mukaiset suoritukset voidaan sitoa alaa kuvaavaan hintakehitykseen vuoden 2014 ensimmäisestä vuosineljänneksestä alkaen.
2) Vuonna 2014 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
3) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat ja niihin liittyvät indeksien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien |
|
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
Valmiusyhtymien varustaminen (VYV 1) -tilausvaltuus | 7 436 | 11 080 | 9 800 | 9 800 | 19 100 | 57 216 |
Helikopterien huolto- ja tukeutumisjärjestelmien kehittäminen (HTH) -tilausvaltuus | 1 560 | 580 | 2 140 | |||
Valmiusyhtymien varustamisen täydentäminen (VYV 2) -tilausvaltuus | 2 190 | 2 190 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2007) -tilausvaltuus | 14 496 | 15 128 | 24 107 | 53 731 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2008) -tilausvaltuus | 8 827 | 8 827 | ||||
Pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen suorituskyvyn tehostaminen (PKILPU 2008) -tilausvaltuus | 1 200 | 1 200 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2009) -tilausvaltuus | 123 468 | 55 294 | 28 942 | 207 704 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2010) -tilausvaltuus | 15 050 | 4 280 | 19 330 | |||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2011) -tilausvaltuus | 2 860 | 2 860 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2012) -tilausvaltuus | 101 600 | 53 000 | 40 984 | 195 584 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2013) -tilausvaltuus | 128 212 | 127 508 | 135 150 | 25 000 | 415 870 | |
Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2013 (TTK-PROTO 2013) -tilausvaltuus | 10 540 | 9 980 | 8 160 | 28 680 | ||
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 417 439 | 276 850 | 247 143 | 34 800 | 19 100 | 995 332 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2014) -tilausvaltuus | 43 300 | 87 400 | 79 400 | 76 600 | 8 000 | 294 700 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 43 300 | 87 400 | 79 400 | 76 600 | 8 000 | 294 700 |
---|---|---|---|---|---|---|
Valtuudet yhteensä | 460 739 | 364 250 | 326 543 | 111 400 | 27 100 | 1 290 032 |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen perustuu seuraaviin puolustusvoimien kehittämisohjelmiin sekä niissä kehitettäviin suorituskykyihin:
Rakennetaan puolustusvoimien yhteinen suorituskykyjen käyttöä tukeva johtamisjärjestelmä sekä tuetaan yhteisoperaatioiden johtamista kehittämällä yhteistä tilannetietoisuutta ja varmennettuja operatiivisia tietoteknisiä palveluita.
- — Korvataan puolustushaarojen itsenäisiä järjestelmiä ja sovelluksia yhteisellä johtamisjärjestelmällä
- — Luodaan edellytyksiä operaatioiden johtamiselle muuttamalla ja uusimalla teknisiä rakenteita ja palveluita
- — Kehitetään integroitua tiedustelun, valvonnan ja johtamisen tiedonsiirtoa ja tietoteknisen alustan liityntäkykyä
- — Uudistetaan tietohallintoa, toteutetaan tietotekninen integraatio, lisätään hallinnollisissa tietopalveluissa valtionhallinnon keskinäistä yhteistoimintaa ja muita kumppanuusratkaisuja sekä siirretään henkilöstövoimavaroja hallinnollisista tietopalveluista operatiiviseen tietojenkäsittely-ympäristöön
- — Laajennetaan toiminnanohjausjärjestelmien hyödyntämistä tavoitteena toimintavarmuuden ja kustannustehokkuuden lisääminen
- — Jatketaan puolustusvoimien 2020-luvun tarpeita vastaavan puolustushaarojen yhteisen tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmän arkkitehtuurin luomista, jolla mahdollistetaan sähköinen, kansainvälinen tieto- ja tilannekuvavaihto.
Ylläpidetään ja kehitetään päätöksenteon ja yhteisoperaatioiden johtamisen tukena tarvittavaa ennakkovaroituskykyä, toimintaympäristötietoisuutta sekä valvonta- ja maalitilannekuvaa.
- — Ylläpidetään ja kehitetään tiedonhankinta- ja analysointikykyä
- — Ylläpidetään ilmavalvonnan kauko- ja keskivalvontaa
- — Ylläpidetään ja kehitetään ilmasta maahan tapahtuvaa tiedustelu- ja valvontakykyä
- — Ylläpidetään tiedustelun tietojärjestelmää
- — Kehitetään puolustusvoimien yhteisen maalitilannekuvan luomista
- — Kehitetään sotilastiedustelun kykyä tukea tulenkäyttöä ja vaikuttamista.
Rakennetaan ja ylläpidetään suorituskykyjä, joilla vaikutetaan operatiivisesti merkittäviin kohteisiin.
- — Modernisoidaan raskaat raketinheitinjärjestelmät
- — Rakennetaan ilmasta maahan -suorituskyky
- — Hankitaan kaukovaikuttamisen ampumatarvikkeita
- — Jatketaan yhteisoperaatiokykyisen erikoisjoukon rakentamista.
Ylläpidetään puolustusvoimien yhteinen logistinen järjestelmä, jolla varmistetaan joukkojen toimintakyky.
- — Luodaan puolustusvoimille yhtenäiset logistiikan rakenteet, toimintatavat ja osaaminen sekä integroidaan puolustushaarojen huoltojärjestelmät tiiviimmin kansainvälistyvään elinkeinoelämään yhteensopiviksi
- — Kehitetään kuljetuskykyä jatkamalla helikopterihankintoja ja hyödyntämällä kansainvälisen strategisen kuljetuskyvyn hankkeita
- — Jatketaan alueellisten joukkojen materiaalihankintoja täydennys-, kuljetus- ja kunnossapitojärjestelmän puutteiden korvaamiseksi
- — Aloitetaan taistelukoulutuksen oppimisympäristön simulaattorihankinnat.
Kehitetään alueellisten joukkojen tulivoimaa, suojaa ja liikkuvuutta sekä ylläpidetään operatiivisten joukkojen suorituskykyä.
- — Kehitetään alueellisia joukkoja toteuttamalla poistuvien suorituskykyjen korvaaminen sekä kokonaisrakenteen uudistus
- — Täydennetään ja ylläpidetään operatiivisia joukkoja
- — Kehitetään suojelukykyä ja uusitaan lähipanssarintorjunta-aseistusta
- — Jatketaan jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaavien järjestelmien hankintoja.
Kehitetään meriyhteyksien turvaamiskykyä, miinantorjuntakykyä ja rannikkojoukkojen liikkuvuutta.
- — Otetaan käyttöön uudet miinantorjunta-alukset
- — Otetaan vastaan Rauma-lk:n peruskorjatut alukset
- — Kehitetään merivoimien ilmatorjunnan johtamisjärjestelmiä
- — Ylläpidetään miina-asetta
- — Kehitetään rannikkojoukkojen liikkuvuutta ja tulivoimaa
- — Aloitetaan ampumatarvikkeiden hankinnat.
Ylläpidetään ilmatorjunnan sekä Hornet-järjestelmän suorituskykyä.
- — Jatketaan Hornet-torjuntahävittäjien elinjaksopäivitystä (MLU2) sekä hankitaan hävittäjäkalustojen elinkaaren turvaavia kriittisiä koneiden sekä moottoreiden vaihtolaitteita ja osia
- — Jatketaan Pääkaupunkiseudun ilmatorjunnan kehittäminen -hankintaa
- — Aloitetaan erittäin lyhyen kantaman ilmatorjuntaohjusten hankinnat
- — Saatetaan päätökseen keskikantaman ilmatorjuntaohjus-hanke.
Sekä aiemmin hyväksytyt tilausvaltuudet että uusi PVKEH 2014 -tilausvaltuus kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Puolustusvoimien vaikuttamisen kehittämisohjelmassa hankitaan tykistön ampumatarvikkeita.
Puolustusvoimien logistiikan kehittämisohjelmassa hankitaan puolustushaarojen huoltojoukkojen materiaalia painopisteenä alueelliset joukot sekä hankitaan logistiikan johtamisen välineitä. Tilausvaltuudella hankitaan tykistön ja kranaatinheittimistön ampumatarvikkeita ja koulutusampumatarvikkeita. Logistiikan kehittämisohjelmassa aloitetaan puolustusvoimauudistukseen liittyvä koulutus- ja oppimisympäristöjen simulaattorihankinta.
Maapuolustuksen kehittämisohjelman suurimpina hankkeina käynnistetään rynnäkköpanssarivaunujen modernisointi, taistelunjohtoverkon hankinnat sekä aluevalvontajärjestelmien hankinnat.
Meripuolustuksen kehittämisohjelmassa kehitetään merivoimien ilmatorjunnan johtamiskykyä ja ylläpidetään taistelualusten valmiusampumatarvikkeita.
Ilmapuolustuksen kehittämisohjelmassa aloitetaan erittäin lyhyen kantaman ilmatorjuntajärjestelmän hankinta.
Tilausvaltuuksista aiheutuviin indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuviin menoihin arvioidaan tarvittavan 515 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5%) | 7 160 |
Hallinnonalakohtainen menosäästö (HO) | -30 000 |
Maksatusten siirrot | -84 228 |
Puolustusmateriaalihankintojen aikaistaminen | -20 000 |
Siirto momentille 27.10.01 | -80 559 |
Siirto momentille 27.30.20 | -5 000 |
Tekniset siirrot ja rakennekorjaukset | -5 365 |
Vuoden 2012 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | 2 070 |
Tasomuutos | 1 007 |
Yhteensä | -214 915 |
2014 talousarvio | 470 357 000 |
2013 III lisätalousarvio | 25 000 000 |
2013 I lisätalousarvio | -53 626 000 |
2013 talousarvio | 685 272 000 |
2012 tilinpäätös | 641 996 025 |
50. Maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukeminen (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 1 878 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukemiseen
2) Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle (MPK) myönnettävään valtionavustukseen sille laissa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007) säädettyjen julkisten hallintotehtävien hoitamisesta aiheutuviin toimintamenoihin
3) kaatuneiden muiston vaalimistyöstä aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:
Toiminnallinen tehokkuus | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 tavoite |
Taloudellisuus | |||
MPK:n julkisten hallintotehtävien vuosikustannukset (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus)/ko. toiminnan koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (euroa) | 41 | 53 | 50 |
Tuottavuus | |||
MPK:n julkisten hallintotehtävien mukaisen koulutuksen koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus)/ko. toimintaan kohdistettu MPK:n palkatun henkilöstön henkilötyövuosimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (vrk) | 1 823 | 1 360 | 1 360 |
Tuotokset ja laadunhallinta | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 tavoite |
MPK:n julkisten hallintotehtävien mukaisen koulutuksen koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (vrk) | 57 343 | 45 000 | 45 000 |
MPK:n koulutuksen laadun parantamiseksi annettavan kouluttajakoulutuksen määrä koulutuspäivinä | 5 000 | 3 000 | 3 000 |
MPK:n kurssityytyväisyys (oppilastyytyväisyys) asteikolla 1—5 | 4,28 | 4,00 | 4,00 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertalisäyksen poisto | -200 |
Yhteensä | -200 |
2014 talousarvio | 1 878 000 |
2013 talousarvio | 2 078 000 |
2012 tilinpäätös | 2 028 000 |