Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:
Sisäasiainministeriö toteuttaa hallitusohjelman mukaisesti poliisitoimen, Rajavartiolaitoksen, pelastustoimen, Hätäkeskuslaitoksen sekä maahanmuuttohallinnon strategisia tavoitelinjauksia ja toiminnallisia tulostavoitteita, jotka on tarkemmin kerrottu pääluokan eri lukujen perusteluissa.
Sisäasiainministeriön tietohallinto vastaa ministeriön ja hallinnonalan yhteisen tietohallinnon kehittämisestä, strategisesta ohjauksesta, valvonnasta ja tietoturvallisuudesta. Sen tulosohjaukseen kuuluva Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) hankkii, kehittää ja ylläpitää hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut. Hallinnonalan yhteisten tietojärjestelmähankkeiden suunnittelu ja valmistelu maksetaan pääsääntöisesti hallinnonalan yhteiseltä tietohallintomomentilta.
Sisäasiainministeriö vastaa Euroopan unionin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan yleisohjelman 2007—2013 kansallisesta hallinnoinnista. Rahastojen rahoituksella tuetaan Haagin ja Tukholman ohjelmissa määriteltyjen tavoitteiden toteutumista, mm. tukemalla turvapaikkaprosessin ja palauttamismenettelyjen hallinnoinnin kehittämistä, pakolaisten ja muiden kolmansien maiden kansalaisten kotoutumista sekä EU:n ulkorajojen valvontaan liittyvää kehittämistoimintaa.
Sisäasiainministeriö vastaa Suomen valmiuksista osallistua kansainväliseen siviilikriisinhallintatoimintaan. Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksia vahvistetaan edelleen vastaamaan Suomen osallistumistasoa yhteen sovittamalla siviilikriisinhallinnan kansallisia valmiuksia valtioneuvostotasolla ja tehostamalla kokonaisvaltaisuutta siviilikriisinhallintatoiminnoissa mm. tiivistämällä yhteistyötä sotilaallisten ja siviilivoimavarojen käytössä.
01. Sisäasiainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 510 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen
2) EU:n Progress-ohjelman kansallisen syrjinnän vastaisen hankkeen sekä maahanmuuton kehittämisestä aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2013:
- — Toteutetaan hallitusohjelmaa ja sisäasiainministeriön hallinnonalan strategiaa vuosille 2012—2015.
- — Ministeriön toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.
- — Toimitaan hallinnonalan osalta sekä muiden ministeriöiden kanssa yhteistyössä hallitusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi sellaisten toimintasektoreiden osalta, joiden voidaan katsoa kuuluvan ensisijaisesti sisäasiainministeriön vastuualueelle.
- — Ministeriön ja sen hallinnonalan toiminnan ja talouden suunnittelu sekä seuranta on systemaattista ja kokonaisvaltaista.
- — Ministeriön lainsäädäntötyö täyttää valtioneuvoston asettamat laatuvaatimukset. Vahvistetaan suunnitelmallisuutta, yhteistyötä ja osaamista lainsäädännön valmistelussa.
- — Luodaan edellytyksiä ministeriön vaikuttavuuden ja tuottavuuden paranemiselle. Toteutetaan ministeriön hallinnonalan vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman mukaisia hankkeita.
Henkisten voimavarojen kehittäminen
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 256 | 245 | 243 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 7,9 | 7,5 | 7,5 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 20 380 | 21 368 | 22 010 |
Bruttotulot | 854 | 500 | 500 |
Nettomenot | 19 526 | 20 868 | 21 510 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 404 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 794 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -60 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -65 |
Palkkausten tarkistukset | 616 |
Toimintamenosäästö (osuus 60 milj. eurosta) | 68 |
Siirto momentilta 26.30.01 (7 htv) | 437 |
Kehyspäätöksen lisäsäästö | -100 |
Siirto momentille 26.30.02 | -7 |
Siirto momentille 26.30.01 | -2 |
Siirto momentille 26.40.01 | -2 |
Siirto momentille 26.10.01 | -84 |
Tuottavuusohjelmavähennys | -135 |
Palkkausten tarkistukset (siirto momentille 26.01.23) | -24 |
Yhteensä | 642 |
2013 talousarvio | 21 510 000 |
2012 II lisätalousarvio | 301 000 |
2012 talousarvio | 20 868 000 |
2011 tilinpäätös | 19 916 000 |
03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 921 000 euroa.
Selvitysosa:Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) kehittää, hankkii, tuottaa ja ylläpitää sisäasiainministeriön hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut.
HALTIKin päätehtävänä on tuottaa sisäisen turvallisuuden keskeiset tietojärjestelmät, hankkia hallinnonalan yhteiset palvelut ja hallinnollisten palveluiden integraatiopalvelut sekä tuottaa ICT-asiantuntijapalvelut.
HALTIKin palvelutuotannon menojen kokonaismäärän vuonna 2013 arvioidaan olevan yhteensä 55,4 milj. euroa. Lisäksi HALTIK tuottaa erikseen asiakkailta laskutettavia projekti- ja asiantuntijapalveluita sisäasiainministeriön hallinnonalalle noin 13,9 milj. eurolla. HALTIKin toiminta rahoitetaan palvelusopimuksiin perustuvilla palvelumaksuilla.
Sisäasiainministeriö asettaa Hallinnon tietotekniikkakeskukselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2013:
HALTIKin keskeisin tulostavoite on palvelutuotannon turvaaminen ja sen laadun varmistaminen. Virastossa jatketaan ja syvennetään ITIL-prosessien (Information Technology Infrastructure Library) käyttöönottoa.
Tietoliikennepalveluiden palvelutaso säilyy korkealla ja muiden kuin suunniteltujen katkojen määrä vähenee. Viranomaisten tietoliikenteen häiriötön toiminta turvataan kaikissa oloissa ja verkkoturvallisuutta parannetaan edelleen. Hallinnonalan lähiverkkojen yhdistäminen etenee suunnitellusti.
Tietoliikennepalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Tietoliikennepalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 875 | 900 | 1 388 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 326 | 303 | 254 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,55 | 2,7 | 2,7 |
Suoritteet | |||
Tietoliikennepalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 4 651 | 4 842 | 5 084 |
Käyttöpalveluissa varmistetaan sisäisen turvallisuuden toimijoiden tietojärjestelmien toiminnan jatkuvuus konesali- ja palvelinympäristöjen osalta. Hallinnonalan palvelinten keskittämistä ja rationalisointia pääsaleihin jatketaan.
Käyttöpalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Käyttöpalvelussa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 1 325 | 2 093 | 2 519 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 154 | 151 | 144 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,75 | 2,8 | 3,0 |
Suoritteet | |||
Käyttöpalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 2 991 | 3 021 | 3 172 |
Tietojärjestelmien (sovellukset, sovelluspalvelimet, tietokannat) ylläpitopalvelu painottuu turvallisuuskriittisten tietojärjestelmien ylläpitoon ja kehittämiseen sekä annettavaan asiantuntijatukeen. Käytön tukea ja ongelmanratkaisua kehitetään edelleen.
Järjestelmien ylläpitopalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Järjestelmien ylläpitopalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 1 158 | 1 360 | 1 723 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 176 | 149 | 139 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,42 | 2,5 | 2,7 |
Suoritteet | |||
Järjestelmien ylläpitopalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 9 601 | 9 697 | 10 182 |
Työasemapalvelussa tuotetaan sisäasiainministeriön hallinnonalan vakioitujen, varmennettujen ja hyväksyttyjen päätelaitteiden koko elinkaaren mittainen palvelu. Vuonna 2013 jatketaan toimialojen siirtämistä Windows 7 -ympäristöön erillisen suunnitelman mukaisesti. ITIL-prosessien käyttöönottoa jatketaan ja syvennetään.
Työasemapalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Työasemapalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 211 | 236 | 212 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 473 | 466 | 506 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 3,05 | 3,1 | 3,2 |
Suoritteet | |||
Työasemapalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 54 410 | 54 954 | 57 702 |
Viestintäpalveluiden keskeinen tavoite on varmistaa se, että sisäisen turvallisuuden toimijoiden viestintäratkaisut ovat käytettävissä ja viranomaisten tavoitettavuus on teknisesti mahdollista. Huolehditaan 071-numeroinnin kehityksestä ja hallinnasta sekä puhepalvelujärjestelmien elinkaarenhallinnasta ja käyttöpalveluista.
Viestintäpalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Viestintäpalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 135 | 133 | 137 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 827 | 813 | 778 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys (puhe- ja videopalveluiden toimivuus) | 3,01 | 2,9 | 3,0 |
Suoritteet | |||
Viestintäpalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 14 482 | 14 627 | 14 773 |
Palvelutuotantomallin tavoitetilana on, että palvelut toimivat yhtenäisen prosessin mukaisesti. Palvelupyynnöt vastaanotetaan asiakkaan näkökulmasta lähtökohtaisesti yhdessä palvelupisteessä (Service Desk), joka toimii virtuaalisesti.
Uuden käyttöönotetun toiminnanohjausjärjestelmän kehitystyötä jatketaan.
Service Desk -palvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Service Deskissä päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 75 | 65 | 75 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 1 176 | 1 234 | 1 296 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 3,26 | 3,1 | 3,3 |
HelpDeskissä I-tasolla päätettyjen palvelupyyntöjen osuus kaikista palvelupyynnöistä (%) | 28,1 | 30,0 | 31,0 |
Suoritteet | |||
ServiceDeskissä I-tasolla päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 39 934 | 40 733 | 42 769 |
Aluepalvelun tavoitteena on tuottaa tukipalveluita alueellisesti asiakkaiden operatiivisten tehtävien tukemiseksi. Vuoden 2013 aikana pyritään edelleen parantamaan palvelun laatua siten, että palvelun käyttäjien tyytyväisyys palvelun laatuun kasvaa. Toimintaa kehitetään uuden työnohjausjärjestelmän käyttöä terävöittämällä ja ITIL-prosesseja käyttöönottamalla yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Aluepalvelut1) | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,98 | 3,1 | 3,2 |
Aluepalvelussa keskitetysti päätettyjen palvelupyyntöjen osuus kaikista aluepalvelun päättämistä palvelupyynnöistä (%) | 40,1 | 42,5 | 43,5 |
1) Aluepalvelun henkilötyö ja kustannukset kohdennetaan muille palveluille.
Yhteyspalveluun kuuluvat seuraavat palvelut: puhelunvälitys, siihen liittyvä asiakaspalvelu, asiakastietokannan tietojen ylläpito sovituilta osin ja raportointi. Yhteyspalveluyksikkö tuottaa puhelunvälityspalvelut keskitetysti koko sisäasiainministeriön hallinnonalalle sekä lisäksi valtiovarainministeriön hallinnonalalta maistraateille sekä aluehallintovirastoille ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille. Keskeisimpinä kehittämiskohteina ovat sisäasiainministeriön hallinnonalan ympäristön kalenteri- ja kulunvalvontaliitännät sekä tietokannan sisällöntuoton kehittäminen.
Yhteyspalvelut | 2011 toteutuma SM ja maistraatit |
AVIt ja ELYt | 2012 tavoite SM ja maistraatit |
2013 tavoite SM ja maistraatit |
Taloudellisuus | ||||
Käsitellyn puhelun kustannus (€) | 1,14 | 1,30 | 1,24 | 1,24 |
Tuottavuus | ||||
Henkilötyövuotta kohden käsitellyt puhelut (kpl/htv) | 53 600 | 36 600 | 65 500 | 65 500 |
Palvelukyky ja laatu | ||||
Asiakastyytyväisyys | 3,68 | 2,8 | 3,7 | 3,72 |
Suoritteet | ||||
Yhteyspalveluissa käsitellyt puhelut (1 000 kpl) | 1 813 | 2 000 | 2 000 |
Tehtävät painottuvat neljään hankekokonaisuuteen. Poliisin tietojärjestelmien kokonaisuudistus (VITJA) sekä kansainvälisen tiedonvaihdon (SIS II) järjestelmäuudistukset jatkuvat ja niitä toteutetaan hankesuunnitelman mukaisesti. LUPA 2016- sekä sähköisen asioinnin hankekokonaisuuksien tehtävät laajenevat viraston osalta.
Projekti- ja asiantuntijapalvelutoiminnan laatua parannetaan yhtenäistämällä projektikäytäntöjä ja testausprosesseja sekä käyttöönottamalla järjestelmäarkkitehtuurien hallinnan ja järjestelmäkehityksen työkaluja.
Projekti- ja asiantuntijapalvelut | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Taloudellisuus | |||
Projektien ja asiantuntijapalveluiden henkilötyökustannukset | 6 892 000 | 8 385 516 | 5 309 806 |
Tuottavuus | |||
Projekteille ja asiantuntijapalveluille kohdennettu työaika (htv) | 71,1 | 81 | 38 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys (tyytyväisyys lopputulokseen) | 2,7 | 2,8 | 3,0 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet:
Henkiset voimavarat | 2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,2 | 3,4 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 9,6 | 9 | 8 |
Henkilöstö yhteensä, htv | 416 | 430 | 410 |
— josta vakinaisessa palvelussuhteessa | 316 | 330 | 330 |
Naisia, %-osuus | 35 | 35 | 36 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 71 712 | 83 848 | 69 244 |
Bruttotulot | 70 435 | 81 517 | 68 323 |
Nettomenot | 1 277 | 2 331 | 921 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 142 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 400 |
Yllä olevissa luvuissa on mukana sekä palvelusopimustoiminnan että erillisten projektien kulut.
Bruttomäärärahan arvioitu käyttö (euroa)
Palvelusopimus | 55 344 000 |
Projektitoiminta | 13 900 000 |
Yhteensä | 69 244 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -118 |
Toimintamenosäästö (HO) | -1 000 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 32.40.03) | -25 |
Siirto momentille 28.01.01 (-1 htv) | -113 |
Muu muutos | -1 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -153 |
Yhteensä | -1 410 |
2013 talousarvio | 921 000 |
2012 II lisätalousarvio | -24 000 |
2012 talousarvio | 2 331 000 |
2011 tilinpäätös | 535 000 |
04. Vähemmistövaltuutetun ja syrjintälautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 011 000 euroa.
Selvitysosa:Vähemmistövaltuutettu on sisäasiainministeriön yhteyteen sijoitettu itsenäinen ja riippumaton viranomainen, jonka tehtävänä on edistää etnisten vähemmistöjen ja ulkomaalaisten asemaa, oikeusturvaa sekä hyviä etnisiä suhteita Suomessa. Vähemmistövaltuutettu toimii myös kansallisena ihmiskaupparaportoijana.
Vähemmistövaltuutetun neuvontapalveluiden kehittyminen
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Neuvonta | 505 | 410 | 390 |
Lausunto/kannanotto/aloite | 120 | 110 | 120 |
Vireille avustajana tai hakijana esim. tuomioistuimessa tai syrjintälautakunnassa | 0 | 2 | 6 |
Vähemmistövaltuutetun toimisto on kehittänyt neuvontapalvelujaan, jotta ihmiset eri puolella Suomea saavat neuvontaa mahdollisimman helposti. Toimistoon tulevien neuvontayhteydenottojen määrä on tavoitteiden mukaisesti jo jonkin verran vähentynyt. Tavoitteena on ollut tätä kautta vapauttaa resursseja asioiden syvempään tarkasteluun esim. sovittelemalla juttuja enemmän tai viemällä niitä eteenpäin.
Valtioneuvoston nimittämä syrjintälautakunta on yhdenvertaisuuslakiin perustuva etnistä syrjintää koskevia hakemuksia käsittelevä sisäasiainministeriön ohessa toimiva itsenäinen ja riippumaton oikeusturvaelin, joka voi antaa syrjintää koskevan kieltopäätöksen, jonka noudattamista se voi tehostaa uhkasakolla ja tuomita sen maksettavaksi.
Asiakastapausten lukumäärä syrjintälautakunnassa
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Syrjintälautakunta | 350 | 370 | 370 |
Henkilötyövuosien lukumäärä
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Vähemmistövaltuutettu | 11 | 10 | 12 |
Syrjintälautakunta | 2 | 2 | 2 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 911 | 1 030 | 1 061 |
Bruttotulot | 50 | 50 | 50 |
Nettomenot | 861 | 980 | 1 011 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 71 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 129 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Vähemmistövaltuutettu | 876 |
Syrjintälautakunta | 135 |
Yhteensä | 1 011 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toimintamenosäästö (HO) | -2 |
Palkkausten tarkistukset | 32 |
Muu muutos | 1 |
Yhteensä | 31 |
2013 talousarvio | 1 011 000 |
2012 II lisätalousarvio | 14 000 |
2012 talousarvio | 980 000 |
2011 tilinpäätös | 919 000 |
20. Tietohallinnon yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 8 588 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon runkoverkon ja ministeriön lähiverkon, yhteiskäytössä olevien tietojärjestelmien ylläpito- ja kehittämismenoihin sekä Turvallisuusverkko-hankkeen (TUVE) käyttömenoihin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
TUVE-käyttömenot | 4 640 000 |
Palvelusopimus | 3 140 000 |
Strateginen ohjaus | 178 000 |
Asiankäsittelyjärjestelmät | 200 000 |
Julkaisujärjestelmät | 100 000 |
Muut järjestelmät | 140 000 |
Sähköinen asiointi | 50 000 |
Tietoturvallisuus | 50 000 |
Lähiverkko | 50 000 |
Muut tietohallintomenot | 40 000 |
Yhteensä | 8 588 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -60 |
Toimintamenosäästö (HO) | -100 |
TUVE-käyttökustannukset | -1 140 |
Yhteensä | -1 300 |
2013 talousarvio | 8 588 000 |
2012 talousarvio | 9 888 000 |
2011 tilinpäätös | 4 711 000 |
22. EU:n osuus yhteisvastuun ja maahanmuuttovirtojen hallintaan (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 22 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Euroopan unionin mukaisiin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan yleisohjelman 2007—2013 alaisten rahastojen mukaisesti toteutettaviin hankkeisiin (Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökset 575/2007/EY, 573/2007/EY ja 574/2007/EY sekä neuvoston päätös 435/2007/EY)
2) teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan ja näihin tehtäviin kohdennettavan sisäasiainministeriön hallinnonalan eri virastojen, enintään 16 henkilötyövuotta vastaavan, henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta muiden välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen
3) hankkeisiin sisältyvien arvonlisäveromeno-osuuksien maksamiseen
4) siirtomenojen maksamiseen.
Momentille voidaan nettouttaa virastolle työnantajana maksetut tulot.
Selvitysosa:Yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskeva yleisohjelma koostuu neljästä rahastosta: Euroopan pakolaisrahasto, paluurahasto, ulkorajarahasto sekä kotouttamisrahasto. Yleisohjelman hallinnointi- ja valvontajärjestelmiä koskevat jäsenvaltion velvollisuudet on määritelty rahastoja koskevissa päätöksissä. Sisäasiainministeriö vastaa rahastojen kansallisesta hallinnoinnista. Rahastoille yhteisen kansallisen hallinto- ja valvontajärjestelmän kuvauksen mukaisesti ministeriöön on nimetty vastuu-, todentamis- ja tarkastusviranomaiset.
Rahastojen arvioidut maksatukset vuosiohjelmittain (1 000 euroa)
Vuosiohjelma | 2007—2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Yhteensä |
Pakolaisrahasto | - | 706 | 810 | 1 578 | 843 | 3 937 |
Ulkorajarahasto | - | 1 026 | 2 214 | 4 864 | 6 574 | 14 678 |
Kotouttamisrahasto | - | 45 | 348 | 680 | 677 | 1 750 |
Paluurahasto | - | 30 | 230 | 700 | 775 | 1 735 |
Yhteensä | - | 1 807 | 3 602 | 7 822 | 8 869 | 22 100 |
Kansallinen vastinrahoitus on budjetoitu momenteille 24.01.01, 26.01.01, 26.10.01, 26.20.01 ja 70 sekä 26.40.01 ja 63 sekä momentille 28.10.02 ja 32.70.03. Komissiosta saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.26.98. Yleisohjelman 2007—2013 alaisten rahastojen tulot ja menot tasapainottuvat ohjelmien loppuun mennessä.
Hankkeille tältä momentilta maksettavaan EU:n tukiosuuteen on mahdollista sisältyä arvonlisäveroa. EU:n tukiosuus maksetaan hankkeille pääsääntöisesti kahtena ennakkomaksuna ja yhtenä loppumaksuna, jolloin tukikelpoisten kustannusten raportointi (ml. alv-menot) tapahtuu jälkikäteen eikä alv-osuuden arvioiminen etukäteen ole mahdollista.
Pakolaisrahastosta tuetaan turvapaikanhakijoiden vastaanotto-olosuhteiden kehittämistä, turvapaikkaprosessia, pakolaisten uudelleensijoitusohjelmia ja pakolaisten integroitumista yhteiskuntaan.
Ulkorajarahastosta tuetaan toimia, joilla kehitetään maahantuloa edeltäviä tarkistuksia, viisumien myöntämistä rajoilla, maahantulon sujuvuutta siihen oikeutetuille henkilöille, laittoman maahantulon vähentämistä ja yhteistyötä kolmansien maiden kanssa.
Kotouttamisrahasto kohdentuu kolmansien maiden kansalaisten maahanmuuttoon ja integraation tukemiseen pois lukien pakolaiset (myönteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat, kiintiöpakolaiset ja tilapäistä suojelua saavat henkilöt).
Paluurahasto on tarkoitettu laittomasti maassa oleskelevien ulkomaalaisten palauttamiseen, turvapaikanhakijoiden, jotka eivät ole vielä saaneet päätöstä, vapaaehtoisen paluun tukemiseen ja pakolaisten vapaaehtoisen paluun avustamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Maksatusten aikataulun muuttuminen | 7 110 |
Yhteensä | 7 110 |
2013 talousarvio | 22 100 000 |
2012 talousarvio | 14 990 000 |
2011 tilinpäätös | 11 337 000 |
23. Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 439 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksiin liittyvään toimintaan
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien siviilikriisinhallintahankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) enintään 33 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon yhteisrahoitteisesta toiminnasta saatavat tulot.
Selvitysosa:Pelastusopiston yhteydessä toimiva Kriisinhallintakeskus vastaa sisäasiainministeriön ohjauksessa kokonaisvaltaisesti siviilikriisinhallinnan operatiivisesta toiminnasta: koulutuksesta, rekrytoinnista, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta, materiaali- ja logistiikkavalmiuksista sekä vaadittavasta tilannekuvasta.
Siviilikriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvien henkilöiden aiheuttamat menot maksetaan momentilta 24.10.21.
Sisäasiainministeriö asettaa toiminnalle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2013:
- — Kriisinhallintakeskus kouluttaa Suomen osallistumistasoa vastaavan määrän siviiliasiantuntijoita lähetettäväksi siviilikriisinhallintatehtäviin.
- — Kriisinhallintakeskus lähettää vuositasolla asiantuntijoita siviilikriisinhallintatehtäviin valtioneuvoston linjausten mukaisesti.
- — Naisten osuus lähetettävistä asiaintuntijoista nousee edelleen.
- — Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksien toiminta on suunnitelmallista ja kustannustehokasta.
Toiminnan tunnuslukuja
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Siviilikriisinhallintakoulutettavapäivät | 1 251 | 1 500 | 1 500 |
Koulutettavapäivän hinta | 636 | 460 | 460 |
Kriisinhallintatehtäviin tehtävät nimitykset | 59 | 85 | 75 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 1 425 | 1 439 |
Bruttotulot | 10 | 0 |
Nettomenot | 1 415 | 1 439 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palkkausten tarkistukset (siirto momentilta 26.01.01) | 24 |
Yhteensä | 24 |
2013 talousarvio | 1 439 000 |
2012 II lisätalousarvio | 22 000 |
2012 talousarvio | 1 415 000 |
2011 tilinpäätös | 1 530 000 |
29. Sisäasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 65 500 000 euroa.
2013 talousarvio | 65 500 000 |
2012 talousarvio | 57 500 000 |
2011 tilinpäätös | 60 489 008 |
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja maksuosuudet ulkomaille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 1 017 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon kansainvälisten järjestöjen (Interpol, FATF1), IGC2), IOM, ICMPD3), COSPAS-SARSAT4) ja ICAO PKD5)) jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja vastaavien velvoitteiden suorittamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Poliisin kansainvälisessä yhteistyössä ja sen kehittämisessä erityinen pääpaino on EU:n puitteissa suoritettavalla poliisiyhteistyöllä sekä lainsäädännön että käytännön toiminnan tasolla. Huomiota kiinnitetään myös lähialueyhteistyön, YK:n ja Euroopan neuvoston sekä muiden kansainvälisten organisaatioiden piirissä tapahtuvaan poliisin toimialaan liittyvään kehitykseen.
IGC:ssä käsitellään kaikkia kansainvälisten maahanmuuttovirtojen hallintaan liittyviä merkittäviä kysymyksiä. Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) on hallitustenvälinen järjestö, joka harjoittaa laaja-alaista siirtolaisuuteen liittyvää toimintaa. ICMPD on riippumaton hallitustenvälinen tutkimuslaitos. Se pyrkii edistämään kestävää maahanmuuttopolitiikkaa ja keskittyy Länsi- ja Itä-Euroopan kannalta tärkeisiin maahanmuuttokysymyksiin ja toimii Budapest-prosessin sihteeristönä.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Interpol | 526 000 |
FATF | 30 000 |
IGC | 85 000 |
IOM | 300 000 |
ICMPD | 5 000 |
COSPAS-SARSAT | 45 000 |
ICAO PKD | 26 000 |
Yhteensä | 1 017 000 |
2013 talousarvio | 1 017 000 |
2012 talousarvio | 1 017 000 |
2011 tilinpäätös | 1 299 212 |