Talousarvioesitys 2013
30. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat pääosin Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenoista sekä eläintautien ja vaarallisten kasvintuhoojien vastustamisesta ja ennaltaehkäisemisestä aiheutuvista menoista.
Turvallisuusriskien hallinnassa painottuvat eläinten ja ihmisten välillä tarttuvien tautien (zoonoosit) leviämisen estäminen sekä kriisinhallinnan kehittäminen. Keskeisintä kriisinhallinnassa on ihmisten terveyttä uhkaavien vakavien tautien vastustaminen. Varmistetaan elintarvikkeiden hyvä ravitsemuksellinen laatu. Varmistetaan, että maatalouden tuotantopanokset ja markkinoilla olevat elintarvikkeet ovat turvallisia eivätkä niistä annetut tiedot johda kuluttajia harhaan. Edistetään luomu- ja lähiruuan tuotantoa.
Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä suomalaiseen elintarvikeketjuun luodaan sellaiset turvallisuus-, laatu- ja jäljitettävyysjärjestelmät, joilla varmistetaan elintarviketurvallisuusriskien sekä toimijoiden ja kuluttajien taloudellisten riskien hallinta. Elinkeinon, tuottajien ja viranomaisten yhteistyöllä luotu kansallinen eläinten terveydenhuolto laajenee kattamaan kaikki merkittävät tuotantoeläinlajit. Eläinten hyvinvointia edistetään lainsäädäntöä uudistamalla ja tehostamalla valvontaa. Estetään ennakoivasti ja valvonnan keinoin uusien vakavien eläintautien ja vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen Suomeen.
Koko elintarvikeketjun kattavaa elintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun liittyvää valvontaa kehitetään EU:n säädösten edellyttämällä tavalla. Valvontaa ja tutkimusta suunnataan siten, että ne tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita.
Viranomaisvalvonnan kehittämisessä tavoitteena on samantasoisten ja yhdenmukaisten palveluiden turvaaminen koko maassa sekä vaikuttavuuden ja kattavuuden parantaminen riskinarvioinnin perusteella ja omavalvonnan avulla. Elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään. Elintarviketurvallisuusvirasto vastaa valvonnasta sekä riskien arvioinnista ja hallinnasta koko elintarvikeketjussa yhtenäisellä tavalla. Arvioidaan ympäristöterveydenhuollon toteutuneet kehittämishankkeet ja selvitetään elintarvikevalvonnan kokoaminen valtion viranomaiselle.
Tavoitteiden kehitystä kuvaavat avainmittarit ja tunnusluvut
Avainmittari | 2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
2016 tavoite |
Vaarallisia tai helposti leviäviä eläintauteja | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Vaarallisia kasvintuhoojia, uusia pysyvästi | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Todetut elintarvikevälitteiset tautitapaukset ihmisillä | ||||
— yleisimmät tartunnanaiheuttajat, kotimaiset | 1 831 kpl | -3 % | -3 % | -3 % |
— vakavimmat tartunnanaiheuttajat | 72 kpl | -3 % | -3 % | -3 % |
Salmonellan esiintyvyys | ||||
— elintarviketuotantoeläimissä ja elintarvikkeissa, % | alle 1 | alle 1 | alle 1 | alle 1 |
— elintarviketuotantoeläinten rehuissa, % | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Eläimistä saatavien elintarvikkeiden vierasainevalvonnassa havaitut ongelmat, % | alle 0,5 | alle 0,5 | alle 0,5 | alle 0,5 |
Vaatimukset täyttävien tarkastuskohteiden osuus, % | ||||
— elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin liittyen | 95 | yli 97 | yli 97 | yli 97 |
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa merkintään liittyen | 61 | yli 60 | yli 63 | yli 65 |
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa hyvinvointiin liittyen | 73 | yli 85 | yli 80 | yli 82 |
— siemenkaupassa | 96 | yli 90 | yli 95 | yli 95 |
— lannoitevalmisteisiin liittyen | 94 | yli 92 | yli 94 | yli 94 |
— kasvinsuojeluaineisiin liittyen | 94 | yli 95 | yli 95 | yli 95 |
— luonnonmukaisessa elintarvikeketjussa | 95 | yli 95 | yli 95 | yli 95 |
— muuntogeenisiin tuotteisiin liittyen | 98 | yli 85 | yli 85 | yli 85 |
— rehuihin liittyen | 99 | 99 | 99 | 99 |
Eläinlääkärin avun saanti kiireellisissä sairaustapauksissa | alle 12 h | alle 12 h | alle 12 h | alle 12 h |
01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 41 783 000 euroa.
Selvitysosa:Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänä on elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua.
Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- — suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia
- — tekee eläintauteihin ja kasvintuhoojiin sekä elintarviketurvallisuuteen liittyvää diagnostiikkaa ja analytiikkaa tautien osoittamiseksi ja vastustamiseksi sekä elintarviketurvallisuuden lisäämiseksi
- — toimii oman alansa vertailulaboratoriona
- — johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan
- — vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä ja
- — rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2013 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Eviralle seuraavat tulostavoitteet:
Elintarviketurvallisuusviraston kustannusten, tuottojen ja henkilöstön jakautuminen vuosina 2011—2013
Kustannukset, 1 000 € | Tuotot, 1 000 € | Htv | |||||||
Toimintakokonaisuudet | Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
Arvio 2013 |
Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
Arvio 2013 |
Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
Arvio 2013 |
Elintarvikkeiden turvallisuus | 22 764 | 22 991 | 23 558 | 10 541 | 9 717 | 10 371 | 291 | 302 | 302 |
— tieteellinen tutkimus | 591 | 764 | 764 | 88 | 238 | 238 | 8 | 8 | 8 |
— riskiarviointi | 950 | 911 | 911 | 190 | 82 | 82 | 12 | 12 | 12 |
— laboratoriotoiminta | 4 425 | 3 980 | 4 230 | 118 | 253 | 253 | 54 | 50 | 50 |
— valvonnan ohjaus | 5 596 | 5 791 | 6 108 | 39 | 28 | 28 | 69 | 72 | 72 |
— valvonnan toimeenpano | 11 202 | 11 545 | 11 545 | 10 106 | 9 116 | 9 770 | 148 | 160 | 160 |
Eläinten terveys ja hyvinvointi | 22 205 | 21 246 | 21 546 | 3 576 | 3 594 | 3 594 | 224 | 224 | 224 |
— tieteellinen tutkimus | 380 | 483 | 483 | 21 | 62 | 62 | 7 | 7 | 7 |
— riskiarviointi | 459 | 482 | 482 | 58 | 62 | 62 | 6 | 6 | 6 |
— laboratoriotoiminta | 11 525 | 11 281 | 11 281 | 820 | 831 | 831 | 140 | 138 | 138 |
— valvonnan ohjaus | 6 525 | 5 577 | 5 877 | 77 | 16 | 16 | 61 | 64 | 64 |
— valvonnan toimeenpano | 3 316 | 3 423 | 3 423 | 2 600 | 2 623 | 2 623 | 10 | 9 | 9 |
Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys | 15 081 | 14 775 | 15 275 | 5 639 | 5 335 | 5 335 | 176 | 181 | 182 |
— tieteellinen tutkimus | 33 | 37 | 37 | - | 10 | 10 | 1 | 1 | 1 |
— riskiarviointi | 45 | 142 | 192 | 2 | - | - | - | - | 1 |
— laboratoriotoiminta | 5 212 | 5 080 | 5 130 | 740 | 797 | 797 | 67 | 69 | 68 |
— valvonnan ohjaus | 4 210 | 4 353 | 4 453 | 40 | 75 | 75 | 54 | 57 | 57 |
— valvonnan toimeenpano | 5 581 | 5 163 | 5 463 | 4 857 | 4 453 | 4 453 | 54 | 54 | 55 |
Yhteensä | 60 050 | 59 012 | 60 379 | 19 756 | 18 646 | 19 300 | 691 | 707 | 708 |
Tavoitteet | Toimenpiteet |
Toimiala ja päättäjät saavat korkeatasoista ja toimintaansa hyödyttävää tutkimustietoa ja riskinarviointeja. | Viitaten pääluokkaperusteluissa todettuihin hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustaviin tavoitteisiin viraston tutkimusta suunnataan ja tutkimuksen tukipalveluja ja infrastruktuureja kehitetään luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymässä (LYNET) sovittujen painopisteiden mukaisesti. |
Tutkimusta ja ennakointia suunnataan viraston toimialaan liittyviin valtioneuvoston tutkimus-, ennakointi- ja arviointitoimintaa koordinoivan työn (TEA) kärkihankkeisiin. | |
Riskinarviointimetodologia on kehittynyttä ja riskinarviointihankkeet täyttävät kansalliset tarpeet. | |
Toimialan tarvitsemat laboratoriopalvelut ovat riittävät ja niiden laatu on varmistettu. | Keskeiset laboratoriomenetelmät akkreditoidaan. Laboratoriotoiminta on dynaamista ja luotettavaa sekä tuottaa tietoa tutkimuksen ja yhteiskunnan tarpeisiin. |
Vertailulaboratoriotoiminnalla varmistetaan, että Eviran ohjauksessa toimivien laboratorioiden tutkimustulokset ovat luotettavia ja vertailukelpoisia. | |
Kehitetään LYNET:n yhteistä laboratoriotoimintaa. | |
Valvonnan ohjaus ja toimeenpano on riskiperusteista, avointa, yhtenäistä ja kustannustehokasta koko valvontaketjussa keskus-, alue- ja paikallistasolla. | Valvontakohteet tunnistetaan, luokitellaan ja valvontatarve määritellään riskien tai säädösten vaatimusten suhteen. |
Valvonnan yhtenäisyyttä ja raportointia parannetaan ja aikaistetaan sekä elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään siten, että Oiva-järjestelmä voidaan ottaa käyttöön valtakunnallisena 1.5.2013. | |
Seurataan paikallisten ja alueellisten palveluiden riittävyyttä ja laatua sekä auditoidaan valvontaa seurannan perusteella kehitettävien riittävyys- ja laatumittareiden valossa. | |
Huolehditaan erityis- ja poikkeustilanteiden ennakoinnista ja hallinnasta sekä kriisiviestinnän tehokkuudesta. | |
Eläinten hyvinvoinnin valvontaa tehostetaan yhteistoiminnassa koko tuotantoketjun kanssa. | |
Osallistutaan elintarvikeketjun toimijoiden, erityisesti pk-yritysten kouluttamiseen ja neuvontaan. Kannustetaan toimijoita hyvän tuotanto- ja toimintatapojen oppaiden laatimiseen. | |
Osallistutaan hallituksen luomu- ja lähiruokaohjelmien toimeenpanoon. Kannustetaan elintarvikeketjun toimijoita vastuullisuusjärjestelmien kehittämiseen. | |
Osallistutaan ravitsemuspolitiikan mukaisten toimien toteuttamiseen ja elintarvikkeiden koostumustiedon päivittämiseen. | |
Kootaan vientiedellytysten turvaamiseen liittyviä tehtäviä yhteen. | |
Eviran toiminta on asiakaslähtöistä ja palvelut ovat laadukkaita. | Eviralla on käytössä seuraavat laadunhallintamenetelmät: CAF-itsearviointi, FINAS — laboratorion laatujärjestelmä, ISTA — siementarkastuksen laatujärjestelmä, Green Office -järjestelmä ja toimintakäsikirja. Valmistaudutaan ISO-ympäristöjärjestelmän käyttöönottoon. |
Laboratoriotutkimukset tehdään määritellyissä määräajoissa. | |
Kehitetään hallinnonalan yhteisiä tietohallintojärjestelmiä ja rekistereitä. | |
Jatketaan viraston toiminnan ulkoisen arvioinnin sekä FVO:n edellyttämien toimenpide-ehdotusten toteuttamista. |
Toiminnallisen tuloksellisuuden tunnusluvut
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— Työn tuottavuus, % | -0,8 | 2,5 | 2,5 |
— Kokonaistuottavuus, % | -1,5 | 2,5 | 2,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 61 254 | 59 442 | 61 083 |
Bruttotulot | 19 766 | 18 505 | 19 300 |
Nettomenot | 41 488 | 40 937 | 41 783 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 457 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 008 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 19 085 | 17 996 | 18 791 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 15 866 | 15 269 | 15 922 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 972 | 3 327 | 3 469 |
Kustannukset yhteensä | 19 838 | 18 596 | 19 391 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -753 | -600 | -600 |
Kustannusvastaavuus, % | 96 | 97 | 97 |
Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).
Määrärahasta käytetään 1 600 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -250 |
Palkkausten tarkistukset | 1 240 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen (-1 htv) | -393 |
Siirto momentille 30.01.01 | -1 000 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 30.70.01) | -1 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) | 1 250 |
Yhteensä | 846 |
2013 talousarvio | 41 783 000 |
2012 II lisätalousarvio | 739 000 |
2012 talousarvio | 40 937 000 |
2011 tilinpäätös | 40 039 000 |
20. Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 4 730 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eläintautien vastustamisesta ja ennalta ehkäisemisestä, eläinsuojelusta ja muusta eläinlääkintähuollosta, korvauksista, eräistä valtionavuista, koulutuksesta, Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisesta sekä tutkimusapurahojen myöntämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 100 000 euroa valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionapuihin
3) kunnilta ostettavista palveluista aiheutuviin menoihin.
Tutkimusapurahoja saa myöntää eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä selvittävään ja kotieläinten terveydenhuoltoon ja niiden elintarviketuotantoon liittyviin tutkimuksiin.
Selvitysosa: Maataloustukirahaston rahoitusosuus tuloutuu valtiolle vasta vuonna 2014.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Eläinsuojelujärjestöjen valtionapu (enintään) | 100 000 |
Eläinlääkäreiden erikoistuminen | 350 000 |
Tutkimusapurahat | 100 000 |
Eläintautien torjunta | 420 000 |
Koulutus | 90 000 |
Ostopalvelut kunnilta | 3 240 000 |
Muut menot | 430 000 |
Yhteensä | 4 730 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 30.01.01 | -100 |
Yhteensä | -100 |
2013 talousarvio | 4 730 000 |
2012 talousarvio | 4 830 000 |
2011 tilinpäätös | 3 521 727 |
41. Eräät korvaukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 448 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain (702/2003) mukaisten korvausten maksamiseen
2) enintään 4 880 000 euroa tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuneiden valtionapujen maksamiseen (VNA 96/2010)
3) maa- ja puutarhatalouden neuvontajärjestöjen ja tutkimuslaitosten kasvinterveyden riskinhallintaa edistäviin hankkeisiin
4) hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimiseen sekä avustusten maksamiseen kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain (896/1977) mukaisesti kasvinjalostajille jalostukseen ja kotimaisen kasvinjalostustoiminnan edistämiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin.
Määräraha budjetoidaan valtionapujen osalta maksuperusteella.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain muuttamisesta. Lainmuutoksen tavoitteena on ylläpitää hyvää kasvinterveydellistä tilaa kehittämällä kasvinterveydellistä riskinhallintaa ennaltaehkäisevästi neuvonnan ja tutkimuksen keinoin.
Tavoitteena on myös varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet poistetaan eläinten ravintoketjusta (EU:n asetus 1069/2009).
Kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain 6 §:n mukaiseksi määrärahan vähimmäismääräksi on arvioitu 300 000 euroa, mitä vastaavat tulot on merkitty momentille 12.30.32. Kasvinjalostajille maksetaan kasvinjalostustukea jalostajan kehittämien lajikkeiden osalta.
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kasvintuhoojien torjunta | 938 000 |
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen (enintään) | 4 880 000 |
Kasvinterveyden neuvonta ja riskinhallinnan kehittäminen | 300 000 |
Kasvinjalostustoiminnan edistäminen | 300 000 |
Hukkakauran torjuntasuunnitelmat | 30 000 |
Yhteensä | 6 448 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
HO-säästö | -500 |
Yhteensä | -500 |
Momentin määräraha on muutettu kaksivuotiseksi siirtomäärärahaksi.
2013 talousarvio | 6 448 000 |
2012 talousarvio | 6 948 000 |
2011 tilinpäätös | 5 763 106 |