Talousarvioesitys 2012
33. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60 ja 33.20.51, 52, 56.
Selvitysosa:
Toimintaympäristö
Sosiaaliturvan lähivuosien merkittäviä haasteita ovat väestön ikärakenteen muutos, talouden globalisoituminen ja teknologinen kehitys, jotka muuttavat sosiaaliturvan toimintakenttää ja haastavat vanhat toimintatavat. Väestön ikärakenteen muuttumisen myötä julkisen talouden menot kasvavat. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee ja kansantalouden kasvumahdollisuudet heikkenevät. Maailmantalouden kehityksen ennustettavuus heikkenee. Toimintaympäristö on moniulotteinen ja kansallisvaltioiden rajojen merkitys vähenee. Euroopan integraatio syvenee ja laajenee, ihmisten liikkuvuus rajojen yli kasvaa ja maiden sisällä monikulttuurisuus lisääntyy. Maailmanlaajuinen luonnon kantokyvyn heikkeneminen vaikuttaa ihmisiin ja ympäristöön. Toimintaympäristön muutosten vaikutukset ulottuvat koko yhteiskuntaan.
Sosiaali- ja terveyspalvelut, eläkkeet ja muu sosiaaliturva on kyettävä tarjoamaan kaikille, vaikka julkisen talouden paineet kasvavat. Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tehokkaat sosiaali- ja terveyspalvelut.
Talousarvioesityksen lähtökohdat
Hallituksen tavoitteena on köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentäminen; julkisen talouden vakauttaminen; sekä kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen. Tulo-, hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamiseksi peruspalveluita vahvistetaan ja uudistetaan, turvataan ikäihmisille ihmisarvoinen vanhuus, panostetaan sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien ennaltaehkäisyyn, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä parannetaan toimeentuloturvaa ja estetään asuinalueiden eriytymistä. Tähän liittyen muun muassa korotetaan työttömyysturvan peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea sekä toimeentulotuen perusosaa ja valmistellaan vanhuspalvelulaki.
Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on noin viidennes. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille. Pääluokan loppusumma kasvaa talousarvioesityksen mukaan noin 592 milj. eurolla vuoden 2011 varsinaiseen talousarvioon verrattuna.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan strategiset tavoitteet
- Hyvinvoinnille vahva perusta
- Kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
- Elinympäristö tukemaan terveyttä ja hyvinvointia.
Sosiaali- ja terveysministeriön strategisissa hankkeissa toteutetaan sukupuolivaikutusten arviointi.
Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin alueiden kehittämislain (1651/2009) periaatteita. Euroopan unionin rakennerahastovarojen (EAKR- ja ESR-ohjelmat) alueellisessa kohdentamisessa neuvotellaan aluekohtaiset sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, kanssa. Voimavarojen tarkoituksenmukainen hyödyntäminen varmistetaan käyttösuunnitelmalla.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet strategioittain
Hyvinvoinnille vahva perusta
Hyvinvointi ja vauraus luodaan työllä ja kaikkien osallisuudella. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus nojaa talouden tasapainoiseen kehitykseen. Väestön ikärakenteen muuttumisen myötä julkisen talouden menot kasvavat. Samaan aikaan työikäisten määrä vähenee ja kansantalouden kasvumahdollisuudet heikkenevät. Sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden ehtona on korkea työllisyysaste, terveet ja toimintakykyiset kansalaiset sekä vaikuttavat ja tehokkaat sosiaali- ja terveyspalvelut.
Sosiaaliturvalla lisätään ihmisten hyvinvointia tukemalla terveyttä ja toimintakykyä, antamalla turvaa muuttuvissa elämäntilanteissa, vahvistamalla sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja vakauttamalla yhteiskunnallisia oloja. Sosiaaliturva edistää myös vakaata talouden kasvua ja kilpailukykyä vahvistamalla työkykyä ja tarjoamalla työllistymis-, koulutus- ja kuntoutumismahdollisuuksia.
Verotuksen, maksujen, sosiaalietuuksien, tulonsiirtojen ja palvelujen on muodostettava kokonaisuus, joka kannustaa työntekoon ja varmistaa, että työntekijä voi siirtyä terveenä eläkkeelle. Kannustava sosiaaliturva rohkaisee ihmisiä myös itse edistämään hyvinvointia. Tavoitteena on, että
- terveys ja hyvinvointi otetaan osaksi kaikkea päätöksentekoa
- pidennetään työuria työhyvinvoinnilla
- tasapainotetaan elämän eri osa-alueet
- sosiaaliturvan rahoitus on kestävää.
Hyvinvoinnille vahva perusta -tunnusluvut | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Alatavoite: terveys ja hyvinvointi otetaan osaksi kaikkea päätöksentekoa | |||||
Ennakkoarviointimenetelmä on käytössä kunnan päätöksenteossa, väestöllä painotettu %-osuus kunnista | .. | .. | 39 | .. | 55 |
Terveydenedistämisaktiivisuus toteutuu kunnassa (% tavoitearvosta) | |||||
— kuntajohdossa | .. | .. | 59 | .. | 65 |
— perusterveydenhuollossa | .. | .. | 59 | .. | 65 |
— liikuntatoimessa | .. | .. | 59 | .. | 65 |
— perusopetuksessa | .. | 63 | .. | .. | 65 |
Alatavoite: pidennetään työuria työhyvinvoinnilla | |||||
50-vuotiaan eläkkeellesiirtymisiän odote | 60,6 | 61,7 | 62,3 | 62,6 | 62,8 |
— miehet | 60,6 | 61,6 | 62,3 | 62,5 | 62,7 |
— naiset | 60,6 | 61,8 | 62,4 | 62,6 | 62,8 |
Työkyvyttömyyseläkkeiden ikävakioitu alkavuus1) 25—62-vuotiailla (työeläkkeet), yhteensä | 8,7 | 7,6 | 7,2 | 7,0 | 6,8 |
— miehet | 9,1 | 7,7 | 7,2 | 7,0 | 6,8 |
— naiset | 8,3 | 7,5 | 7,2 | 7,0 | 6,8 |
Sairauspäivien osuus tehdyistä työ- ja sairauspäivistä (palkansaajat), % | 4,0 | 4,6 | 4,5 | 4,4 | 4,3 |
— miehet | 3,6 | 4,1 | 4,0 | 3,9 | 3,8 |
— naiset | 4,5 | 5,2 | 4,9 | 4,8 | 4,7 |
Työterveyshuollon piiriin kuuluvien työntekijöiden osuus palkansaajana toimivasta työvoimasta, % | 92 | 92 | .. | .. | 94 |
Työpaikkatapaturmien taajuus (palkansaajat), milj. työtuntia kohden | 30 | 28,6 | 302) | 28,6 | 27,8 |
Korvatut ammattitaudit ja ammattitautiepäilyt (palkansaajat) | 5 567 | 5 691 | 4 8012) | 4 750 | 4 700 |
Alatavoite: tasapainotetaan elämän eri osa-alueet | |||||
Vanhempainpäivärahoista isille maksettujen päivien osuus, % | 4,2 | 6,7 | 7,1 | 7,5 | 7,9 |
Alatavoite: sosiaaliturvan rahoitus on kestävää | |||||
Sosiaalimenot/bkt, % | 25,1 | 30,6 | 30,53) | 30,5 | 31,1 |
Sosiaalimenot, €/asukas (vuoden 2010 hinnoin) | 7 462 | 9 916 | 10 2003) | 10 200 | 10 300 |
Sosiaalimenojen rahoitus, % | |||||
— verovaroin | 43,1 | 45,0 | 46,33) | 46,3 | 46,4 |
— työnantajat | 37,6 | 37,3 | 36,03) | 36,2 | 36,3 |
— muu | 19,2 | 17,7 | 17,73) | 17,5 | 17,3 |
Sosiaali- ja terveystoimen menojen osuus kuntien kokonaismenoista, % | 50,9 | 55,0 | 55,23) | 55,5 | 55,6 |
1) Työkyvyttömyyseläkkeiden alkavuus kuvaa, kuinka suuri osa ei-eläkkeellä olevista työeläkevakuutetuista on siirtynyt vuoden aikana työkyvyttömyyseläkkeelle (esitetään useimmiten promilleina). Ikävakioitu alkavuus kertoo työkyvyttömyyseläkkeen alkavuudessa tapahtuvista muutoksista siten, että väestön ikärakenteen muuttuminen ei vaikuta siihen.
2) Ennakkotieto
3) Arvio
Kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
Jokaisella on oikeus perustoimeentulon turvaan ja riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Ihmisarvoinen elämä on turvattava kaikissa olosuhteissa. Nämä oikeudet ja yhdenvertaisuusperiaate on kirjattu Suomen perustuslakiin. Julkisen vallan vastuu perusoikeuksista ei poista yksilön vastuuta valinnoista. Yksilön ja yhteiskunnan oikeuksien ja velvollisuuksien tasapainoilla edistetään sosiaalista kestävyyttä.
Pelkän sosiaaliturvan varassa elävillä on suuri riski liukua köyhyyteen. Huolena on nuorten syrjäytyminen, lasten ja lapsiperheiden eriarvoistuminen ja syrjäytymisen siirtyminen yli sukupolvien. Väestön ikärakenteen muuttuessa vanhuksia on enemmän, dementia ja muut pitkäaikaissairaudet yleistyvät ja monisairaiden potilaiden lukumäärä kasvaa. Se merkitsee sosiaali- ja terveyspalvelumenojen nousua ja henkilöstön lisätarvetta, ellei palvelujen tuottavuus parane. Sosiaali- ja terveydenhuolto pysyy tulevaisuudessakin työvoimavaltaisena. Tuottavuutta voidaan parantaa uudistamalla palvelujen organisointia ja tuotantotapoja. Tavoitteena on, että
- vähennetään hyvinvointi- ja terveyseroja
- asiakaskeskeisyys otetaan palvelujen lähtökohdaksi
- uudistetaan palvelujen rakenteet ja toimintatavat
- vahvistetaan sosiaalista yhteenkuuluvuutta.
Kaikille mahdollisuus hyvinvointiin -tunnusluvut | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Alatavoite: vähennetään hyvinvointi- ja terveyseroja | |||||
Terveytensä huonoksi tai keskinkertaiseksi kokeneiden osuus (25—64 v.), % | |||||
— miehet | 37,6 | 35,0 | 36,8 | 36,6 | 36,4 |
— 0—12 vuotta koulutusta | 42,3 | 40,4 | 38,8 | .. | .. |
— 13 vuotta tai enemmän koulutusta | 29,3 | 27,0 | 30,1 | .. | .. |
— naiset | 33,7 | 34,0 | 32,9 | 32,7 | 32,5 |
— 0—12 vuotta koulutusta | 38,5 | 36,3 | 36,5 | .. | .. |
— 13 vuotta tai enemmän koulutusta | 29,4 | 30,4 | 29,4 | .. | .. |
Nuorten koettu terveys: päivittäin vähintään kaksi oiretta (8.—9. lk), % | 16 | 19 | 181) | 18 | 18 |
Vastasyntyneen elinajanodote | 77,7 | 79,8 | 79,95) | 80,1 | 80,1 |
— miehet | 74,1 | 76,5 | .. | .. | .. |
— naiset | 81,0 | 83,1 | .. | .. | .. |
25-vuotiaan elinajanodote | |||||
— miehet | 50,5 | 51,62) | .. | .. | .. |
— perusasteen koulutus | 47,8 | 48,42) | .. | .. | .. |
— keski- tai korkea-asteen koulutus | 52,8 | 53,62) | .. | .. | .. |
— naiset | 57,1 | 58,12) | .. | .. | .. |
— perusasteen koulutus | 55,3 | 55,92) | .. | .. | .. |
— keski- tai korkea-asteen koulutus | 58,6 | 59,62) | .. | .. | .. |
Niiden 75—84-vuotiaiden osuus, jotka kykenevät liikkumaan ulkona yksin ilman vaikeuksia, % | |||||
— miehet | 763) | 84 | .. | 85 | 86 |
— naiset | 723) | 78 | .. | 79 | 80 |
Päivittäin tupakoivien osuus, % | |||||
— miehet (25—64-v.) | 28,3 | 23,3 | 24,1 | 23 | 22 |
— naiset (25—64-v.) | 19,9 | 16,5 | 15,3 | 15 | 14 |
— pojat (8.—9. lk) | 25 | 17 | 171) | 16 | 15 |
— tytöt (8.—9. lk) | 22 | 14 | 141) | 14 | 13 |
Alkoholin kokonaiskulutus, l/as. | 8,8 | 10,2 | 10,01) | 10,2 | 10,3 |
Ylipainoisten osuus (BMI 25 tai yli) 25—64 v.), % | |||||
— miehet | 58,4 | 65,5 | 62,7 | 62 | 62 |
— naiset | 41,2 | 46,8 | 48,3 | 48 | 47 |
Itsemurhien takia menetetyt elinvuodet (PYLL) ikävälillä 25—80-v. (100 000 asukasta kohti) | |||||
— miehet | 947 | 7903) | .. | .. | .. |
— naiset | 276 | 2393) | .. | .. | .. |
Pienituloisten4) osuus, % | |||||
— koko väestö | 11,3 | 13,1 | 13,25) | 13,1 | 13,0 |
— lapset | 11,6 | 13,1 | 13,35) | 13,2 | 13,1 |
Yleisen asumistuen saajat (ruokakunnat), lkm | 170 352 | 161 842 | 164 154 | 171 000 | 170 200 |
Toimeentulotukea saaneet, lkm | |||||
— kotitaloudet | 271 686 | 238 755 | 241 5005) | 260 000 | 260 000 |
— henkilöt | 454 353 | 377 688 | 382 0005) | 378 000 | 378 000 |
— pitkäaikaisesti tukea saaneiden osuus 25—64-vuotiaasta väestöstä, % | 2,4 | 2,1 | 2,05) | 1,9 | 1,9 |
— miehet | 2,7 | 2,4 | .. | .. | .. |
— naiset | 2,0 | 1,7 | .. | .. | .. |
Gini-kerroin (käytettävissä olevat tulot)6), % | 26,7 | 25,9 | 25,85) | 25,8 | 25,9 |
Nuoret, joilla ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta eivätkä ole työssä tai koulutuksessa (eivätkä hoitovapaalla, eläkkeellä tai varusmies- tai siviilipalveluksessa), % | 4,1 | 4,71)7) | 4,85) | 4,9 | 4,8 |
— 18—24 v. pojat | 5,2 | 5,47) | .. | .. | .. |
— 18—24 v. tytöt | 3,0 | 4,07) | .. | .. | .. |
Naisten säännöllisen työajan ansioiden osuus miesten vastaavista ansioista, % | 80,6 | 81,8 | 81,81) | 81,8 | 82,0 |
Väestöryhmien välisiä terveyseroja seurataan perusterveydenhuollossa, väestöllä painotettu %-osuus terveyskeskuksista | .. | .. | 26 | .. | 30 |
Alatavoite: asiakaskeskeisyys otetaan palvelujen lähtökohdaksi | |||||
Hoitoon pääsy | |||||
— erikoissairaanhoitoa yli 6 kk jonottaneita, lkm | 66 000 | 3 700 | 1 200 | 1 000 | 700 |
— odotusaika terveyskeskuslääkärin vastaanotolle kestää yli 14 pv (% väestöstä) | .. | 66 | 72 | 75 | 70 |
— suun terveydenhuolto: yli 6 kuukautta jonottaneita, lkm | .. | 7 500 | 12 000 | 15 000 | 14 000 |
— psykiatrian erikoissairaanhoitoa yli 3 kk odottaneita alle 23-vuotiaita, lkm | 84 | 136 | 120 | 90 | |
Potilasvahinkokeskuksen korvaamien potilasvahinkojen määrä | .. | 2 341 | 2 167 | 2 400 | 2 400 |
Terveydenhuoltoon liittyvät infektiot:8) | |||||
— vastustuskykyiset mikrobitartunnat (MRSA veri/likvor), tapauksia /v. | 30 | 28 | 35 | 30 | |
— antibioottiripulitapaukset (Clostridium diff.) tapauksia/v. | 5 700 | 4 813 | 5 200 | 5 000 | |
Alatavoite: uudistetaan palvelujen rakenteet ja toimintatavat | |||||
Vanhusten palveluja saavat 75 vuotta täyttäneistä, % | |||||
— säännöllinen kotihoito | 12,13) | 11,4 | 11,65) | 11,7 | 11,8 |
— miehet | 9,03) | 8,5 | .. | .. | .. |
— naiset | 13,53) | 13,0 | .. | .. | .. |
— tehostettu palveluasuminen | 1,7 | 5,1 | 5,45) | 5,7 | 6,0 |
— miehet | 1,1 | 3,3 | .. | .. | .. |
— naiset | 2,0 | 6,0 | .. | .. | .. |
— vanhainkodit ja terveyskeskusten vuodeosasto | 8,3 | 5,4 | 5,15) | 4,7 | 4,2 |
— miehet | 5,6 | 3,8 | .. | .. | .. |
— naiset | 9,7 | 6,3 | .. | .. | .. |
— omaishoidontuki | 3,0 | 4,1 | 4,2 | 4,3 | 4,4 |
Vaikeavammaisten palveluasuminen, as./v. | 1 894 | 4 008 | 4 310 | 4 700 | 5 200 |
Yhteisvastuualueiden lkm | .. | 38 | 48 | 53 | 55 |
— niistä alle 20 000 asukkaan | .. | 10 | 13 | 14 | 12 |
Terveyskeskusten lkm | .. | 194 | 172 | 155 | 145 |
— niistä alle 20 000 asukkaan | .. | 122 | 97 | 60 | 40 |
Terveyskeskusten lääkärivaje, % | 11 | 6,8 | 6,0 | 5,5 | 5 |
Merkittävimpien muiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmien kuin lääkärien vaje, % | .. | .. | 3,6 | 3,0 | 2,8 |
Ehkäisevien terveyspalvelujen henkilöstömitoitus, % kansallisesta suosituksesta | |||||
— neuvolalääkärit | .. | .. | 73,7 | .. | 80 |
— kouluterveydenhuollon lääkärit | .. | .. | 39,3 | .. | 60 |
— neuvolaterveydenhoitajat | .. | .. | 84,1 | .. | 90 |
— kouluterveydenhoitajat | .. | .. | 94,3 | .. | 95 |
Laajat terveystarkastukset toteutuvat (%-osuus terveyskeskuksista) | |||||
— äitiysneuvolassa | .. | 50 | .. | 94 | 98 |
— lastenneuvolassa | .. | 45 | .. | 94 | 98 |
— kouluterveydenhuollossa | .. | 61 | .. | 92 | 98 |
Alatavoite: vahvistetaan sosiaalista yhteenkuuluvuutta | |||||
Yli vuoden työttömänä olleet, lkm | 86 800 | 41 300 | 54 000 | 55 000 | 52 000 |
— miehet | 47 500 | 23 800 | 32 900 | .. | .. |
— naiset | 39 300 | 17 500 | 21 100 | .. | .. |
Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0—17-vuotiaat, % | 0,9 | 1,3 | 1,35) | 1,2 | 1,2 |
— pojat | 1,0 | 1,3 | .. | .. | .. |
— tytöt | 0,9 | 1,2 | .. | .. | .. |
Asunnottomat, lkm | 10 000 | 8 150 | 7 880 | 7 200 | 6 600 |
— miehet | 8 250 | 6 560 | 6 490 | 6 000 | 5 600 |
— naiset | 1 750 | 1 590 | 1 390 | 1 200 | 1 000 |
Poliisin tietoon tulleet henkeen ja terveyteen kohdistuneet rikokset, lkm | 30 408 | 35 753 | 35 715 | 37 000 | 38 000 |
Maahanmuuttajien osuus sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä, % | 1,9 | 3,27) | 3,35) | 3,4 | 3,5 |
1) Ennakkotieto
2) Vuoden 2007 tieto.
3) Vuoden 2001 tieto.
4) Köyhyysrajan alittaneisiin kotitalouksiin kuuluvien henkilöiden osuus (käytettävissä olevat tulot ovat alle 60 % kaikkien kotitalouksien mediaanitulosta kulutusyksikköä kohden).
5) Arvio
6) Gini-kerroin kuvaa muuttujan (tässä tapauksessa käytettävissä olevien tulojen) epätasaisuutta. Mitä suuremman arvon Gini-kerroin saa, sitä epätasaisemmin tulot ovat jakautuneet.
7) Vuoden 2008 tieto.
8) Indikaattori korvataan myöhemmin paremmin potilasturvallisuuden tilannetta kuvaavalla indikaattorilla.
Elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta
Elinympäristön tila vaikuttaa ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Heikkenevät luonnonolot, toistuvat luonnonkatastrofit ja koko ekosysteemin tila kaventavat hyvinvoinnin mahdollisuuksia. Sosiaalinen ja ekologinen kestävyys edellyttävät, että hyvä elämä voidaan turvata silloinkin, kun jaettavana ovat niukkenevat voimavarat. Jokaisen sukupolven tulisi jättää perinnöksi elinkelpoisempi ympäristö.
Oikeudenmukainen hyvinvoinnin jakautuminen on haaste paitsi paikallisesti myös maailmanlaajuisesti. Globaalit väestörakenteen muutokset, talouden häiriöt, köyhyys ja eriarvoisuus koettelevat yhteiskuntien yhtenäisyyttä. Eriarvoistumiseen ja asuinalueiden erilaistumiseen liittyy myös turvallisuusriskejä.
Ilmastonmuutos, ympäristöongelmat ja luonnonvarojen niukkeneminen saattavat aiheuttaa monenlaisia terveysuhkia, esimerkiksi pandemioita ja epidemioita. Ne eivät noudata rajoja, voivat levitä nopeasti ja niiden torjunta vaatii viranomaisten yhteistyötä ja varautumista.
Maailmanlaajuiset taloudelliset kriisit ovat osoittaneet toimivien turvaverkkojen sekä rahoitus- ja vakuutusmarkkinoiden merkityksen. Yhteiskunnan elintärkeät toiminnot on turvattava myös poikkeusoloissa. Tavoitteena on, että
- vahvistetaan ympäristön elinkelpoisuutta
- varmistetaan yhteiskunnan toimivuus erityistilanteissa.
Elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta -tunnusluvut | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 toteutunut |
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Alatavoite: vahvistetaan ympäristön elinkelpoisuutta | |||||
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa kuolleet | 1 835 | 2 121 | 2 1001) | 2 090 | 2 080 |
— miehet | .. | 1 359 | .. | .. | .. |
— naiset | .. | 762 | .. | .. | .. |
Vesivälitteiset epidemiat | |||||
— epidemioiden lkm | 7 | 4 | 1 | 5 | 5 |
— sairastuneet henkilöt | 6 428 | 213 | 16 | 500 | 500 |
Ympäristömyrkkyjen pitoisuudet äidinmaidossa (PCDD/F- ja PCB-yhdisteiden kokonaistoksisuusekvivalenttimäärä) | 15,3 | .. | .. | 8,0 | 5,0 |
Alatavoite: varmistetaan yhteiskunnan toimivuus erityistilanteissa | |||||
Työeläkevakuutusyhtiöiden, -säätiöiden ja -kassojen vakavaraisuusaste | .. | 24,13 | 29,64 | - | - |
Työeläkerahastot/bkt, % | 50,1 | 72,9 | 772) | 79 | 80 |
1) Arvio
2) Ennakkotieto
Vaikuttavuus ja tuloksellisuus
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaa aidosti tuottavuutta lisäävin toimenpitein. Vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta edistävät toimenpiteet koskevat hallinnonalan kaikkia virastoja ja laitoksia, jotka valmistelevat ohjelman toteutussuunnitelman. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toiminnan siirtoa Kuopioon jatketaan asteittain.
Tuottavuuden parantaminen
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Nykyinen valtionhallinnon tuottavuusohjelma korvataan uudella vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmalla. Hallitusohjelman mukaan mittaluokaltaan toimintojen tehokkuuden lisäämiselle asetetut tavoitteet säilytetään taloudelliselta kokonaisvaikutukseltaan ennallaan.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2010—2012
v. 2010 tilinpäätös 1000 € |
v. 2011 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2012 esitys 1000 € |
Muutos 2011—2012 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 71 260 | 87 231 | 89 062 | 1 831 | 2 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 37 266 | 39 261 | 39 613 | 352 | 1 |
02. | Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 131 | 2 143 | 2 327 | 184 | 9 |
03. | Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 204 | 4 475 | 4 039 | - 436 | - 10 |
04. | Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | -282 | 691 | 600 | - 91 | - 13 |
05. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 464 | 551 | 548 | - 3 | - 1 |
21. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 703 | 703 | 0 |
25. | Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | — | 16 400 | 16 700 | 300 | 2 |
(27.) | Korvaus Kansaneläkelaitokselle sähköisen arkiston rakentamiseen ja ylläpitoon (siirtomääräraha 3 v) | 3 500 | — | — | — | — |
29. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 19 667 | 19 500 | 20 000 | 500 | 3 |
66. | Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 3 310 | 4 210 | 4 532 | 322 | 8 |
02. | Valvonta | 41 159 | 42 024 | 43 638 | 1 614 | 4 |
03. | Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 791 | 13 850 | 13 748 | - 102 | - 1 |
05. | Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 14 655 | 14 718 | 13 991 | - 727 | - 5 |
06. | Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 020 | 4 056 | 4 099 | 43 | 1 |
20. | Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) | 8 693 | 9 400 | 10 300 | 900 | 10 |
66. | Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyö (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 1 500 | 1 500 | 0 |
03. | Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 109 585 | 111 537 | 112 994 | 1 457 | 1 |
04. | Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 64 977 | 66 809 | 68 025 | 1 216 | 2 |
50. | Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v) | 37 268 | 37 628 | 36 939 | - 689 | - 2 |
63. | Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 7 340 | 7 100 | 8 030 | 930 | 13 |
10. | Perhe- ja asumiskustannusten tasaus ja eräät palvelut | 2 289 223 | 2 398 200 | 2 464 776 | 66 576 | 3 |
(26.) | Valtion korvaus Kansaneläkelaitokselle vammaisten tulkkauspalvelujen siirron valmistelukustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 1 236 | — | — | — | — |
28. | Kansaneläkelaitokselle maksettavat sosiaaliturvan yleisrahaston ja palvelurahaston toimintakulut (arviomääräraha) | 131 600 | 140 400 | 143 970 | 3 570 | 3 |
50. | Äitiysavustus ja valtion tuki kansainväliseen lapseksiottamiseen (arviomääräraha) | 10 960 | 11 700 | 11 700 | — | — |
51. | Lapsilisät (arviomääräraha) | 1 425 000 | 1 427 600 | 1 483 500 | 55 900 | 4 |
52. | Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) | 952 | 1 500 | 1 500 | — | — |
53. | Sotilasavustus (arviomääräraha) | 18 800 | 21 800 | 22 200 | 400 | 2 |
54. | Asumistuki (arviomääräraha) | 530 400 | 608 000 | 602 306 | - 5 694 | - 1 |
55. | Elatustuki (arviomääräraha) | 163 180 | 169 800 | 171 400 | 1 600 | 1 |
60. | Vaikeavammaisten tulkkauspalvelut (arviomääräraha) | 7 095 | 17 400 | 28 200 | 10 800 | 62 |
20. | Työttömyysturva | 2 025 313 | 1 918 026 | 2 179 200 | 261 174 | 14 |
31. | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) | 11 080 | 19 726 | 23 000 | 3 274 | 17 |
50. | Valtionosuus ansiopäivärahasta (arviomääräraha) | 810 767 | 768 100 | 865 000 | 96 900 | 13 |
51. | Valtionosuus peruspäivärahasta (arviomääräraha) | 150 405 | 154 400 | 168 000 | 13 600 | 9 |
52. | Valtionosuus työmarkkinatuesta (arviomääräraha) | 807 687 | 911 400 | 1 056 000 | 144 600 | 16 |
(53.) | Valtionosuus työttömien koulutusetuuksista (arviomääräraha) | 188 664 | — | — | — | — |
55. | Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha) | 21 200 | 24 500 | 33 000 | 8 500 | 35 |
56. | Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) | 35 511 | 39 900 | 34 200 | - 5 700 | - 14 |
30. | Sairausvakuutus | 1 232 946 | 1 252 780 | 1 342 400 | 89 620 | 7 |
60. | Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 1 232 946 | 1 252 780 | 1 342 400 | 89 620 | 7 |
40. | Eläkkeet | 4 029 181 | 4 260 153 | 4 431 740 | 171 587 | 4 |
50. | Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) | 48 849 | 50 900 | 54 500 | 3 600 | 7 |
51. | Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 508 332 | 530 150 | 569 000 | 38 850 | 7 |
52. | Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 105 300 | 121 900 | 114 200 | - 7 700 | - 6 |
53. | Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) | 963 | 910 | 1 850 | 940 | 103 |
54. | Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) | 14 460 | 15 500 | 15 000 | - 500 | - 3 |
(57.) | Maahanmuuttajan erityistuki (arviomääräraha) | 24 410 | 4 343 | — | - 4 343 | - 100 |
60. | Valtion osuus kansaneläkelaista ja eräistä muista laeista johtuvista menoista (arviomääräraha) | 3 326 868 | 3 536 450 | 3 677 190 | 140 740 | 4 |
50. | Veteraanien tukeminen | 355 310 | 346 600 | 307 633 | - 38 967 | - 11 |
30. | Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) | 1 549 | 1 750 | 1 650 | - 100 | - 6 |
50. | Rintamalisät (arviomääräraha) | 55 728 | 49 800 | 44 300 | - 5 500 | - 11 |
51. | Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) | 192 029 | 190 553 | 163 200 | - 27 353 | - 14 |
52. | Valtion korvaus sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 65 207 | 65 207 | 65 207 | — | — |
53. | Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | — |
54. | Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) | 100 | 94 | 80 | - 14 | - 15 |
55. | Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | — |
56. | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) | 34 088 | 30 588 | 26 588 | - 4 000 | - 13 |
57. | Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 8 | 2 008 | 8 | - 2 000 | - 100 |
60. | Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto | 466 396 | 545 440 | 561 070 | 15 630 | 3 |
30. | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | — | 200 | 200 | — | — |
31. | Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin ja eräisiin muihin menoihin (siirtomääräraha 3 v) | 27 900 | 22 000 | 17 500 | - 4 500 | - 20 |
32. | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen (kiinteä määräraha) | 39 997 | 40 000 | 35 000 | - 5 000 | - 12 |
33. | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 101 188 | 109 170 | 109 170 | — | — |
34. | Valtion korvaus terveydenhuollon toimintayksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) | 7 313 | 9 570 | 10 000 | 430 | 4 |
35. | Valtionosuus kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin (arviomääräraha) | 279 598 | 342 300 | 357 000 | 14 700 | 4 |
36. | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) | 600 | 600 | 600 | — | — |
37. | Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon korjaushankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 10 000 | 10 000 | 0 |
40. | Valtion rahoitus lääkäri- ja lääkintähelikopteritoiminnan menoihin (siirtomääräraha 3 v) | — | 11 800 | 11 800 | — | — |
63. | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | — |
64. | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | — |
70. | Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen | 53 421 | 62 598 | 60 777 | - 1 821 | - 3 |
01. | Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 21 721 | 25 648 | 27 005 | 1 357 | 5 |
20. | Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 22 540 | 25 390 | 22 890 | - 2 500 | - 10 |
21. | Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | — |
22. | Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) | 1 360 | 1 360 | 1 360 | — | — |
50. | Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 4 100 | 5 200 | 4 700 | - 500 | - 10 |
51. | Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 2 700 | 2 900 | 2 900 | — | — |
52. | Valtionavustus UKK-instituutin toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | — | 1 100 | 922 | - 178 | - 16 |
80. | Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta | 213 156 | 218 740 | 226 340 | 7 600 | 3 |
40. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) | 194 116 | 199 700 | 207 300 | 7 600 | 4 |
41. | Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 2 600 | 2 600 | 2 600 | — | — |
42. | Valtion korvaus poronhoitajien sijaisapukokeilun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) | 300 | 300 | 300 | — | — |
50. | Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (kiinteä määräraha) | 16 140 | 16 140 | 16 140 | — | — |
90. | Raha-automaattiyhdistyksen avustukset | 278 200 | 275 005 | 291 000 | 15 995 | 6 |
50. | Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) | 278 200 | 275 005 | 291 000 | 15 995 | 6 |
Yhteensä | 11 165 151 | 11 518 334 | 12 110 630 | 592 296 | 5 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 4 059 | 3 969 | 3 940 |
1) Ei sisällä Työterveyslaitoksen osuutta. Vuonna 2012 maksullisen toiminnan osuus on 1 533 henkilötyövuotta ja yhteisrahoitteisen toiminnan osuus 390 henkilötyövuotta.