Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2016

YLEISPERUSTELUTPDF-versio

Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2016 lisätalousarvioksi.

Metsähallitus

Hallitus on antanut joulukuussa 2015 esityksen Metsähallituksen toiminnan ja tehtävien uudelleen organisointia koskevaksi lainsäädännöksi (HE 132/2015). Esityksellä ehdotetaan kokonaan uuden valtion liikelaitoksen perustamista. Vuoden 2016 valtion talousarvioon ehdotetaan muutosta, jotta uusi lainsäädäntö voidaan panna täytäntöön. Laki on ehdotettu tulemaan voimaan 1.4.2016. Uuden liikelaitoksen tehtävät organisoidaan uudelleen Metsähallituksen nykyisillä voimavaroilla. Nykyisen liikelaitoksen henkilöstö, sopimukset, sitoumukset ja muut vastuut siirtyvät uudelle Metsähallitukselle 1.4.2016.

EU:n kilpailulainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi Metsähallituksen metsätalousliiketoiminta yhtiöitetään valtion kokonaan omistamaan valtionyhtiöön. Valtion maa- ja vesiomaisuus pysyy edelleen valtion suorassa omistuksessa ja Metsähallituksen hallinnassa.

Metsähallitus tulee maksamaan voiton tuloutusta valtiolle käyttöoikeuskorvausten ja osinkojen perusteella. Vanhan Metsähallituksen voiton tuloutusta aiennetaan niin, että alkuvuoden 2016 voitto tuloutetaan valtiolle poikkeuksellisesti jo v. 2016. Voiton tuloutus lisää kuluvan vuoden varsinaisten tulojen arviota 10 milj. eurolla.

Eräitä muita muutoksia

Liikennevirastolle ehdotetaan 132 milj. euron valtuutta solmia palvelusopimus Arctia Icebreaking Oy:n kanssa uudesta jäänmurtaja Polariksesta. Uudella jäänmurron palvelun hankinnalla turvataan jäänmurron kapasiteetti varmistamaan meriliikenteen turvallisuus ja sujuvuus. Sopimuskausi on 1.4.2016—31.3.2026.

Terrafame Group Oy:n oman pääoman korottamiseen ehdotetaan 38,5 milj. euroa toiminnan jatkumisen takaamiseksi. Talvivaara Sotkamo Oy:n julkisselvityksessä olevan konkurssipesän kaivostoiminnan omistus siirtyi 15.8.2015 Terrafame Oy:lle, jonka valtio omistaa kokonaan Terrafame Group Oy:n kautta. Toimintaa varten Terrafame Oy:n pääomittamiseen myönnettiin vuoden 2015 lisätalousarvioissa 209 milj. euroa. Aiemmin myönnetyt määrärahat riittävät ylläpitämään kaivostoimintaa huhtikuun 2016 loppuun, minkä vuoksi lisämääräraha on tarpeen. Samalla peruutetaan 38,5 milj. euroa Talvivaara Sotkamo Oy:n konkurssin aiheuttamien ympäristövahinkojen estämiseen myönnetyistä määrärahoista. Julkisselvitys jatkuu edelleen, mutta siitä aiheutuvat kustannukset ovat jatkossa vähäisiä, koska konkurssipesä ei enää vastaa kaivoksen ylläpidosta.

Varsinaisen kehitysyhteistyön määrärahaa ehdotetaan korotettavaksi 8,3 milj. eurolla aiheutuen Suomen osallistumisesta Turkille annettavan pakolaisavun koordinointivälineeseen (Refugee Facility for Turkey). EU on sitoutunut 3 mrd. euron rahoitukseen pakolaisten elinolosuhteiden parantamiseksi Turkissa osana laajempaa EU—Turkki -yhteistyötä muuttoliikevirtojen hillitsemiseksi Turkista Eurooppaan. Suomen kansallinen maksuosuus on kokonaisuudessaan 28,4 milj. euroa.

Poliisin automaattisten nopeusvalvontalaitteiden määrän lisäämiseen ja uusimiseen ehdotetaan lisäystä 1,7 milj. euroa siten, että uusitut laitteet mahdollistavat entistä tarkemman nopeusvalvonnan.

Kansallispuiston perustaminen Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuonna 2017 on yksi hallituksen kärkihankkeita. Hallituksen esitys kansallispuiston perustamiseksi Suomussalmen Hossaan ja Moilasenvaaralle sekä Kuusamon Julman-Ölkyn alueelle annetaan eduskunnalle kuluvan vuoden syysistuntokaudella. Rahoitusta aikaistetaan, jotta kansallispuisto voitaisiin avata jo alkukesästä 2017. Lisätalousarvioesityksessä ehdotetaan 2 milj. euron lisämäärärahaa vuodelle 2016, mikä vastaavasti vähennettäisiin vuosilta 2017 ja 2018.

Pietari-säätiölle ehdotetaan myönnettäväksi 375 000 euron ylimääräinen avustus Suomen Pietarin instituutin ja Pietarin suomalaisen koulun toiminnan turvaamiseksi tilanteessa, jossa toimintojen jatkuvuuden edellytyksiä selvitetään.

Tasapaino ja valtionvelka

Varsinaisten tulojen 10 milj. euron ja määrärahojen 50,9 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2016 lisätalousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta 40,9 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi v. 2016 arvioidaan n. 5,4 mrd. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2016 lopussa arvioidaan olevan n. 105 mrd. euroa, mikä on n. 50 % suhteessa bruttokansantuotteeseen. Valtiovarainministeriön joulukuussa julkaisemalla kokonaistaloudellisella ennusteella ei ole vaikutusta lisätalousarvioesityksessä tehtäviin määräraha- tai tulomuutoksiin.

Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa

  2014
Tilinpäätös
2015
Hyväksytty
talousarvio
(TA+LTA:t)
2016
Hyväksytty
talousarvio
2016
Hallituksen
esitys
2016
Yhteensä
           
Määrärahat yhteensä
(pl. valtionvelan vähentäminen)
54 234 54 387 54 391 51 54 442
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) 1 713 1 593 1 573 - 1 573
           
Tuloarviot yhteensä
(pl. nettolainanotto ja velanhallinta)
47 671 49 145 49 059 10 49 069
— Verotulot 39 271 39 792 40 777 - 40 777
— Muut tulot 8 400 9 353 8 282 10 8 292
Nettolainanotto ja velanhallinta
(mom. 15.03.01)
5 554 5 241 5 332 41 5 372
— Nettolainanotto 5 371 5 291 5 382 41 5 422
— Velanhallinta 183 -50 -50 - -50

Vaalikauden kehys

Kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättäväksi n. 51 milj. eurolla. Vuoden 2016 kehysmenojen taso olisi 44 626 milj. euroa.

Menokehys vuodelle 2016 oli varsinaisen talousarvion jälkeen 44 876 milj. euroa. Kertaluonteisia lisäpanostuksia voidaan kattaa vuodelta 2015 käyttämättä jääneestä kehyksen ns. jakamattomasta varauksesta. Lisätalousarvioesityksen kertaluonteisiin menoihin käytetään edellisen vuoden jäljelle jäänyttä jakamatonta varausta 48,8 milj. euroa. Vuoden 2016 kehystasoa korotetaan teknisesti tällä summalla.

Kehyksen hinta- ja rakennekorjaukset huomioon ottaen vuoden 2016 kehystaso on 44 927 milj. euroa. Jakamattomaksi varaukseksi jää 300 milj. euroa. Lisäksi vuodelta 2015 siirtynyttä jakamatonta varausta on vielä käytettävissä n. 151 milj. euroa kertaluonteisiin menoihin.

Kehyksen hinta- ja rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2016 2017 2018
         
35.10.52 Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kansallispuistohankkeen ajoitusmuutos 2,0 -1,8 -0,2
24.30.66, 26.10.01, 32.01.89 Kertaluonteisten menojen rahoittaminen vuonna 2015 käyttämättä jääneestä kehysvarauksesta 48,8    
Yhteensä   50,8 -1,8 -0,2

Eduskunnan vuodelle 2016 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa

  Pääluokka Hyväksytty
talousarvio
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
21. Eduskunta 162 876 000 - 162 876 000
22. Tasavallan presidentti 13 475 000 - 13 475 000
23. Valtioneuvoston kanslia 207 558 000 - 207 558 000
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala 1 048 026 000 8 250 000 1 056 276 000
25. Oikeusministeriön hallinnonala 926 429 000 -145 000 926 284 000
26. Sisäministeriön hallinnonala 1 710 158 000 1 700 000 1 711 858 000
27. Puolustusministeriön hallinnonala 2 886 295 000 - 2 886 295 000
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 17 317 079 000 -8 905 000 17 308 174 000
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala 6 801 221 000 375 000 6 801 596 000
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 2 559 607 000 2 150 000 2 561 757 000
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 2 932 443 000 - 2 932 443 000
32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala 2 936 213 000 38 500 000 2 974 713 000
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 13 114 624 000 6 945 000 13 121 569 000
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 201 887 000 2 000 000 203 887 000
36. Valtionvelan korot 1 573 100 000 - 1 573 100 000
Yhteensä 54 390 981 000 50 870 000 54 441 851 000

Eduskunnan vuodelle 2016 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa

  Osasto Hyväksytty
talousarvio
Hallituksen
esitys
Yhteensä
         
11. Verot ja veronluonteiset tulot 40 777 052 000 - 40 777 052 000
12. Sekalaiset tulot 5 367 489 000 - 5 367 489 000
13. Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset 2 448 138 000 10 000 000 2 458 138 000
15. Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 466 800 000 - 466 800 000
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 49 059 479 000 10 000 000 49 069 479 000
       
15.03.01 Nettolainanotto ja velanhallinta 5 331 502 000 40 870 000 5 372 372 000
Yhteensä 54 390 981 000 50 870 000 54 441 851 000