Talousarvioesitys 2015
40. Valtion alue- ja paikallishallinto
Selvitysosa:Aluehallintovirasto toteuttaa alueellista yhdenvertaisuutta edistämällä oikeusturvaa, hyvinvointia ja turvallisuutta yhteistyössä muiden tahojen kanssa.
Aluehallintovirastot hoitavat tehtäviä seuraavilla toimi- ja tehtäväaloilla: sosiaali- ja terveydenhuolto, ympäristöterveydenhuolto, opetus- ja kulttuuritoimi, kuluttaja- ja kilpailuhallinto, ympäristönsuojelu- ja vesilainsäädännön alaan kuuluvat lupa- ja muut hakemusasiat, työsuojelun valvonta ja kehittäminen, työssä käytettävien tuotteiden tuotevalvonta sekä työsuojelulainsäädännön noudattamisen valvonta työsuojeluviranomaisena, pelastustoimi, varautumisen yhteensovittaminen alueella, peruspalvelujen alueellisen saatavuuden arviointi ja maistraattien ohjaus, valvonta ja kehittäminen.
Maistraatit tuottavat laadukkaita oikeusturva- ja yhteiskunnan tietohuoltopalveluja. Maistraattien tehtävänä on varmistaa järjestyneen yhteiskunnan toimivuutta ja yhteiskäyttöisen tiedon saatavuutta eri asiakkaiden tarpeisiin huolehtimalla maistraattien vastuulla olevista rekistereistä ja niiden tietosisällöstä sekä turvata asiakkaiden perusoikeuksien toteutumista suomalaisessa yhteiskunnassa. Maistraatit vastaavat toimialueensa väestötiedoista, holhousasioista, kauppa- ja yhdistysrekisteristä ja valtakunnallisesta kuluttajaneuvonnasta. Maistraateissa suoritetaan myös julkisen notaarin tehtäviä ja hoidetaan siviilivihkimisiä ja parisuhteen rekisteröintejä, kaupanvahvistuksia sekä vaaleihin ja kansanäänestyksiin liittyviä tehtäviä. Muita maistraatin tehtäviä ovat muun muassa nimenmuutosasiat, avioliiton esteiden tutkinta ja perukirjojen osakasluetteloiden vahvistaminen.
Valtiovarainministeriö asettaa valtion alue- ja paikallishallinnolle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2015:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet vuodelle 2015 |
---|---|
Peruspalvelujen saatavuus turvataan ja alueen asukkaiden hyvinvointi lisääntyy. |
Kuntien ohjaus ja valvontaohjelmien toimeenpanoon osallistuminen hyvinvointi- ja terveyserojen vähentämiseksi ja informaatio-ohjaus sekä kuntien tukeminen koulutus- ja sivistyspalvelujen tasavertaiseksi edistämiseksi. Valtakunnallisten valvontaohjelmien toimeenpano ja informaatio-ohjaus syrjäytymisen ehkäisemiseksi. |
Perusoikeudet ja oikeusturva toteutuvat. | Kanteluiden käsittelyn tehostaminen ja valvonnan painopisteen siirtäminen ennaltaehkäisyyn. Lupien, valvonnan ja kanteluiden yhdenmukaisten menettelyjen kehittäminen ja käyttöönotto, käsittelyprosessien tehostaminen sekä ratkaisukäytäntöjen yhtenäisyyden parantaminen. Valvontaohjelmien toimeenpano. Markkinoiden toimivuuden valvonta. |
Asuin-, työ- ja elinympäristön terveellisyys ja turvallisuus paranee. |
Kuntien ohjaus ja valvonta ympäristöterveydenhuollossa. Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin ja eläinlääkintähuoltopalvelujen ohjaus ja valvonta. Ympäristön pilaantumisen ehkäisy sekä vesivarojen ja vesiympäristön kestävän käytön edistäminen. Varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen ja yhteistoiminnan järjestäminen. Sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpano. Pelastustoimen valvonta ja yhteistoiminnan edistäminen. Viranomaisyhteistyö harmaan talouden torjunnassa. |
Maistraatti on luotettava toimija reaaliaikaisen tiedon välittäjänä osana julkisen sektorin asiakaspalvelukokonaisuutta. |
Maistraatit ylläpitävät väestötietojärjestelmän tietosisältöä omalta osaltaan mahdollisimman korkeatasoisena siten, että Väestötietojärjestelmän vakinaisten osoitetietojen oikeellisuus on 99 %. Sähköistä tietopalvelua lisätään maistraateissa ja sähköistä tietopalvelua annetaan keskitetysti valtakunnallisena palveluna. |
Yhdenmukaiset palveluprosessit koko maassa. |
Ulkomaalaisten rekisteröintiprosessia yhdenmukaistetaan maistraateissa. Parannetaan asunto-osakeyhtiötietojen rekisteröintikäytäntöjen yhdenmukaisuutta maistraateissa. |
Asiakkaat saavat laadukkaita ja oikein kohdentuvia palveluja riittävästi koko maassa. |
Maistraatti huolehtii edunvalvonnan oikeasta kohdentumisesta ja laadun parantamisesta. Maistraatit kehittävät ja yhtenäistävät todistajapalveluprosessia siten, että asiakkaat saavat luotettavia palveluja koko maassa. Maistraatit varmistavat, että kuluttajaneuvonta toimii yhtenäisesti ja laadukkaasti koko maassa ja että resurssit on kohdennettu oikein. |
Maistraatit toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti. |
Maistraatit parantavat toiminnan tuottavuutta, vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta kehittämällä tietojohtamista, ohjausjärjestelmää ja toimintakulttuuria. Maistraattien palveluverkkoa sopeutetaan turvaten palvelujen saatavuus yhteisten asiakaspalvelupisteiden kautta. |
01. Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 57 805 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös
1) hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta
2) eräiden terveyden- ja sairaanhoidon tehtävien hallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetussa asetuksessa (1179/2009) määritellyistä tehtävistä aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Aluehallintovirastoille asetetaan strategisissa tulossopimuksissa toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan ministeriöiden, keskushallintoviranomaisten ja aluehallintovirastojen välisissä tulosneuvotteluissa ja arviointiraporteissa.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Käsittelyajat keskimäärin, kk | |||
Kantelut | 9,7 | 8 | 8 |
Opetus- ja kulttuuritoimen valitukset ja lausunnot | 2,5 | 3 | 3 |
Alkoholiluvat | 0,8 | 1 | 1 |
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien luvat | 2,2 | 2 | 2 |
Ympäristönsuojelu- ja vesilain mukaiset asiat | 14,1 | 10 | 10 |
Asiakaskyselyn tulokset, asteikko 0—5 | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys palvelualttiuteen ja yhteistyökykyyn | 41) | 4 | 4 |
Maanpuolustuskurssien laatu | 4,2 | 4 | 4 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Valvontakäynnit sekä toteutetut arvioinnit ja tarkastukset, toteutumisaste % | |||
Yksityisen ja julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden valvonta, valvontakäynnit ympärivuorokautista hoitoa antavat toimintayksiköt | 5,8 | 10 | 10 |
Ympäristöterveydenhuollon ohjaus ja valvonta: kuntien ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmista arvioidaan (valvontaohjelmakauden aikana) ja toteutetaan (vuosittain) | 81 | 100 | 100 |
Eläinten hyvinvoinnin ja täydentävien ehtojen otantatarkastusten toteutumisaste | 80 | 100 | 100 |
Kuluttaja-, kilpailu- ja elinkeino-oikeudellisten tehtävien toimintasuunnitelman toteutumisaste | 88 | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Alkoholiluvat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon luvat | 73 | 100 | 100 |
Ympäristösuojelulain ja vesilain mukaiset asiat | 40 | 50 | 50 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
Henkilötyövuodet, yhteensä | 1 204 | 1 293 | 1 261 |
josta aluehallintoviraston toimintamenot | 744 | 809 | 782 |
Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot, momentti 33.70.01 | 446 | 457 | 459 |
Muut momentit | 14 | 26 | 20 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,5 | 3,4 | 3,4 |
1) Vuoden 2012 toteutuma
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 66 398 | 67 878 | 69 845 |
Bruttotulot | 11 150 | 10 000 | 12 040 |
Nettomenot | 55 248 | 57 878 | 57 805 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 656 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 334 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 10 598 | 10 000 | 12 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 21 220 | 19 500 | 20 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -10 622 | -9 500 | -8 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 50 | 51 | 60 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 54 | 20 | 40 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 20 | 20 | 30 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 34 | - | 10 |
Kustannusvastaavuus, % | 270 | 100 | 133 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Eläinsuojelu- ja elintarviketurvallisuustehtävien resursointi | 400 |
Valtori (siirto momentilta 32.01.02) | 865 |
Vähennys ELY-keskuksista siirrettyihin OKM-tehtäviin | -39 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -706 |
Palkkaliukumasäästö | -106 |
Palkkausten tarkistukset | 381 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -291 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 109 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -81 |
Tasomuutos | -605 |
Yhteensä | -73 |
2015 talousarvio | 57 805 000 |
2014 I lisätalousarvio | 716 000 |
2014 talousarvio | 57 878 000 |
2013 tilinpäätös | 55 926 000 |
02. Maistraattien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 082 000 euroa.
Selvitysosa:Maistraateille asetetaan strategisissa tulossopimuksissa toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan Itä-Suomen aluehallintoviraston maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön ja maistraattien välisissä tulosneuvotteluissa ja arviointiraporteissa.
2013 toteutuma |
2014 tavoite |
2015 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
Edunvalvontaan määrääminen | |||
— maistraatin päätöksellä ratkaistut, aika keskimäärin | 3,6 kk | 4 kk | 4 kk |
Edunvalvonta-tilintarkastus | |||
— vuositilit tarkastettu tilin saapumisesta maistraattiin, aika keskimäärin | 3,6 kk | 6 kk | 6 kk |
Lupa-asiat | |||
— ratkaisut hakemuksen saapumisesta maistraattiin, aika keskimäärin | 1,3 kk | 2 kk | 2 kk |
Julkisen notaarin palvelut | |||
— palvelujen saanti, aika enintään | 2 pv | 2 pv | 2 pv |
Kuluttajaneuvonta | |||
— valtakunnallinen puhelinneuvonta, soittoyrityksistä vastaan vähintään | 80 % | 80 % | 80 % |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Maksullinen julkisoikeudellinen tietopalvelu — tuottavuus: suoritetta/htv |
6 505 | 7 200 | 7 200 |
— taloudellisuus: euroa/suorite | 14,20 | ||
Maksuttomat henkilö-, perhe- ja perintöoikeudelliset palvelut — tuottavuus: suoritetta/htv |
6 939 | 8 375 | 8 375 |
— taloudellisuus: euroa/suorite | 13,31 | ||
Maksullinen julkisoikeudellinen kaupparekisterin ylläpito — tuottavuus: suoritetta/htv |
1 462 | 1 570 | 1 570 |
— taloudellisuus: euroa/suorite | 63,19 | ||
Maksulliset julkisoikeudelliset todistajapalvelut — tuottavuus: suoritetta/htv |
11 754 | 12 450 | 12 450 |
— taloudellisuus: euroa/suorite | 7,86 | ||
Kuluttajaneuvontapalvelut, neuvonta — tuottavuus: suoritetta/htv |
2 292 | 2 320 | 2 320 |
— taloudellisuus: euroa/suorite | 39,51 | ||
Henkilövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet virasto, yhteensä | 742,3 | 717 | 696 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,9 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Henkilötyövuosimäärässä on huomioitu asunto-osakeyhtiötehtävien 4 htv:n vähennys siirtona Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenomomentille 32.40.03 1.9.2015 lukien.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 49 162 | 47 781 | 45 763 |
Bruttotulot | 16 812 | 15 600 | 14 681 |
Nettomenot | 32 350 | 32 181 | 31 082 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 069 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 468 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 15 807 | 11 650 | 11 650 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 21 796 | 16 400 | 16 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -5 988 | -4 750 | -4 750 |
Kustannusvastaavuus, % | 73 | 71 | 71 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 571 | 380 | 380 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 213 | 342 | 342 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 357 | 38 | 38 |
Kustannusvastaavuus, % | 268 | 111 | 111 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Avoimen datan kehitys (investointimeno) (siirto momentilta 28.01.21) | 100 |
Johdon tietojärjestelmä (investointimeno) (siirto momentilta 28.01.21) | 140 |
Muuttopuhelinpalvelun siirto VRK:lle (siirto momentille 28.30.03) | -200 |
Tietojärjestelmien teknologiauudistus (investointimeno) (siirto momentilta 28.01.21) | 150 |
Valtori (siirto momentilta 32.01.02) | 546 |
Yhteinen asiakaspalvelu, perusosa (siirto momentille 28.40.03) | -9 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -424 |
Palkkaliukumasäästö | -56 |
Palkkausten tarkistukset | 177 |
Toimintamenojen lisäsäästö | -367 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -159 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 50 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -44 |
Tasomuutos | -1 003 |
Yhteensä | -1 099 |
2015 talousarvio | 31 082 000 |
2014 I lisätalousarvio | 236 000 |
2014 talousarvio | 32 181 000 |
2013 tilinpäätös | 32 749 000 |
03. Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 782 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion keskushallinnon toimintojen alueellistamisen hallinnointiin
2) valtion alueellisten ja paikallisten hallintorakenteiden kehittämiseen
3) viranomaisten yhteisten asiakaspalvelumuotojen kehittämiseen ja yhteispalvelun hallinnointiin
4) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen
5) julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun järjestämisestä kunnille koituvien kulujen korvaamiseen
6) julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun käyttöön tarkoitettujen ICT-järjestelmien hankintaan ja ylläpitoon.
Selvitysosa:Julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua pilotoidaan vuoden 2015 aikana.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Yhteinen asiakaspalvelu, perusosa (siirto momentilta 26.10.01) | 13 |
Yhteinen asiakaspalvelu, perusosa (siirto momentilta 28.10.01) | 15 |
Yhteinen asiakaspalvelu, perusosa (siirto momentilta 28.40.02) | 9 |
Yhteinen asiakaspalvelu, perusosa (siirto momentilta 32.30.01) | 21 |
Yhteinen asiakaspalvelu, tietojärjestelmät | 1 500 |
Yhteensä | 1 558 |
2015 talousarvio | 1 782 000 |
2014 I lisätalousarvio | — |
2014 talousarvio | 224 000 |
2013 tilinpäätös | 774 000 |