Statsbudgeten 2006
ALLMÄN MOTIVERING
Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en komplettering av budgetpropositionen för 2006 (RP 119/2005 rd). Regeringens proposition om budgeten för 2006 överlämnades till riksdagen den 16 september 2005. Finansutskottet har ännu inte avgett sitt betänkande om propositionen.
Den ekonomiska utvecklingen
Tillväxten av Finlands bruttonationalprodukt stannar under innevarande år vid 2,1 %. År 2006 beräknas tillväxten stiga till 3,2 % och den förväntas stöda sig på såväl konsumtion och investeringar som utländsk efterfrågan. En övergripande tillväxt har tämligen positiva verkningar även på sysselsättningsutvecklingen. Stegringen av konsumentpriserna bromsas upp av bl.a. konkurrensen. Prognosen för statsskulden skiljer sig från den prognos som finansministeriets ekonomiska avdelning publicerat den 16 september 2005 på så sätt att det uppskattas att statsskulden i förhållande till bruttonationalprodukten kommer att minska snabbare än vad som anges i den prognos som ligger till grund för budgetpropositionen.
Tablå 1. Samhällsekonomins utveckling
2002 | 2003* | 2004* | 2005** | 2006** | |
Bruttonationalprodukt, gängse priser, md euro | 140,9 | 143,8 | 149,7 | 153,0 | 159,3 |
Bruttonationalprodukt, volymförändring, % | 2,2 | 2,4 | 3,6 | 2,1 | 3,2 |
Arbetslöshetsgrad, % | 9,1 | 9,0 | 8,8 | 8,2 | 7,5 |
Sysselsättningsgrad, % | 67,7 | 67,3 | 67,2 | 68,0 | 68,2 |
Konsumentprisindex, förändring, % | 1,6 | 0,9 | 0,2 | 1,0 | 1,3 |
Långa räntor (statsobligationer, 10 år), % | 5,0 | 4,1 | 4,1 | 3,5 | 3,7 |
Tablå 2. Den offentliga ekonomins centrala nyckeltal enligt nationalräkenskaperna
2002 | 2003* | 2004* | 2005** | 2006** | |
i förhållande till bruttonationalprodukten, % | |||||
Skatter och socialskyddsavgifter | 45,5 | 44,5 | 44,2 | 44,6 | 44,2 |
Offentliga samfunds utgifter | 49,8 | 50,9 | 51,1 | 51,6 | 51,1 |
Offentliga samfunds nettokreditgivning | 4,2 | 2,3 | 1,9 | 1,8 | 1,8 |
Statsförvaltningen | 1,4 | 0,4 | 0,2 | -0,5 | -0,5 |
Lokalförvaltningen | -0,2 | -0,6 | -0,7 | -0,5 | -0,4 |
Socialskyddsfonderna | 3,0 | 2,5 | 2,3 | 2,8 | 2,7 |
Arbetspensionsanstalterna | 3,0 | 2,7 | 2,6 | 2,7 | 2,6 |
Övriga socialskyddsfonder | 0,0 | -0,2 | -0,2 | 0,1 | 0,1 |
De offentliga samfundens skuld (EMU) | 42,3 | 45,2 | 45,1 | 42,9 | 41,9 |
Statsskulden | 42,1 | 44,0 | 42,6 | 39,4 | 38,1 |
Inkomstposterna
Det föreslås att kalkylen över de ordinarie inkomsterna höjs med ett nettobelopp på 301 miljoner euro. Det föreslås att skatteinkomstposterna höjs med 311 miljoner euro. Det föreslås att intäktskalkylen för mervärdesskatten höjs med 112 miljoner euro, intäktskalkylen för bilskatten med 100 miljoner euro och intäktskalkylen för överlåtelseskatt med 99 miljoner euro till följd av att dessa skattebaser ökat snabbare än väntat under 2005. Den privata konsumtionsefterfrågan och i synnerhet konsumtionen av bilar och sällanköpsvaror har ökat snabbare än vad som uppskattades då budgetpropositionen överlämnades.
Anslag och balans
Till anslagen i budgetpropositionen föreslås ett tillägg på 79 miljoner euro. Underskottet i budgetekonomin minskar på grund av kompletteringspropositionen med 222 miljoner euro. Den upplåning som föreslås för att täcka budgeten för 2006 reduceras sålunda till 396 miljoner euro.
EU-ordförandeskapet
Finland är EU:s ordförandeland under den senare hälften av 2006. Till utgifterna för ordförandeskapsperioden föreslås ett tillägg på 4,4 miljoner euro, varvid den totala summan av anslagen är 40,8 miljoner euro år 2006.
Statsandelar till kommunerna
För statsandelarna till kommunerna föreslås ett tillägg på 25,7 miljoner euro på grund av att nettotilläggen till och nettoavdragen från de utjämningsposter som baserar sig på kommunernas skatteinkomster har ändrats.
Nya lönesystem
För flera ämbetsverk föreslås tilläggsanslag för övergången till ett nytt lönesystem. Avtal om ett nytt lönesystem har ingåtts vid 96 ämbetsverk och dessa avtal omfattar 74 % av de statsanställda.
Övriga anslag
De ökade utgifterna för inkomstrelaterade dagpenningar ökar statsandelarna till arbetslöshetskassorna med 28 miljoner euro.
Beträffande räntestödet för näringsverksamhet på landsbygden föreslås ett avdrag på 13,4 miljoner euro som en överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond.
Ramen för valperioden
I ramnivån för 2006 görs en kostnadsnivåhöjning på ca 4 miljoner euro på grund av införandet av de nya lönesystem om vilka har avtalats hösten 2005. Efter höjningen är ramnivån 29 833 miljoner euro. Regeringen föreslår att den totala summan av de anslag som ingår i ramen för 2006 är 29 620 miljoner euro, varvid 213 miljoner euro kvarstår som en ofördelad reserv för tillläggsbudgetbehov. Som utgifter utanför ramen föreslås 9 912 miljoner euro för år 2006.
Fördelning av de under behandling varande samt nu beräknade ändringarna i inkomstposterna på de olika avdelningarna, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Avdelning | Regeringens budgetproposition | Kompletteringsproposition | Sammanlagt | |
11. | Skatter och inkomster av skattenatur | 33 098 949 000 | 311 000 000 | 33 409 949 000 |
12. | Inkomster av blandad natur | 4 482 373 000 | 8 500 000 | 4 490 873 000 |
13. | Ränteinkomster och intäktsföring av vinst | 1 024 895 000 | -19 000 000 | 1 005 895 000 |
15. | Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 228 864 000 | - | 228 864 000 |
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) | 38 835 081 000 | 300 500 000 | 39 135 581 000 | |
Nettoupplåning och skuldhantering (moment 15.03.01) | 617 354 000 | -221 537 000 | 395 817 000 | |
Sammanlagt | 39 452 435 000 | 78 963 000 | 39 531 398 000 |
Fördelning av de under behandling varande samt nu föreslagna ändringarna i anslagen på de olika huvudtitlarna som följer, euro | ||||
---|---|---|---|---|
Huvudtitel | Regeringens budgetproposition | Kompletteringsproposition | Sammanlagt | |
21. | Riksdagen | 104 480 000 | - | 104 480 000 |
22. | Republikens president | 11 465 000 | 150 000 | 11 615 000 |
23. | Statsrådet | 72 529 000 | 2 000 000 | 74 529 000 |
24. | Utrikesministeriets förvaltningsområde | 895 437 000 | -53 000 | 895 384 000 |
25. | Justitieministeriets förvaltningsområde | 692 700 000 | 2 422 000 | 695 122 000 |
26. | Inrikesministeriets förvaltningsområde | 1 545 639 000 | 2 257 000 | 1 547 896 000 |
27. | Försvarsministeriets förvaltningsområde | 2 273 933 000 | 102 000 | 2 274 035 000 |
28. | Finansministeriets förvaltningsområde | 5 787 698 000 | 4 577 000 | 5 792 275 000 |
29. | Undervisningsministeriets förvaltningsområde | 6 456 689 000 | 7 976 000 | 6 464 665 000 |
30. | Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde | 2 700 067 000 | 394 000 | 2 700 461 000 |
31. | Kommunikationsministeriets förvaltningsområde | 1 722 550 000 | 5 608 000 | 1 728 158 000 |
32. | Handels- och industriministeriets förvaltningsområde | 971 635 000 | 1 331 000 | 972 966 000 |
33. | Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde | 11 262 550 000 | 52 199 000 | 11 314 749 000 |
34. | Arbetsministeriets förvaltningsområde | 1 965 218 000 | - | 1 965 218 000 |
35. | Miljöministeriets förvaltningsområde | 751 845 000 | - | 751 845 000 |
36. | Räntor på statsskulden | 2 238 000 000 | - | 2 238 000 000 |
Sammanlagt | 39 452 435 000 | 78 963 000 | 39 531 398 000 |