Talousarvioesitys 2014
30. Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta
Selvitysosa:Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön. Pelastustoimella on valmius kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäasiainministeriön johtama pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat.
Pelastustoiminnan valmiudet erilaisissa onnettomuustilanteissa ja poikkeusolojen toiminnassa ovat hyvällä tasolla.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on hätäkeskuspalvelujen tuottaminen sekä hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen liittyvä pelastustoimen, poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten toiminnan tukeminen, kuten tehtävän välittämiseen liittyvät toimenpiteet, viestikeskustehtävät, väestön varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisessä vaaratilanteessa sekä muut viranomaisten toiminnan tukemiseen liittyvät tehtävät. Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on myös hätäkeskuspalveluihin liittyvien tehtävien ja toimintatapojen kehittäminen ja valvonta.
Hätäkeskustoimintaa tehostetaan ja toiminnan tuottavuutta lisätään Hätäkeskuksen rakenteita kehittämällä. Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan vuoden 2015 loppuun mennessä siten, että verkottuneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa.
Hallitusohjelman mukaisesti hätäkeskusuudistuksen toimivuutta tarkastellaan turvallisuuden ja alueellisen yhdenvertaisuuden sekä henkilöstön näkökulmasta. Arvioinnissa huolehditaan ensisijaisesti hätäkeskuspalveluiden laadusta, asiantuntemuksesta ja toimintavarmuudesta.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 343 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 20 076 | 18 700 | 17 400 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 16 | 16 | 20 |
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten. Pelastustoimen osuus yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan.
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti onnettomuustilanteissa riskejä vastaavasti, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen.
Pelastuslaitosten toiminta on järjestetty uusien, yhdenmukaisten pelastustoimen mitoitusten, rakenteiden, suorituskyvyn ja toimintavalmiuden perusteiden mukaisesti.
Turvataan väestön suojaamismahdollisuudet ja varaudutaan mahdollisesti tarvittaviin evakuointeihin. Pelastustoimi toteuttaa sille osoitettua varautumisen yhteensovittamistehtävää.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 101 654 | 96 900 | 96 900 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 10 790 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 1 011 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 30 572 | 21 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 26 772 | 30 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 32 509 | 32 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 50 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 50 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön riittävyys ja oikeanlainen osaaminen.
Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.
Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä. Selvitys pelastustoimen verkostomaisen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen perustamisesta valmistuu.
Pelastustoimen vapaaehtoista ja sivutoimista henkilöstöä sekä pelastustoimen ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta koskevat selvitykset valmistuvat.
Pelastustoimi | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 51 360 | 49 860 | 50 000 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 207 | 180 | 200 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 36 | 30 | 33 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 121,5 | 118 | 112,7 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 104,5 | 106 | 104 |
— Sisäasiainministeriön henkilötyövuodet | 8 | 3 | 1 |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 5 | 5 | 3,7 |
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet (kv. pelastustoimi) | 4 | 4 | 4 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 13 360 | 13 250 | 13 250 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 981 | 995 | 995 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 323 | 1 331 | 1 330 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 28 428 | 28 050 | 28 050 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 158 | 156 | 156 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,01 | 3,08 | 3,08 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,5 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön lukumäärä | 110 | 112 | 110 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön lukumäärä (kv. pelastuspalvelu) | 4 | 4 | 4 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | - | 3,4 | 3,4 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 9,4 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 18 715 | 17 447 | 20 489 |
Pelastustoimen bruttotulot | 4 984 | 3 765 | 4 146 |
Nettomenot | 13 731 | 13 682 | 16 343 |
— Pelastusopisto | 11 290 | 11 628 | 11 123 |
— Sisäasiainministeriö | 2 349 | 1 604 | 4 770 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | 92 | 450 | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 077 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 473 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 007 | 1 053 | 1 149 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 484 | 594 | 533 |
— osuus yhteiskustannuksista | 774 | 810 | 881 |
Kustannukset yhteensä | 1 258 | 1 404 | 1 414 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -251 | -351 | -265 |
Kustannusvastaavuus, % | 80 | 75 | 81 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kunnallisten toimijoiden lisääminen TUVE-verkkoon (mistä 1 500 000 euroa siirtona momentilta 28.90.30) | 3 000 |
Lähialueyhteistyö | -50 |
Siirto momentille 26.01.01 (-1 htv) | -65 |
Siirto momentille 26.01.01 (tekninen korjaus) | -10 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -100 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 45 |
Uusien tuottavuustoimien vähennys | -135 |
Palkkausten tarkistukset | 32 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -23 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -33 |
Yhteensä | 2 661 |
2014 talousarvio | 16 343 000 |
2013 talousarvio | 13 682 000 |
2012 tilinpäätös | 14 127 000 |
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 65 751 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Toteutetaan hätäkeskustoiminnan strategisten linjausten mukaisia toimenpiteitä. Hätäkeskuslaitos jatkaa toiminnan yhdenmukaistamista yhdessä hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten kanssa. Yhdenmukaistaminen tulee saattaa tasolle, joka mahdollistaa verkottuneen toimintamallin käyttöönoton uudella tietojärjestelmällä. Uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehitystyötä ja käyttöönoton valmistelua jatketaan siten, että käyttöönotto voidaan toteuttaa vuoden 2015 loppuun mennessä. Vuonna 2014 yhdistetään Keski-Suomen hätäkeskus (Jyväskylä) Pohjanmaan hätäkeskukseen (Vaasa) ja Länsi-Uudenmaan hätäkeskus (Lohja) Keravan hätäkeskukseen sekä Hämeen hätäkeskus (Hämeenlinna) Varsinais-Suomen hätäkeskukseen (Turku).
Hätäkeskuslaitos | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Ilmoitusten määrä, kpl, josta | 4 137 000 | 4 327 000 | 4 367 000 |
— hätäpuhelujen määrä, kpl | 3 021 000 | 3 072 000 | 3 100 000 |
— välitettyjen tehtävien määrä, kpl | 1 647 000 | 1 752 000 | 1 770 000 |
Panokset | |||
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 66 605 | 68 075 | 69 721 |
Henkilötyövuodet | 746 | 721 | 711 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) | 8 000 | 8 200 | 8 200 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/asukas, enintään | 11,6 | 11,8 | 11,2 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/hätäkeskusilmoitus, enintään | 15,1 | 14,5 | 13,7 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) | 3,22 | - | 3,5 |
Väestöstä keskeiset hätäkeskuspalvelut tuntee, (%) | - | 90 | 95 |
Henkiset voimavarat | |||
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,18 | 3,21 | 3,24 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 15,9 | 15,0 | 14,0 |
Henkilöstön määrä | 735 | 725 | 720 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 66 605 | 68 434 | 69 721 |
Bruttotulot | 4 331 | 4 363 | 3 970 |
Nettomenot | 62 274 | 64 071 | 65 751 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 463 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 672 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 4 286 | 4 267 | 3 973 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 907 | 1 765 | 2 183 |
— osuus yhteiskustannuksista | 467 | 1 818 | 467 |
Kustannukset yhteensä | 2 374 | 3 583 | 2 650 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 912 | 684 | 1 323 |
Kustannusvastaavuus, % | 181 | 119 | 150 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hätäkeskuslaitoksen rakennemuutokseen liittyvä muutosturva | -243 |
Hätäkeskuslaitoksen rakennemuutokseen liittyvän muutosturvan aikaistaminen | 1 336 |
Kunnallisten toimijoiden liittäminen TUVE-verkkoon | 1 000 |
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) | -300 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 31.20.01) | -18 |
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) | 189 |
Toti-hanke ja rakennemuutos | 790 |
Uusien tuottavuustoimien vähennys | -495 |
Hallinnon tilatehokkuus (HO) | -500 |
Palkkausten tarkistukset | 195 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -139 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -135 |
Yhteensä | 1 680 |
2014 talousarvio | 65 751 000 |
2013 I lisätalousarvio | 525 000 |
2013 talousarvio | 64 071 000 |
2012 tilinpäätös | 59 483 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 406 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle
2) pelastuspalveluavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun hälytys- ja informaatiokeskusten ja järjestelmien asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen. Määrärahaa saa käyttää enintään 6 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkauksiin.
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta ja sen valmiuden ylläpidosta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 1 706 000 |
2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 1 000 000 |
3) Metsäpalojen tähystystoiminta | 700 000 |
Yhteensä | 3 406 000 |
2014 talousarvio | 3 406 000 |
2013 talousarvio | 3 406 000 |
2012 tilinpäätös | 1 707 176 |
43. Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon hintatuen ja alijäämätuen maksamiseen Suomen Erillisverkot Oy:lle.
Selvitysosa:Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on turvata viranomaisradioverkon toiminta.
2014 talousarvio | 8 100 000 |
2013 talousarvio | 8 100 000 |
2012 tilinpäätös | 8 100 000 |