Talousarvioesitys 2014
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 391 041 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Valtuus tehdä sitoumuksia uusiin väylähankkeisiin:
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä):
Uudet väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Vt 4 Rovaniemen kohta | 25 000 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin:
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot):
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Tiehankkeet | |
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | 177 000 000 |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | 90 000 000 |
Vt 6 Joensuun kohta | 47 100 000 |
E18 Haminan ohikulkutie | 180 000 000 |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | 55 000 000 |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | 63 000 000 |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | 33 000 000 |
Vt 8 Turku—Pori | 102 500 000 |
Länsimetron liityntäyhteydet | 14 500 000 |
Ratahankkeet | |
Kehärata | 474 000 000 |
Pohjanmaan rata: Hanke Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen ja hanke Kokkola—Ylivieska 2. raide yhdistetään Pohjanmaan rata -hankkeeksi. | 654 000 000 |
Vesiväylähankkeet | |
Pietarsaaren meriväylä | 11 400 000 |
Uudenkaupungin meriväylä | 11 000 000 |
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien väylähankkeiden määrärahat. Hankkeiden ulkopuoliset rahoitusosuudet otetaan huomioon momentilla 12.31.10. Ulkopuolisella rahoitusosuudella tarkoitetaan muiden tahojen osallistumista valtion vastuulle kuuluvien väylähankkeiden rahoittamiseen.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2014 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Käynnissä olevat väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | TA 2007 | 2011 | 177,0 | 168,9 | 1,1 | 7,0 | |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | TA 2007 | 2013 | 80,0 | 72,9 | 7,1 | - | |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | LTA I 2009 | 2014 | 90,0 | 86,3 | 3,7 | - | |
Vt 6 Joensuun kohta | LTA I 2009 | 2012 | 47,1 | 2,1 | 46,0 | 1,1 | - |
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 120,2 | 37,7 | 22,1 | |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | TA 2011 | 2014 | 55,0 | 43,9 | 7,1 | 4,0 | |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011 | 2016 | 63,0 | 12,8 | 18,3 | 31,9 | |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | TA 2012 | 2015 | 33,0 | 15,5 | 4,0 | 17,0 | 12,0 |
Vt 8 Turku—Pori | LTA 2013 | 2018 | 102,5 | 2,5 | 5,5 | 20,0 | 77,0 |
Länsimetron liityntäyhteydet | LTA 2013 | 2015 | 14,5 | 1,4 | - | 8,0 | 6,5 |
Ratahankkeet | |||||||
Kehärata | TA 2009/LTA 2013 | 2015 | 474,0 | 22,5 | 392,4 | 77,3 | 4,3 |
Pohjanmaan rata | TA 2011/LTA III 2011 | 2017 | 654,0 | 248,0 | 156,2 | 249,8 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Pietarsaaren meriväylä | TA 2009 | 2015 | 11,4 | 4,8 | 3,4 | 3,2 | |
Uudenkaupungin meriväylä | TA 2011 | 2014 | 11,0 | 6,0 | 5,0 | - | |
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Pisara-radan suunnittelu | TA 2012 | 2016 | 6,8 | 17,0 | 10,0 | 13,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | 15,0 | 5,0 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 992,5 | 50,8 | 1 243,7 | 378,0 | 430,8 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vt 4 Rovaniemen kohta | TA 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | - | 5,0 | 20,0 |
Vt 5 Mikkelin kohta | TA 2014 | 2017 | 27,0 | 3,0 | - | 2,0 | 25,0 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | TA 2014 | 2018 | 32,0 | - | 6,0 | 26,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 84,0 | 5,0 | - | 13,0 | 71,0 | ||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 076,5 | 55,8 | 1 243,7 | 391,0 | 501,8 |
Keskeneräisistä hankkeista aiheutuu menoja yhteensä 1 992,5 milj. euroa, josta ulkopuolisten rahoitusosuus on 44 milj. euroa. Vuoden 2013 loppuun mennessä arvioidaan hankkeiden määrärahojen kumulatiiviseksi käytöksi 1 211,7 milj. euroa. Vuonna 2014 momentin mitoituksessa on otettu huomioon menoja varten 363 milj. euroa. Uusista hankkeista aiheutuu valtiolle menoja yhteensä 84 milj. euroa, josta ulkopuolisten rahoitusosuus on 5 milj. euroa. Vuonna 2014 momentin mitoituksessa on otettu huomioon menoja varten 13 milj. euroa. Väylähankkeiden suunnittelusta aiheutuu menoja yhteensä 15 milj. euroa.
Momentin 391,0 milj. euron määrärahasta on valtion rahoitusosuutta 380,6 milj. euroa. Ulkopuoliset rahoitusosuudet hankkeista ovat 10,49 milj. euroa, jotka on otettu huomioon momentilla 12.31.10.
Aikaisemmissa talousarvioissa myönnetyt sopimusvaltuudet hankkeen Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe loppuunsaattaminen määrältään 344 milj. euroa sekä hankkeen Kokkola—Ylivieska 2. raide määrältään 310,0 milj. euroa yhdistetään Pohjanmaan rata -hankkeeksi. Liikennevirastolle myönnetään oikeus saada tehdä sopimuksia hankkeen Pohjanmaan rata toteuttamiseksi siten, että niistä aiheutuu menoja valtiolle enintään 654,0 milj. euroa. Liikennevirasto saa vuonna 2014 tehdä sopimuksia hankkeen Pohjanmaan rata toteuttamiseksi siltä osin kuin Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe loppuunsaattaminen ja Kokkola—Ylivieska 2. raide -hankkeiden valtuuksia ei ole käytetty. Hankkeet yhdistetään synergiaedun turvaamiseksi ja liikenteelle aiheutuvien viiveiden minimoimiseksi. Hankkeen suurin riski on töiden ja junaliikenteen yhteensovituksen epäonnistuminen. Yhteensovituksella pystytään vaikuttamaan vuosittain tehtävän työn volyymiin ja junaliikenteelle aiheutuvien viiveiden määrään. Riskin hallinnalla varmistetaan ratahankkeen valmistuminen suunnitellussa aikataulussa ja minimoidaan henkilö- ja tavaraliikenteelle aiheutuvat viiveet. Kahden samalla rataosalla olevan hankkeen yhdistämistä puoltaa töiden ajoittumisten yhteensovittaminen liikenteen alaisella radalla, mikä vaikuttaa hankkeiden vuosittaiseen rahoitustarpeeseen.
Uusien hankkeiden perusteluna esitetään seuraavaa:
Hankkeessa parannetaan työ- ja asiointimatkojen sekä kaivostoiminnan rikastekuljetusten sujuvuutta ja turvallisuutta sekä tiivistetään kaupunkirakennetta. Hankkeessa jatketaan valtatien kaksiajoratainen osuus Oijustielle asti sekä toteutetaan Oijustien ja Vierustien eritasoliittymät, meluntorjuntaa ja kevyen liikenteen järjestelyjä sekä parannetaan katuja ja katuliittymiä. Hankkeen kustannusarvio on 25,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100), josta valtion rahoitusosuus on 23,0 milj. euroa.
Valtatiellä 5 Pitkäjärven ja Visulahden välinen osuus täydennetään nelikaistaiseksi tieksi, eritasoliittymiä parannetaan sekä rakennetaan pohjavesisuojauksia ja meluntorjuntaa. Hanke poistaa valtatien liikenteen kapasiteettiongelmat vilkkaimmin liikennöidyiltä kohdilta Mikkelissä. Hankkeen kustannusarvio on 27,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100), josta valtion rahoitusosuus on 24,0 milj. euroa.
Kehä I:n toimivuutta parannetaan toteuttamalla ensi vaiheessa Kivikon eritasoliittymä ja toisessa vaiheessa Espoon rajan ja Vihdintien väliset lisäkaistat, joukkoliikennejärjestelyt ja meluesteet sekä Hämeenlinnan väylän eritasoliittymää täydentävät lisärampit ja meluesteet. Hankkeen kustannusarvio valtion töiden osalta on 32,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Lisäksi Helsingin kaupunki toteuttaa oma työnään Kivikon eritasoliittymän ja siihen kuuluvat katujärjestelyt (25 milj. euroa). Hanke vähentää ruuhkia, vähentää vakavia onnettomuuksia sekä parantaa joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen toimintaedellytyksiä. Kaupunki vastaa Kivikon eritasoliittymän toteuttamisesta, josta valtio rahoittaa oman osuutensa 10 milj. euroa vuosina 2014—2015. Kivikon eritasoliittymän toteuttaminen on edellytys Kehä I:n viereen rakennettavien asuintalojen käyttöönotolle. Muut hankkeen osuudet valtio toteuttaa vuosina 2016—2018.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 363 041 | 254 010 | 81 505 | 82 770 | 781 326 |
Uudet väylähankkeet | 13 000 | 12 000 | 36 000 | 23 000 | 84 000 |
Väylähankkeet yhteensä | 376 041 | 266 010 | 117 505 | 105 770 | 865 326 |
---|
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 269 milj. euroa. Uusittavilla valtuuksilla tarkoitetaan vuoden 2013 lopussa olevien käyttämättömien valtuuksien määrää.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hamina-Vaalimaa (siirto momentille 31.10.79) | -3 000 |
Pääratojen routa- ja pehmeikköalueiden korjaukset (siirto momentille 31.10.20) | -5 000 |
Raakapuuterminaalit (siirto momentille 31.10.20) | -5 000 |
Tie-, meri- ja rataliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen (siirto momentille 31.10.20) | -16 000 |
Väylähankkeiden määrärahatarpeiden muutos | 58 341 |
Yhteensä | 29 341 |
2014 talousarvio | 391 041 000 |
2013 I lisätalousarvio | 5 586 000 |
2013 talousarvio | 361 700 000 |
2012 tilinpäätös | 454 525 000 |