Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         20. Maatalous
              20. Eläinlääkintähuolto
              41. Eräät korvaukset
         50. Vesitalous
         60. Metsätalous
         63. Metsähallitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

30. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatuPDF-versio

Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat pääosin Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenoista sekä eläintautien ja vaarallisten kasvintuhoojien vastustamisesta ja ennaltaehkäisemisestä aiheutuvista menoista.

Keskeisten toimenpiteiden vaikuttavuustavoitteet

Turvallisuusriskien hallinnassa painottuvat eläinten ja ihmisten välillä tarttuvien tautien (zoonoosit) leviämisen estäminen sekä kriisinhallinnan kehittäminen. Keskeisintä kriisinhallinnassa on ihmisten terveyttä uhkaavien vakavien tautien vastustaminen. Varmistetaan elintarvikkeiden hyvä ravitsemuksellinen laatu. Varmistetaan, että maatalouden tuotantopanokset ja markkinoilla olevat elintarvikkeet ovat turvallisia eivätkä niistä annetut tiedot johda kuluttajia harhaan.

Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä suomalaiseen elintarvikeketjuun luodaan sellaiset turvallisuus-, laatu- ja jäljitettävyysjärjestelmät, joilla varmistetaan elintarviketurvallisuusriskien sekä toimijoiden ja kuluttajien taloudellisten riskien hallinta. Elinkeinon, tuottajien ja viranomaisten yhteistyöllä luotu kansallinen eläinten terveydenhuolto laajenee kattamaan kaikki merkittävät tuotantoeläinlajit. Eläinten hyvinvointia edistetään lainsäädäntöä uudistamalla ja tehostamalla valvontaa. Estetään ennakoivasti ja valvonnan keinoin uusien vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen Suomeen.

Koko elintarvikeketjun kattavaa elintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun liittyvää valvontaa kehitetään EU:n säädösten edellyttämällä tavalla. Valvontaa ja tutkimusta suunnataan siten, että ne tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita.

Viranomaisvalvonnan kehittämisessä tavoitteena on samantasoisten ja yhdenmukaisten palveluiden turvaaminen koko maassa sekä vaikuttavuuden ja kattavuuden parantaminen riskinarvioinnin perusteella. Elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään. Elintarviketurvallisuusvirasto vastaa valvonnasta sekä riskien arvioinnista ja hallinnasta koko elintarvikeketjussa yhtenäisellä tavalla. Kuntatasolla elintarvikevalvontaa kehitetään lainsäädännön edellyttämällä tavalla kokoamalla ympäristöterveydenhuollon yksiköitä 50—85 yhteistoiminta-alueeseen vuoteen 2013 mennessä.

Tavoitteiden kehitystä kuvaavat avainmittarit ja tunnusluvut
Avainmittari 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
2015
tavoite
         
Vaarallisia tai helposti leviäviä eläintauteja 3 vähentyvä vähentyvä ei lainkaan
Vaarallisia kasvintuhoojia, uusia pysyvästi 0 ei lainkaan ei lainkaan ei lainkaan
Todetut elintarvikevälitteiset tautitapaukset ihmisillä        
— yleisimmät tartunnanaiheuttajat, kotimaiset 1 565 kpl vähentyvä -3 % -3 %
— vakavimmat tartunnanaiheuttajat 92 kpl vähentyvä -3 % -3 %
Salmonellan esiintyvyys        
— elintarviketuotantoeläimissä ja elintarvikkeissa, % alle 1 alle 1 alle 1 alle 1
— elintarviketuotantoeläinten rehuissa, % 0,1 ei lainkaan ei lainkaan ei lainkaan
Eläimistä saatavien elintarvikkeiden vierasainevalvonnassa havaitut ongelmat, % alle 0,5 alle 0,5 alle 0,5 alle 0,5
Vaatimukset täyttävien tarkastuskohteiden osuus, %        
— elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin liittyen 96 yli 97 yli 97 yli 97
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa merkintään liittyen 61 yli 60 yli 60 yli 70
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa hyvinvointiin liittyen 72 yli 85 yli 85 yli 85
— siemenkaupassa 98 yli 90 yli 90 yli 92
— lannoitevalmisteisiin liittyen 93 yli 92 yli 92 yli 92
— kasvinsuojeluaineisiin liittyen 95 yli 95 yli 95 yli 95
— luonnonmukaisessa elintarvikeketjussa 95 yli 95 yli 95 yli 95
— muuntogeenisiin tuotteisiin liittyen 90 yli 85 yli 85 yli 85
— rehuihin liittyen 99 99 99 99
Eläinlääkärin avun saanti kiireellisissä sairaustapauksissa alle 12 h alle 12 h alle 12 h alle 12 h

01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 937 000 euroa.

Selvitysosa:Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänäon elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua.

Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteidensaavuttamista seuraavasti:

  • johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan
  • rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa
  • tekee eläin- ja kasvitauteihin sekä elintarviketurvallisuuteen liittyvää diagnostiikkaa ja analytiikkaa tautien osoittamiseksi ja vastustamiseksi sekä elintarviketurvallisuuden lisäämiseksi
  • toimii oman alansa vertailulaboratoriona
  • suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia ja
  • vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Eviralle seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

Elintarviketurvallisuusviraston kustannusten, tuottojen ja henkilöstön jakautuminen vuosina 2010—2012
  Kustannukset, 1 000 € Tuotot, 1 000 € Htv
Toimintakokonaisuudet Tot.
2010
Arvio
2011
Arvio
2012
Tot.
2010
Arvio
2011
Arvio
2012
Tot.
2010
Arvio
2011
Arvio
2012
                   
Elintarvikkeiden turvallisuus 20 809 21 199 22 091 9 821 9 517 9 717 287 287 288
— tieteellinen tutkimus 441 756 764 49 238 238 6 8 8
— riskiarviointi 820 902 911 88 82 82 12 12 12
— laboratoriopalvelut 3 677 3 939 3 980 170 253 253 49 47 47
— valvonnan ohjaus 5 287 4 770 4 891 32 28 28 72 72 73
— valvonnan toimeenpano 10 584 10 832 11 545 9 482 8 916 9 116 148 148 148
Eläinten terveys ja hyvinvointi 19 908 20 830 21 046 3 558 3 794 3 794 221 217 217
— tieteellinen tutkimus 400 478 483 66 62 62 6 7 7
— riskiarviointi 426 477 482 26 62 62 6 6 6
— laboratoriopalvelut 10 516 11 165 11 281 813 831 831 136 133 133
— valvonnan ohjaus 5 728 4 728 4 777 180 16 16 64 62 62
— valvonnan toimeenpano 2 838 3 982 4 023 2 473 2 823 2 823 9 9 9
Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys 15 713 15 713 15 875 5 928 5 135 5 135 201 187 187
— tieteellinen tutkimus 65 37 37 20 10 10 1 1 1
— riskiarviointi 125 141 142 1 - - 2 2 2
— laboratoriopalvelut 5 096 5 028 5 080 798 797 797 72 69 69
— valvonnan ohjaus 5 137 5 397 5 453 50 75 75 71 70 70
— valvonnan toimeenpano 5 290 5 110 5 163 5 059 4 253 4 253 55 45 45
Yhteensä 56 430 57 742 59 012 19 307 18 446 18 646 709 691 692

  • Tuottavuuden parantamiseksi ja palvelukyvyn tehostamiseksi kehitetään hallinnonalan laboratorio-osaamiskeskusta sekä yhteisiä tietohallintojärjestelmiä ja rekistereitä.
  • Osana valtion palvelukeskushanketta talous- ja henkilöstöhallinnon peruspalvelut hankitaan Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta. Lisäksi hankitaan IT-palveluja Valtion IT-palvelukeskukselta.
  • Osallistutaan maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan.
  • Tutkimusta suunnataan viraston toimialaan liittyviin Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan jaostojen tutkimusohjelmiin.
  • Toimintaa kehitetään CAF-itsearviointimenetelmän avulla.

Tuotokset ja laadunhallinta

Tavoitteet Toimenpiteet
   
Valvontaa ja sitä tukevaa toimintaa kohdennetaan yhteiskunnallisten riskien, lainsäädännön vaatimusten ja toiminnassa tapahtuvien muutosten perusteella. Valvontakohteet tunnistetaan, luokitellaan ja valvontatarve määritellään riskien tai säädösten vaatimusten suhteen. Valvonnan yhdenmukaisuutta ja raportointia parannetaan sekä elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään.
  Lainsäädännön toimeenpanoon liittyvä yhtenäinen ohjeistus toimijoille ja viranomaisille pidetään ajan tasalla.
  Seurataan paikallisten ja alueellisten palveluiden riittävyyttä ja laatua sekä auditoidaan valvontaa.
  Huolehditaan erityis- ja poikkeustilanteiden ennakoinnista ja hallinnasta sekä kriisiviestinnän tehokkuudesta.
  Eläintautien ja kasvintuhoojien seurantaohjelmien toteuttamisen avulla varmistetaan tauti- ja tuholaistilanteen hallinta.
  Eläinten hyvinvoinnin valvontaa tehostetaan yhteistoiminnassa koko tuotantoketjun kanssa.
  Kuluttajien luottamusta toimialan valvontaan ja tuotteiden aitouteen ja merkintöjen oikeellisuuteen arvioidaan kuluttajapalautteen perusteella.
  Havaittuihin säädöstenvastaisuuksiin puututaan ja varmistetaan korjaavat toimenpiteet.
Toimialan tarvitsemat laboratoriopalvelut ovat riittävät ja niiden laatu on varmistettu. Keskeiset laboratoriomenetelmät akkreditoidaan. Laboratoriotutkimukset tehdään määritellyissä määräajoissa.
Kehitetään viraston toimintaa vuonna 2011 valmistuneen viraston ulkoisen arvioinnin perusteella. Jatketaan viraston toiminnan ulkoisen arvioinnin edellyttämien toimenpide-ehdotusten toteuttamista.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 57 931 50 570 59 442
Bruttotulot 19 307 11 105 18 505
Nettomenot 38 624 39 465 40 937
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 8 181    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 8 457    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 18 600 16 955 17 996
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 15 515 13 990 15 269
— osuus yhteiskustannuksista 3 380 2 965 3 327
Kustannukset yhteensä 18 895 16 955 18 596
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -296 - -600
Kustannusvastaavuus, % 98 100 97

Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).

Määrärahasta käytetään 1 600 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.

Momentti 12.30.31 ja sen bruttotulot ja -menot on siirretty tälle momentille. Tämän johdosta momentin bruttomenot lisääntyvät 6 359 000 eurolla ja bruttotulot lisääntyvät 6 500 000 eurolla eli nettomäärärahan tarve vähenee 141 000 eurolla.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Pienteurastamoiden maksujen kohtuullistaminen, siirto momentilta 30.30.20 600
Palkkausten tarkistukset 550
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) 393
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 70
Tasomuutos -141
Yhteensä 1 472


2012 talousarvio 40 937 000
2011 III lisätalousarvio 515 000
2011 I lisätalousarvio 59 000
2011 talousarvio 39 465 000
2010 tilinpäätös 38 900 000

20. Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 830 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) eläintautien vastustamisesta ja ennalta ehkäisemisestä, eläinsuojelusta ja muusta eläinlääkintähuollosta, korvauksista, eräistä valtionavuista, koulutuksesta, Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisesta sekä tutkimusapurahojen myöntämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen

2) enintään 100 000 euroa valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionapuihin

3) kunnilta ostettavista palveluista aiheutuviin menoihin.

Tutkimusapurahoja saa myöntää eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä selvittävään ja kotieläinten terveydenhuoltoon ja niiden elintarviketuotantoon liittyviin tutkimuksiin.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon pienteurastamojen tarkastusmaksujen kohtuullistamisesta aiheutuvien menojen siirto 600 000 euroa momentille 30.30.01. Maataloustukirahaston rahoitusosuus tuloutuu valtiolle vasta vuonna 2013.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Eläinsuojelujärjestöjen valtionapu (enintään) 100 000
Eläinlääkäreiden erikoistuminen 320 000
Tutkimusapurahat 40 000
Eläintautien torjunta 400 000
Koulutus 200 000
Ostopalvelut kunnilta 3 340 000
Muut menot 430 000
Yhteensä 4 830 000


2012 talousarvio 4 830 000
2011 I lisätalousarvio -200 000
2011 talousarvio 5 430 000
2010 tilinpäätös 2 912 035

41. Eräät korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 6 948 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain (702/2003) mukaisten korvausten maksamiseen

2) enintään 4 880 000 euroa tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuneiden valtionapujen maksamiseen (VNA 96/2010)

3) hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimiseen sekä avustusten maksamiseen kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain (896/1977) mukaisesti kasvinjalostajille jalostukseen ja kotimaisen kasvinjalostustoiminnan edistämiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin.

Määräraha budjetoidaan tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuvien valtionapujen osalta maksuperusteella.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 500 000 euroa kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain mukaisten korvausten osalta.

Tavoitteena on estää Suomessa ennen esiintymättömien kasvintuhoojien leviäminen ja torjua muiden vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen ja osaltaan ylläpitää hyvää kasvinterveyden tilaa ja parantaa elinkeinon kilpailukykyä. Tavoitteena on myös varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet poistetaan eläinten ravintoketjusta (EU:n asetus 1774/2002). Hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisia korvauksia ei ole tarkoitus myöntää vuonna 2012.

Kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain 6 §:n mukaiseksi määrärahan vähimmäismääräksi on arvioitu 500 000 euroa, mitä vastaavat tulot on merkitty momentille 12.30.32. Kasvinjalostajille maksetaan kasvinjalostustukea jalostajan kehittämien lajikkeiden osalta. Tavoitteena on varmistaa viljelyolosuhteisiimme sopivien lajikkeiden jalostus.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon säästö (HO) 500 000 euroa.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Kasvintuhoojien torjunta 1 538 000
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen (enintään) 4 880 000
Kasvinjalostustoiminnan edistäminen 500 000
Hukkakauran torjuntasuunnitelmat 30 000
Yhteensä 6 948 000


2012 talousarvio 6 948 000
2011 talousarvio 7 448 000
2010 tilinpäätös 6 606 741