Talousarvioesitys 2012
30. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat pääosin Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenoista sekä eläintautien ja vaarallisten kasvintuhoojien vastustamisesta ja ennaltaehkäisemisestä aiheutuvista menoista.
Keskeisten toimenpiteiden vaikuttavuustavoitteet
Turvallisuusriskien hallinnassa painottuvat eläinten ja ihmisten välillä tarttuvien tautien (zoonoosit) leviämisen estäminen sekä kriisinhallinnan kehittäminen. Keskeisintä kriisinhallinnassa on ihmisten terveyttä uhkaavien vakavien tautien vastustaminen. Varmistetaan elintarvikkeiden hyvä ravitsemuksellinen laatu. Varmistetaan, että maatalouden tuotantopanokset ja markkinoilla olevat elintarvikkeet ovat turvallisia eivätkä niistä annetut tiedot johda kuluttajia harhaan.
Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöllä suomalaiseen elintarvikeketjuun luodaan sellaiset turvallisuus-, laatu- ja jäljitettävyysjärjestelmät, joilla varmistetaan elintarviketurvallisuusriskien sekä toimijoiden ja kuluttajien taloudellisten riskien hallinta. Elinkeinon, tuottajien ja viranomaisten yhteistyöllä luotu kansallinen eläinten terveydenhuolto laajenee kattamaan kaikki merkittävät tuotantoeläinlajit. Eläinten hyvinvointia edistetään lainsäädäntöä uudistamalla ja tehostamalla valvontaa. Estetään ennakoivasti ja valvonnan keinoin uusien vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen Suomeen.
Koko elintarvikeketjun kattavaa elintarvikkeiden turvallisuuteen ja laatuun liittyvää valvontaa kehitetään EU:n säädösten edellyttämällä tavalla. Valvontaa ja tutkimusta suunnataan siten, että ne tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita.
Viranomaisvalvonnan kehittämisessä tavoitteena on samantasoisten ja yhdenmukaisten palveluiden turvaaminen koko maassa sekä vaikuttavuuden ja kattavuuden parantaminen riskinarvioinnin perusteella. Elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään. Elintarviketurvallisuusvirasto vastaa valvonnasta sekä riskien arvioinnista ja hallinnasta koko elintarvikeketjussa yhtenäisellä tavalla. Kuntatasolla elintarvikevalvontaa kehitetään lainsäädännön edellyttämällä tavalla kokoamalla ympäristöterveydenhuollon yksiköitä 50—85 yhteistoiminta-alueeseen vuoteen 2013 mennessä.
Tavoitteiden kehitystä kuvaavat avainmittarit ja tunnusluvut | ||||
---|---|---|---|---|
Avainmittari | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
2015 tavoite |
Vaarallisia tai helposti leviäviä eläintauteja | 3 | vähentyvä | vähentyvä | ei lainkaan |
Vaarallisia kasvintuhoojia, uusia pysyvästi | 0 | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Todetut elintarvikevälitteiset tautitapaukset ihmisillä | ||||
— yleisimmät tartunnanaiheuttajat, kotimaiset | 1 565 kpl | vähentyvä | -3 % | -3 % |
— vakavimmat tartunnanaiheuttajat | 92 kpl | vähentyvä | -3 % | -3 % |
Salmonellan esiintyvyys | ||||
— elintarviketuotantoeläimissä ja elintarvikkeissa, % | alle 1 | alle 1 | alle 1 | alle 1 |
— elintarviketuotantoeläinten rehuissa, % | 0,1 | ei lainkaan | ei lainkaan | ei lainkaan |
Eläimistä saatavien elintarvikkeiden vierasainevalvonnassa havaitut ongelmat, % | alle 0,5 | alle 0,5 | alle 0,5 | alle 0,5 |
Vaatimukset täyttävien tarkastuskohteiden osuus, % | ||||
— elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin liittyen | 96 | yli 97 | yli 97 | yli 97 |
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa merkintään liittyen | 61 | yli 60 | yli 60 | yli 70 |
— tuotantoeläinten EU-tarkastuksissa hyvinvointiin liittyen | 72 | yli 85 | yli 85 | yli 85 |
— siemenkaupassa | 98 | yli 90 | yli 90 | yli 92 |
— lannoitevalmisteisiin liittyen | 93 | yli 92 | yli 92 | yli 92 |
— kasvinsuojeluaineisiin liittyen | 95 | yli 95 | yli 95 | yli 95 |
— luonnonmukaisessa elintarvikeketjussa | 95 | yli 95 | yli 95 | yli 95 |
— muuntogeenisiin tuotteisiin liittyen | 90 | yli 85 | yli 85 | yli 85 |
— rehuihin liittyen | 99 | 99 | 99 | 99 |
Eläinlääkärin avun saanti kiireellisissä sairaustapauksissa | alle 12 h | alle 12 h | alle 12 h | alle 12 h |
01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 937 000 euroa.
Selvitysosa:Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) tehtävänäon elintarvikkeiden ja maa- ja metsätalouden tuotantotarvikkeiden turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden valvonta ja tutkimus. Evira varmistaa elintarvikkeiden ja alkutuotannon tuotteiden sekä niiden tuotantoketjun turvallisuutta ja laatua.
Evira tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteidensaavuttamista seuraavasti:
- johtaa, kehittää ja valvoo elintarviketurvallisuuden, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden viranomaisten vastuulla olevaa riskinhallintaa alue- ja paikallistasoilla ja suorittaa valvontaa omalla toimialallaan
- rakentaa elintarviketurvallisuutta varmistavia järjestelmiä yhdessä tuottajien ja elintarviketeollisuuden ja elintarvikekaupan kanssa
- tekee eläin- ja kasvitauteihin sekä elintarviketurvallisuuteen liittyvää diagnostiikkaa ja analytiikkaa tautien osoittamiseksi ja vastustamiseksi sekä elintarviketurvallisuuden lisäämiseksi
- toimii oman alansa vertailulaboratoriona
- suorittaa tieteellistä tutkimusta ja riskinarviointeja sekä tekee seurantatutkimuksia ja
- vastaa riskiviestinnästä viranomaisten ja kuluttajien sekä elintarvikealan toimijoiden välillä.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Eviralle seuraavat tulostavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
Elintarviketurvallisuusviraston kustannusten, tuottojen ja henkilöstön jakautuminen vuosina 2010—2012 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kustannukset, 1 000 € | Tuotot, 1 000 € | Htv | |||||||
Toimintakokonaisuudet | Tot. 2010 |
Arvio 2011 |
Arvio 2012 |
Tot. 2010 |
Arvio 2011 |
Arvio 2012 |
Tot. 2010 |
Arvio 2011 |
Arvio 2012 |
Elintarvikkeiden turvallisuus | 20 809 | 21 199 | 22 091 | 9 821 | 9 517 | 9 717 | 287 | 287 | 288 |
— tieteellinen tutkimus | 441 | 756 | 764 | 49 | 238 | 238 | 6 | 8 | 8 |
— riskiarviointi | 820 | 902 | 911 | 88 | 82 | 82 | 12 | 12 | 12 |
— laboratoriopalvelut | 3 677 | 3 939 | 3 980 | 170 | 253 | 253 | 49 | 47 | 47 |
— valvonnan ohjaus | 5 287 | 4 770 | 4 891 | 32 | 28 | 28 | 72 | 72 | 73 |
— valvonnan toimeenpano | 10 584 | 10 832 | 11 545 | 9 482 | 8 916 | 9 116 | 148 | 148 | 148 |
Eläinten terveys ja hyvinvointi | 19 908 | 20 830 | 21 046 | 3 558 | 3 794 | 3 794 | 221 | 217 | 217 |
— tieteellinen tutkimus | 400 | 478 | 483 | 66 | 62 | 62 | 6 | 7 | 7 |
— riskiarviointi | 426 | 477 | 482 | 26 | 62 | 62 | 6 | 6 | 6 |
— laboratoriopalvelut | 10 516 | 11 165 | 11 281 | 813 | 831 | 831 | 136 | 133 | 133 |
— valvonnan ohjaus | 5 728 | 4 728 | 4 777 | 180 | 16 | 16 | 64 | 62 | 62 |
— valvonnan toimeenpano | 2 838 | 3 982 | 4 023 | 2 473 | 2 823 | 2 823 | 9 | 9 | 9 |
Kasvintuotannon edellytykset ja kasvinterveys | 15 713 | 15 713 | 15 875 | 5 928 | 5 135 | 5 135 | 201 | 187 | 187 |
— tieteellinen tutkimus | 65 | 37 | 37 | 20 | 10 | 10 | 1 | 1 | 1 |
— riskiarviointi | 125 | 141 | 142 | 1 | - | - | 2 | 2 | 2 |
— laboratoriopalvelut | 5 096 | 5 028 | 5 080 | 798 | 797 | 797 | 72 | 69 | 69 |
— valvonnan ohjaus | 5 137 | 5 397 | 5 453 | 50 | 75 | 75 | 71 | 70 | 70 |
— valvonnan toimeenpano | 5 290 | 5 110 | 5 163 | 5 059 | 4 253 | 4 253 | 55 | 45 | 45 |
Yhteensä | 56 430 | 57 742 | 59 012 | 19 307 | 18 446 | 18 646 | 709 | 691 | 692 |
- Tuottavuuden parantamiseksi ja palvelukyvyn tehostamiseksi kehitetään hallinnonalan laboratorio-osaamiskeskusta sekä yhteisiä tietohallintojärjestelmiä ja rekistereitä.
- Osana valtion palvelukeskushanketta talous- ja henkilöstöhallinnon peruspalvelut hankitaan Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta. Lisäksi hankitaan IT-palveluja Valtion IT-palvelukeskukselta.
- Osallistutaan maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan.
- Tutkimusta suunnataan viraston toimialaan liittyviin Sektoritutkimuksen neuvottelukunnan jaostojen tutkimusohjelmiin.
- Toimintaa kehitetään CAF-itsearviointimenetelmän avulla.
Tuotokset ja laadunhallinta
Tavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Valvontaa ja sitä tukevaa toimintaa kohdennetaan yhteiskunnallisten riskien, lainsäädännön vaatimusten ja toiminnassa tapahtuvien muutosten perusteella. | Valvontakohteet tunnistetaan, luokitellaan ja valvontatarve määritellään riskien tai säädösten vaatimusten suhteen. Valvonnan yhdenmukaisuutta ja raportointia parannetaan sekä elintarvikevalvontatietojen julkistamista kehitetään. |
Lainsäädännön toimeenpanoon liittyvä yhtenäinen ohjeistus toimijoille ja viranomaisille pidetään ajan tasalla. | |
Seurataan paikallisten ja alueellisten palveluiden riittävyyttä ja laatua sekä auditoidaan valvontaa. | |
Huolehditaan erityis- ja poikkeustilanteiden ennakoinnista ja hallinnasta sekä kriisiviestinnän tehokkuudesta. | |
Eläintautien ja kasvintuhoojien seurantaohjelmien toteuttamisen avulla varmistetaan tauti- ja tuholaistilanteen hallinta. | |
Eläinten hyvinvoinnin valvontaa tehostetaan yhteistoiminnassa koko tuotantoketjun kanssa. | |
Kuluttajien luottamusta toimialan valvontaan ja tuotteiden aitouteen ja merkintöjen oikeellisuuteen arvioidaan kuluttajapalautteen perusteella. | |
Havaittuihin säädöstenvastaisuuksiin puututaan ja varmistetaan korjaavat toimenpiteet. | |
Toimialan tarvitsemat laboratoriopalvelut ovat riittävät ja niiden laatu on varmistettu. | Keskeiset laboratoriomenetelmät akkreditoidaan. Laboratoriotutkimukset tehdään määritellyissä määräajoissa. |
Kehitetään viraston toimintaa vuonna 2011 valmistuneen viraston ulkoisen arvioinnin perusteella. | Jatketaan viraston toiminnan ulkoisen arvioinnin edellyttämien toimenpide-ehdotusten toteuttamista. |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 57 931 | 50 570 | 59 442 |
Bruttotulot | 19 307 | 11 105 | 18 505 |
Nettomenot | 38 624 | 39 465 | 40 937 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 181 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 457 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 18 600 | 16 955 | 17 996 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 15 515 | 13 990 | 15 269 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 380 | 2 965 | 3 327 |
Kustannukset yhteensä | 18 895 | 16 955 | 18 596 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -296 | - | -600 |
Kustannusvastaavuus, % | 98 | 100 | 97 |
Osaan hankkeista saadaan EU:n maataloustukirahaston rahoitusta (tulot momentilla 12.30.01).
Määrärahasta käytetään 1 600 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.
Momentti 12.30.31 ja sen bruttotulot ja -menot on siirretty tälle momentille. Tämän johdosta momentin bruttomenot lisääntyvät 6 359 000 eurolla ja bruttotulot lisääntyvät 6 500 000 eurolla eli nettomäärärahan tarve vähenee 141 000 eurolla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Pienteurastamoiden maksujen kohtuullistaminen, siirto momentilta 30.30.20 | 600 |
Palkkausten tarkistukset | 550 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) | 393 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 70 |
Tasomuutos | -141 |
Yhteensä | 1 472 |
2012 talousarvio | 40 937 000 |
2011 III lisätalousarvio | 515 000 |
2011 I lisätalousarvio | 59 000 |
2011 talousarvio | 39 465 000 |
2010 tilinpäätös | 38 900 000 |
20. Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 4 830 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eläintautien vastustamisesta ja ennalta ehkäisemisestä, eläinsuojelusta ja muusta eläinlääkintähuollosta, korvauksista, eräistä valtionavuista, koulutuksesta, Helsingin yliopistolle eläinlääkäreiden erikoistumisesta sekä tutkimusapurahojen myöntämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 100 000 euroa valtakunnallisille eläinsuojelujärjestöille myönnettäviin valtionapuihin
3) kunnilta ostettavista palveluista aiheutuviin menoihin.
Tutkimusapurahoja saa myöntää eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä selvittävään ja kotieläinten terveydenhuoltoon ja niiden elintarviketuotantoon liittyviin tutkimuksiin.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon pienteurastamojen tarkastusmaksujen kohtuullistamisesta aiheutuvien menojen siirto 600 000 euroa momentille 30.30.01. Maataloustukirahaston rahoitusosuus tuloutuu valtiolle vasta vuonna 2013.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Eläinsuojelujärjestöjen valtionapu (enintään) | 100 000 |
Eläinlääkäreiden erikoistuminen | 320 000 |
Tutkimusapurahat | 40 000 |
Eläintautien torjunta | 400 000 |
Koulutus | 200 000 |
Ostopalvelut kunnilta | 3 340 000 |
Muut menot | 430 000 |
Yhteensä | 4 830 000 |
2012 talousarvio | 4 830 000 |
2011 I lisätalousarvio | -200 000 |
2011 talousarvio | 5 430 000 |
2010 tilinpäätös | 2 912 035 |
41. Eräät korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 6 948 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain (702/2003) mukaisten korvausten maksamiseen
2) enintään 4 880 000 euroa tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuneiden valtionapujen maksamiseen (VNA 96/2010)
3) hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimiseen sekä avustusten maksamiseen kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain (896/1977) mukaisesti kasvinjalostajille jalostukseen ja kotimaisen kasvinjalostustoiminnan edistämiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin menoihin ja korvauksiin.
Määräraha budjetoidaan tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittämisestä aiheutuvien valtionapujen osalta maksuperusteella.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 500 000 euroa kasvinterveyden suojelemisesta annetun lain mukaisten korvausten osalta.
Tavoitteena on estää Suomessa ennen esiintymättömien kasvintuhoojien leviäminen ja torjua muiden vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen ja osaltaan ylläpitää hyvää kasvinterveyden tilaa ja parantaa elinkeinon kilpailukykyä. Tavoitteena on myös varmistaa, että tiloilla kuolleet tuotantoeläimet poistetaan eläinten ravintoketjusta (EU:n asetus 1774/2002). Hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisia korvauksia ei ole tarkoitus myöntää vuonna 2012.
Kasvinjalostustoiminnan edistämisestä annetun lain 6 §:n mukaiseksi määrärahan vähimmäismääräksi on arvioitu 500 000 euroa, mitä vastaavat tulot on merkitty momentille 12.30.32. Kasvinjalostajille maksetaan kasvinjalostustukea jalostajan kehittämien lajikkeiden osalta. Tavoitteena on varmistaa viljelyolosuhteisiimme sopivien lajikkeiden jalostus.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon säästö (HO) 500 000 euroa.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Kasvintuhoojien torjunta | 1 538 000 |
Tiloilla kuolleiden tuotantoeläinten hävittäminen (enintään) | 4 880 000 |
Kasvinjalostustoiminnan edistäminen | 500 000 |
Hukkakauran torjuntasuunnitelmat | 30 000 |
Yhteensä | 6 948 000 |
2012 talousarvio | 6 948 000 |
2011 talousarvio | 7 448 000 |
2010 tilinpäätös | 6 606 741 |