Statsbudgeten 2017
05. Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 482 000 euro.
Vid nettobudgeteringen beaktas avgifter för kemikalieregistrets produktregister och för ackrediteringstjänster, arvoden som Europeiska kemikalieverket betalat på basis av kommissionens förordning (EG) nr 340/2008 samt den finansiering som fås av övriga parter för gemensamma projekt.
Förklaring:Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes) övervakar och främjar den tekniska säkerheten och överensstämmelsen med kraven hos produkter och tjänster och vid gruvor och andra produktionsanläggningar, och övervakar och främjar konsumentsäkerhet samt kemikaliers säkerhet och kvalitet. Tukes främjar mineralhantering och tillhandahåller ackrediteringstjänster som påvisar kompetensen och tillförlitligheten hos den ackrediterade verksamheten. Målet är att förebygga skador på personer, egendom och miljön, förebygga olägenheter för hälsan och miljön, säkerställa att varor och tjänster som släpps ut på marknaden överensstämmer med föreskrivna krav och att dra tillbaka produkter och tjänster som är farliga eller i övrigt strider mot föreskrifterna. Verksamheten inriktas på industrin, handeln, primärproduktionen, verksamhetsutövarna, serviceproducenterna, den offentliga förvaltningen och enskilda medborgare.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet och i fråga om tillsynen över räddningsväsendets anordningar inrikesministeriet samt i fråga om produkttillsynen över kemikalier dessutom de övriga styrande ministerierna (jord- och skogsbruksministeriet, miljöministeriet och social- och hälsovårdsministeriet) preliminärt upp följande resultatmål för Säkerhets- och kemikalieverket för 2017:
Effekter
2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
|
Företagens riskhantering ligger på en godtagbar nivå | |||
— Anläggningar som producerar kemikalier och sprängämnen där riskhanteringen ligger på en godtagbar nivå, andelen av tillsynsobjekten (%) | 61 | 60 | 60 |
Allvarligt bristfälliga produkter på marknaden | |||
— Medelvärde under fem år av den procentuella andel produkter som vid marknadstillsynen visat sig vara allvarligt bristfälliga (%) | 18,8 | < 19 | < 19 |
Verksamhetens resultat
2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Tillsynen är riskbaserad och effektiv | |||
— Tillstånd, anmälningar, kontroller, tillsynsbesök | 40 286 | 43 741 | 42 150 |
— Företagen upplever att produkttillsynen är effektiv (%)1) | 90 | 90 | 90 |
— Graden av digitalisering av tillstånds- och anmälningsprocesserna (%) | 35 | 45 | 70 |
1) Consumer Conditions Scoreboard (CCS), andelen minutförsäljare som anser att myndigheterna aktivt övervakar att lagstiftningen om produktsäkerhet iakttas.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 239 | 268 | 268 |
Arbetstillfredsställelse totalt (1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten har antecknats under moment 12.32.20.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 mål |
2017 mål |
|
Offentligrättsliga prestationer som prissätts till självkostnadsvärde | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 6 696 | 6 225 | 6 180 |
Intäkter sammanlagt | 6 696 | 6 225 | 6 180 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 2 962 | 2 640 | 2 600 |
Intäkter sammanlagt | 6 696 | 6 225 | 6 180 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 4 364 | 4 355 | 4 300 |
— andel av samkostnaderna | 1 752 | 1 870 | 1 880 |
Kostnader sammanlagt | 6 116 | 6 225 | 6 180 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 580 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 109 | 100 | 100 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 21 110 | 23 586 | 23 137 |
Bruttoinkomster | 3 877 | 3 805 | 3 655 |
Nettoutgifter | 17 233 | 19 781 | 19 482 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 973 | ||
— överförts till följande år | 2 417 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Konsumentsäkerhetstillsyn (överföring från moment 28.40.01) | 42 |
Konsumentsäkerhetstillsyn (överföring från moment 28.90.30) | 433 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -139 |
Genomförandet av principen om självkostnadshyra i Senatfastigheters hyror | -40 |
Löneglidningsbesparing | -50 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -89 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -21 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -201 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -98 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -127 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -6 |
Sammanlagt | -299 |
2017 budget | 19 482 000 |
2016 II tilläggsb. | -134 000 |
2016 budget | 19 781 000 |
2015 bokslut | 18 677 000 |