Talousarvioesitys 2018
Pääluokka 32
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa yhdessä hallinnonalan yksikköjen ja ministeriöiden kanssa kasvupolitiikkaa, jolla tuetaan hallitusohjelman kasvu- ja työllisyystavoitteiden saavuttamista. Kasvupolitiikan perustana on menestyvä yritystoiminta, joka innovoi, työllistää ja luo hyvinvointia Suomeen.
Kasvupolitiikalla luodaan hallinnonalalla edellytyksiä yritysten uudistumiselle ja toimintaedellytysten parantumiselle, kasvulle ja kansainvälistymiselle, terveelle kilpailulle, työllistämiskynnyksen alentamiselle ja työnteon kannustavuudelle sekä työvoimahallinnon uudistamiselle työllistymistä tukevaksi.
Biotaloudella ja puhtailla ratkaisuilla luodaan uutta ja kilpailukykyistä liiketoimintaa ja työllisyyttä sekä edistetään kestävää kehitystä.
Kasvupolitiikka ulotetaan asiakaspalveluun asti yhdistämällä maakuntauudistuksen yhteydessä yritys- ja TE-palvelut liiketoimintalähtöiseksi julkiseksi kasvupalveluksi.
Työ- ja elinkeinohallinto toteuttaa kasvupolitiikkaa eri toimenpiteissään ja palveluissaan kiinnittäen huomiota vaikuttavaan ja tulokselliseen toteuttamistapaan. Aktiivisen markkinavuoropuhelun kautta vahvistetaan yritysten kasvuhalukkuutta.
Kansainvälisesti kilpailukykyisen toimintaympäristön rakentamisessa tavoitellaan kilpailun esteiden ja rajoitusten purkamista sekä lupa- ja viranomaismenettelyjen keventämistä.
Pääministeri Juha Sipilän hallituksen keskeisenä tavoitteena on kestävällä pohjalla oleva korkea työllisyys: työllisyysaste nostetaan hallituskauden aikana 72 prosenttiin, samalla työllisten määrä kasvaa 110 000 henkilöllä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kasvun tukemista.
Työ- ja elinkeinoministeriö asettaa toimialalleen alustavasti seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2018:
- — Kansainvälisesti kilpailukykyistä toimintaympäristöä elinkeinoelämälle tuetaan sekä yritysten pääomamarkkinoita että innovaatiorahoitusta kehittämällä
- — Kasvuhakuisten yritysten rahoituksen saatavuutta parannetaan sekä kannustetaan yrityksiä kansainvälisille markkinoille
- — Työnhakijan roolia työnhaussa aktivoidaan
- — Huolehditaan siitä, että yritysten säädösympäristö on toimiva ja kilpailukykyinen
- — Talouden kilpailullisuuteen ja markkinoiden toimivuuteen panostetaan
- — Työnantajien hallinnollista taakkaa pyritään keventämään lupa- ja ilmoitusmenettelyjä karsimalla.
Työmarkkinoiden jakautumista naisten ja miesten ammatteihin ja aloihin lievennetään muun muassa työllisyyden ja yrittäjyyden edistämistoimenpiteillä. Tehokkailla työvoima- ja yrityspalveluilla rohkaistaan osaamisen uudistamiseen ja ammatilliseen liikkuvuuteen, mikä on olennaisen tärkeää erityisesti sekä positiivisissa että negatiivisissa rakennemuutostilanteissa.
Työnvälityksen työttömistä työnhakijoista naisia on ollut 44 % vuosina 2014—2016. Naisten osuus eri työvoimapalveluiden aloittaneista on ollut seuraava: ammatillinen työvoimakoulutus 37 % vuonna 2016, 37 % vuonna 2015 ja 36 % vuonna 2014, kotoutumiskoulutus 55 % vuonna 2016 ja 60 % vuonna 2015 ja 59 % vuonna 2014, palkkatuettu työ 47 % vuonna 2016, 48 % vuonna 2015 ja 47 % vuonna 2014 ja starttiraha 46 % vuonna 2016, 48 % vuonna 2015 ja 46 % vuonna 2014. Omaehtoisen opiskelun aloittaneista naisia oli 59 % vuonna 2016 ja 60 % vuosina 2014—2015.
Kestävää kasvua ja työtä 2014—2020 Suomen rakennerahasto-ohjelman tavoitteena on sekä edistää sukupuolten tasa-arvoa että poistaa sukupuolisyrjintää. Ohjelmassa on yhdenvertaisuus ja sukupuolten välinen tasa-arvo nostettu horisontaalisiksi ja toimintaa läpileikkaaviksi teemoiksi. Kolmen ensimmäisen toteutusvuoden aikana ohjelmassa on käynnistynyt 155 Euroopan Sosiaalirahaston (ESR) ja 14 Euroopan Aluekehitysrahaston (EAKR) osaksi rahoittamaa hanketta, joissa yhdenvertaisuus on hankkeen keskeinen kehittämissisältö. Näiden osuus varatusta julkisesta ESR-rahoituksesta on 17 % (78,7 milj. euroa) ja EAKR-rahoituksesta puoli prosenttia (3,2 milj. euroa). Hankkeita, joissa yhdenvertaisuuden periaate on valtavirtaistettu, on ESR:n puolella 286 kpl (julkinen rahoitus 167,2 milj. euroa, 36 % ESR-rahoituksesta) ja EAKR:n puolella 667 kpl (julkinen rahoitus 135,5 milj. euroa, 23 % EAKR-rahoituksesta). Vastaavasti hankkeita, joissa sukupuolinäkökulma on valtavirtaistettu, on ESR:n puolella käynnistynyt 253 kpl (julkinen rahoitus 150,3 milj. euroa, 33 % ESR-rahoituksesta) ja EAKR:n puolella 641 kpl (julkinen rahoitus 121,8 milj. euroa, 21 % EAKR-rahoituksesta). Erityisesti naisten asemaa parantavia hankkeita on ohjelmassa käynnistynyt (EAKR+ESR yht.) 45 kpl ja miesten asemaa parantavia 18 kpl.
Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa Kestävän kehityksen Agenda 2030 -selontekoa osaltaan käynnistämällä energia- ja ilmastostrategian toimeenpanon, luomalla kestäviä biotalous- ja cleantech-ratkaisuja, toimeenpanemalla kiertotalouden tiekarttaa yhdessä eri toteuttajatahojen kanssa, tukemalla kestävän kehityksen innovaatioita, edistämällä osaavan työvoiman turvaamista muuttuvilla työmarkkinoilla, ehkäisemällä syrjäytymistä ja edistämällä maahanmuuttajien kotoutumista.
Vuonna 2018 energia- ja ilmastostrategian toimeenpanoon käytetään 55 milj. euroa energiatukivaltuutta, minkä lisäksi informaatio- ja edistämistoimintaan käytetään 3,5 milj. euroa. Uusiutuvan energian tuotantotukeen arvioidaan käytettävän 314 milj. euroa. Cleantech- ja biotalousratkaisujen edistämiseen käytetään hallituksen kärkihankerahoitusta 24 milj. euroa. Vuonna 2018 otetaan uutena käyttöön myös kiertotalouden investointi- ja kehittämistuki, johon käytetään 2 milj. euroa.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
||
32.20.40 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 240,515 | 270,515 | |
32.20.82 | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 500,000 | 1 000,000 | |
32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 146,823 | 156,823 | |
32.30.51 | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 127,800 | 70,000 | |
32.40 | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | ||
— lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) | 8,400 | 8,400 | |
— myöntämisvaltuus | 0,034 | 0,034 | |
32.50.64 | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-, ulkorajayhteistyö- ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 388,753 | 381,865 | |
32.60.40 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 35,000 | 55,000 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2016—2018
v. 2016 tilinpäätös 1000 € |
v. 2017 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2018 esitys 1000 € |
Muutos 2017—2018 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 476 381 | 372 007 | 270 324 | -101 683 | -27 |
01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 33 559 | 33 558 | 33 054 | -504 | -2 |
02. | Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 193 012 | 172 660 | 168 025 | -4 635 | -3 |
20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) | 3 695 | 4 939 | 4 939 | — | 0 |
21. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 3 v) | 2 316 | 2 326 | 2 056 | -270 | -12 |
(22.) | Talvivaara Sotkamo Oy:n konkurssin aiheuttamien ympäristövahinkojen estäminen (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 35 739 | 35 854 | 36 072 | 218 | 1 |
40. | Valtionavustus yritysten kansainvälistymiseen ja yrittäjyyden edistämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 13 371 | 14 143 | 17 651 | 3 508 | 25 |
60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) | 0 | 20 | 20 | — | 0 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 8 007 | 8 507 | 8 507 | — | 0 |
(88.) | Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n oman pääoman korottaminen (arviomääräraha) | 4 182 | — | — | — | 0 |
(89.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) | 182 500 | 100 000 | — | -100 000 | -100 |
20. | Elinkeino- ja innovaatiopolitiikka | 894 512 | 868 816 | 895 861 | 27 045 | 3 |
01. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 32 665 | 31 557 | 30 714 | -843 | -3 |
06. | Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandin toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 38 152 | 43 523 | 82 671 | 39 148 | 90 |
28. | Materiaalitehokkuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 500 | 400 | 400 | — | 0 |
40. | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | 335 352 | 274 500 | 250 900 | -23 600 | -9 |
41. | Erityisavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n tutkimusinfrastruktuuriin (arviomääräraha) | 1 972 | 2 500 | 1 500 | -1 000 | -40 |
42. | Kasvuekosysteemien ja innovatiivisten julkisten hankintojen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 7 024 | 4 100 | 5 000 | 900 | 22 |
43. | Cleantech- ja biotalousratkaisujen sekä innovaatioiden kaupallistamisen tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 30 000 | 43 000 | 49 000 | 6 000 | 14 |
44. | Kiertotalouden investointi- ja kehittämistuki (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 2 000 | 2 000 | 0 |
47. | Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset (arviomääräraha) | 36 044 | 64 643 | 56 159 | -8 484 | -13 |
48. | Korko- ja muu tuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) | 15 444 | 40 300 | 42 300 | 2 000 | 5 |
49. | Valtionavustus Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n toimintaan (siirtomääräraha 2 v) | 91 770 | 87 303 | 89 303 | 2 000 | 2 |
50. | Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
51. | Naisille suunnattu innovaatiopalkinto (siirtomääräraha 2 v) | — | 118 | 118 | — | 0 |
80. | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha) | 97 977 | 82 462 | 96 986 | 14 524 | 18 |
82. | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | 0 | 10 | 10 | — | 0 |
83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | 141 613 | 139 900 | 141 000 | 1 100 | 1 |
(87.) | Pääomalaina Finnvera Oyj:lle (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | 5 000 | — | -5 000 | -100 |
88. | Pääomasijoitus Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | 30 000 | 29 500 | 35 000 | 5 500 | 19 |
89. | Pääomasijoitus Tekes Pääomasijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | 30 000 | 20 000 | 11 800 | -8 200 | -41 |
30. | Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka | 763 232 | 596 884 | 489 626 | -107 258 | -18 |
01. | Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 164 737 | 173 131 | 162 576 | -10 555 | -6 |
51. | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut (siirtomääräraha 2 v) | 598 495 | 423 753 | 327 050 | -96 703 | -23 |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | 65 407 | 76 401 | 79 731 | 3 330 | 4 |
01. | Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 9 969 | 10 619 | 11 188 | 569 | 5 |
03. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | -2 920 | 6 055 | 8 297 | 2 242 | 37 |
05. | Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 647 | 19 482 | 19 071 | -411 | -2 |
31. | Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) | 4 731 | 4 731 | 4 731 | — | 0 |
50. | Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha) | 897 | 892 | 822 | -70 | -8 |
51. | Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha) | 2 085 | 2 572 | 2 572 | — | 0 |
52. | Palkkaturva (arviomääräraha) | 30 697 | 32 000 | 32 000 | — | 0 |
53. | Matkustajien paluukuljetukset ja korvaukset (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 1 000 | 1 000 | 0 |
95. | Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha) | 300 | 50 | 50 | — | 0 |
50. | Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka | 334 094 | 437 981 | 390 449 | -47 532 | -11 |
40. | Alueellisten innovaatioiden ja kokeilujen käynnistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 15 000 | 11 000 | 10 000 | -1 000 | -9 |
(41.) | Valtionavustus Finpron toimintaan (siirtomääräraha 3 v) | 35 600 | 34 130 | — | -34 130 | -100 |
42. | Yritysten kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | 25 150 | 20 078 | 12 171 | -7 907 | -39 |
43. | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | 7 004 | 5 315 | 100 | -5 215 | -98 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
64. | EU:n ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-, ulkorajayhteistyö- ja muihin koheesiopolitiikan ohjelmiin (arviomääräraha) | 240 701 | 357 458 | 361 478 | 4 020 | 1 |
65. | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | 5 639 | 5 000 | 1 700 | -3 300 | -66 |
60. | Energiapolitiikka | 307 019 | 464 483 | 466 977 | 2 494 | 1 |
01. | Energiaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 821 | 6 407 | 6 513 | 106 | 2 |
20. | Energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian käytön edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | 2 500 | 3 500 | 1 000 | 40 |
40. | Energiatuki (arviomääräraha) | 53 572 | 70 076 | 57 694 | -12 382 | -18 |
41. | LNG-terminaalien investointituki (arviomääräraha) | 23 610 | 28 465 | 14 950 | -13 515 | -47 |
(42.) | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) | 919 | 385 | — | -385 | -100 |
43. | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | 231 | 250 | 220 | -30 | -12 |
44. | Uusiutuvan energian tuotantotuki (arviomääräraha) | 171 866 | 273 400 | 314 100 | 40 700 | 15 |
45. | Uusiutuvan energian ja uuden energiateknologian investointituki (siirtomääräraha 3 v) | 20 000 | 40 000 | 40 000 | — | 0 |
46. | Päästökaupan epäsuorien kustannusten kompensaatiotuki (arviomääräraha) | — | 43 000 | 27 000 | -16 000 | -37 |
47. | Sähköisen liikenteen ja biokaasun liikennekäytön infrastruktuurin edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 3 000 | 3 000 | 0 |
(87.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) | 28 000 | — | — | — | 0 |
70. | Kotouttaminen | 133 477 | 233 876 | 248 556 | 14 680 | 6 |
03. | Maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 2 168 | 1 631 | 1 631 | — | 0 |
30. | Valtion korvaukset kotouttamisesta (arviomääräraha) | 131 309 | 232 245 | 246 925 | 14 680 | 6 |
Yhteensä | 2 974 121 | 3 050 448 | 2 841 524 | -208 924 | -7 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 7 699 | 7 600 | 7 400 |