Talousarvioesitys 2018
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 541 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksista, ulkomailla toteutettavien projektien, täydennyskoulutuksen avustuksen ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n hyväksymien hankkeiden rahoitukseen liittyvien menojen maksamiseen
3) Alkoholitutkimussäätiöön, Käypä hoito -suositusten laadintaan, syöpä- ja näkövammarekisterin tekniseen ylläpitoon Suomen Syöpäyhdistys ry:lle ja Näkövammaisten Keskusliitto ry:lle sekä Hoitotyön tutkimussäätiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon tietohallinnon kehittämishankkeisiin liittyvien valtionavustusten ja muiden menojen maksamiseen
4) nettobudjetoidun yhteisrahoitteisen toiminnan tuloihin välittömästi liittyvien apurahojen maksamiseen
5) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin terveyden edistämisen hankkeisiin
6) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen itse toteuttamiin tartuntatautien ehkäisyyn ja valvontaan liittyviin hankkeisiin
7) sosiaali- ja terveydenhuollon uutta palvelujärjestelmää (sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaissa annetun tehtävän hoitamiseksi) varten perustettavan ohjauksen ja arvioinnin tietopohjatoiminnon menoihin.
Selvitysosa:Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtävänä on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, sairauksien ja sosiaalisten ongelmien ehkäiseminen sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittäminen. Laitos toteuttaa tehtäväänsä tutkimuksen, seurannan ja arvioinnin, kehittämistyön, asiantuntijavaikuttamisen ja viranomaistehtävien sekä kansainvälisen yhteistyön avulla. Lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimii alansa tilastoviranomaisena sekä huolehtii tehtäväalueensa tietoperustasta ja sen hyödyntämisestä.
Hallinnollisesti itsenäinen Alkoholitutkimussäätiö edistää ja tukee alkoholi- ja muuta päihdetutkimusta jakamalla apurahoja ja tekemällä tai teettämällä tutkimusta sekä harjoittamalla tutkimukseen liittyvää julkaisutoimintaa. Määrärahasta on varattu 350 000 euroa Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toiminnan perusta on laki terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön strategia Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Laitoksen strategisissa päälinjauksissa tavoitteina ovat uudistuminen, tietoaineiston tehokas käyttöönotto, ennakointi, priorisointi ja työyhteisöön panostaminen.
Laitoksen toiminnassa korostuu asiantuntijalaitoksen rooli tiedon käytön edistämisessä päätöksenteon kaikilla tasoilla. Tätä tukee laitoksen tavoite tietovarantojen kehittämisestä ja niiden käytön helpottamisesta.
Voimavarojen supistuessa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tarkistaa toimintaansa siten, että hallitusohjelman toimeenpanoon ja asiantuntija- ja viranomaistehtävien hoitoon liittyvät riskit minimoidaan. Leikkaukset kohdistetaan strategian mukaisesti. Ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Laitoksen tuottavuus kasvaa ja maksullisen toiminnan ylijäämä käytetään tuotekehitykseen ja investointeihin. Laitoksen tieto- ja tilastotuotanto sekä verkkopalvelut ja portaalit ovat yhdessä toimiva kokonaisuus ja palvelevat asiakkaiden tietotarpeita. Laitoksen organisaatio toimii kokonaisuutena ja organisaatiorakenne tukee laitoksen strategian linjauksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hallinto- ja toimintatavat edistävät sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistumista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rahoitusrakenne on tarkoituksenmukainen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kehittää ja uudistaa osaamispääomaansa. Laitoksen henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen strategian mukaisesti. Johtaminen on korkeatasoista ja kannustavaa. Henkilöstön kokema työhyvinvointi kasvaa edelleen ja työnantajakuva paranee. Henkilöstösuunnittelu on pitkäjänteistä.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina yhteisrahoitteisten sopimustutkimusten ja muiden yhteishankkeiden maksuosuudet, maksullisen palvelutoiminnan ja erillisiin sopimuksiin perustuvien tilaustutkimusten tulot, muut maksullisen toiminnan myyntitulot, kuten rojaltit ja vastaavat sekä tekijänoikeustulot ja saadut lahjoitusvarat ja sponsoritulot.
Tulot harvinaisten rokotteiden myynnistä ja välitystoiminnasta on merkitty momentille 12.33.03.
Määrärahasta arvioidaan käytettävän avustuksiin (euroa)
Alkoholitutkimussäätiölle | 350 000 |
Käypä hoito -suositusten laadintaan | 756 000 |
Suomen Syöpäyhdistykselle | 926 000 |
Näkövammaisten keskusliitolle | 140 000 |
Hoitotyön tutkimussäätiölle | 200 000 |
Yhteensä | 2 372 000 |
---|
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 85 971 | 80 502 | 79 841 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 30 924 | 31 000 | 31 300 |
Nettomenot | 55 047 | 49 502 | 48 541 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 849 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 107 |
THL:n maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 7 898 | 7 700 | 8 000 |
Tuotot yhteensä | 7 898 | 7 700 | 8 000 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | - | 20 | 20 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 4 950 | 5 335 | 5 490 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 838 | 1 994 | 2 016 |
Kustannukset yhteensä | 6 788 | 7 329 | 7 506 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 110 | 371 | 494 |
Kustannusvastaavuus, % | 116 | 105 | 107 |
THL:n yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 11 421 | 12 700 | 12 700 |
— EU:lta saatava rahoitus | 3 867 | 3 900 | 3 900 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 1 253 | 1 200 | 1 200 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 5 652 | 5 500 | 5 500 |
Tuotot yhteensä | 22 193 | 23 300 | 23 300 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 32 877 | 34 500 | 34 500 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -10 684 | -11 200 | -11 200 |
Omarahoitusosuus, % | 68 | 68 | 68 |
THL:n toiminnan kokonaiskustannukset (1 000 euroa) ja htv:t osastoittain
2016 toteutuma |
htv | 2017 arvio |
htv | 2018 tavoite |
htv | |
Hyvinvointi | 14 239 | 151 | 13 175 | 144 | 13 400 | 143 |
Terveys | 20 353 | 194 | 18 885 | 186 | 18 635 | 184 |
Infektiotaudit | 8 768 | 94 | 8 024 | 90 | 7 920 | 89 |
Terveydensuojelu | 10 721 | 124 | 9 854 | 119 | 9 725 | 118 |
Järjestelmät | 10 501 | 100 | 9 671 | 96 | 9 542 | 95 |
Valtionpalvelut | 9 690 | 133 | 10 365 | 128 | 10 230 | 146 |
Tietopalvelut | 11 699 | 151 | 10 528 | 144 | 10 389 | 143 |
Yhteensä | 85 971 | 947 | 80 502 | 907 | 79 841 | 918 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hoitotyön tutkimussäätiön tehokkaan toiminnan varmistamiseksi | 200 |
Lähisuhdeväkivallan uhreille suunnattu tukipuhelintoiminta (siirto momentilta 25.01.50) | 78 |
Oikeushammaslääkärin viran perustaminen | 120 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -151 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -60 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 29 |
Palkkaliukumasäästö | -283 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -6 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -245 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -430 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -20 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | 68 |
Vuokrien indeksikorotus | 14 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -16 |
Tasomuutos | -259 |
Yhteensä | -961 |
2018 talousarvio | 48 541 000 |
2017 I lisätalousarvio | 120 000 |
2017 talousarvio | 49 502 000 |
2016 tilinpäätös | 56 305 000 |