Talousarvioesitys 2015
40. Rangaistusten täytäntöönpano
Selvitysosa:Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa huolehditaan täytäntöönpanon varmuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Rangaistusta suorittavien edellytyksiä rikoksettomaan elämäntapaan parannetaan ja riskiä syyllistyä uusiin rikoksiin vähennetään. Rangaistusten täytäntöönpanon sisältöjä kehitetään erityisesti yhteiskunnan normaalipalvelujen käyttöä tehostamalla jatkumoiden turvaamiseksi.
Vankiluvun arvioidaan v. 2015 hieman laskevan edellisestä vuodesta. Valvotun koevapauden ja valvontarangaistuksen käytön lisääminen alentavat vankilassa olevien vankien määrää. Pitkäaikais-, tutkinta- ja ulkomaalaisten vankien suhteellinen osuus on koko 2000-luvun ajan noussut. Yksinomaan elinkautisvankien osuus vangeista on jo lähes 7 %. Toisaalta enemmistöllä vangeista vankilassaoloaika on enintään kolme kuukautta. Seuraamuksiin liittyvien asiantuntijalausuntojen ja yhdyskuntaseuraamusten määrän arvioidaan pysyvän vuoden 2014 tasolla.
Toiminnan laajuus
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Vankeja keskimäärin | 3 175 | 3 175 | 3 150 |
Vapaudesta vankilaan tulleet | 5 809 | 5 700 | 5 650 |
Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa keskimäärin | 3 324 | 3 250 | 3 250 |
Täytäntöönpantaviksi tulleet yhdyskuntaseuraamukset | 4 270 | 4 200 | 4 200 |
Seuraamuksiin liittyvät pyydetyt asiantuntijalausunnot | 7 940 | 7 400 | 7 400 |
Rikosseuraamuslaitos päivittää sopeuttamis- ja toimitilasuunnitelmansa nopeasti vaikuttavien ja pysyvien toimintamenosäästöjen varmistamiseksi. Vähentyvä henkilöstömäärä edellyttää toimitilaverkoston tiivistämistä yhdistämällä yksiköitä sekä lakkauttamalla niitä. Toiminnan taso sopeutetaan käytettävissä olevien voimavarojen mukaiseksi.
Mikkelin vankilan peruskorjaus valmistuu ja Helsingin vankilan peruskorjaus käynnistyy vuoden 2015 aikana.
Yhdyskuntaseuraamusten ja vankeuden täytäntöönpanon aloittamiseen liittyvät tehtävät siirretään ulosotolta Rikosseuraamuslaitokselle. Muutos mahdollistaa täytäntöönpanon aloitusprosessin sisällöllisen kehittämisen. Resursseja kohdennetaan valvontarangaistuksen toimeenpanoon, valvotun koevapauden valmisteluun ja valvontaan sekä vapauttamisvaiheen verkostoyhteistyöhön. Vapautumista suoraan suljetuista vankiloista vähennetään. Tavoitteena on, että v. 2015 valvotussa koevapaudessa on päivittäin keskimäärin 190 vankia. Yhdyskuntaseuraamusten toimeenpanon sisältöjä kehitetään. Rikosseuraamuslaitoksen toiminnan kehittämis- ja asiakastietojärjestelmähankkeessa (Roti) jatketaan tuottavuutta parantavien toiminta- ja työprosessien kehittämistä.
Tietoja henkilöstöstä
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 arvio |
|
Henkilöstömäärä, htv | 2 768 | 2 742 | 2 709 |
Keski-ikä | 45,1 | 45,2 | 46,1 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 14,0 | 13,0 | 12,5 |
01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 228 942 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Rikosseuraamuslaitoksen ja Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen toimintamenojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen enintään 2 000 000 euroa.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vankeuslain (767/2005) muuttamisesta. Esityksen mukaan vankeusrangaistuksen täytäntöönpanon aloittamiseen liittyvät tehtävät keskitettäisiin Rikosseuraamuslaitokselle. Tällä hetkellä osan näistä tehtävistä hoitaa ulosottolaitos.
Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2015 alustavasti seuraavat tavoitteet:
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 tavoite |
|
Toiminnalliset tavoitteet | |||
Laitosten säilytysvarmuus, % | 99,2 | 99,2 | 99,2 |
Vangeista avolaitoksissa keskimäärin päivässä, % | 35 | 37 | 37 |
Vankeusvangeista toiminnoissa keskimäärin päivässä, % | 63 | 62 | 60 |
Valvotun koevapauden loppuun suorittaneet, % aloitetuista | 87 | 80 | 80 |
Yhdyskuntapalvelun loppuun suorittaneet, % päättyneistä | 85 | 83 | 83 |
Tuottavuus | |||
Vangit, keskimäärin päivässä/htv | 1,36 | 1,33 | 1,38 |
Yhdyskuntaseuraamuksia täytäntöönpanossa, keskimäärin päivässä/htv | 12,0 | 11,9 | 12,0 |
Seuraamuksiin liittyvät pyydetyt asiantuntijalausunnot vuodessa/htv | 261 | 260 | 260 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenot (netto)/vanki | 61 896 | 63 085 | 64 635 |
Toimintamenot (netto)/yhdyskuntaseuraamusta suorittava | 5 327 | 6 074 | 6 084 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Rangaistusten täytäntöönpano | 190 748 |
Täytäntöönpanon ohjaus, kehittäminen ja hallinto (keskushallinto) | 7 290 |
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus | 2 791 |
Täytäntöönpanoyksikkö | 1 657 |
Terveydenhuoltoyksikkö | 15 779 |
Ostopalvelut palvelukeskuksilta | 10 677 |
Yhteensä | 228 942 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2013 toteutuma |
2014 varsinainen talousarvio |
2015 esitys |
|
Bruttomenot | 238 275 | 243 771 | 242 712 |
Bruttotulot | 14 291 | 14 565 | 13 770 |
Nettomenot | 223 984 | 229 206 | 228 942 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 635 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 614 |
Rikosseuraamuslaitoksen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)1)
2013 toteutuma |
2014 arvio |
2015 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 10 105 | 10 000 | 9 700 |
— muut tuotot | 889 | 955 | 800 |
Tuotot yhteensä | 10 994 | 10 955 | 10 500 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 10 574 | 10 300 | 9 500 |
— osuus yhteiskustannuksista | 10 726 | 10 800 | 10 850 |
Kustannukset yhteensä | 21 300 | 21 100 | 20 350 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -10 306 | -10 145 | -9 850 |
Kustannusvastaavuus, % | 52 | 52 | 52 |
1) Ei sisällä ateriakorvauksia ja palvelussuhdeasunnoista saatavia vuokratuloja.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toiminnan kehittämis- ja asiakastietojärjestelmähanke (Roti, aiemmin ATJ) (siirto momentilta 28.70.20) | 530 |
Toiminnan kehittämis- ja asiakastietojärjestelmähanke (Roti, aiemmin ATJ) (vuoden 2014 talousarvion siirto momentilta 28.70.20) | -1 670 |
Toimitilamenot | 800 |
Tuottavuustoimet (uusi tuottavuusohjelma -47 000 euroa, tuottavuusmääräraha 17 000 euroa) | -30 |
Vankeusrangaistuksen täytäntöönpanon aloittamistehtävien keskittäminen Rikosseuraamuslaitokselle (siirto momentilta 25.20.01) | 274 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -155 |
Palkkaliukumasäästö | -327 |
Palkkausten tarkistukset | 1 158 |
Säästöpäätös | -1 000 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -1 159 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 639 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -324 |
Tasomuutos | 1 000 |
Yhteensä | -264 |
2015 talousarvio | 228 942 000 |
2014 talousarvio | 229 206 000 |
2013 tilinpäätös | 225 963 000 |
74. Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 400 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 700 000 euroa avolaitostöihin kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa. Määrärahaa saa käyttää myös maanrakennustöihin ja kansallisomaisuuden kunnon ylläpitämiseen. Työkohteet ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai niihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin asianomainen yhteisö osallistuu. Määrärahaa voi käyttää erityisesti pitkäaikaishankkeissa myös avolaitostyönä toteutettavien rakentamisprojektien edellytysten luomiseksi vaadittavien tarpeellisten tukitoimintojen menoihin, kuten vankien asuintilojen kunnostamiseen.
Selvitysosa:Avolaitosmäärärahalla kyetään työllistämään vankeja ja kunnostamaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita. Tavoitteena on työllistää keskimäärin 165 avolaitosvankia. Avolaitosten majoituskapasiteettia käytetään myös ko. laitoksiin sijoitettavien arviolta keskimäärin 40 laitoksen ulkopuolella siviilityössä tai opiskelemassa käyvän vangin majoittamiseen. Työllistämis- ja ylläpitomenot ovat noin 31 000 euroa vankia kohti vuodessa.
2015 talousarvio | 5 400 000 |
2014 talousarvio | 5 400 000 |
2013 tilinpäätös | 5 400 000 |