Talousarvioesitys 2013
Pääluokka 32
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan (TEM-konserni) perustehtävänä on huolehtia Suomen innovaatiotoiminnan ja yritysten toimintaympäristöstä, työ-, hyödyke- ja energiamarkkinoiden toimivuudesta, työntekijöiden työllistymisedellytyksistä sekä alueiden tasapainoisesta kehittymisestä globaalissa taloudessa.
TEM-konsernin visiossa Suomi on kestävän taloudellisen kehityksen, vakaan tuottavuuden kasvun ja korkean työllisyyden maa. Myös kansainvälisissä kilpailukyky- ja hyvinvointivertailuissa Suomi on maailman huippua. Tämä menestys perustuu huippuosaamiseen, innovaatioihin, yrittäjyyteen, luovuuteen, aktiiviseen työvoimapolitiikkaan, työelämän kehittämiseen, toimiviin hyödykemarkkinoihin, määrätietoiseen energia- ja ilmastopolitiikkaan, alueiden elinvoimaisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Hallitusohjelmassa linjataan hallinnonalalle monia rakenteellisia uudistuksia: arvioidaan tutkimuksen ja tuotekehityksen tuloksia muun muassa tehtyjen arviointien ja suositusten pohjalta sekä uudistetaan tukijärjestelmiä ja toteutetaan työvoimapolitiikan rakenteiden ja sisällön arviointi työllisyystoimien laadun, tehokkuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Lisäksi arvioidaan EU:n alue- ja rakennepolitiikan hallinnon toimivuus sekä yksinkertaistetaan menettelytavat.
Kansainväliset talousnäkymät ovat ristiriitaisia. Euroopassa erot talouskehityksessä ovat suuria ja velkakriisi heijastuu talousnäkymiin epävakautena. Kiinan, Venäjän ja Yhdysvaltojen talouskasvu on kohtuullista. Useimpien Suomen keskeisten vientimaiden arvioidaan välttävän taantuman, vaikka kasvu osin hidastuukin. Suomen kauppatase kääntyi alijäämäiseksi vuonna 2011.
Suomessa oli työllisiä vuonna 2011 keskimäärin 2 474 000 henkilöä. Vuonna 2012 talouskasvu jää vaatimattomaksi. Vuodesta 2013 ennustetaan vain hieman parempaa. Vuodelle 2012 ennustetusta hyvin heikosta talouskasvusta huolimatta työvoiman kysyntä saattaa vielä kasvaa vuonna 2012 mutta heikkenee hieman vuonna 2013. Talousnäkymät vaihtelevat toimialoittain. Palveluissa tuotannon suhdannekuvaajat, liikevaihtokuvaajat ja luottamus ovat vielä kohtuullisen hyviä. Teollisuudessa ja rakentamisessa tilanne on heikompi vuonna 2012, mutta myös teollisuudessa on suuria eroja toimialojen välillä. Lähiaikoina työllisyyttä Suomessa tukee ennen kaikkea palvelusektori. Teollisuudessa ja rakentamisessa saattaa tapahtua pientä työllisyyden määrän laskua.
Ilmaston lämpenemisen torjunta edellyttää globaalisti taloudellisen kehityksen kääntämistä ympäristöystävällisempään suuntaan. Ekologinen tuotanto, vähähiilisen energian ja biopolttoaineiden käyttöönotto sekä investoinnit teknologiaan ovat tulevina vuosina nopeasti kasvavia talouden osa-alueita. Globaalisti kiristyvässä kilpailussa Suomen runsaissa luonnonvaroissa ja osaamisessa piilee merkittäviä mahdollisuuksia tuottaa arvonlisää ja hyvinvointia. Keskeisimmät mahdollisuudet perustuvat biotalouden, mineraalitalouden ja vesitalouden kehittämiseen.
Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa hallituksen työ- ja elinkeinopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden ja yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa. TEM-konserni on suomalaisen työ- ja elinkeinoelämän toimintaympäristön rakentaja. Konsernin tärkeimpänä tavoitteena on kestävällä pohjalla oleva korkea työllisyys. Tavoitteeseen pääsemiseksi konserni edistää tuottavuutta, osaamista sekä talouden ja alueiden kansainvälistä kilpailukykyä.
Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut toimialalleen seuraavat konsernistrategian tavoitelinjauksista johdetut yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2013:
— Korkean arvonlisän yritystoiminta kasvaa.
— Nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys vähenee ja työelämän laatu parantuu.
— Rakenteelliset kilpailun esteet vähenevät.
— Suomen energiaomavaraisuus kasvaa.
Työmarkkinoiden jakautumista naisten ja miesten ammatteihin ja aloihin lievennetään muun muassa työllisyyden ja yrittäjyyden edistämistoimenpiteillä. Palvelujen (kuten työvoimapoliittiset toimenpiteet) vaikutusten arvioinnin ja ennakoitavuuden parantamiseksi koulutetaan henkilöstöä sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiseen. Jotkin naisryhmät, mm. maahanmuuttajat ja romanit, ovat huonommassa työmarkkina-asemassa kuin vastaavien ryhmien miehet. Vallitseviin eroihin puututaan palveluilla ja kehittämistoimilla.
Työnvälityksen työttömistä työnhakijoista naisia on ollut 45 % vuosina 2006—2011 (v. 2011 osuus 43 %). Työvoimapoliittisissa toimenpiteissä vuonna 2011 naisten osuus työvoimakoulutuksen aloittaneista oli 44 prosenttia ja palkkatuetussa työssä puolet. Starttirahan saajista naisten osuus oli 45 prosenttia ja omaehtoisen opiskelun työttömyysetuudella aloittaneista 63 prosenttia.
Finnvera Oyj:n myöntämiin erityislainoihin kuuluvat naisyrittäjälainat, joita voidaan myöntää yhteensä enintään 35 000 euroa yritystä kohden. Vuosittain lainoja on myönnetty noin 21—25 milj. eurolla. Lainaa voi tarvittaessa täydentää starttirahalla. Naisyrittäjyyttä edistetään myös yrittäjän sijaispalvelujärjestelmää kehittämällä.
Tasa-arvon edistäminen on yksi keskeisiä periaatteita Euroopan rakennerahasto-ohjelmien toteutuksessa. Tasa-arvoprojektien ja tasa-arvopainotteisten projektien osuus vuosina 2007—2010 oli Euroopan sosiaalirahaston kaikista käynnistyneistä projekteista 23 prosenttia ja Euroopan aluekehitysrahaston projekteista 12 prosenttia. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja valtavirtaistaminen (Valtava) on Euroopan sosiaalirahaston ohjelmakauden 2007—2013 valtakunnallinen kehittämisohjelma, jota koordinoi työ- ja elinkeinoministeriö.
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Aiempi valtionhallinnon tuottavuusohjelma on korvattu uudella vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmalla, jossa aiemmin toimintojen tehokkuuden lisäämiselle asetetut tavoitteet säilyvät taloudellisilta kokonaisvaikutuksiltaan ennallaan.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
||
32.20.40 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 437,140 | 427,140 | |
32.20.43 | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 17,692 | 15,014 | |
32.20.47 | Finnvera Oyj:n korkotuet ja tappiokorvaukset (arviomääräraha) | ||
— korkotukivaltuus | 262,644 | 260,000 | |
32.20.82 | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 200,000 | 200,000 | |
32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 116,823 | 126,823 | |
32.30.45 | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 22,178 | 24,678 | |
32.30.51 | Julkiset työvoimapalvelut (siirtomääräraha 2 v) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 92,300 | 92,000 | |
32.30.64 | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 4,000 | 4,000 | |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | ||
— lainojen hyväksymisvaltuus (turvavarastolainat) | 8,400 | 8,400 | |
— myöntämisvaltuus | 0,034 | 0,034 | |
32.50.63 | Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 2,500 | - | |
32.50.64 | EU:n rakennerahastojen ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ja ENPI CBC -ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 322,995 | 226,934 | |
32.60.40 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 94,850 | 44,850 | |
32.60.43 | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | - | 0,200 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2011—2013
v. 2011 tilinpäätös 1000 € |
v. 2012 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2013 esitys 1000 € |
Muutos 2012—2013 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 395 045 | 358 066 | 365 791 | 7 725 | 2 |
01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 52 201 | 53 667 | 54 632 | 965 | 2 |
02. | Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 210 563 | 206 179 | 209 095 | 2 916 | 1 |
20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) | 4 753 | 5 575 | 5 568 | -7 | 0 |
21. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 3 725 | 4 426 | 4 777 | 351 | 8 |
29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 76 757 | 78 192 | 81 692 | 3 500 | 4 |
60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) | 37 000 | 20 | 20 | — | 0 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 10 040 | 10 007 | 10 007 | — | 0 |
(95.) | Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha) | 6 | — | — | — | 0 |
20. | Elinkeino- ja innovaatiopolitiikka | 1 199 461 | 1 275 547 | 1 795 574 | 520 027 | 41 |
01. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 256 | 40 090 | 39 395 | -695 | -2 |
02. | Teknologian tutkimuskeskus VTT:n toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 87 428 | 93 327 | 91 334 | -1 993 | -2 |
(03.) | Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
05. | Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 562 | 5 858 | 5 978 | 120 | 2 |
06. | Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 47 967 | 42 322 | 39 204 | -3 118 | -7 |
07. | Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 10 307 | 10 315 | 10 097 | -218 | -2 |
40. | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | 450 570 | 431 016 | 428 070 | -2 946 | -1 |
41. | Yleisavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v) | 40 052 | 40 472 | 35 672 | -4 800 | -12 |
42. | Innovaatiokeskittymien kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 5 100 | 5 100 | 5 100 | — | 0 |
43. | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | 20 848 | 25 861 | 19 185 | -6 676 | -26 |
(44.) | Valtionavustus yksittäisten yritysten hankevalmisteluun Venäjällä (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
45. | Yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu (siirtomääräraha 3 v) | 10 000 | 6 000 | 4 000 | -2 000 | -33 |
46. | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (siirtomääräraha 3 v) | 16 000 | 17 100 | 2 900 | -14 200 | -83 |
47. | Finnvera Oyj:n korkotuet ja tappiokorvaukset (arviomääräraha) | 35 464 | 40 611 | 55 287 | 14 676 | 36 |
48. | Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) | 16 907 | 15 800 | 10 800 | -5 000 | -32 |
(50.) | Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen (siirtomääräraha 2 v) | — | 1 000 | — | -1 000 | -100 |
63. | Velkakonversiosta aiheutuvien maksusuoritusten hoitaminen (siirtomääräraha 3 v) | 15 000 | — | — | — | 0 |
80. | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha) | 294 820 | 400 000 | 755 000 | 355 000 | 89 |
81. | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n rahoitukseen kotimaisille alustoimituksille (arviomääräraha) | — | — | 185 000 | 185 000 | 0 |
82. | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | — | 10 | 10 | — | 0 |
83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | 101 179 | 100 665 | 108 542 | 7 877 | 8 |
(86.) | Pääomalaina Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
30. | Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka | 808 569 | 726 418 | 793 461 | 67 043 | 9 |
01. | Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 164 102 | 155 625 | 168 116 | 12 491 | 8 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | 5 000 | 5 039 | 39 | 1 |
45. | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | 29 985 | 40 400 | 33 856 | -6 544 | -16 |
(46.) | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | 0 |
(48.) | Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) | — | — | — | — | 0 |
50. | Palkkaturva (arviomääräraha) | 33 341 | 24 000 | 30 000 | 6 000 | 25 |
51. | Julkiset työvoimapalvelut (siirtomääräraha 2 v) | 563 338 | 485 437 | 545 964 | 60 527 | 12 |
64. | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | 12 803 | 15 956 | 10 486 | -5 470 | -34 |
(80.) | Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha) | — | — | — | — | 0 |
(82.) | Lainat Finnvera Oyj:n varainhankintaan (arviomääräraha) | — | — | — | — | 0 |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | 38 373 | 41 226 | 40 159 | -1 067 | -3 |
01. | Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 10 404 | 10 999 | 10 959 | -40 | 0 |
(02.) | Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
03. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | 1 370 | 1 370 | 1 434 | 64 | 5 |
04. | Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 113 | 2 123 | 2 213 | 90 | 4 |
05. | Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 17 385 | 18 300 | 18 269 | -31 | 0 |
31. | Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) | 4 711 | 5 511 | 4 511 | -1 000 | -18 |
50. | Valtionavustus kuluttajajärjestölle (kiinteä määräraha) | 823 | 823 | 673 | -150 | -18 |
51. | Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha) | 1 566 | 2 080 | 2 080 | — | 0 |
95. | Eräät oikeudenkäyntikulut ja korvaukset (arviomääräraha) | 0 | 20 | 20 | — | 0 |
50. | Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka | 566 305 | 591 373 | 479 526 | -111 847 | -19 |
43. | Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | 32 156 | 15 566 | 10 566 | -5 000 | -32 |
62. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 3 273 | 3 223 | 2 023 | -1 200 | -37 |
(63.) | Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | 56 216 | 46 189 | — | -46 189 | -100 |
64. | EU:n rakennerahastojen ja valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ja ENPI CBC -ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) | 474 660 | 526 395 | 466 937 | -59 458 | -11 |
60. | Energiapolitiikka | 459 309 | 236 559 | 257 580 | 21 021 | 9 |
01. | Energiamarkkinaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 998 | 2 284 | 5 175 | 2 891 | 127 |
20. | Energiansäästön ja uusiutuvan energian käytön edistäminen sekä energiatiedotus (siirtomääräraha 3 v) | 3 900 | 3 400 | 3 400 | — | 0 |
28. | Materiaalitehokkuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 700 | 500 | 500 | — | 0 |
40. | Energiatuki (arviomääräraha) | 60 634 | 127 150 | 121 355 | -5 795 | -5 |
42. | Valtiontuki sähköhuollon varmistamiseksi (arviomääräraha) | 100 | 125 | 150 | 25 | 20 |
43. | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | 7 029 | 5 300 | 2 000 | -3 300 | -62 |
44. | Uusiutuvan energian tuotantotuki (arviomääräraha) | 58 | 97 800 | 125 000 | 27 200 | 28 |
(50.) | Energiataloudelliset avustukset yhdistyksille (siirtomääräraha 3 v) | 50 | — | — | — | 0 |
(88.) | Osakehankinnat (siirtomääräraha 2 v) | 384 840 | — | — | — | 0 |
70. | Kotouttaminen | 78 466 | 113 009 | 95 790 | -17 219 | -15 |
03. | Maahanmuuttajien kotoutumisen ja työllistymisen edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 961 | 661 | 661 | — | 0 |
30. | Valtion korvaukset kunnille (arviomääräraha) | 77 505 | 112 348 | 95 129 | -17 219 | -15 |
Yhteensä | 3 545 528 | 3 342 198 | 3 827 881 | 485 683 | 15 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 12 760 | 12 513 | 12 266 |