Statsbudgeten 2019
01. Trafikledsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 754 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till utgifter för samarbetsprojekt i närområdena
2) till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen har regeringen till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till lag om inrättande av Transport- och kommunikationsverket, ändring av lagen om Trafikverket och till vissa lagar som har samband med dem.
Trafikledsverket har till uppgift att svara för upprätthållandet och utvecklandet av servicenivån för trafiken på de trafikleder som förvaltas av staten. Genom sin verksamhet främjar verket hela trafiksystemets funktion, trafiksäkerheten och en balanserad och hållbar utveckling inom regionerna.
Trafikledsverket har bl.a. till uppgift att
- — svara för de statliga väg- och bannät som verket är huvudman för, för utvecklandet av dem samt för samordnandet av åtgärder som gäller dem i hela landet
- — delta i trafiksystemplaneringen och i beredningen av åtgärder som gäller trafiknäten samt i markanvändningssamarbetet
- — delta i samordningen av trafiken och markanvändningen
- — begränsa miljöolägenheter som orsakas av trafiken
- — svara för trafikstyrningen
- — främja digitaliseringen och automatiseringen av transportservice och trafiksystem
- — svara för underhållet av landsvägarna och upprätthållandet av deras servicenivå, för genomförandet av viktiga vägprojekt och för riksomfattande uppgifter inom väghållningen samt för planering, byggande och underhåll av järnvägar och farleder och för upprätthållandet av deras servicenivå
- — svara för den operativa styrningen av närings-, trafik- och miljöcentralerna inom sitt ansvarsområde och samordningen av väghållningen vid centralerna
- — svara för och administrera informationsresurser som gäller trafikleder och sörja för statistikföringen inom verksamhetsområdet
- — trygga vintersjöfartens förutsättningar
- — främja en fungerande marknad för trafik- och farledshållning
- — inom den egna verksamheten sörja för beredskapen för störningssituationer under normala förhållanden och för undantagsförhållanden samt inom sitt verksamhetsområde främja samhällets allmänna beredskap för störningssituationer under normala förhållanden och för undantagsförhållanden
- — slå vakt om och sköta kulturhistoriskt värdefulla fastighetsobjekt, kulturmiljöer och kulturegendom som verket har i sin besittning.
De centrala verksamhetsmål för 2019 som kommunikationsministeriet preliminärt ställer upp för Trafikledsverket är följande:
Resultatmål | 2017 utfall | 2018 mål | 2019 mål |
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
---|---|---|---|
1. Marknaden och tjänsterna i fråga om trafik och kommunikation | |||
Marknaden fungerar opartiskt och utvecklingen av den främjas |
|||
Innovativa upphandlingar och försök | Riktlinjerna för upphandling har omarbetats för att möjliggöra ny slags affärsverksamhet. Försöken har påskyndat utvecklingen och användningen av nya tjänster. |
||
Opartiskhet i fråga om bannätets användning och tjänster |
Bangårdarna fungerar konkurrensneutralt. Bannätsförvaltarens tjänster har beskrivits och prissatts. Nya verksamhetsmodeller för kapacitetsförvaltningen har utarbetats och ibruktagandet har schemalagts. |
||
2. Energireformen inom trafiksektorn | |||
Energieffektiviteten inom ansvarsområdet förbättras | |||
Trafiksystemets effektivitet | Betydande åtgärder och projekt som främjar ett hållbart trafiksystem har genomförts. Energieffektiviteten och miljömedvetenheten inom trafiken har främjats (t.ex. tågtrafikens energieffektivitet, digitalisering). |
||
Energieffektivitet i Trafikledsverkets upphandlingar | De nya riktlinjerna för krav på energieffektivitet i upphandlingar har omarbetats. |
||
3. Utnyttjande av information samt affärsmöjligheter | |||
Informationen har tillfört ny affärsverksamhet samt effektiviserat logistiken och trafikledshållningen |
|||
Automatiserade transporter och utnyttjande av information |
Verket har deltagit utifrån sin roll i utvecklandet av ekosystem, försök och informationsunderlag i fråga om automatiserade transporter. | ||
Verkställande av satellitnavigering | De åtgärder för 2019 enligt SATNAV-förvaltningsområdets åtgärdsplan som verket ansvarar för har genomförts. | ||
Utvecklande av smarta infrastrukturtillgångar och av hanteringen av infrastrukturens skick | Nya informationskällor och nya analyser har utnyttjats som en del av förvaltningen av infrastrukturtillgångarna och utvecklandet av trafiksystemet | ||
4. Förtroende för digitala tjänster | |||
Informationen, systemen och näten är tillförlitliga | |||
Säkerställande av informationssäkerheten och dataskyddet vid ledningen av den intelligenta trafiken och trafiken |
Informationssäkerhetskraven har beaktats vid insamling, hantering och distribution av information och i upphandlingskontraktet om ledningen av trafiken. |
||
De digitala tjänsterna är tillgängliga | |||
Tillgängligheten hos digitala tjänster inom trafik och kommunikation | Verket har genomfört de åtgärder i åtgärdsprogrammet digitala transport- och kommunikationstjänster görs tillgängliga som är på dess ansvar och har lämnat en halvtidsrapport. | ||
5. Trafik- och kommunikationsnäten | |||
Förvaltningen av trafikledsegendomen är systematisk | |||
Förvaltningen av trafikledsegendomen | En strategisk plan för förvaltningen av egendomen har utarbetats och de centrala åtgärderna har planerats i relation till servicenivån och finansieringen. |
||
Trafiknäten motsvarar de transportbehov som är viktiga med tanke på näringslivet och konkurrenskraften | |||
Verkställande av lagen om trafiksystem och landsvägar |
Genomförandet av reformerna inom trafiksystemet har inletts i samarbete med kommunerna och andra aktörer. |
||
Kundtillfredsställelse | Svaren från mätningar av kundtillfredsställelse har analyserats och beslut om behövliga åtgärder har fattats. |
||
Förseningar i fjärr- och närtågstrafiken på grund av banhållningen |
Förseningar på grund av banhållningen har minskat |
||
Driftssäkerheten och säkerheten i näten och på systemnivå förbättras | |||
Driftssäkerheten i näten och på trafiksystemnivå |
Bannätets driftssäkerhet har förbättrats med hjälp livscykelhantering och utvecklande av planeringen av bannätets användning. Kvaliteten på vinterväghållningen på vägnätet och hur väl vinterväghållningen motsvarar kundernas behov har säkerställts. |
||
Säkerhetsstyrningssystem och riskhantering |
Säkerhetsstyrningssystemen är integrerade i verkets ledningssystem och fungerar högklassigt. Verkets riskhantering är systematisk och samordnad. Övervakningen av serviceproducenter och servicekedjor har förbättrats. |
||
Övervakning av trafikledernas servicenivå | Digital information om trafikledernas skick, trafikanordningar, trafikmarkeringar, trafiksituationer och störningar har producerats och analyserats. |
||
Näten möjliggör nya innovativa tjänster |
|||
Näten skapar möjligheter för utvecklandet av nya tjänster |
De ändringsbehov i fråga om näten som krävs när det gäller trafiken och logistiken samt servicen och servicekoncepten i anslutning till dem har identifierats och medtagits i planerna. |
||
Finland är ett ledande land för 5G-teknologi | |||
Genomförande och främjande av 5G-projektet | Projektet har genomförts i enlighet med projektplanen. | ||
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Produktivitet och totalekonomi1) | |||
Ökning av arbetets produktivitet, % | 1,3 | 1,0 | |
Ökning av den totala produktiviteten, % | -2,1 | 0,2 | |
Kostnadsmotsvarighet vid avgiftsbelagd verksamhet, % | 116 | 120 | 120 |
1) Trafikverkets mål 2017—2018; för 2019 har de ännu inte fastställts
Vid dimensioneringen av anslaget har dessutom den uppgiftshelhet som överförs till Transport- och kommunikationsverket, som inrättas den 1 januari 2019, beaktats. Av denna anledning har 6 664 000 euro från momentet överförts till moment 31.20.01 Transport- och kommunikationsverkets omkostnader. Denna summa innehåller löneutgifter och övriga utgifter motsvarande 78 årsverken.
I samband med ämbetsverksreformen inom förvaltningsområdet kommer från verkets uppgifter till Transport- och kommunikationsverket att överföras myndighetsuppgifter, bl.a. ordnandet av sjökartläggningen, beviljandet av stöd till handelsfartyg och uppgifter i anknytning till utvecklingen av kollektivtrafiken. Trafikledsverket koncentrerar sig på upprätthållandet av servicenivån på vägar, järnvägar och farleder, utvecklandet av trafik- och farlederna, främjandet av automatiseringen samt samordningen av trafiken och markanvändningen.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 79 000 | 74 114 | 51 154 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 1 625 | 1 100 | 400 |
Nettoutgifter | 77 375 | 73 014 | 50 754 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 15 068 | ||
— överförts till följande år | 12 006 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Omfördelning av omkostnadsbesparingen från moment 31.01.01 | -33 |
Uppgifter som överförs till trafikledningsbolaget (-175 årsv.) (överföring till moment 31.10.20) | -16 317 |
Uppgifter som överförs till Transport- och kommunikationsverket (-78 årsv.) (överföring till moment 31.20.01) | -6 664 |
Överföring från moment 31.20.01 (1 årsv.) | 118 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -210 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -52 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -33 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 25 |
Lönejusteringar | 1 754 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -910 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -391 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -176 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -18 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 509 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | 204 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -66 |
Sammanlagt | -22 260 |
Momentets rubrik har ändrats.
2019 budget | 50 754 000 |
2018 I tilläggsb. | 535 000 |
2018 budget | 73 014 000 |
2017 bokslut | 74 313 000 |