Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2010

Precisering av vissa utgiftsposter

Den fullmakt på 1,2 miljoner euro som anvisats Sametinget 2008 och som är avsedd för hyrning av Samekulturcentrumets nybyggnad höjs till 1,37 miljoner euro på grund av att byggkostnaderna har stigit. Avsikten är att man för de höjda byggkostnaderna för projektet dessutom får finansiering ur EU:s strukturfondsprogram till ett belopp som motsvarar programmens ursprungliga medfinansiering.

Tidsfristen för det av statsrådet tillsatta projekt som ska främja nätsäkerheten inom förvaltningen har förlängts till slutet av 2012. Det föreslås att den andel som inte använts av det anslag som beviljats för detta ändamål 2009, dvs. 165 miljoner euro, återtas och ombudgeteras så att anslaget är disponibelt även 2012.

För pensioner föreslås en anslagsökning på 14,5 miljoner euro, eftersom antalet nya pensioner enligt lagen om statens pensioner och den genomsnittliga pensionen har varit större än beräknat.

Det föreslås att avgifterna till Europeiska unionen minskas med 145 miljoner euro på grund av justeringar i grunderna för avgifterna och återbäring av överskottet för 2009. EU:s strukturfonders medfinansiering och den statliga medfinansieringen i EU:s strukturfondsprogram föreslås bli minskad med sammanlagt 50 miljoner euro på grund av mindre utbetalningar än beräknat.

EG-domstolen har 2009 meddelat ett beslut om betalning av retroaktiva importtullar för försvarsmateriel från början av 2000-talet. Det föreslås att den andel som inte använts av det anslag som beviljats för detta ändamål 2008, dvs. 112 miljoner euro, återtas och ombudgeteras. Genom förfarandet säkerställer man att anslaget är disponibelt, ifall fastställandet av Finlands betalningsskyldighet, som är under beredning i Europeiska kommissionen, fördröjs över årsskiftet.

Anslaget för stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning höjs med 4,4 miljoner euro, eftersom antalet studerande som får stöd har ökat, det har inträffat förändringar i studerandenas sätt att resa och biljettpriserna har höjts.

Det föreslås ett tillägg på 12,4 miljoner euro i räntestödet till offentligt understödda export- och fartygskrediter på grund av ökade skyddsutgifter som föranleds av de låga marknadsräntorna. Eftersom marknadsräntorna ligger på en låg nivå korrigeras även inkomstposten för räntestödet med 19,9 miljoner euro uppåt.

Det föreslås ett tillägg på 14,5 miljoner euro för större utgifter för lönegarantin än beräknat.

Det föreslås ett tillägg på 0,7 miljoner euro för omkostnaderna för besvärsnämnden för social trygghet för att avveckla den tillfälliga anhopningen av ärenden som ska behandlas.

Det föreslås att barnbidragsanslaget höjs med 2 miljoner euro, eftersom antalet födda barn har varit större än beräknat.

Det föreslås att de anslag som reserverats för utkomstskyddet för arbetslösa sänks med sammanlagt 130 miljoner euro med anledning av att arbetslöshetsprognosen har sjunkit: det föreslås att statsandelen till arbetslöshetskassorna sänks med 60 miljoner euro, grundskyddet enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa med 17 miljoner euro och anslaget för arbetsmarknadsstödet med 53 miljoner euro.

Det föreslås att statens andel av de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen minskas med 39 miljoner euro med anledning av att kalkylerna över förmånsutgifter samt inkomstposterna har preciserats. Det föreslås att statens andel av de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare minskas med 14 miljoner euro med anledning av att intäktskalkylen över försäkringspremier, antalet obetalda premier och kalkylen över förmånsutgifter har preciserats. Det föreslås att behovskalkylen för anslaget när det gäller statsandelen för det grundläggande utkomstskyddet höjs med 31 miljoner euro, vilket beror på att antalet hushåll som får utkomststöd har ökat.