Talousarvioesitys 2012
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2012 lisätalousarvioksi.
Talouden näkymät
Vuonna 2012 talous kasvaa hitaasti ja kasvu on hyvin pitkälti yksityisen kulutuksen varassa. Suomen tärkeiden kauppakumppaneiden talouskehitys hiipuu. Heikon vientikehityksen seurauksena ulkoinen tasapaino jää lievästi alijäämäiseksi. Työttömyysaste nousee hieman.
Hidastuva talouskasvu heikentää julkisen talouden rahoitusasemaa v. 2012. Samalla julkisyhteisöjen velka kasvaa edelleen suhteessa kokonaistuotantoon.
Tuloarviot
Lisätalousarvioesityksessä varsinaisten tulojen arviota ehdotetaan korotettavaksi nettomääräisesti 96,5 milj. eurolla. Korkotulojen lähdeverojen arviota ehdotetaan alennettavaksi 60 milj. eurolla johtuen alentuneesta korkotaso-oletuksesta sekä saaduista kertymätiedoista. Arvonlisäveron kertymäarviota korotetaan 126 milj. eurolla kertymätietojen ja tarkentuneen tulopohjaennusteen johdosta. Arviota ajoneuvoverokertymästä korotetaan 42 milj. eurolla saatujen kertymätietojen pohjalta. Muista lainoista kertyvien korkotulojen arviota alennetaan 14 milj. eurolla ja arviota talletuksien korkotuloista 71 milj. eurolla. Talletuskorkotulojen alentumisen taustalla on tärkeimpänä tekijänä alentunut arvio kassan sijoituksille sovellettavasta korkotasosta. Arvioita muista lainoista maksettavista lyhennyksistä korotetaan 73,5 milj. eurolla johtuen pääasiassa Islannin ennenaikaisesti maksamasta lainanlyhennyksestä.
Tasapaino ja valtionvelka
Varsinaisten tulojen 96,5 milj. euron korotus ja määrärahojen 224,2 milj. euron lisäys huomioon ottaen vuoden 2012 lisätalousarvioesitys on n. 128 milj. euroa alijäämäinen ja lisää nettolainanottoa. Valtion nettolainanotoksi vuonna 2012 arvioidaan n. 7,5 mrd. euroa, jolloin valtionvelan määrä vuoden lopussa olisi n. 87 mrd. euroa eli n. 44 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa
2010 Tilinpäätös |
2011 Hyväksytty talousarvio (TA+LTA:t) |
2012 Hyväksytty talousarvio |
2012 Hallituksen esitys |
2012 Yhteensä |
|
---|---|---|---|---|---|
Määrärahat yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) |
49 880 | 51 417 | 52 517 | 224 | 52 742 |
— Valtionvelan korot (pääluokka 36) | 1 890 | 1 976 | 2 185 | - | 2 185 |
Tuloarviot yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) |
39 051 | 44 988 | 45 167 | 97 | 45 263 |
— Verotulot | 32 207 | 36 263 | 38 137 | 108 | 38 245 |
— Muut tulot | 6 844 | 6 928 | 7 030 | -12 | 7 018 |
— Kumulatiivisen ylijäämän käyttö | - | 1 797 | - | - | - |
Nettolainanotto ja velanhallinta (mom. 15.03.01) |
11 272 | 6 429 | 7 351 | 128 | 7 479 |
— Nettolainanotto | 11 038 | 6 529 | 7 401 | 128 | 7 529 |
— Velanhallinta | 234 | -100 | -50 | - | -50 |
Vaalikauden kehys
Lisätalousarvioesityksessä kehykseen luettavia menoja ehdotetaan lisättävän n. 94 milj. eurolla, jolloin vuoden 2012 kehysmenojen taso olisi 42 067 milj. euroa. Menokehys vuodelle 2012 olisi 42 188 milj. euroa. Liikenneinfrastruktuurin kehittämisen, korjaushankkeiden, kestävän puuntuotannon tukemisen, vesihuoltotöiden ja Metsähallituksen luontopalveluiden hankkeiden kertaluonteiset lisäpanostukset, yhteensä 54 milj. euroa, voidaan kattaa vuodelta 2011 käyttämättä jääneestä kertaluonteisiin menoihin käytettävissä olevasta jakamattomasta varauksesta. Näin ollen vuoden 2012 kehystasoa korotetaan teknisesti 54 milj. eurolla 42 242 milj. euroon. Jakamattomaksi varaukseksi jää 175 milj. euroa.
Panostuksia työllisyyttä tukeviin toimenpiteisiin ja yritysrahoitukseen
Poliisin talouden tasapainottamiseksi ja toimintakyvyn turvaamiseksi ehdotetaan 9,9 milj. euron lisäystä määrärahoihin.
Suomen ja Venäjän välisen rajaliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi sekä rajaliikenteen, kaupan ja matkailun kasvuedellytysten parantamiseksi ehdotetaan 11,3 milj. euron lisämäärärahaa. Lisämäärärahasta 6,3 milj. euroa kohdennettaisiin kansainvälisten rajanylityspaikkojen kehittämiseen ja 5 milj. euroa käytettäisiin Nuijamaan rekkakaistan rakentamiseen. Edelleen ehdotetaan 0,7 milj. euron lisämäärärahaa ulkomaankaupan kuljetuksille tärkeän Vuosaaren sataman erikoiskuljetusten reitin parantamiseen.
Koulurakennusten v. 2012 alkaviin korjaushankkeisiin ehdotetaan kertaluonteista 20 milj. euron lisäystä määrärahaan. Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden v. 2012 alkaviin korjaushankkeisiin ehdotetaan vastaavasti 10 milj. euron kertaluonteista määrärahaa.
Museoviraston toiminnan vakauttamiseen ehdotetaan 0,8 milj. euron lisäystä.
Nuorten työpajatoimintaan ja etsivään nuorisotyöhön ehdotetaan 2 milj. euron määrärahalisäystä n. 50 pajaohjaajan palkkaamiseen.
Työllisyyden edistämiseksi tukea taimikon hoitoon ja nuoren metsän kunnostukseen ehdotetaan lisättäväksi 5 milj. eurolla. Vesihuollon ja alueiden työllisyyden parantamiseksi ehdotetaan lisättäväksi vesihuoltohankkeiden tukea n. 3 milj. eurolla.
Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden myöntämisvaltuuteen ehdotetaan 7 milj. euron lisäystä ja 0,7 milj. euron määrärahaa äkillisten rakennemuutosalueiden tukemiseen.
Pysyväksi tarkoitetun Finnvera Oyj:n varainhankintaan perustuvan viennin jälleenrahoitusjärjestelmän käynnistymisen viivästymisen johdosta ehdotetaan, että otetaan tilapäisesti käyttöön valtion talousarviosta myönnettäviin luottoihin perustuva viennin jälleenrahoitusjärjestelmä. Vastaava järjestelmä on ollut käytössä vuosina 2009—2011. Viennin jälleenrahoituslainojen myöntämisvaltuudeksi ehdotetaan 1 mrd. euroa ja lainojen nostoihin arvioidaan kuluvana vuonna käytettävän 100 milj. euroa. Tarkoituksena on, että Finnveran varainhankintaan perustuvan pysyvän viennin jälleenrahoitusjärjestelmän käynnistymisen myötä tilapäisen järjestelyn käyttö lopetetaan.
Suomen Teollisuussijoitus Oy:n pääomittamiseen ehdotetaan 30 milj. euron lisäystä, jolla mahdollistetaan lisäpanostukset kaivosteollisuuteen.
Metsähallituksen julkisiin hallintotehtäviin ehdotetaan ympäristöministeriön hallinnonalalla 2 milj. euron lisäystä nuorten työllistämishankkeen rahoittamiseksi. Hankkeella työllistettäisiin yhteensä n. 150 nuorta eli n. 50 henkilötyövuoden verran luonnonhoitohankkeissa ja luontokeskusten asiakaspalvelutehtävissä. Lisäksi ehdotetaan 0,6 milj. euroa Kolilla sijaitsevan, Metsähallituksen omistuksessa olevan, hotellin peruskorjaukseen. Pallas-Yllästunturin kansallispuistomatkailun edellytyksiä luovan infrastruktuurin kehittämiseen ehdotetaan 1,1 milj. euroa.
Työllisyys- ja koulutuspoliittiset toimenpiteet
Ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelupaikkojen lisäämiseksi määrärahaan ehdotetaan 2 milj. euron korotusta. Koulutuspaikat kohdennettaisiin alueellisesti ja alakohtaisesti mahdollisimman tehokkaasti työllistymisen edellytyksiä parantavaan koulutukseen.
Työllistämis-, koulutus- ja erityistoiminen määrärahaan ehdotetaan 24 milj. euron lisäystä, joka suunnataan erityisesti taloudellisen kasvun ja työllisyyden lisäämiseen. Lisämäärärahasta 7,2 milj. euroa käytettäisiin aikuiskoulutuksen hankintaan, 16,2 milj. euroa työllistämiseen eri sektoreille, 2,6 milj. euroa starttirahaan sekä 0,6 milj. euroa julkisten työvoimapalveluiden erityistoimiin. Toimenpiteiden piirissä olevien määrä kasvaisi keskimäärin 1 780 henkilöllä vuodessa.
Eduskunnan vuodelle 2012 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa
Pääluokka | Hyväksytty talousarvio |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
---|---|---|---|---|
21. | Eduskunta | 143 404 000 | 143 404 000 | |
22. | Tasavallan presidentti | 19 290 000 | 19 290 000 | |
23. | Valtioneuvoston kanslia | 82 348 000 | 82 348 000 | |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 1 276 270 000 | 1 276 270 000 | |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 859 936 000 | 859 936 000 | |
26. | Sisäasiainministeriön hallinnonala | 1 248 433 000 | 9 900 000 | 1 258 333 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 2 849 438 000 | 2 849 438 000 | |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 16 216 470 000 | 434 000 | 16 216 904 000 |
29. | Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | 6 643 720 000 | 25 432 000 | 6 669 152 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 708 284 000 | 8 065 000 | 2 716 349 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 2 385 440 000 | 12 000 000 | 2 397 440 000 |
32. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | 3 342 198 000 | 154 700 000 | 3 496 898 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 12 282 028 000 | 10 000 000 | 12 292 028 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 275 638 000 | 3 700 000 | 279 338 000 |
36. | Valtionvelan korot | 2 184 600 000 | 2 184 600 000 | |
Yhteensä | 52 517 497 000 | 224 231 000 | 52 741 728 000 |
Eduskunnan vuodelle 2012 hyväksymät tuloarviot ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa
Osasto | Hyväksytty talousarvio |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
---|---|---|---|---|
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 38 137 048 000 | 108 000 000 | 38 245 048 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 4 859 936 000 | 4 859 936 000 | |
13. | Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset | 1 964 600 000 | -85 000 000 | 1 879 600 000 |
15. | Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 205 000 000 | 73 500 000 | 278 500 000 |
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) | 45 166 584 000 | 96 500 000 | 45 263 084 000 | |
15.03.01 | Nettolainanotto ja velanhallinta | 7 350 913 000 | 127 731 000 | 7 478 644 000 |
Yhteensä | 52 517 497 000 | 224 231 000 | 52 741 728 000 |