Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
              22. Tutkimus ja kehittäminen
         20. Maatalous
         50. Vesitalous
         60. Metsätalous
         63. Metsähallitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

01. HallintoPDF-versio

Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan pääluokkaperusteluissa on esitetty toimialan yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet, joita hallinto-luvussa budjetoidut virastot ja muu toiminta tukevat.

Tässä luvussa on budjetoitu maa- ja metsätalousministeriön toimialan hallinnosta maa- ja metsätalousministeriön, Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen (Tike) ja Maaseutuviraston (Mavi) sekä valituslautakuntien menot. Virastot hankkivat talous- ja henkilöstöhallinnon tuki- ja asiantuntijapalvelut Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta ja palveluja Valtion IT-palvelukeskukselta.

Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia tehtäviä hoidetaan valtion aluehallinnossa (elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa ja aluehallintovirastoissa), joiden määrärahoja ei ole budjetoitu tässä pääluokassa. Maatalous- ja maaseutupolitiikan, kalastuspolitiikan sekä maa- ja metsätalousministeriön toimialan vesitalouden toimeenpanotehtäviä valtion aluehallinnossa hoitavat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset. ELY-keskusten toimintamenot on budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokkaan. Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluviin tehtäviin kohdistui vuonna 2010 yhteensä noin 972 henkilötyövuotta vastaava henkilöstö, josta EU:n maatalous-, maaseutu- ja kalastuspolitiikan toimeenpanotehtävissä 778 henkilötyövuotta ja vesivarojen käyttö- ja hoitotehtävissä noin 194 henkilötyövuotta. Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä elintarviketurvallisuuden valvonnan tehtäviä valtion aluehallinnossa hoitavat aluehallintovirastot. Niiden toimintamenot on budjetoitu valtiovarainministeriön pääluokkaan, missä vuonna 2010 toimi noin 55 henkilötyövuotta vastaava henkilöstö eläinlääkintähuollon ja elintarvikevalvonnan tehtävissä. Vesitalouden tehtäviin käytetään edelleen myös pääluokassa 35 budjetoituja ympäristöhallinnon voimavaroja. Lisäksi tullilaitos suorittaa EU:n yhteisen maatalouspolitiikan edellyttämiä tarkastustehtäviä (toimintamenot momentilta 28.10.02).

Hallitusohjelman perusteella maa- ja metsätalousministeriöstä siirretään maatalousosaston maaseudun kehittämisyksikön maaseutupolitiikkajaoston henkilöstö ja tehtävät työ- ja elinkeinoministeriön alueiden kehittämisyksikköön. Kun maaseutupolitiikan valtakunnallisten tehtävien hoito siirtyy työ- ja elinkeinoministeriöön myös momentin 30.10.(63) määrärahat siirretään pääluokkaan 32.

01. Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 28 461 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös eräiden Suomen tekemien kalastusta koskevien sopimusten valvonnasta aiheutuvien menojen sekä kalastuslain (286/1982) 14 §:n mukaisten korvausten sekä eläinkoelautakunnan menojen maksamiseen.

Apulaisosastopäällikön virka lakkautetaan 1.1.2012 lukien.

Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriö tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa toiminnalleen vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

  • Ministeriön toimintatapoja kehitetään ja tuottavuutta parannetaan.

Taloudellisuus

Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenojen ja henkilöstön jakautuminen tehtävittäin vuosina 2010, 2011 ja 2012
  2010
tilinpäätös
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
  htv milj. € htv milj. € htv milj. €
             
Maaseudun kehittäminen ja maatalous 91 6,0 88 5,6 85 6,3
Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu 54 4,0 54 3,9 54 4,1
Kala-, riista- ja porotalous 35 5,1 34 3,8 34 4,1
Vesitalous ja maanmittaus 26 1,9 25 1,7 25 2,2
Metsätalous 30 2,2 28 2,1 28 2,3
Keskitetyt tukitehtävät 52 7,6 54 8,6 55 9,5
Yhteensä 288
(kiintiö 291)
26,9 283 25,7 281 28,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 29 762 28 316 31 061
Bruttotulot 2 516 2 600 2 600
Nettomenot 27 246 25 716 28 461
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 540    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 207    

Kalastuksen valvonnan menot ovat yhteensä 1 600 000 euroa. Vastaavat EU-osuuksien tuloutukset on otettu huomioon momentilla 12.30.04. Tenojoen kalastuslupamaksutuloista vuonna 2011 valtiolle kuuluvana osuutena on otettu huomioon edelleen 160 000 euroa. Tenojoen kalastuslupatuloista vuonna 2012 kertyväksi arvioitu tulo on merkitty momentille 12.30.41.

Elintarvike- ja terveysosaston apulaisosastopäällikön virka voidaan lakkauttaa, koska viran tilalle on perustettu yksikön päällikön tasoinen virka.

Määrärahasta käytetään edelleen 1 100 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 352
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen -1 500
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) 802
Siirto momentilta 30.01.03 98
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 270
Siirto momentille 32.01.01 (-3 htv) -167
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 10
Toimintamenosäästö (HO) -109
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -11
Tasomuutos 3 000
Yhteensä 2 745


2012 talousarvio 28 461 000
2011 III lisätalousarvio 290 000
2011 talousarvio 25 716 000
2010 tilinpäätös 26 913 000

02. Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 412 000 euroa.

Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus (Tike) on palveluyksikkö, joka huolehtii sille laissa määrätyistä tilasto-, rekisteri- ja tietohallintotehtävistä sekä hoitaa maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan tukitehtäviä sen mukaan kuin maa- ja metsätalousministeriö on määrännyt.

Tike tukee vuodelle 2012 maa- ja metsätalousministeriön pääluokkaperusteluissa esitettyjen toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista tuottamalla luotettavaa ja ajankohtaista tietoa maatalouden, maaseudun ja maaseutuympäristön tilasta ja muutoksista sekä tarjoamalla hallinnon käyttöön tehokkaita ja luotettavia tietojärjestelmäpalveluita.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen tietopalvelukeskukselle alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

Toimintamenot palvelukokonaisuuksittain
  2010 tilinpäätös 2011 varsinainen talousarvio 2012 esitys
  Menot   Tulot Menot   Tulot Menot   Tulot
  1 000 € Htv 1 000 € 1 000 € Htv 1 000 € 1 000 € Htv 1 000 €
                   
Tilastoviranomaistehtävät 2 671 28 - 1 925 24 - 2 142 24 -
IT-palvelut1) 9 102 103 353 7 325 106 7 325 7 510 106 7 025
Muut palvelut 2 087 41 467 1 735 33 - 1 343 30 -
Maksullinen toiminta2) 337 2 346 200 2 200 200 2 300
Yleishallinto 2 827 34 9 2 188 27 - 2 605 28 63
Yhteensä 17 024 208 1 175 13 373 192 7 525 13 800 190 7 388

1) Perustuvat Tiken ja MMM:n hallinnonalan virastojen ja laitosten välisiin palvelusopimuksiin.

2) Tiken maksuasetuksen mukaisten suoritteiden tuottaminen.

Tuottavuuden tunnuslukuja

  2010 2011 2012
Tuottavuus toteutuma arvio tavoite
       
Tietojärjestelmien ylläpitopalveluiden toimenpiteet, kpl/htv 363 380 400
Tietojärjestelmien kehittämispalveluiden toimenpiteet, kpl/htv 429 430 440
Htp/tilastotuote 203 194 186
Htp/tilausraportti 0,68 0,68 0,68

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 17 024 13 373 13 800
Bruttotulot 1 175 7 525 7 388
Palvelusopimuksiin perustuen   7 325 7 025
— Maa- ja metsätalousministeriö   1 100 1 100
— Maaseutuvirasto   4 200 3 900
— Elintarviketurvallisuusvirasto   1 600 1 600
— Muut virastot ja laitokset   425 425
Maksuasetukseen perustuen 346 200 300
Muut tulot 829 - 63
Nettomenot 15 848 5 848 6 412
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 316    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 375    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 346 7 525 7 325
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 113 5 267 5 973
— osuus yhteiskustannuksista 224 2 258 1 406
Kustannukset yhteensä 337 7 525 7 379
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 9 - -54
Kustannusvastaavuus, % 103 100 99

Bruttomenoissa ja bruttotuloissa on otettu huomioon vähennyksenä 300 000 euroa palvelusopimuksiin perustuvan toiminnan (Maaseutuvirasto) supistumisena ja lisäyksenä 100 000 euroa maksuasetukseen perustuvan toiminnan laajenemisena. Aiemmin päätettyjen tuottavuustoimien toteuttamisen johdosta vähennetään kolmea henkilötyövuotta vastaava henkilöstö. Vähennyksestä ei aiheudu muutoksia määrärahaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 148
Eviran ja Mavin yht. IT-hankkeeseen momentilta 28.70.20 siirretyn lisäyksen poisto -300
Kertaluonteisen siirron palautus momentilta 30.20.01 300
Toimintamenosäästö -300
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) 716
Yhteensä 564


2012 talousarvio 6 412 000
2011 III lisätalousarvio 122 000
2011 talousarvio 5 848 000
2010 tilinpäätös 15 907 000

03. Maaseutuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 25 507 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta menettelystä annetussa laissa (1336/1992) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnalle.

Selvitysosa:Maaseutuviraston (Mavi) tehtävänä on EU:n yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, yhteisön osaksi rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden hallinto- ja toimeenpanotehtävät.

Mavi tukee osaltaan pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:

  • Suorittamalla tukijärjestelmien ja muiden toimenpiteiden suunnittelu-, ohjaus- ja toimeenpanotehtäviä.
  • Toimeenpanemalla Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman täysimääräisesti.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Maville seuraavat tulostavoitteet:

  • Valmistautuminen ohjelmakauden vaihtumiseen ja EU:n yhteisen maatalouspolitiikan uudistukseen: laaditaan suunnitelmat tietojärjestelmien uudistamisesta ja ohjelmakauden 2007—2013 sulkemisesta. Lisäksi varaudutaan maatalouspolitiikan uudistuksesta johtuviin tukijärjestelmämuutoksiin ja uudenlaisten riskienhallintajärjestelmien käyttöönottoon.
  • Laajennetaan sähköisiä palveluja.
  • Viljelijätukihallinnon uudistuksen toimeenpano: maksajavirastosopimusten laadinta kuntien yhtymien kanssa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

Toimintamenot ja henkilötyövuodet toiminnoittain
  2010 toteutuma 2011 arvio 2012 esitys
Toiminnot Kustannukset
1 000 €
Htv Kustannukset
1 000 €
Htv Kustannukset
1 000 €
Htv
             
Tukijärjestelmien hallinnointi 5 841 78 6 979 76 6 379 74
Hakemusten käsittely 1 855 23 2 042 23 1 867 22
Tukimaksujen käsittely 1 541 22 1 968 21 1 799 20
Tukien valvonta ja tarkastukset 1 561 22 2 047 22 1 871 24
Tukien takaisinperintä ja saatavien seuranta 641 11 773 10 707 9
Yhteistyö ja kehittäminen 1 110 14 1 284 13 1 173 14
Sisäinen tarkastus ja valvonta 414 6 549 6 502 6
Tietotekniikka ja -hallinto 10 806 45 13 534 46 11 209 45
Yhteensä 23 769 221 29 176 217 25 507 214

Taulukossa htv-sarakkeet sisältävät myös teknisellä avulla palkatut ja harjoittelijat, joiden htv-kertymä ei ole aiemmin päätettyjen tuottavuustoimien eikä kiintiöksi asetetun henkilötyövuosien enimmäismäärän piirissä. Teknisellä avulla palkattujen ja harjoittelijoiden htv-kertymä oli vuonna 2010 noin 9 htv ja vuonna 2011 arvio on 11 htv. Vuoden 2012 kertymän arvioidaan olevan vuoden 2011 tasoa.

Tuotokset ja laadunhallinta

Maaseutuvirasto laajentaa sähköisiä palveluitaan. Tavoitteena on, että sähköisten tukihakemusten osuus pinta-alatukien tukihakemuksissa on vähintään 50 %.

Markkinatukipäätösten läpimenoajat pyritään pitämään säädösten antamissa määräajoissa. Mavi kouluttaa kuntia ja ELY-keskuksia edellisten vuosien tapaan. Asiakastyytyväisyyskyselyjen tulokset ja muu palaute otetaan huomioon toiminnan kehittämisessä.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 24 340 24 875 26 082
Bruttotulot 559 560 575
Nettomenot 23 781 24 315 25 507
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 10 925    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 8 519    

Määrärahasta käytetään 3 900 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuustoimet (-1 htv) -40
Palkkausten tarkistukset 176
Sähköinen pinta-alatukien haku  
— Siirto momentilta 28.70.20 200
— V. 2011 hankkeeseen momentilta 28.70.20 siirretyn lisäyksen poisto -200
Siirto momentille 30.01.01 -98
Toimintamenosäästön palautus 300
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (10 htv) 2 881
Toimintamenosäästö (HO) -1 400
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -600
Tasomuutos -27
Yhteensä 1 192

Ahvenanmaan kunnille maksetaan korvauksia niistä tehtävistä, joita ne hoitavat maa- ja metsätalousministeriön ja muiden maaseutuelinkeinoviranomaisten, valtion ja Euroopan unionin varoista myöntämiin ja maksamiin avustuksiin, korvauksiin, palkkioihin ja muihin tukiin liittyen. Korvausten maksaminen on Maaseutuviraston tehtävä. Edellä olevan johdosta momentin perusteluja on täydennetty. Korvaukset suoritetaan valtioneuvoston asetuksen mukaisesti.


2012 talousarvio 25 507 000
2011 III lisätalousarvio 146 000
2011 talousarvio 24 315 000
2010 tilinpäätös 21 375 000

04. Lautakuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 873 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan ja eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan menoihin.

Selvitysosa:Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta käsittelee muutoksenhakuviranomaisena maaseutuelinkeinohallinnon, lähinnä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, riistanhoitopiirien sekä kalastusalueiden päätöksistä tehtyjä valituksia ja ns. prosessuaalisia kanteluja. Valituslautakunta on antanut päätöksiä seuraavasti: 378 kpl v. 2007, 354 kpl v. 2008, 348 kpl v. 2009 ja 246 kpl v. 2010.

Valitusasian keskimääräinen käsittelyaika valituslautakunnassa 2000-luvulla on ollut noin 6,1 kk. Valitusten keskimääräinen käsittelyaika v. 2010 oli noin 5,4 kk. Tavoitteena on myös jatkossa pitää käsittelyaika enintään noin 6 kuukaudessa. EU:n ja kansallisten maatalousoikeudellisten säädösten määrällä ja moniportaisuudella sekä tiheällä muuttuvuudella on kuitenkin vaikutuksensa valitusasioiden vaikeusasteeseen ja käsittelyaikaan.

Valituslautakunnan päätöksistä voi hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta, kuitenkin tukiasioissa yleensä vain valitusluvalla.

Eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan tehtävänä on antaa asiantuntijalausuntoja eläinlääkintään liittyvissä hoitovirhekysymyksissä. Arviolautakunta antoi vuonna 2010 yhteensä 27 lausuntoa ja niiden käsittely kesti keskimäärin noin 5,4 kk.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta 818 000
Eläinlääkintävahinkojen arviolautakunta 55 000
Yhteensä 873 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 11 000 euroa palkkausten tarkistuksista.


2012 talousarvio 873 000
2011 III lisätalousarvio 9 000
2011 talousarvio 862 000
2010 tilinpäätös 857 000

21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 669 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) niiden kulutusmenojen maksamiseen, jotka aiheutuvat yhteistyöstä kansainvälisten järjestöjen puitteissa solmituista kansainvälisistä ja valtioiden välisistä sopimuksista ja muusta alan kansainvälisestä yhteistyöstä

2) maa- ja metsätalousministeriön toimialan lähialueyhteistyöhankkeisiin ja niiden valmistelusta ja hallinnoinnista aiheutuviin kustannuksiin sekä kansainvälisen taloudellis-teknologisen yhteistyön edistämiseen tähtäävien soveltuvuustutkimusten yms. selvitysten hankkimiseen

3) kansainväliseen toimintaan liittyviin valtionapuihin.

Määrärahaa saa käyttää enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta myöntöpäätösperusteisena.


2012 talousarvio 669 000
2011 talousarvio 669 000
2010 tilinpäätös 669 000

22. Tutkimus ja kehittäminen(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 143 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) eri virastoilta, laitoksilta tai muilta organisaatioilta hankittavista, maa- ja metsätalousministeriön toimialan strategista ohjaamista ja kehittämistä tukevista tutkimuksista, selvityksistä sekä arvioinneista aiheutuviin menoihin ja palkkioihin

2) valtionapujen myöntämiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös määräaikaisen enintään 76 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa on otettu huomioon valtion virastojen ja laitosten osuudet yhteistutkimushankkeisiin.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Määrärahalla hankitaan tutkimustietoa pääluokkaperusteluissa todettuja vaikuttavuustavoitteita ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteita tukevan päätöksenteon tueksi.

Määrärahalla rahoitetaan sektoritutkimuksen ohjausjärjestelmän mukaisia, valtioneuvoston määrittämien aihepiirien tutkimusohjelmia. Määrärahalla rahoitetaan EU:n ERA-NET -ohjelmiin liittyviä kansallisia tutkimushankkeita ja muiden EU:n strategioiden ja toimintasuunnitelmien toimeenpanoon liittyvien tutkimushankkeiden kansallisia osuuksia. Muiden valtion virastojen ja laitosten rahoitusosuudet tästä määrärahasta rahoitettaviin maa- ja metsätalousministeriön kokonaisvastuulla oleviin yhteistutkimushankkeisiin tuloutetaan tälle momentille. Tulokertymäksi arvioidaan 300 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Vuoden 2011 kertaluonteisen vähennyksen palautus 200
Vihreä talous (HO) 800
Säästö (HO) -500
Yhteensä 500


2012 talousarvio 4 143 000
2011 talousarvio 3 643 000
2010 tilinpäätös 3 333 000

29. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 28 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan lisäys perustuu menojen toteutuneeseen tasoon.


2012 talousarvio 28 000 000
2011 III lisätalousarvio 3 780 000
2011 talousarvio 24 220 000
2010 tilinpäätös 26 495 899

(40.) Bioenergiatuotannon avustukset(siirtomääräraha 3 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2011 III lisätalousarvio 5 855 000
2011 talousarvio 5 000 000
2010 tilinpäätös 8 069 000

66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 3 514 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maa- ja metsätalousministeriön toimialaan liittyvien jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusosuuksien maksamiseen muissa maissa ja Suomessa toimiville kansainvälisille organisaatioille sekä muihin kansainvälisistä sitoumuksista aiheutuviin maksuihin.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 200 000 euroa järjestöjen tuki- ja jäsenmaksusäästönä (HO).


2012 talousarvio 3 514 000
2011 talousarvio 3 714 000
2010 tilinpäätös 3 714 000