Talousarvioesitys 2012
01. Hallinto
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan pääluokkaperusteluissa on esitetty toimialan yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet, joita hallinto-luvussa budjetoidut virastot ja muu toiminta tukevat.
Tässä luvussa on budjetoitu maa- ja metsätalousministeriön toimialan hallinnosta maa- ja metsätalousministeriön, Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen (Tike) ja Maaseutuviraston (Mavi) sekä valituslautakuntien menot. Virastot hankkivat talous- ja henkilöstöhallinnon tuki- ja asiantuntijapalvelut Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta ja palveluja Valtion IT-palvelukeskukselta.
Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia tehtäviä hoidetaan valtion aluehallinnossa (elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa ja aluehallintovirastoissa), joiden määrärahoja ei ole budjetoitu tässä pääluokassa. Maatalous- ja maaseutupolitiikan, kalastuspolitiikan sekä maa- ja metsätalousministeriön toimialan vesitalouden toimeenpanotehtäviä valtion aluehallinnossa hoitavat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset. ELY-keskusten toimintamenot on budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokkaan. Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluviin tehtäviin kohdistui vuonna 2010 yhteensä noin 972 henkilötyövuotta vastaava henkilöstö, josta EU:n maatalous-, maaseutu- ja kalastuspolitiikan toimeenpanotehtävissä 778 henkilötyövuotta ja vesivarojen käyttö- ja hoitotehtävissä noin 194 henkilötyövuotta. Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä elintarviketurvallisuuden valvonnan tehtäviä valtion aluehallinnossa hoitavat aluehallintovirastot. Niiden toimintamenot on budjetoitu valtiovarainministeriön pääluokkaan, missä vuonna 2010 toimi noin 55 henkilötyövuotta vastaava henkilöstö eläinlääkintähuollon ja elintarvikevalvonnan tehtävissä. Vesitalouden tehtäviin käytetään edelleen myös pääluokassa 35 budjetoituja ympäristöhallinnon voimavaroja. Lisäksi tullilaitos suorittaa EU:n yhteisen maatalouspolitiikan edellyttämiä tarkastustehtäviä (toimintamenot momentilta 28.10.02).
Hallitusohjelman perusteella maa- ja metsätalousministeriöstä siirretään maatalousosaston maaseudun kehittämisyksikön maaseutupolitiikkajaoston henkilöstö ja tehtävät työ- ja elinkeinoministeriön alueiden kehittämisyksikköön. Kun maaseutupolitiikan valtakunnallisten tehtävien hoito siirtyy työ- ja elinkeinoministeriöön myös momentin 30.10.(63) määrärahat siirretään pääluokkaan 32.
01. Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 28 461 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös eräiden Suomen tekemien kalastusta koskevien sopimusten valvonnasta aiheutuvien menojen sekä kalastuslain (286/1982) 14 §:n mukaisten korvausten sekä eläinkoelautakunnan menojen maksamiseen.
Apulaisosastopäällikön virka lakkautetaan 1.1.2012 lukien.
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriö tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa toiminnalleen vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti seuraavat tulostavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
- Ministeriön toimintatapoja kehitetään ja tuottavuutta parannetaan.
Taloudellisuus
Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenojen ja henkilöstön jakautuminen tehtävittäin vuosina 2010, 2011 ja 2012 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 tilinpäätös |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
||||
htv | milj. € | htv | milj. € | htv | milj. € | |
Maaseudun kehittäminen ja maatalous | 91 | 6,0 | 88 | 5,6 | 85 | 6,3 |
Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu | 54 | 4,0 | 54 | 3,9 | 54 | 4,1 |
Kala-, riista- ja porotalous | 35 | 5,1 | 34 | 3,8 | 34 | 4,1 |
Vesitalous ja maanmittaus | 26 | 1,9 | 25 | 1,7 | 25 | 2,2 |
Metsätalous | 30 | 2,2 | 28 | 2,1 | 28 | 2,3 |
Keskitetyt tukitehtävät | 52 | 7,6 | 54 | 8,6 | 55 | 9,5 |
Yhteensä | 288 (kiintiö 291) |
26,9 | 283 | 25,7 | 281 | 28,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 29 762 | 28 316 | 31 061 |
Bruttotulot | 2 516 | 2 600 | 2 600 |
Nettomenot | 27 246 | 25 716 | 28 461 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 540 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 207 |
Kalastuksen valvonnan menot ovat yhteensä 1 600 000 euroa. Vastaavat EU-osuuksien tuloutukset on otettu huomioon momentilla 12.30.04. Tenojoen kalastuslupamaksutuloista vuonna 2011 valtiolle kuuluvana osuutena on otettu huomioon edelleen 160 000 euroa. Tenojoen kalastuslupatuloista vuonna 2012 kertyväksi arvioitu tulo on merkitty momentille 12.30.41.
Elintarvike- ja terveysosaston apulaisosastopäällikön virka voidaan lakkauttaa, koska viran tilalle on perustettu yksikön päällikön tasoinen virka.
Määrärahasta käytetään edelleen 1 100 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 352 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen | -1 500 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) | 802 |
Siirto momentilta 30.01.03 | 98 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 270 |
Siirto momentille 32.01.01 (-3 htv) | -167 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 10 |
Toimintamenosäästö (HO) | -109 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -11 |
Tasomuutos | 3 000 |
Yhteensä | 2 745 |
2012 talousarvio | 28 461 000 |
2011 III lisätalousarvio | 290 000 |
2011 talousarvio | 25 716 000 |
2010 tilinpäätös | 26 913 000 |
02. Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 412 000 euroa.
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus (Tike) on palveluyksikkö, joka huolehtii sille laissa määrätyistä tilasto-, rekisteri- ja tietohallintotehtävistä sekä hoitaa maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan tukitehtäviä sen mukaan kuin maa- ja metsätalousministeriö on määrännyt.
Tike tukee vuodelle 2012 maa- ja metsätalousministeriön pääluokkaperusteluissa esitettyjen toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista tuottamalla luotettavaa ja ajankohtaista tietoa maatalouden, maaseudun ja maaseutuympäristön tilasta ja muutoksista sekä tarjoamalla hallinnon käyttöön tehokkaita ja luotettavia tietojärjestelmäpalveluita.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen tietopalvelukeskukselle alustavasti seuraavat tulostavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
Toimintamenot palvelukokonaisuuksittain | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 tilinpäätös | 2011 varsinainen talousarvio | 2012 esitys | |||||||
Menot | Tulot | Menot | Tulot | Menot | Tulot | ||||
1 000 € | Htv | 1 000 € | 1 000 € | Htv | 1 000 € | 1 000 € | Htv | 1 000 € | |
Tilastoviranomaistehtävät | 2 671 | 28 | - | 1 925 | 24 | - | 2 142 | 24 | - |
IT-palvelut1) | 9 102 | 103 | 353 | 7 325 | 106 | 7 325 | 7 510 | 106 | 7 025 |
Muut palvelut | 2 087 | 41 | 467 | 1 735 | 33 | - | 1 343 | 30 | - |
Maksullinen toiminta2) | 337 | 2 | 346 | 200 | 2 | 200 | 200 | 2 | 300 |
Yleishallinto | 2 827 | 34 | 9 | 2 188 | 27 | - | 2 605 | 28 | 63 |
Yhteensä | 17 024 | 208 | 1 175 | 13 373 | 192 | 7 525 | 13 800 | 190 | 7 388 |
1) Perustuvat Tiken ja MMM:n hallinnonalan virastojen ja laitosten välisiin palvelusopimuksiin.
2) Tiken maksuasetuksen mukaisten suoritteiden tuottaminen.
Tuottavuuden tunnuslukuja
2010 | 2011 | 2012 | |
Tuottavuus | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tietojärjestelmien ylläpitopalveluiden toimenpiteet, kpl/htv | 363 | 380 | 400 |
Tietojärjestelmien kehittämispalveluiden toimenpiteet, kpl/htv | 429 | 430 | 440 |
Htp/tilastotuote | 203 | 194 | 186 |
Htp/tilausraportti | 0,68 | 0,68 | 0,68 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 17 024 | 13 373 | 13 800 |
Bruttotulot | 1 175 | 7 525 | 7 388 |
Palvelusopimuksiin perustuen | 7 325 | 7 025 | |
— Maa- ja metsätalousministeriö | 1 100 | 1 100 | |
— Maaseutuvirasto | 4 200 | 3 900 | |
— Elintarviketurvallisuusvirasto | 1 600 | 1 600 | |
— Muut virastot ja laitokset | 425 | 425 | |
Maksuasetukseen perustuen | 346 | 200 | 300 |
Muut tulot | 829 | - | 63 |
Nettomenot | 15 848 | 5 848 | 6 412 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 316 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 375 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 346 | 7 525 | 7 325 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 113 | 5 267 | 5 973 |
— osuus yhteiskustannuksista | 224 | 2 258 | 1 406 |
Kustannukset yhteensä | 337 | 7 525 | 7 379 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 9 | - | -54 |
Kustannusvastaavuus, % | 103 | 100 | 99 |
Bruttomenoissa ja bruttotuloissa on otettu huomioon vähennyksenä 300 000 euroa palvelusopimuksiin perustuvan toiminnan (Maaseutuvirasto) supistumisena ja lisäyksenä 100 000 euroa maksuasetukseen perustuvan toiminnan laajenemisena. Aiemmin päätettyjen tuottavuustoimien toteuttamisen johdosta vähennetään kolmea henkilötyövuotta vastaava henkilöstö. Vähennyksestä ei aiheudu muutoksia määrärahaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 148 |
Eviran ja Mavin yht. IT-hankkeeseen momentilta 28.70.20 siirretyn lisäyksen poisto | -300 |
Kertaluonteisen siirron palautus momentilta 30.20.01 | 300 |
Toimintamenosäästö | -300 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) | 716 |
Yhteensä | 564 |
2012 talousarvio | 6 412 000 |
2011 III lisätalousarvio | 122 000 |
2011 talousarvio | 5 848 000 |
2010 tilinpäätös | 15 907 000 |
03. Maaseutuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 25 507 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta menettelystä annetussa laissa (1336/1992) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnalle.
Selvitysosa:Maaseutuviraston (Mavi) tehtävänä on EU:n yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, yhteisön osaksi rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden hallinto- ja toimeenpanotehtävät.
Mavi tukee osaltaan pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- Suorittamalla tukijärjestelmien ja muiden toimenpiteiden suunnittelu-, ohjaus- ja toimeenpanotehtäviä.
- Toimeenpanemalla Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman täysimääräisesti.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Maville seuraavat tulostavoitteet:
- Valmistautuminen ohjelmakauden vaihtumiseen ja EU:n yhteisen maatalouspolitiikan uudistukseen: laaditaan suunnitelmat tietojärjestelmien uudistamisesta ja ohjelmakauden 2007—2013 sulkemisesta. Lisäksi varaudutaan maatalouspolitiikan uudistuksesta johtuviin tukijärjestelmämuutoksiin ja uudenlaisten riskienhallintajärjestelmien käyttöönottoon.
- Laajennetaan sähköisiä palveluja.
- Viljelijätukihallinnon uudistuksen toimeenpano: maksajavirastosopimusten laadinta kuntien yhtymien kanssa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
Toimintamenot ja henkilötyövuodet toiminnoittain | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 toteutuma | 2011 arvio | 2012 esitys | ||||
Toiminnot | Kustannukset 1 000 € |
Htv | Kustannukset 1 000 € |
Htv | Kustannukset 1 000 € |
Htv |
Tukijärjestelmien hallinnointi | 5 841 | 78 | 6 979 | 76 | 6 379 | 74 |
Hakemusten käsittely | 1 855 | 23 | 2 042 | 23 | 1 867 | 22 |
Tukimaksujen käsittely | 1 541 | 22 | 1 968 | 21 | 1 799 | 20 |
Tukien valvonta ja tarkastukset | 1 561 | 22 | 2 047 | 22 | 1 871 | 24 |
Tukien takaisinperintä ja saatavien seuranta | 641 | 11 | 773 | 10 | 707 | 9 |
Yhteistyö ja kehittäminen | 1 110 | 14 | 1 284 | 13 | 1 173 | 14 |
Sisäinen tarkastus ja valvonta | 414 | 6 | 549 | 6 | 502 | 6 |
Tietotekniikka ja -hallinto | 10 806 | 45 | 13 534 | 46 | 11 209 | 45 |
Yhteensä | 23 769 | 221 | 29 176 | 217 | 25 507 | 214 |
Taulukossa htv-sarakkeet sisältävät myös teknisellä avulla palkatut ja harjoittelijat, joiden htv-kertymä ei ole aiemmin päätettyjen tuottavuustoimien eikä kiintiöksi asetetun henkilötyövuosien enimmäismäärän piirissä. Teknisellä avulla palkattujen ja harjoittelijoiden htv-kertymä oli vuonna 2010 noin 9 htv ja vuonna 2011 arvio on 11 htv. Vuoden 2012 kertymän arvioidaan olevan vuoden 2011 tasoa.
Tuotokset ja laadunhallinta
Maaseutuvirasto laajentaa sähköisiä palveluitaan. Tavoitteena on, että sähköisten tukihakemusten osuus pinta-alatukien tukihakemuksissa on vähintään 50 %.
Markkinatukipäätösten läpimenoajat pyritään pitämään säädösten antamissa määräajoissa. Mavi kouluttaa kuntia ja ELY-keskuksia edellisten vuosien tapaan. Asiakastyytyväisyyskyselyjen tulokset ja muu palaute otetaan huomioon toiminnan kehittämisessä.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 24 340 | 24 875 | 26 082 |
Bruttotulot | 559 | 560 | 575 |
Nettomenot | 23 781 | 24 315 | 25 507 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 925 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 519 |
Määrärahasta käytetään 3 900 000 euroa Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta hankittaviin IT-palveluihin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuustoimet (-1 htv) | -40 |
Palkkausten tarkistukset | 176 |
Sähköinen pinta-alatukien haku | |
— Siirto momentilta 28.70.20 | 200 |
— V. 2011 hankkeeseen momentilta 28.70.20 siirretyn lisäyksen poisto | -200 |
Siirto momentille 30.01.01 | -98 |
Toimintamenosäästön palautus | 300 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (10 htv) | 2 881 |
Toimintamenosäästö (HO) | -1 400 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -600 |
Tasomuutos | -27 |
Yhteensä | 1 192 |
Ahvenanmaan kunnille maksetaan korvauksia niistä tehtävistä, joita ne hoitavat maa- ja metsätalousministeriön ja muiden maaseutuelinkeinoviranomaisten, valtion ja Euroopan unionin varoista myöntämiin ja maksamiin avustuksiin, korvauksiin, palkkioihin ja muihin tukiin liittyen. Korvausten maksaminen on Maaseutuviraston tehtävä. Edellä olevan johdosta momentin perusteluja on täydennetty. Korvaukset suoritetaan valtioneuvoston asetuksen mukaisesti.
2012 talousarvio | 25 507 000 |
2011 III lisätalousarvio | 146 000 |
2011 talousarvio | 24 315 000 |
2010 tilinpäätös | 21 375 000 |
04. Lautakuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 873 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan ja eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan menoihin.
Selvitysosa:Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta käsittelee muutoksenhakuviranomaisena maaseutuelinkeinohallinnon, lähinnä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten, riistanhoitopiirien sekä kalastusalueiden päätöksistä tehtyjä valituksia ja ns. prosessuaalisia kanteluja. Valituslautakunta on antanut päätöksiä seuraavasti: 378 kpl v. 2007, 354 kpl v. 2008, 348 kpl v. 2009 ja 246 kpl v. 2010.
Valitusasian keskimääräinen käsittelyaika valituslautakunnassa 2000-luvulla on ollut noin 6,1 kk. Valitusten keskimääräinen käsittelyaika v. 2010 oli noin 5,4 kk. Tavoitteena on myös jatkossa pitää käsittelyaika enintään noin 6 kuukaudessa. EU:n ja kansallisten maatalousoikeudellisten säädösten määrällä ja moniportaisuudella sekä tiheällä muuttuvuudella on kuitenkin vaikutuksensa valitusasioiden vaikeusasteeseen ja käsittelyaikaan.
Valituslautakunnan päätöksistä voi hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta, kuitenkin tukiasioissa yleensä vain valitusluvalla.
Eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan tehtävänä on antaa asiantuntijalausuntoja eläinlääkintään liittyvissä hoitovirhekysymyksissä. Arviolautakunta antoi vuonna 2010 yhteensä 27 lausuntoa ja niiden käsittely kesti keskimäärin noin 5,4 kk.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta | 818 000 |
Eläinlääkintävahinkojen arviolautakunta | 55 000 |
Yhteensä | 873 000 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 11 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
2012 talousarvio | 873 000 |
2011 III lisätalousarvio | 9 000 |
2011 talousarvio | 862 000 |
2010 tilinpäätös | 857 000 |
21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 669 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) niiden kulutusmenojen maksamiseen, jotka aiheutuvat yhteistyöstä kansainvälisten järjestöjen puitteissa solmituista kansainvälisistä ja valtioiden välisistä sopimuksista ja muusta alan kansainvälisestä yhteistyöstä
2) maa- ja metsätalousministeriön toimialan lähialueyhteistyöhankkeisiin ja niiden valmistelusta ja hallinnoinnista aiheutuviin kustannuksiin sekä kansainvälisen taloudellis-teknologisen yhteistyön edistämiseen tähtäävien soveltuvuustutkimusten yms. selvitysten hankkimiseen
3) kansainväliseen toimintaan liittyviin valtionapuihin.
Määrärahaa saa käyttää enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta myöntöpäätösperusteisena.
2012 talousarvio | 669 000 |
2011 talousarvio | 669 000 |
2010 tilinpäätös | 669 000 |
22. Tutkimus ja kehittäminen(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 143 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) eri virastoilta, laitoksilta tai muilta organisaatioilta hankittavista, maa- ja metsätalousministeriön toimialan strategista ohjaamista ja kehittämistä tukevista tutkimuksista, selvityksistä sekä arvioinneista aiheutuviin menoihin ja palkkioihin
2) valtionapujen myöntämiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös määräaikaisen enintään 76 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa on otettu huomioon valtion virastojen ja laitosten osuudet yhteistutkimushankkeisiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahalla hankitaan tutkimustietoa pääluokkaperusteluissa todettuja vaikuttavuustavoitteita ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteita tukevan päätöksenteon tueksi.
Määrärahalla rahoitetaan sektoritutkimuksen ohjausjärjestelmän mukaisia, valtioneuvoston määrittämien aihepiirien tutkimusohjelmia. Määrärahalla rahoitetaan EU:n ERA-NET -ohjelmiin liittyviä kansallisia tutkimushankkeita ja muiden EU:n strategioiden ja toimintasuunnitelmien toimeenpanoon liittyvien tutkimushankkeiden kansallisia osuuksia. Muiden valtion virastojen ja laitosten rahoitusosuudet tästä määrärahasta rahoitettaviin maa- ja metsätalousministeriön kokonaisvastuulla oleviin yhteistutkimushankkeisiin tuloutetaan tälle momentille. Tulokertymäksi arvioidaan 300 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Vuoden 2011 kertaluonteisen vähennyksen palautus | 200 |
Vihreä talous (HO) | 800 |
Säästö (HO) | -500 |
Yhteensä | 500 |
2012 talousarvio | 4 143 000 |
2011 talousarvio | 3 643 000 |
2010 tilinpäätös | 3 333 000 |
29. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 28 000 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan lisäys perustuu menojen toteutuneeseen tasoon.
2012 talousarvio | 28 000 000 |
2011 III lisätalousarvio | 3 780 000 |
2011 talousarvio | 24 220 000 |
2010 tilinpäätös | 26 495 899 |
(40.) Bioenergiatuotannon avustukset(siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
2011 III lisätalousarvio | 5 855 000 |
2011 talousarvio | 5 000 000 |
2010 tilinpäätös | 8 069 000 |
66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 514 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää maa- ja metsätalousministeriön toimialaan liittyvien jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusosuuksien maksamiseen muissa maissa ja Suomessa toimiville kansainvälisille organisaatioille sekä muihin kansainvälisistä sitoumuksista aiheutuviin maksuihin.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 200 000 euroa järjestöjen tuki- ja jäsenmaksusäästönä (HO).
2012 talousarvio | 3 514 000 |
2011 talousarvio | 3 714 000 |
2010 tilinpäätös | 3 714 000 |