Talousarvioesitys 2018
30. Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta
Selvitysosa:Pelastustoimen tavoitteena on turvallinen ja kriisinkestävä Suomi, jossa pelastustoimen palvelut on järjestetty laadukkaasti, kustannustehokkaasti ja yhdenmukaisesti. Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä häiriötilanteissa, pelastustoimelle kuuluvat kansainvälisiin sopimuksiin perustuvat väestönsuojelutehtävät sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön. Pelastustoimella on valmius kansainvälisen avun antamiseen ja vastaanottamiseen. Tavoitteena on, että pelastustoimella on jatkuvaan analyysiin perustuva kokonaiskuva yhteiskunnan riskeistä ja valmius vastata niihin omalla toimialallaan. Tavoitteena on myös, että pelastustoimen turvallisuusviestintä on vaikuttavaa.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäministeriön pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat. Hallitusohjelman mukaan pelastustoiminnan ja varautumisen valtakunnallista johtamista, suunnittelua, ohjausta, valvontaa ja koordinaatiota vahvistetaan ja parannetaan. Sisäministeriö jatkaa vuonna 2018 hanketta, jossa valmistellaan vuoden 2020 alussa voimaan tuleva pelastustoimen uudistus. Uudistuksessa pelastustoimen tehtävät siirretään kunnilta 18 maakunnalle. Sisäministeriö valmistautuu vuonna 2018 uusimuotoiseen, sote- ja maakuntauudistuksen yhteydessä vuodesta 2020 alkaen muuttuvaan alueellisen yhteisen varautumisen keskushallintotason koordinaatiotehtävään.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on hätäkeskuspalvelujen tuottaminen sekä hätäkeskuspalvelujen tuottamiseen liittyvä pelastustoimen, poliisitoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten toiminnan tukeminen, kuten tehtävän välittämiseen liittyvät toimenpiteet, viestikeskustehtävät, väestön varoittamistoimenpiteiden käynnistäminen äkillisessä vaaratilanteessa sekä muut viranomaisten toiminnan tukemiseen liittyvät tehtävät. Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on myös hätäkeskuspalveluihin liittyvien tehtävien ja toimintatapojen kehittäminen ja valvonta.
Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan vuoden 2018 aikana siten, että verkottuneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 15 997 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Pelastustoimen valtakunnallista ohjausta kehitetään tavoitteena tehokas ja laadukas pelastustoimen järjestelmä. Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 19 300 | 18 500 | 18 500 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 16 | 20 | 20 |
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja tehokkaasti onnettomuustilanteissa. Lisäksi pelastustoimella on valmius antaa pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa myös ulkomailla ja valmius avun vastaanottamiseen. Pelastustoimen toimintavalmiustaso on määritelty alueen pelastustoimen riskien perusteella riskialueittain ja toimintavalmius vastaa alueen palvelutasopäätöksessä määritettyä tasoa.
Pelastustoimella on jatkuvaan analyysiin pohjautuva kokonaiskuva yhteiskunnan riskeistä ja haavoittuvuuksista. Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten osana kansallista riskiarviota. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan. Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.
Varautumisen johtamista, ohjausta, yhteensovittamista ja valvontaa kehitetään siten, että valmius toimia erilaisissa kriisi- ja häiriötilanteissa paranee.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 103 754 | 100 000 | 100 000 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 10 055 | 9 500 | 9 500 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 2 008 | 2 300 | 2 300 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 31 666 | 30 000 | 30 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 22 655 | 21 700 | 21 700 |
— muut tehtävät | 37 370 | 36 500 | 36 500 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 58 | 57 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 85 | 85 | 80 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopiston koulutusjärjestelmä luo pohjan pelastustoimen ja hätäkeskusten henkilöstön osaamiselle ja valmiudet pelastusalan kansainvälisiin avunantotehtäviin. Tutkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmat rakennetaan työammattien kehitysnäkymien pohjalta niin, että ne muodostavat ammatillisesti etenevän jatkumon, jossa huomioidaan myös täydennyskoulutuksen tarpeet.
Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoimintaa vahvistetaan verkostoitumalla muiden toimijoiden kanssa. Näin varmistetaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ja tutkimustiedon hyödynnettävyyttä koulutuksen, käytännön työn ja päätöksenteon tukena ja kehittämisessä.
Pelastustoimi | 2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 45 544 | 42 480 | 46 080 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 210 | 194 | 209 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 31 | 30 | 25 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 96,1 | 99 | 99 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 96,1 | 99 | 99 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 10 672 | 11 058 | 11 089 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 987 | 935 | 965 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 457 | 1 379 | 1 423 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 25 064 | 25 972 | 26 043 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 139 | 155 | 143 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,2 | 3,08 | 3,08 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 4,5 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 101 | 103 | 103 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,4 | 3,45 | - |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 5,7 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 16 497 | 15 852 | 19 752 |
Bruttotulot | 4 195 | 2 938 | 3 755 |
Nettomenot | 12 302 | 12 914 | 15 997 |
— Pelastusopisto | 11 120 | 10 469 | 10 560 |
— Pelastustoimen päällystökoulutus | - | 1 202 | 1 202 |
— Sisäministeriö | 744 | 793 | 785 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | 438 | 450 | 450 |
— Pelastustoimen uudistus/ICT | 3 000 | ||
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 512 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 282 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 647 | 1 435 | 1 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 501 | 465 | 600 |
— osuus yhteiskustannuksista | 619 | 835 | 650 |
Kustannukset yhteensä | 1 120 | 1 300 | 1 250 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 527 | 135 | 250 |
Kustannusvastaavuus, % | 147 | 110 | 120 |
Pelastustoimen tietojärjestelmämuutoksiin varataan vuodelle 2018 rahoitusta 3,0 milj. euroa. Järjestelmämuutokset toteutetaan noudattaen maakuntauudistuksen tietojärjestelmien kehittämiseen ja ylläpitoon liittyviä yleisiä määräyksiä ja ohjeita yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa. Valtioneuvosto on tehnyt periaatepäätöksen maakuntien tietojärjestelmien ohjaamisesta, hallinnoinnista ja kehittämisestä. Periaatepäätöksessä linjataan eri toimijoiden vastuut ja tehtävät sekä periaatteet maakuntien tietojärjestelmäinvestointien rahoituksesta. Toimintojen kannalta välttämätön järjestelmien yhteensopivuus ja kokonaisuuden kustannustehokkuus varmistetaan yhteistoiminnassa ottaen huomioon muut maakuntien piirissä olevat tietojärjestelmät.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hätäkeskuspäivystäjäkoulutusmäärän lisääminen | 265 |
Pelastustoimen uudistus / tietohallinnon ja tietojärjestelmien uudistamisen suunnittelu ja toteuttaminen | 3 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -17 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -7 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -1 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -3 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -64 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -80 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -5 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -8 |
Vuokrien indeksikorotus | 7 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -4 |
Yhteensä | 3 083 |
2018 talousarvio | 15 997 000 |
2017 talousarvio | 12 914 000 |
2016 tilinpäätös | 12 072 000 |
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 788 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehitystyötä ja käyttöönoton valmistelua jatketaan siten, että järjestelmä on käytössä kaikissa hätäkeskuksissa vuoden 2018 aikana. Hätäkeskuslaitos laatii vuoden 2018 aikana suunnitelman hätäkeskustietojärjestelmän jatkokehittämisestä vuosina 2018—2021.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2018 | Yhteensä vuodesta 2018 lähtien |
|
Hätäkeskustietojärjestelmän hankinta, lisävaltuus (2015 II LTA) | ||
Ennen vuotta 2018 tehdyt sitoumukset | 1 022 | 1 022 |
Menot yhteensä | 1 022 | 1 022 |
---|
Hätäkeskuslaitos | 2016 toteutuma |
2017 arvio |
2018 tavoite |
Tuotokset | |||
Ilmoitusten määrä, kpl, josta | 3 670 000 | 3 750 000 | 3 750 000 |
— hätäpuhelujen määrä, kpl | 2 633 000 | 2 750 000 | 2 750 000 |
— välitettyjen tehtävien määrä, kpl | 1 760 000 | 1 760 000 | 1 760 000 |
Panokset | |||
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 52 290 | 52 495 | 51 323 |
Henkilötyövuodet | 581 | 570 | 556 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) | 8 300 | 8 650 | 8 900 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/asukas, enintään | 8,7 | 9,3 | 9,3 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/hätäilmoitus, enintään | 12,9 | 12,9 | 12,9 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) | 3,64 | 3,4 | 3,4 |
Henkiset voimavarat | |||
Henkilöstön määrä | 601 | 580 | 565 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,22 | 3,25 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 18,6 | 18 | 17 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 52 289 | 52 495 | 51 488 |
Bruttotulot | 2 878 | 2 700 | 2 700 |
Nettomenot | 49 411 | 49 795 | 48 788 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 16 503 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 19 522 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 2 880 | 2 700 | 2 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 668 | 1 301 | 1 301 |
— osuus yhteiskustannuksista | 712 | 1 319 | 1 319 |
Kustannukset yhteensä | 2 380 | 2 620 | 2 620 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 500 | 80 | 80 |
Kustannusvastaavuus, % | 121 | 103 | 103 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Erica-tietojärjestelmä (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -310 |
Häke-uudistukseen liittyvien vuokravastuiden omavastuuosuuden poistuminen | 58 |
Kertaluonteisen lisäyksen poisto | -200 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -17 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -7 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 14 |
Palkkaliukumasäästö | -66 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -9 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -240 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -150 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -22 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -54 |
Vuokrien indeksikorotus | 12 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -16 |
Yhteensä | -1 007 |
2018 talousarvio | 48 788 000 |
2017 talousarvio | 49 795 000 |
2016 tilinpäätös | 52 430 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 2 406 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle
2) pelastustoimintaan kuuluvissa tehtävissä avustamiseen sekä asiantuntija-, muodostelma- ja materiaaliavun antamisesta, vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin ihmisen tai luonnon aiheuttamissa katastrofitilanteissa, unionin pelastuspalvelumekanismissa (1313/2013/EU) tarkoitetuissa toimissa, Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen. Määrärahaa saa käyttää enintään 10 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkauksiin
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta ja sen valmiuden ylläpidosta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 706 000 |
2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 1 100 000 |
3) Metsäpalojen tähystystoiminta | 600 000 |
Yhteensä | 2 406 000 |
2018 talousarvio | 2 406 000 |
2017 talousarvio | 2 406 000 |
2016 tilinpäätös | 2 110 147 |
(43.) Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirto momentille 28.70.40) | -8 100 |
Yhteensä | -8 100 |
2017 talousarvio | 8 100 000 |
2016 tilinpäätös | 8 100 000 |