Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2009

6.3. Kuntatalouden kehitys vuoteen 2012PDF-versio

Kuntien ja kuntayhtymien yhteenlaskettu vuosikate oli v. 20072,4 mrd. euroa ja parani vuoteen 2006 verrattuna noin 300 milj.eurolla. Vuosikate kattoi edellisvuotta selvemmin käyttöomaisuudenpoistot mutta ei riittänyt nettoinvestointien rahoittamiseen. Pitkäänjatkuneesta nopeasta talouskasvusta huolimatta kuntien velan määrälisääntyi edelleen, ja kuntien väliset taloudelliset erot ovat pysyneetsuurina.

Kuntatalouden vahvistuminen jatkuu v. 2008. Vuosikatekohoaa 700 milj. eurolla 3,1 mrd. euroon, kun sekä kunnallisvero-että yhteisöverotulot kasvavat edelleen nopeasti. Verotulojen kasvunohella valtionosuuksien merkittävä lisäys kohentaa kuntataloutta.Kuntien ja kuntayhtymien menojen kasvu on kuitenkin nopeutumassasamalla kun talouskasvu on heikkenemässä. Suurten palkankorotusten,yleisen hintatason voimakkaan nousun ja palvelujen ostojen nopean kasvunseurauksena toimintamenot kasvavat yli 6 % eli selvästinopeammin kuin 2000-luvulla keskimäärin. Myös investointien odotetaanedelleen lisääntyvän.

Kuntatalouden tila pysyy talouskasvun hidastumisesta huolimattahyvänä v. 2009. Yleisen ansiotason nousu pitää edelleenyllä veropohjaa, mutta kunnallisverotulojen kasvu kuitenkin hidastuu,kun työllisyys ei enää parane ja tuloverotuksen keventäminen toteutetaanosittain kunnallisverotuksen kautta. Kuntien yhteisöverotuottojenodotetaan hieman vähenevän vuoteen 2008 verrattuna. Toisaalta kuntienmuut tulot lisääntyvät selvästi, kun verokevennykset kompensoidaanlisäämällä valtionosuuksia ja kuntien toimintatuotot kasvavat nopeastimm. kuntien yhdistymisavustusten lisääntymisen ja asiakasmaksujenkorotusten myötä.

Toimintamenojen arvioidaan kasvavan 5 % v. 2009. Kasvuon hieman hitaampaa kuin v. 2008, mutta edelleen yhtä nopeaakuin vuosina 2002—2007 keskimäärin. Vuonna 2009 menopaineitakeventää mm. kunta-alan ansiotason nousun jääminen palkankorotustenajoituksesta johtuen vuotta 2008 vaimeammaksi. Lisäksi kuntatyönantajansosiaalivakuutusmaksut kevenevät selvästi, kun kunta-alan palkkojennopea kasvu mahdollistaa kuntatyönantajan eläkevakuutusmaksun alentamisen.Kuntien menoja pienentää myös useiden tehtävien siirtyminen kunnilta valtionhoidettavaksi. Toisaalta kuntien yhdistymisten suuri määrä nostaneesiirtymävaiheessa kuntien menoja. Myös ostot kasvavat nopeasti mm.palkkojen ja kuluttajahintojen nousun seurauksena. Jos talouskasvuei hidastu ennakoitua enempää, vuosikate on hieman vuoden 2008 tasoaparempi ja riittää kattamaan nettoinvestoinnit.

Vuosina 2010—2012 kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojenarvioidaan kasvavan keskimäärin 5,3 %. Menojen nopea kasvujohtuu suurelta osin palkkausmenojen ja erityisesti kunta-alan ansiotasonnoususta. Verotulojen ja valtionosuuksien ennakoidaan kasvavan yhteensäkeskimäärin 4,5 % vuodessa. Tällä kehityksellä vuosikateylittää selvästi poistot. Menojen kasvaessa tuloja nopeammin vuosikatealkaa kuitenkin pienentyä kehyskauden loppua kohden. Mikäli nettoinvestoinnitpysyvät oletetussa 3,0 mrd. eurossa, vuosikate ei v. 2010jälkeen riitä nettoinvestointien kattamiseen. Vuosien 2010—2012kuntatalouden kehitysarvio perustuu keskipitkän aikavälin laskentaoletuksiin,joihin liittyy monia epävarmuustekijöitä. Täten myös kuntatalouslaskelmiinnäiden vuosien osalta tulee suhtautua osin varauksella.

Talouden kasvunäkymien heikentyessä riskit kuntatalouden kiristymiselleovat kevään peruspalveluohjelman kehitysarvioon verrattuna lisääntyneet.Kuntien viime vuosien poikkeuksellisen hyvä verotulojen kasvu voihidastua yllättävänkin nopeasti. Tämä koskee erityisesti kuntia, joissayhteisöveron merkitys on suuri. Samalla kuntien menojen kasvu pysyynopeana, ja työvoiman saantivaikeudet saattavat lisätä palkka- jaostomenoja vielä ennakoitua enemmän. Käyttötalouden nopean menokasvunrinnalla myös kuntien investointipaineet pysyvät suurina mm. kasvukeskusteninfrastruktuuri-investointien, koko kuntakentän suurten peruskorjaustarpeiden sekärakenneuudistusten täytäntöönpanon edellyttämien investointien vuoksi.Ilman käyttötalouden menokehityksen hillintää sekä investointienkestävää mitoitusta ja ajoitusta kuntatalouden tila uhkaa jälleenheikentyä. Tällöin kuntien velkaantuminen jatkuisi, ja varautuminentulevien vuosikymmenien palvelujen kysynnän kasvuun heikentyisiolennaisesti.

Taulukko 20. Kuntatalouden (kuntien ja kuntayhtymien) kehitysvuosina 2007—2012, kuntien tilinpidon mukaan, milj. euroa(käyvin hinnoin)

  2007 2008 2009 2010 2011 2012
             
Tuloksen muodostuminen            
1. Toimintakate -19 781 -21 019 -21 978 -23 298 -24 491 -25 800
2. Verotulot 16 296 17 450 17 956 18 886 19 736 20 606
3. Valtionosuudet,käyttötalous 5 757 6 601 7 146 7 404 7 656 8 013
4. Rahoitustuototja -kulut, netto 114 107 103 94 92 85
5. Vuosikate(=1.+2.+3.+4.) 2 387 3 138 3 219 3 086 2 993 2 903
6. Poistot -1 839 -1 894 -1 951 -2 010 -2 070 -2 132
7. Satunnaiseterät, netto 234 250 250 250 250 250
8. Tilikaudentulos 782 1 494 1 519 1 326 1 173 1 021
             
Rahoitus            
9. Vuosikate 2 387 3 138 3 219 3 086 2 993 2 903
10. Satunnaiseterät 234 250 250 250 250 250
11. Tulorahoituksenkorjauserät -528 -450 -450 -450 -450 -450
12. Tulorahoitus,netto (=9.+10.+11.) 2 093 2 938 3 019 2 886 2 793 2 703
13. Käyttöomaisuusinvestoinnit -3 787 -4 000 -3 900 -3 900 -3 900 -3 900
14. Rahoitusosuudetja myyntitulot 1 104 900 900 900 900 900
15. Investoinnit,netto (=13.+14.) -2 683 -3 100 -3 000 -3 000 -3 000 -3 000
             
Rahoitusjäämä(=12.+15.) -590 -162 19 -114 -207 -297
             
17. Lainakanta 9 007 9 357 9 457 9 657 9 957 10 357
18. Kassavarat 4 302 4 390 4 410 4 396 4 388 4 392
19. Nettovelka(=17.-18.) 4 705 4 967 5 047 5 261 5 569 5 965

Kuntatalouden kehitys kuntaryhmittäin

Vuodesta 2007 vuoteen 2009 kuntien vuosikate paranee valtiovarainministeriönkuntaosaston ennakointimallin mukaan kaikissa kuntakokoryhmissä.Kaikissa ryhmissä vuosikate riittää poistojen kattamiseen. Ennakointimallissakuntatalouden kehitysarvion oletukset siirretään kuntatasolle. Kuntakokoryhmittäiseterot eivät vuosikatteella tarkastellen kasva, tosin tarkasteluavaikeuttaa v. 2009 toteutuvat kuntaliitokset. Niissä tapahtuu siirtymiäeri kuntaryhmien välillä.

Kuntien lainakannan ennakoidaan kasvavan vuodesta 2007 vuoteen2009, tosin kasvu hidastuu v. 2009 johtuen suurten kuntienhyvästä taloudellisesta tilanteesta. Asukasta kohti laskettu lainakantaalenee 2 001—6 000 ja 6 001—10 000asukkaan kuntaryhmissä. Kuntaliitokset vaikuttavat kuitenkin enitenjuuri näiden kuntaryhmien lukuihin. Laskelmissa ei ole voitu ottaa huomioonvuoden 2009 verokevennysten ja niiden kompensoinnista johtuvienmuutosten vaikutuksia kuntatasolla.

Taulukko 21. Ennakointimallin mukainen kuntien talouskehitysvuosina 2007—2009 kuntien tilinpidon mukaan, euroa/as kuntaryhmittäin1)

Asukasluku Vuosikate 2007 Vuosikate 2008 Vuosikate 2009 Lainakanta 2007 Lainakanta 2008 Lainakanta 2009
             
alle 2 000 173 258 346 1 672 1 913 1 937
2 000—6 000 188 293 286 1 504 1 654 1 595
6 001—10 000 226 367 393 1 579 1 722 1 660
10 001—20 000 244 373 425 1 544 1 831 1 800
20 001—40 000 315 418 452 1 529 1 698 1 786
40 001—100 000 284 411 452 1 919 2 111 1 896
yli 100 000 692 734 785 1 347 1 598 1 542
             
Koko maa 382 479 530 1 545 1 752 1 705

1) Vuodet 2008 ja 2009 eivät sisällä harkinnanvaraistarahoitusavustusta ja toimintakatteen kasvu on arvioitu peruspalveluohjelmanmukaisesti.

Vuoden 2007 tilinpäätöstietojen mukaan negatiivisen vuosikatteenkuntia oli 52 (vuoden 2009 ennuste 16), yhteenlaskettu euromäärä  –19 milj. euroa. Vuosikate ei riittänyt kattamaan poistoja yhteensä179 kunnassa. Kumulatiivista, taseeseen kertynyttä alijäämää oli154 kunnassa yhteensä 423 milj. euroa. Kumulatiivista kertynyttäylijäämää oli 246 kunnassa, yhteensä 4 mrd. euroa.


Kuvio 7. Kuntien vuosikate ja kumulatiivinen yli-/alijäämävuoden 2007 tilinpäätöksessä

Taulukko 20. Kuntatalouden (kuntien ja kuntayhtymien) kehitysvuosina 2007—2012, kuntien tilinpidon mukaan, milj. euroa(käyvin hinnoin) -19 781 -21 019 -21 978 -23 298 -24 491 -25 800 2 387 3 219 3 086 2 993 2 903 782 1 494 1 519 1 326 1 173 1 021 2 387 3 138 3 219 3 086 2 993 2 903 2 093 2 938 3 019 2 886 2 793 2 703 -2 683 -3 100 -3 000 -3 000 -3 000 -3 000 -590 -162 19 -114 -207 -297 Taulukko 21. Ennakointimallin mukainen kuntien talouskehitysvuosina 2007—2009 kuntien tilinpidon mukaan, euroa/as kuntaryhmittäin1) Kuvio 7. Kuntien vuosikate ja kumulatiivinen yli-/alijäämävuoden 2007 tilinpäätöksessä