Statsbudgeten 2019
Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är verksamt både inom den inre och den yttre säkerheten. Gränsbevakningsväsendet är en del av Europeiska gräns- och kustbevakningen och en del av Finlands försvarssystem. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften också i svåra förhållanden. Gränsbevakningsväsendets samhälleliga effektmål är gränssäkerheten, säkerhet i havsområden samt territoriell integritet och försvarsberedskap.
Det som har mest betydande inverkan på Gränsbevakningsväsendets verksamhet är läget i Ryssland, olaglig inresa och terrorism inom Europeiska unionens territorium, utvecklingen av Europeiska unionens integrerade gränssäkerhetssystem och havspolitiken samt det allmänna ekonomiska läget.
Gränsbevakningsväsendet stärker övervakningen av östgränsen samt kapaciteten för bekämpning av säkerhetshot vid de yttre gränserna. Förmågan att sköta säkerhetsuppgifter på havsområdena säkerställs. Båtarna och luftfarkosterna förnyas. Gränsbevakningsväsendet tar över det operativa ledningsansvaret för miljökatastrofer på öppet hav. Gränsbevakningsväsendets beredskap att fungera i alla säkerhetssituationer utvecklas. EU:s gränssäkerhet och den marina säkerheten främjas. Gränsbevakningsväsendet deltar i operationer som koordineras av Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex vid EU:s yttre gränser och i annan internationell verksamhet genom att anvisa personal och materiel för den (Gränsbevakningslagen 578/2005 15 a—c §).
Säkerheten är av hög prioritet inom både EU-utvecklingen och regeringen. Gränssäkerheten och en trovärdig övervakning av yttre gränser är centrala för det förändrade säkerhetsläget. Gränsbevakningsväsendets särskilda prioriteringsobjekt är säkerheten vid östgränsen och garanterandet av en smidig trafik i Helsingfors-Vanda. Gränsbevakningsväsendet verkställer de nya anpassningsåtgärderna som fortsätter till utgången av ramperioden.
01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 232 934 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)
2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag
3) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen har regeringen överlämnat en proposition med förslag till lagar om ändring och temporär ändring av räddningslagen och till vissa andra lagar (RP 18/2018 rd). Överföringen från moment 35.01.04 hänför sig till lagförslaget.
Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
|
Kvalitet och serviceförmåga (ind) | 98 | 94 | 95 |
Produktivitet (ind) | 131 | 122 | 120 |
Resurshushållning (ind) | 118 | 113 | 113 |
Årsverken | 2 635 | 2 676 | 2 850 |
Kostnader (mn euro) | 256,7 | 257,3 | 240,0 |
Finlands övervakning av de yttre gränserna är effektiv och trovärdig. Gränsbevakningsväsendet stärker Finlands säkerhet och avvärjer säkerhetshot mot Finland och Europa vid de yttre gränserna. Gränstrafiken är säker och smidig. Brottsbekämpningen är effektfull. Gränsbevakningsväsendet ökar människornas säkerhet i gränsområdet och skärgården.
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
|
Gränssäkerhet(1—5) | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
Kontaktpersoner och internationella operationer | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Olovliga gränsöverskridningar som förhindrats med hjälp av verksamheten med kontaktpersoner (st.) | 1 964 | 1 695 | 1 695 |
Samarbete med grannländernas myndigheter | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,4 | 4,3 | 4,3 |
Gränsövervakning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,1 | 4,0 | 4,0 |
— Gränskontrollernas (inkommande) täckningsgrad (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Kvaliteten på lägesbilder som gäller gränserna (1—5) | 4,2 | 3,9 | 3,9 |
— Kvaliteten på gränskontrollerna (1—5) | 1,7 | 2,1 | 2,1 |
— Förhindrande av gränsincidenter (1—5) | 3,9 | 4,2 | 4,2 |
— Upptäckta gränsincidenter (1—5) | 2,8 | 3,3 | 3,3 |
— Rättssäkerheten vid gränskontrollerna (1—5) | 4,6 | 4,8 | 4,8 |
— Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (1—5) | 5,0 | 4,3 | 4,3 |
— Rättssäkerheten när det gäller brottsbekämpningen (1—5) | 4,9 | 5,0 | 5,0 |
— Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
— Gränsbevakningsväsendets handräckning till myndigheter (1—5) | 4,1 | 3,6 | 3,5 |
Patrullering (h) | 264 311 | 260 197 | 261 032 |
Teknisk övervakning (h) | 2 730 241 | 2 708 000 | 2 715 000 |
Gränskontroller (mn pers.) | 14,5 | 14,8 | 16,2 |
Gränskontrollernas smidighet, Gränsbevakningsväsendets åtgärder (min) | 6,6 | 6,8 | 7,3 |
Nekad inresa (st.) | 992 | 875 | 880 |
Beslut om avvisning (st.) | 351 | 297 | 297 |
Brottsanmälan (st.) | 792 | 750 | 750 |
Riksgränsbrott (st.) | 149 | 115 | 115 |
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) | 55 | 68 | 68 |
Övriga brott och överträdelser (st.) | 3 298 | 2 948 | 2 948 |
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) (st.) | 766 | 611 | 611 |
Efterspaningar på land (st.) | 360 | 259 | 259 |
Uppdrag inom prehospital akutsjukvård, exkl. sjöräddning (st.) | 1 076 | 633 | 633 |
Gränssäkerhet | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 228,3 | 230,0 | 242,5 |
Årsverken | 2 343 | 2 392 | 2 548 |
Produktivitet (ind) | 136 | 126 | 124 |
Resurshushållning (ind) | 122 | 116 | 117 |
Finlands sjöräddningssystem är tillförlitligt. Gränsbevakningsväsendets lednings- och aktionsberedskap för marina flertypsolyckor är omedelbar. Gränsbevakningsväsendet främjar skyddet av den marina miljön.
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
|
Säkerheten i havsområden (1—5) | 4,5 | 4,0 | 4,0 |
Sjöräddning | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Sjöräddningsuppdrag (st.) | 1 407 | 1 368 | 1 368 |
Personer som räddats (st.) | 3 148 | 3 200 | 3 200 |
Skydd av den marina miljön | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 4,3 | 2,3 | 2,3 |
Antalet fartygsutsläpp (st.) | 30 | 32 | 32 |
Säkerheten i havsområden | |||
Kostnader (mn euro) | 12,9 | 12,3 | 13,0 |
Årsverken | 132 | 128 | 137 |
Produktivitet (ind) | 102 | 98 | 92 |
Resurshushållning (ind) | 92 | 90 | 87 |
Gränsbevakningsväsendet har god funktionsförmåga för att trygga samhället i alla störningar och undantagsförhållanden. Gränsbevakningsväsendet har god beredskap för att trygga den territoriella integriteten och försvara riket.
2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
|
Territoriell integritet och försvarsberedskap (1—5) | 3,6 | 3,5 | 3,5 |
Upprätthållande av beredskap i störningssituationer och vid undantagsförhållanden | |||
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,5 | 3,7 | 3,7 |
Gränsbevakningsväsendets trupproduktion och utbildning som gäller det militära försvaret | |||
---|---|---|---|
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) | 3,6 | 3,5 | 3,4 |
Utbildningsdygn för värnpliktiga (st.) | 101 846 | 106 230 | 108 290 |
Utbildningsdygn för personalen (st.) | 6 292 | 5 520 | 5 520 |
Territoriell integritet och försvarsberedskap | |||
Kostnader (mn euro) enligt prisnivån för året i fråga | 15,6 | 14,9 | 15,7 |
Årsverken | 160 | 155 | 165 |
Produktivitet (ind) | 151 | 155 | 165 |
Resurshushållning (ind) | 135 | 139 | 140 |
Gränsbevakningsväsendets personalstruktur och personalkompetens hålls på den nivå som uppgifterna kräver.
Mänskliga resurser | 2017 utfall |
2018 uppskattning |
2019 mål |
Årsverken | 2 645 | 2 668 | 2 682 |
Sjukfrånvaro (dagar/årsverke) | 8,5 | 8,0 | 8,0 |
Arbetsklimat (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2017 utfall |
2018 ordinarie budget |
2019 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 244 164 | 243 792 | 241 434 |
Bruttoinkomster | 10 707 | 8 500 | 8 500 |
Nettoutgifter | 233 457 | 235 292 | 232 934 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 27 313 | ||
— överförts till följande år | 24 885 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bekämpning av oljeskador och fartygskemikalieolyckor (1 årsverke) (överföring från moment 32.01.02) | 60 |
Bekämpning av oljeskador och fartygskemikalieolyckor (3 årsverken) (överföring från moment 35.01.04) | 180 |
Effektivisering av gränskontrollerna vid de yttre gränserna | -500 |
Säkerhetskostnader för EU-ordförandeskapsperioden 2019 | 300 |
Tryggande av kärnuppgifterna, statens gemensamma tjänster | 2 000 |
Ökning av Helsingfors-Vanda flygplats trafik över yttre gränserna | 2 350 |
Besparing i lokalutgifter (regeringsprogr. 2015) | -769 |
Besparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -173 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -31 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 128 |
Lönejusteringar | 6 049 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -1 530 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -1 120 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -486 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -49 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | 182 |
Ändring i pensionsavgiftsstrukturen | -8 887 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -62 |
Sammanlagt | -2 358 |
2019 budget | 232 934 000 |
2018 I tilläggsb. | 1 860 000 |
2018 budget | 235 292 000 |
2017 bokslut | 231 029 000 |
70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 5 år)
Under momentet beviljas 9 010 000 euro.
Anslaget får användas
1) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna
2) till förenhetligande av två AB/B 412 helikoptrar och deras reservdelslager
3) till anskaffningar för utrustning av ett utsjöbevakningsfartyg och för eventuella andra behövliga ändringar i fartygets funktion
4) till förnyande av snabba båtar som ingår i den lätta fartygsmaterielen och anskaffning av nödvändiga båtar samt utrustning och reservdelar till dem
5) till ombyggnad av engångsnatur samt underhåll av luft- och bevakningsfarkoster
6) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar
7) till anskaffning av havsgående båtar och utrustning av båtarna till den del det inte betalas med finansiering från EU från moment 26.01.24.
De tilläggsbehov som föranleds av höjda index och valutakurser föranledda av beställningsfullmakterna samt de avdrag som föranleds av sänkta index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Under momentet får också som rättelser intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.
Förklaring:I den andra tilläggsbudgeten för 2012 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för modifiering och G-underhåll av AS 322 Super Puma-sjöräddningshelikoptrarna. Med stöd av fullmakten ingicks år 2013 ett modifikations- och underhållsavtal. Projektet infaller åren 2013—2020 och totalkostnadskalkylen är 33 710 000 euro.
I budgeten 2018 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för anskaffning av sju havsgående båtar. På basis av fullmakten ingicks det 2018 avtal om anskaffning av båtarna. Anskaffningen infaller åren 2018—2020 och totalkostnadskalkylen är 22 500 000 euro. Enligt Europeiska kommissionens förhandsbeslut är det möjligt att få EU-finansiering till ett belopp av 8 100 000 euro för finansieringen av tre båtar. EU-finansieringen minskar i motsvarande grad behovet av finansiering ur budgetpropositionen de kommande åren. Finansiering ur budgetpropositionen har reserverats till ett sammanlagt belopp på 14 400 000 euro. Det ansöks om finansiering ur oljeskyddsfonden för båtarna för ett sammanlagt belopp på uppskattningsvis ca 4 000 000 euro.
Utgifter för staten som föranleds av förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt (1 000 euro)
2019 | 2020 | Sammanlagt fr.o.m. 2019 |
|
Modifiering och G-underhåll av Super Puma | |||
---|---|---|---|
Förbindelser som ingåtts före år 2019 | 7 400 | 7 400 | |
Anskaffning av en havsgående båt | |||
Förbindelser som ingåtts före år 2019 | 4 300 | 3 800 | 8 100 |
Utgifter sammanlagt | 11 700 | 3 800 | 15 500 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -6 490 |
Sammanlagt | -6 490 |
2019 budget | 9 010 000 |
2018 budget | 15 500 000 |
2017 bokslut | 13 641 000 |