Talousarvioesitys 2018
Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.
Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin yhteydessä kerättävät verot, tarjoaa palvelujaan asiakaslähtöisesti ja suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia.
- — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
- — Harmaan talouden torjuntaa tehostetaan ja verovajetta supistetaan kehittämällä verotustoimintoja, tehostamalla valvontaa ja parantamalla yhteistyötä viranomaisten välillä
- — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä, nopeita ja edullisia
- — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 368 601 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Mikäli verotusjärjestelmien kokonaisuudistamiseen liittyvään valmisohjelmistohankintaan myönnettyä valtuutta on jäänyt käyttämättä vuonna 2017, saa vuonna 2018 tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen valtuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2016 toteutuma |
2017 tavoite |
2018 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
Asiakkaiden osuus, jotka maksavat mielellään veronsa, % | - | 77 | 78 |
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | - | 80 | 80 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Asiakaskohtaisen perinnän kertymä, % | 68 | 52 | 52 |
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 53 | 54 | 55 |
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 54 | 55 | 56 |
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Henkilötyövuodet | 4 794 | 4 983 | 4 964 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,7 | 8,0 | 7,5 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Verohallinto toteuttaa kokonaisarkkitehtuuriuudistusta, joka kattaa kaikki nykyiset verolait ja niiden käsittelyä hoitavat verotusohjelmistot. Uudistus perustuu tuotepohjaiseen toiminnanohjausjärjestelmään. Uudistuksella turvataan verotuksen pidemmän aikavälin häiriötön toiminta.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2018 | 2019—2020 | Yhteensä vuodesta 2018 lähtien |
|
Ennen vuotta 2018 tehdyt sitoumukset | 12 766 | 11 480 | 24 246 |
Menot yhteensä | 12 766 | 11 480 | 24 246 |
---|
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 413 655 | 409 620 | 372 551 |
Bruttotulot | 6 244 | 3 800 | 3 950 |
Nettomenot | 407 411 | 405 820 | 368 601 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 91 824 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 129 070 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2018
3) tulot yhteistoiminnasta muiden viranomaisten kanssa
4) tietojärjestelmien kokonaisuudistus
5) 1.1.2017 alkaen siirtyneet valmiste- ja autoverotus- sekä apteekkiverotehtävät.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Asiakirjahallinto 2018 | -720 |
Asiakirjojen digitalisointi sähköiseen muotoon (investointi) | -300 |
Astanan maailmannäyttelyn menot (siirto momentilta 32.50.43) | 609 |
Henkilöasiakkaan reaaliaikainen tuloverotus, 1. vaihe | 216 |
KATSO-palvelu (siirto momentille 28.30.03) | -47 |
KATSO-palvelun kustannusten tarkistus (siirto momentilta 28.30.03) | 72 |
Kv.verotustietojen tietojenvaihdon uudet vaatimukset | -100 |
Maahantuonnin arvonlisäverotus (siirto momentilta 28.10.02) | 243 |
Prosessiohjauksen työvälineet | -200 |
Siirto momentille 28.10.02 | -2 000 |
Strategiset kehittämishankkeet | -25 |
Toiminnan turvaaminen | -2 000 |
Tulorekisterin käyttöönotto Verohallinnossa | 1 110 |
Verohallinnon Helsingin toimitilasäästö | -1 500 |
Verohallinnon valmisohjelmisto ja ohjelmistouudistushanke (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -24 000 |
Viestinvälityspalvelun käyttö (siirto momentille 28.30.03) | -100 |
XBRL-koodiston ylläpito (siirto momentille 28.20.01) | -200 |
XBRL-raportointi (investointi) | -350 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -103 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -41 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -172 |
Palkkaliukumasäästö | -508 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -211 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -2 100 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -3 914 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -375 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -453 |
Vuokrien indeksikorotus | 82 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -132 |
Yhteensä | -37 219 |
2018 talousarvio | 368 601 000 |
2017 talousarvio | 405 820 000 |
2016 tilinpäätös | 444 657 000 |
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 163 018 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Vuonna 2018 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksytyn tullausjärjestelmän valmisohjelmistohankintaan myönnetyn tilausvaltuuden käyttämättä olevaa määrää vastaavasti tämän valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2016 toteutuma |
2017 tavoite |
2018 tavoite |
|
Palvelukyky ja laatu | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys tulliselvityksessä (asteikko 1—5) | 3,7 | 4,0 | 4,0 |
Oikaistujen päätösten osuus tuontiverotuksessa (%) | 1,5 | 2,2 | 2,2 |
Tullirikosten selvittämistaso (%) | 85,2 | 91 | 89 |
Takaisin saatu rikoshyöty (milj. euroa) | 19,3 | 20 | 18 |
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus (%) | 17 | 23 | 23 |
Verojäämä (%)1) | 0,08 | 0,15 | 2,0 |
Henkilöstövoimavarat | |||
Henkilötyövuodet (peruslaskelman mukaiset)2) | 2 165 | 1 890 | 1 840 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 11,6 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 VMBaro | 3,3 | 3,4 | 3,4 |
1) Maahantuonnin arvonlisäverotuksessa rekisteröityjen arvonlisäverovelvollisten verotus siirtyy Tullista Verohallintoon 1.1.2018. Tulli kantaa edelleen tullit ja ALV-rekisteröimättömien toimijoiden arvonlisäverot. Verojäämien odotetaan kasvavan, sillä epäsäännönmukaisten toimijoiden osuus Tullin tuontiverojen kannosta kasvaa suurten toimijoiden siirtyessä Verohallinnon asiakkaiksi.
2) Vuoden 2017 alusta vähennetty 205 htv henkilöä siirtona Tullista Verohallintoon johtuen auto- ja valmisteverotuksen siirtämisestä Verohallinnon hoidettavaksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 170 619 | 160 347 | 163 528 |
Bruttotulot | 1 223 | 510 | 510 |
Nettomenot | 169 396 | 159 837 | 163 018 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 9 385 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 240 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Astanan maailmannäyttelyn menot (siirto momentilta 32.50.43) | 238 |
Kertaluonteisen lisäyksen poisto | -300 |
Maahantuonnin arvonlisäverotus (siirto momentille 28.10.01) | -243 |
Norjan rajan vastaisten toimipaikkojen perusparannus | 54 |
Siirto momentilta 28.10.01 | 2 000 |
Tulliselvitysjärjestelmän kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2017 rahoitus) (siirto momentille 28.70.20) | -11 650 |
Tulliselvitysjärjestelmän kokonaisuudistus (ICT-hankinnan investointimenot) (v. 2018 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.20) | 13 850 |
Tulliselvitystehtävien ja yhteiskunnan suojaamistehtävien turvaaminen | 1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -68 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -27 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | 235 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | 71 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -785 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -905 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | 68 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -143 |
Vuokrien indeksikorotus | 41 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -53 |
Tasomuutos | -202 |
Yhteensä | 3 181 |
2018 talousarvio | 163 018 000 |
2017 talousarvio | 159 837 000 |
2016 tilinpäätös | 172 251 000 |
20. Kansallisen tulorekisterin menot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 727 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansallisen tulorekisterin keskitetystä ylläpidosta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös valtion henkilöstön palkkauksiin ilman henkilötyövuosirajoituksia.
Selvitysosa:Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Tulorekisteri on yksi tärkeimmistä kansallisen palveluarkkitehtuurin toiminnoista ja kattaa lähes kaikki kansalaiset.
2018 talousarvio | 1 727 000 |
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 15 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Arvioon vaikuttaa valtiovarainministeriön vuonna 2012 tekemä arvonlisäveroa koskeva huojennuspäätös, johon liittyvä vuoden 2018 menoarvio on 12 700 000 euroa.
2018 talousarvio | 15 900 000 |
2017 I lisätalousarvio | — |
2017 talousarvio | 15 900 000 |
2016 tilinpäätös | 13 369 231 |
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 22 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (609/2005)
3) autoverolain (1482/1994) 65 §
4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti
5) tullilain 39 §:n 2 momentti (1258/2009)
6) arvonlisäverolain 101 §:n 2 momentti (1486/1994)
7) verotililain 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (604/2009).
2018 talousarvio | 22 700 000 |
2017 talousarvio | 22 700 000 |
2016 tilinpäätös | 12 470 195 |
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarkentunut arvio | 1 000 |
Yhteensä | 1 000 |
2018 talousarvio | 6 000 000 |
2017 talousarvio | 5 000 000 |
2016 tilinpäätös | 4 223 113 |