Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa Suomen yrittäjyyden ja innovaatiotoiminnan toimintaympäristöstä, työmarkkinoiden toimivuudesta ja työntekijöiden työllistymiskyvystä sekä alueiden kehittymisestä. Ministeriö johtaa ja ohjaa elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaa, työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikkaa, kuluttaja- ja kilpailupolitiikkaa, alue-, energia- ja ilmastopolitiikkaa sekä työelämän kehittämistä ja maahanmuuttajien kotouttamista. Työ- ja elinkeinoministeriössä on käynnissä viisi strategista ohjelmaa (Cleantech, Metsäohjelma, Hyvinvointiohjelma HYVÄ, Rakennemuutos ja työelämän toimivuus sekä Työelämä 2020), jotka toteuttavat hallitusohjelmaan perustuvia työ- ja elinkeinopoliittisia tavoitteita täsmätoimin ja laajaan hallinnonalojen rajat ylittävään yhteistyöhön perustuen.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) edistävät alueellista kehittymistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset edistävät yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, maaseudun elinvoimaisuutta, joukkoliikennettä ja sen kehittämistä sekä liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä alueilla sekä työvoiman maahanmuuttoa alueilla. ELY-keskukset toimivat kiinteässä yhteistyössä maakunnan liittojen ja kuntien kanssa. Paikallishallinnon viranomaisista ELY-keskusten ohjaukseen kuuluvat työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot).
ELY-keskuksia on viisitoista, joista yhdeksässä on kaikki kolme vastuualuetta: 1) elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri, 2) liikenne ja infrastruktuuri sekä 3) ympäristö ja luonnonvarat.
ELY-keskusten yleishallinnollinen ohjaus kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle. ELY-keskusten toiminnallisesta ohjauksesta vastaavat omilla toimialoillaan sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö tai se keskushallinnon virasto, jonka tehtäväksi ohjaus on säädetty. Työ- ja elinkeinoministeriö koordinoi ELY-keskusten strategista ohjausta, joka tehdään ao. ministeriöiden yhteistyönä.
01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 53 645 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten
2) julkisten hankintojen neuvontayksikön toimintaan liittyviin avustuksiin
3) EU:n SOLID-rahastosta rahoitettavista hankkeista aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Työ- ja elinkeinoministeriö | |||
Hallituksen esitykset (kpl) | 18 | 16 | 15 |
— Luvatun istuntokauden aikana eduskunnalle (%) | 55 | > 80 | > 80 |
— Muutoksia eduskunnassa säädösteknisten tai kielellisten puutteiden johdosta (%) | 2 | 0 | 0 |
Valtioneuvoston asetukset (kpl) | 38 | 30 | 30 |
Sisämarkkinalainsäädännön alaan kuuluvien direktiivien täytäntöönpanovaje (%) | 1,2 | < 1,0 | < 1,0 |
Julkaisut (kpl) | 100 | < 100 | < 100 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia | |||
Koulutukseen ja kehittämistoimintaan osallistuneiden määrä (henkilöä) | 3 146 | 2 500 | 2 500 |
Työ- ja elinkeinoministeriön resurssien kohdentuminen tulosalueittain
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
||||
1 000 euroa |
htv | 1 000 euroa |
htv | 1 000 euroa |
htv | |
Konserniohjaus ja strategiset hankkeet | - | 29 | 4 000 | 29 | 4 000 | 28 |
Työllisyys ja yrittäjyys | - | 92 | 5 300 | 90 | 5 200 | 87 |
Työelämä ja markkinat | - | 57 | 5 000 | 56 | 4 960 | 56 |
Elinkeino ja innovaatiot | - | 70 | 5 300 | 69 | 5 100 | 66 |
Energia | - | 48 | 4 400 | 47 | 4 300 | 46 |
Alueiden kehittäminen | - | 77 | 4 200 | 75 | 4 000 | 72 |
Tieto | - | 97 | 6 000 | 94 | 5 800 | 92 |
Yhteiset | - | 97 | 18 420 | 90 | 18 273 | 87 |
Työneuvosto, valtakunnan sovittelijain toimisto ja yhteistoiminta-asiamiehen toimisto | - | 7 | 650 | 7 | 650 | 7 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia | - | 18 | 1 362 | 18 | 1 362 | 18 |
Yhteensä | - | 592 | 54 632 | 575 | 53 645 | 559 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 574 | 557 | 541 |
Sairauspoissaolojen muutos (+/- työpäivää/htv) | -1,1 | -0,5 | -0,5 |
Johdon toiminta esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä (1—5) | 3,15 | > 3,15 | > 3,15 |
Töiden yleinen organisointi työyhteisössä (1—5) | 3,10 | > 3,10 | > 3,10 |
Tulos- ja kehityskeskustelujen toimivuus osaamisen kehittämisessä (1—5) | 3,09 | > 3,09 | > 3 09 |
Esimiesten ja johdon asettamat mahdollisuudet uudistua työssä (1—5) | 3,31 | > 3,31 | > 3,31 |
Työyhteisön avoimuus asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa (1—5) | 3,08 | > 3,08 | > 3,08 |
Työn innostavuus ja työssä koettu ilo (1—5) | 3,58 | > 3,58 | > 3,58 |
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Tutkimus- ja selvitystoiminta | 1 850 000 |
Strategiset hankkeet | 3 500 000 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmian toimintamenot | 1 362 000 |
Muut toimintamenot | 46 933 000 |
Yhteensä | 53 645 000 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia on työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa toimiva alue- ja paikallishallinnon koulutus- ja kehittämiskeskus. Salmian koulutus- ja kehittämispalvelut edistävät työ- ja elinkeinopolitiikan toimeenpanoa sekä työ- ja elinkeinoministeriön alue- ja paikallishallinnon organisaatioiden toimintaa ja tuloksellisuutta. Asiakkaita ovat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, työ- ja elinkeinotoimistot sekä näiden keskeiset yhteistyökumppanit.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 63 558 | 63 832 | 61 645 |
Bruttotulot | 7 988 | 9 200 | 8 000 |
Nettomenot | 55 570 | 54 632 | 53 645 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 187 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 292 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Energia-alan tiedotustoiminta (siirto momentilta 32.60.(20)) | 150 |
Erityisasiantuntijan palkkaaminen (siirto momentille 24.01.01) | -74 |
Hallituksen menosäästö | -1 500 |
Kansalaisen sähköinen osallistumisympäristö (siirto momentille 25.01.01) | -20 |
Muu muutos | -245 |
Siirto momentille 32.01.02 (-0,5 htv) | -40 |
Siirto momentille 32.60.01 (-3 htv) | -210 |
Taso-hanke | -150 |
TEM:n peruskorjaus (siirto momentille 23.01.01) | -340 |
Työelämän kehittämisstrategian toimeenpano | 1 000 |
Hallinnon tilatehokkuus (HO) | -200 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -178 |
Palkkausten tarkistukset | 170 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -121 |
Vihreä talous (HO) | 1 000 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -229 |
Yhteensä | -987 |
2014 talousarvio | 53 645 000 |
2013 I lisätalousarvio | 6 305 000 |
2013 talousarvio | 54 632 000 |
2012 tilinpäätös | 54 675 000 |
02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 214 139 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) euroneuvontakeskuksista sekä Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen projektiluonteisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen
2) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
4) Yritys-Suomi -portaalin kehittämiseen ja ylläpitoon
5) keksintötoiminnan edistämistehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen sekä keksinnöistä teetettävien selvitysten hankkimiseen.
Selvitysosa:Ely-keskuksissa olevat kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen sekä kulttuurin toimialan peruspalvelujen arviointitoimintaan ja oppilaitosrakentamiseen liittyvät tehtävät siirretään aluehallintovirastoille 1.1.2014 alkaen.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014:
Vaikuttavuus
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Alueiden elinvoimaisuus | |||
— työllisyysaste (%, vähintään) | 69,0 | 70,0 | 70,0 |
— työttömyysaste (%, enintään) | 7,8 | 7,9 | 7,9 |
— vilkkaasti liikennöityjen teiden kunto (huonokuntoisen tieverkon %-osuus, enintään) | - | 6,5 | 6,0 |
— väestötiheydeltään vähintään 20 as/ha alueilla asuvan väestön osuus kaupunkiseudun väestöstä (%) | - | 64,1 | 64,1 |
— asemakaava-alueelle rakennettujen asuinhuoneistojen osuus koko laajemmalle kaupunkiseudulle rakennetuista huoneistoista (%) | - | 87 | 92 |
— kaatopaikalle sijoitetun biohajoavan yhdyskuntajätteen määrä (t/v) | - | 700 000 | 600 000 |
— maatalouden fosforitase (kg/ha) | 3,8 | < 3,8 | < 3,8 |
— maatalouden typpitase (kg/ha) | 46,3 | < 46 | < 46 |
— luonnonsuojelualueiden määrä (1 000 ha) | 2 977 | 2 993 | 3 010 |
Elinkeinoelämän menestystekijät | |||
— rekrytointiongelmia kokeneiden toimipaikkojen osuus (%, enintään) | 31,4 | 29 | 29 |
— elinkeinoelämän tyytyväisyys kuljetusten toimivuuteen (asteikko 1—5) | - | 3,9 | 3,9 |
Väestön hyvinvointi | |||
— alle 25-vuotiaiden työttömyysaste (%, enintään) | 19,0 | 15,6 | 15,6 |
— kansalaisten tyytyväisyys matkojen sujuvuuteen (asteikko 1—5, yleistyytyväisyys) | - | - | 3,7 |
— pakolaisten toteutuneet kuntasijoituspaikat (lkm) | 1 055 | 2 000 | 2 000 |
— ulkomaalaisten työttömyysaste (%, enintään) | 25,1 | 17,9 | 17,9 |
— säädösten vaatimukset täyttävien elintarvikeketjun toimijoiden osuus (%, vähintään) | 91 | 95 | 95 |
— henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrä (lkm) | 3 021 | < 3 070 | < 2 880 |
Ohjaavien ministeriöiden yhteisesti asettamien alustavien vaikuttavuustavoitteiden lisäksi ELY-keskusten tulee ottaa toiminnassaan huomioon kunkin ohjaavan ministeriön pääluokka- ja lukuperusteluissa mainitut vaikuttavuustavoitteet siltä osin kuin ELY-keskukset hoitavat kyseisen hallinnonalan tehtäviä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Sidonnat ELY-keskukselle käyttöön osoitetuista valtuuksista (%) | |||
— EAKR-sidonnat | 69 | 100 | 100 |
— ESR-sidonnat | 88 | 100 | 100 |
Maksatukset ELY-keskuksen sidonnoista (%) | |||
— EAKR-maksatukset | 65 | 80 | 95 |
— ESR-maksatukset | 74 | 90 | 95 |
Maatalouden tukivalvontojen toteutumisaste | 100 | 100 | 100 |
ELY-keskusten sidosryhmien kokonaistyytyväisyys (1—5) | - | 3,7 | - |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 3 993 | 4 017 | 3 907 |
Sairauspoissaolojen muutos (+/- työpäivää/htv) | -0,76 | - | - |
Johdon toiminta esimerkkinä ja suunnannäyttäjänä (1—5) | 3,0 | - | > 3,0 |
Töiden yleinen organisointi työyhteisössä (1—5) | 3,1 | - | > 3,1 |
Tulos- ja kehityskeskusteluiden toimivuus osaamisen kehittämisessä (1—5) | 3,0 | - | > 3,0 |
Esimiesten ja johdon asettamat mahdollisuudet uudistua työssä (1—5) | 3,2 | - | > 3,2 |
Työyhteisön avoimuus asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa (1—5) | 3,0 | - | > 3,0 |
Työn innostavuus ja työssä koettu ilo (1—5) | 3,5 | - | > 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 274 983 | 268 156 | 275 139 |
Bruttotulot | 61 329 | 59 000 | 61 000 |
Nettomenot | 213 654 | 209 156 | 214 139 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 20 704 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 19 720 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 7 842 | 7 000 | 8 000 |
— muut tuotot | -42 | - | - |
Tuotot yhteensä | 7 800 | 7 000 | 8 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 5 792 | 6 600 | 7 000 |
— osuus yhteiskustannuksista | 4 421 | 2 900 | 3 000 |
Kustannukset yhteensä | 10 213 | 9 500 | 10 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 413 | -2 500 | -2 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 76 | 74 | 80 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 33 481 | 35 000 | 35 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 305 | 300 | 300 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 36 | - | - |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 2 685 | 2 500 | 2 500 |
Tuotot yhteensä | 36 507 | 37 800 | 37 800 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 44 122 | 44 000 | 44 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -7 615 | -6 200 | -6 200 |
Omarahoitusosuus, % | 17 | 14 | 14 |
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kautta ohjautuu rahoitusta seuraavilta talousarvion momenteilta: 30.10.61 ja 62, 30.20.43 ja 49, 30.40.20, 43, 51, 52, 62 ja 77, 30.50.20 ja 31, 31.10.20, 50 ja 76, 31.30.63 ja 64, 32.20.45, 32.30.44, 45, 51 ja 64, 32.50.64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 ja 52, 35.10.21, 22, 61 ja 63 sekä 35.20.64.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aluehallinnon tehostaminen (HO) | -2 500 |
Henkilöstömenot (siirto momentilta 32.01.20) | 1 203 |
Keksintötoiminta (siirto momentilta 32.20.41) | 5 260 |
Siirto momentille 28.40.01 (-53 htv) | -3 511 |
Siirto momentilta 32.01.01 (0,5 htv) | 40 |
Siirto momentilta 32.30.01 (170 htv) | 6 677 |
Siirto momentilta 32.30.01 (1 htv) | 45 |
Toiminnan turvaaminen (kertaluonteisen menon poistuminen) | -2 000 |
Tuulivoimahankkeiden ympäristövaikutusten arviointi (kertaluonteisen menon poistuminen) | -600 |
Hallinnon tilatehokkuus (HO) | -300 |
Palkkausten tarkistukset | 884 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -629 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -821 |
Tasomuutos | 1 235 |
Yhteensä | 4 983 |
2014 talousarvio | 214 139 000 |
2013 I lisätalousarvio | 6 677 000 |
2013 talousarvio | 209 156 000 |
2012 tilinpäätös | 212 670 000 |
20. Siviilipalvelus (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 083 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää siviilipalveluksen toimeenpanosta siviilipalveluslain (1446/2007) nojalla aiheutuviin kustannuksiin lukuun ottamatta palkkauskustannuksia.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi siviilipalveluslain muuttamiseksi siten, että aiemmin kunnallisella pohjalla toiminut siviilipalvelustoiminta yhdistetään hallinnollisesti Kaakkois-Suomen ELY-keskukseen 1.1.2014 lukien ja siviilipalvelusvelvollisten kaikki kotimaan lomamatkat koti- tai asuinpaikkakunnalle muutetaan maksuttomiksi samasta ajankohdasta lukien.
Siviilipalveluskeskuksen henkilöstöstä se osa, jonka tehtävänä on siviilipalveluksen toimeenpano, siirtyy liikkeen luovutuksella Lapinjärven kunnalta valtiolle. Siviilipalveluskeskuksena toimii edelleen Lapinjärven koulutuskeskus. Siviilipalveluksen koulutustoiminta toteutetaan edelleen Lapinjärven koulutuskeskuksessa.
Siviilipalveluskeskuksen henkilöstön palkkauskustannukset maksetaan momentilta 32.01.02.
Ilman palveluspaikkaa jäävien siviilipalvelusvelvollisten määrää pyritään vähentämään edistämällä tarjolla olevien palveluspaikkojen määrän kasvua markkinoimalla aktiivisesti siviilipalvelusta potentiaalisille palveluspaikoille. Tämän lisäksi palveluspaikan hakemisprosessia pyritään tehostamaan yksilötasolla sekä koulutusjakson aikana että koulutusjakson jälkeen. Tavoitteena on, että jokaisesta erästä jää palveluspaikattomaksi alle 10 % velvollisista.
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa jääneistä siviilipalvelusvelvollisista aiheutuneet ylläpitokustannukset olivat 438 915 euroa vuonna 2011 ja 486 710 euroa vuonna 2012. Valtaosa velvollisista siirtyi koulutuskeskuksesta suorittamaan työpalvelustaan muihin palveluspaikkoihin palveluspaikan löydyttyä.
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Siviilipalvelukseen hakeneet, henkilöä | 2 308 | 2 400 | 2 400 |
Koulutetut, henkilöä | 1 754 | 1 800 | 1 800 |
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa, henkilöä | 125 | 120 | 120 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Henkilöstömenot (siirto momentille 32.01.02) | -1 203 |
Matkakustannusten muutos v. 2014 alusta | 216 |
Palveluspaikattomista maksettavien korvausten perusteen muuttamisesta aiheutuvat lisäkustannukset | 200 |
Valtiollistamisen lisäkustannukset | 302 |
Yhteensä | -485 |
2014 talousarvio | 5 083 000 |
2013 talousarvio | 5 568 000 |
2012 tilinpäätös | 5 235 984 |
21. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 6 369 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen
2) enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Pääomasijoitustoiminta (siirto momentille 32.20.06) | -100 |
Uuden sähkömarkkinalain edellyttämät lisäresurssit (siirto momentille 32.60.01) | -200 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -1 253 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | -475 |
Tasomuutos | 3 620 |
Yhteensä | 1 592 |
2014 talousarvio | 6 369 000 |
2013 talousarvio | 4 777 000 |
2012 tilinpäätös | 4 426 000 |
29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 81 692 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös momentin 32.30.51 menoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen, momentilta 32.30.64 rahoitettavien valtion investointihankkeisiin liittyvien ja vuoden 2012 talousarvion momentilta 32.50.63 hankittavaan työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen ja työllisyysperusteisiin valtion investointihankkeisiin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen sekä momentilta 32.20.40 maksettaviin kulutusmenoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.
2014 talousarvio | 81 692 000 |
2013 talousarvio | 81 692 000 |
2012 tilinpäätös | 79 065 510 |
60. Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 20 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998), vientitakuulain (479/1962) ja valtion vientitakuista annetun lain (422/2001) perusteella myönnettyjen takuiden aiheuttamiin korvausmenoihin
2) valtiontakaustoimintaa koskevien lakien (375/1963, 573/1972 ja 609/1973) nojalla valtiontakaustoiminnasta annettujen takaussitoumusten ja perusraaka-ainehuollon turvaamiseksi annetun lain (651/1985), valtion vakauttamistakauksista annetun lain (529/1993) perusteella myönnettyjen takuiden ja takausten sekä valtion pääomatakuista annetun lain (594/1992) nojalla ennen vuotta 1999 myönnettyjen takuiden aiheuttamien korvausmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
2014 talousarvio | 20 000 |
2013 talousarvio | 20 000 |
2012 tilinpäätös | — |
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 10 007 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, rahoitusosuuksien ja velvoitteiden suorittamiseen
2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Pohjoismainen ydinturvallisuusalan yhteistyö | 340 000 |
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu | 2 000 000 |
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet | 978 000 |
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon | 400 000 |
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut | 44 000 |
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu ja osuus eläkemaksuista | 3 327 000 |
Kansainvälisen työjärjestön (ILO) jäsenmaksu | 1 700 000 |
Kansainvälisen uusiutuvan energian neuvoston (IRENA) jäsenmaksu | 100 000 |
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet | 118 000 |
Yhteistyön maksuosuudet kansainvälisille rahoituslaitoksille, järjestöille ja yhteistyöorganisaatioille | 1 000 000 |
Yhteensä | 10 007 000 |
2014 talousarvio | 10 007 000 |
2013 talousarvio | 10 007 000 |
2012 tilinpäätös | 10 007 000 |