Talousarvioesitys 2002
YLEISPERUSTELUT
Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys vuoden 2002 toiseksi lisätalousarvioksi.
Kuluvana vuonna toteutumassa oleva kokonaistaloudellinen kehitys vastaa pääpiirteissään sitä arviota, joka tehtiin marraskuussa 2001 vuoden 2002 talousarviota täydentävän esityksen pohjaksi. Hitaasta talouskasvusta huolimatta työllisyystilanne on kuluvana vuonna kehittymässä tuolloin arvioitua lievästi myönteisemmin.
Lisätalousarvioesityksessä tuloarvioita korotetaan nettomääräisesti 324 milj. eurolla. Esitykseen sisältyy määrärahojen lisäyksiä nettomääräisesti yhteensä 97 milj. euroa ilman valtionvelan kuoletuksia. Lisätalousarvioesitys on 228 milj. euroa ylijäämäinen.
Budjettitalouden tuloarviot, määrärahat ja tasapaino, milj. euroa | ||||
---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2002 | 2002 | |
Tilinpäätös | Hyväksytty talousarvio (TA+I LTA) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | |
Tuloarviot yhteensä | 35 426 | 35 891 | 324 | 36 215 |
— Tulo- ja varallisuusvero | 12 140 | 13 017 | -605 | 12 412 |
— Muut verotulot | 17 224 | 17 371 | 73 | 17 444 |
— Muut tulot | 6 061 | 5 503 | 856 | 6 359 |
Määrärahat yhteensä (ilman valtionvelan vähentämistä) |
33 765 | 35 138 | 97 | 35 235 |
Valtionvelan vähentäminen (pääluokka 37) | 2 308 | 753 | 228 | 980 |
—Nettokuoletukset | 2 050 | 391 | 228 | 618 |
Verotuloarviot
Verotuloarvioita alennetaan aiemmin budjetoidusta nettomääräisesti 532 milj. euroa. Tulo- ja varallisuusveron tuottoarviota alennetaan 605 milj. eurolla, josta 155 milj. euroa kohdistuu yhteisöveroon. Verotusta koskevien ennakkotietojen perusteella verovuodelle 2001 maksuunpantu yhteisövero näyttää jäävän aiempia arvioita pienemmäksi. Ansio- ja pääomatuloverojen tuottoarvion alentaminen 450 milj. eurolla aiheutuu pääomatulojen jäämisestä aiemmin arvioitua alemmalle tasolle. Tämän seurauksena valtiolta arvioidaan perittävän verovuoden 2001 maksuunpanotilityksessä 250 milj. euroa muiden veronsaajien eduksi. Verovuodelle 2002 sovellettavia jako-osuuksia jouduttaneen myös muuttamaan muiden veronsaajien hyväksi siten, että valtiolta arvioidaan perittävän 200 milj. euroa. Vuoden 2001 verotuksen valmistumisen perusteella tehtävien tarkistusten seurauksena kuntien verotulot lisääntynevät tänä vuonna noin 400 milj. eurolla aiemmin arvioidusta.
Arvonlisäveron tuottoarviota alennetaan toteutuneiden kertymätietojen perusteella 114 milj. eurolla. Varainsiirtoveron tuoton arvioidaan jäävän 97 milj. euroa aikaisemmin arvioitua pienemmäksi.
Toteutuneiden kertymätietojen perusteella korkotulojen lähdeveron tuottoarviota korotetaan aiemmin arvioidusta 50 milj. eurolla ja perintö- ja lahjaveron 67 milj. eurolla. Tupakkatuotteiden ja alkoholijuomien verollinen kulutus ovat kuluvana vuonna kasvaneet ennustettua nopeammin, mikä on näkynyt myös toteutuneissa verokertymissä. Tupakkaveron tuoton arvioidaan nousevan aiemmin arvioidusta 54 milj. euroa ja alkoholijuomaveron 49 milj. euroa. Autoveron tuottoarviota korotetaan toteutuneiden kertymätietojen perusteella 63 milj. eurolla.
Arviot muista tuloista
Muiden tulojen arvioidaan nousevan nettomääräisesti 856 milj. eurolla. Toteutuneiden osakemyyntien seurauksena aiempi tuloarvio nettotuloista osakemyynnistä ylittyy 860 milj. eurolla. Valtion osuuden veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovaroista arvioidaan pienenevän 41,5 milj. eurolla aiemmin budjetoituun verrattuna. Korkotulojen ja voiton tuloutusten arvioidaan nousevan 37 milj. eurolla.
Käytettävissä olevien tietojen perusteella EU:n rakennerahasto-ohjelmakaudelta 1995—1999 saatavien tulojen loppuerät eivät toteudu täysimääräisesti. Euroopan aluekehitysrahaston osalta tuloja on jäämässä saamatta 15,6 milj. euroa ja Euroopan sosiaalirahaston osalta 24,3 milj. euroa. Vastaavat tiedot muiden rahastojen osalta eivät ole vielä käytettävissä. Aluekehitysrahaston ohjelmakauden 2000—2006 vuoden 2002 tuloarviota alennetaan maksatushakemuksista saatujen tietojen perusteella 26 milj. eurolla.
Suomen maksuosuus Euroopan unionille
Euroopan unionin vuoden 2001 talousarvion ylijäämä on otettu huomioon unionin vuoden 2002 lisätalousarvioissa. Sen perusteella Suomen maksuosuuden arvioidaan supistuvan 170 milj. euroa vuonna 2002.
Metallirahamenot
Euromääräisten kolikoiden tarve on osoittautunut Suomen Pankin tilaamaa määrää pienemmäksi. Valtio joutuu lunastamaan kolikoita takaisin Suomen Pankilta ja peruuttamaan kolikoiden lisätilauksen, minkä johdosta metallirahamenot kasvavat 95 milj. euroa.
Opintotuki
Opintolainojen valtiontakaukseen ja korkotukeen ehdotetaan 11,9 milj. euron lisäystä valtion maksettavaksi tulevien opintolainojen ennakoitua suuremman määrän johdosta.
Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat
Oy Veikkaus Ab:n vuoden 2002 tuottoarvion pienenemisen johdosta Veikkauksen voittovaroista rahoitettavia määrärahoja ehdotetaan supistettavaksi yhteensä 35,6 milj. eurolla. Tämän johdosta ehdotetaan kirjastojen käyttökustannuksiin myönnettäviä valtionosuuksia ja -avustuksia vastaavalla määrällä katettavaksi yleisistä budjettivaroista. Lisäksi rahoitusvajetta katetaan aikaisempina vuosina veikkausvoittovaroista kertyneillä ns. säästövaroilla.
Maaseutuelinkeinotoiminnan kehittäminen
Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuen myöntämisvaltuutta ehdotetaan korotettavaksi vuoden 2000 myöntämisvaltuuden käyttämättä jääneellä 39,1 milj. euron määrällä. Määrärahan käyttämättä jääminen v. 2000 johtui rahoitussäädösten komissiokäsittelyn viivästymisestä.
Metsätalouden edistäminen
Pohjois-Suomen metsäpuiden siemenhankintaan ehdotetaan 8,4 milj. euron lisämäärärahaa. Siemenhankinnan työllisyysvaikutus on noin 200 henkilötyövuotta.
Liikenneverkkojen kehittäminen
Perustienpitoon ehdotetaan ylimääräisenä lisäpanostuksena lisärahoitusta 8,4 milj. euroa. Yksityisten lentopaikkojen turvalaitteisiin ehdotetaan 0,1 milj. euroa. Joukkoliikenteen määrärahasta kohdennetaan Savonlinnan lentoyhteyksien turvaamiseen 0,17 milj. euroa. EU:n TEN-tukia on tuloutettu 10,1 milj. euroa ja vastaava määrärahan lisäys ehdotetaan tutkimus- ja kehittämistoimintaan ja keskeneräisen tiehankkeen jatkorahoittamiseen. Lisäksi eräiden keskeneräisten tie- ja ratainvestointien määrärahoja tarkistetaan vastaamaan hankkeiden tarkoituksenmukaista etenemistä hyväksyttyjen kustannusarvioiden rajoissa.
Omistajapolitiikka
Osakehankintoihin ehdotetaan 121 milj. euron lisämäärärahaa, joka on tarkoitus käyttää osakkeiden merkitsemiseen Outokumpu Oyj:n suunnittelemassa osakeannissa. Osakeannilla vahvistetaan yhtiön rahoitusasemaa sen hankkiessa koko AvestaPolarit Oyj:n osakekannan. Suomen Teollisuussijoitus Oy:n osakepääoman vahvistamiseen ehdotetaan 42 milj. euroa. Omistusjärjestelyjen mahdollistamiseksi ehdotetaan, että valtioneuvosto voisi luopua osakkeiden omistuksesta Edita Oyj:ssä.
Yrityspolitiikka
Finnvera Oyj:n erityiskorkotuen piirissä olevien lainojen myöntämisvaltuutta ehdotetaan korotettavaksi lainojen ennakoitua suuremman kysynnän johdosta.
Takuusuoritus Kansaneläkelaitokselle
Tarkentuneiden meno- ja tuloarvioiden johdosta ehdotetaan valtion takuusuoritusta Kansaneläkelaitokselle lisättäväksi yhteensä 39 milj. eurolla.
Työttömyysmenot
Valtionosuutta työttömyyskassoille ehdotetaan vähennettäväksi 31 milj. eurolla ja työttömyysturvalain mukaisen perusturvan määrärahaa lisättäväksi 6,5 milj. eurolla tarkentuneiden etuusmenoarvioiden johdosta. Työvoimapolitiikan määrärahojen kohdentumista eri toimenpiteisiin ehdotetaan tarkistettavaksi TE-keskuksissa tehdyn määrärahatarveselvityksen perusteella.
Luonnonsuojelu
Yksityisille maille perustettavien luonnonsuojelualueiden lisääntyessä omistajille taloudellisista menetyksistä maksettaviin korvauksiin ehdotetaan lisämäärärahaa.
Valtionvelka
Euromääräisen velan korkoarviota alennetaan 65 milj. eurolla lyhytaikaisen rahoituksen arvioitua matalamman korkotason ja tarkentuneen velanhoitosuunnitelman johdosta. Valuuttamääräisen velan korkomenoihin ehdotetaan 36 milj. euron vähennystä, joka johtuu euron arvon vahvistumisesta suhteessa valtion velkasalkussa edustettuina oleviin muihin valuuttoihin. Valtionvelan nettokuoletuksia ehdotetaan lisättäväksi 228 milj. eurolla. Yhdessä vuoden 2002 varsinaisen talousarvion ja ensimmäisen lisätalousarvion kanssa lisätalousarvioesitys merkitsee valtionvelan lyhentämistä yhteensä 618 milj. eurolla. Tulevia korkomenoja vähentävään velanhallintaan on vuoden 2002 varsinaisessa talousarviossa ja ensimmäisessä lisätalousarviossa budjetoitu 362 milj. euroa. Valtionvelan arvioidaan olevan vuoden 2002 lopussa 60,6 mrd. euroa, mikä on 43,2 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Ilman omaisuuden myynnistä saatuja tuloja valtionvelan suhde bruttokansantuotteeseen olisi 48,1 prosenttia.
Eduskunnan vuodelle 2002 hyväksymät määrärahat ja nyt ehdotetut määrärahojen muutokset jakaantuvat eri pääluokkiin seuraavasti: |
||||
---|---|---|---|---|
Hyväksytty talousarvio (TA + I LTA) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | ||
Pääluokka | € | € | ||
21. | Tasavallan Presidentti | 6 412 000 | - | 6 412 000 |
22. | Eduskunta | 88 071 000 | - | 88 071 000 |
23. | Valtioneuvosto | 36 939 000 | 100 000 | 37 039 000 |
24. | Ulkoasiainministeriön hallinnonala | 715 311 000 | 25 000 | 715 336 000 |
25. | Oikeusministeriön hallinnonala | 566 307 000 | 6 190 000 | 572 497 000 |
26. | Sisäasiainministeriön hallinnonala | 1 327 895 000 | 9 509 000 | 1 337 404 000 |
27. | Puolustusministeriön hallinnonala | 1 722 425 000 | - | 1 722 425 000 |
28. | Valtiovarainministeriön hallinnonala | 5 691 715 000 | -55 363 000 | 5 636 352 000 |
29. | Opetusministeriön hallinnonala | 5 504 614 000 | 12 954 000 | 5 517 568 000 |
30. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala | 2 486 809 000 | 9 399 000 | 2 496 208 000 |
31. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala | 1 354 288 000 | 43 268 000 | 1 397 556 000 |
32. | Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala | 889 615 000 | 163 809 000 | 1 053 424 000 |
33. | Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | 8 192 163 000 | 9 600 000 | 8 201 763 000 |
34. | Työministeriön hallinnonala | 2 165 127 000 | -6 767 000 | 2 158 360 000 |
35. | Ympäristöministeriön hallinnonala | 623 609 000 | 1 000 000 | 624 609 000 |
36. | Valtionvelan korot | 3 767 000 000 | -97 000 000 | 3 670 000 000 |
Yhteensä (pl. valtionvelan vähentäminen) | 35 138 300 000 | 96 724 000 | 35 235 024 000 | |
37. | Valtionvelan vähentäminen | 752 720 000 | 227 516 000 | 980 236 000 |
Yhteensä | 35 891 020 000 | 324 240 000 | 36 215 260 000 |
Eduskunnan vuodelle 2002 hyväksymät tuloarviot ja nyt arvioidut tuloarvioiden muutokset jakaantuvat eri osastoihin seuraavasti: |
||||
---|---|---|---|---|
Hyväksytty talousarvio (TA + I LTA) |
Hallituksen esitys |
Yhteensä | ||
Osasto | € | € | ||
11. | Verot ja veronluonteiset tulot | 30 387 550 000 | -531 780 000 | 29 855 770 000 |
12. | Sekalaiset tulot | 4 279 982 000 | 818 764 000 | 5 098 746 000 |
13. | Korkotulot ja voiton tuloutukset | 1 089 964 000 | 37 236 000 | 1 127 200 000 |
15. | Lainat | 133 544 000 | - | 133 544 000 |
Yhteensä | 35 891 040 000 | 324 220 000 | 36 215 260 000 |
Lisätalousarvioesityksen hyväksymisen jälkeen olisivat valtion tuloarvioiden ja määrärahojen budjetoidut määrät seuraavat: | |||
---|---|---|---|
Tuloarviot | Määrärahat (ilman velan vähentämistä) |
Valtionvelan vähentäminen |
|
€ | € | € | |
Varsinainen talousarvio | 35 326 018 000 | 34 882 108 000 | 443 900 000 |
Lisätalousarviot | 889 242 000 | 352 916 000 | 536 336 000 |
Yhteensä | 36 215 260 000 | 35 235 024 000 | 980 236 000 |