Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2016

YLEISPERUSTELUTPDF-versio

Eduskunnalle annetaan vuoden 2016 talousarvioesitystä (HE 30/2015 vp) täydentävä hallituksen esitys. Täydentävä esitys voidaan antaa, koska valtiovarainvaliokunta ei ole vielä antanut mietintöään 28.9.2015 annetusta hallituksen esityksestä vuoden 2016 talousarvioksi.

Talouden näkymät

Suomen talouden tilanne on vakava. BKT:n kasvu on lähellä nollaa. Työttömyys kasvaa ja työttömyysjaksot pitenevät. Taantuman jälkeenkin kasvu jää kituliaaksi.

Vuoden 2016 talouskasvuksi ennustetaan 1,3 %. Kasvun taustalla on investointien suotuisa kehitys. Ulkomaisen kysynnän vaikutus kasvuun jää vähäiseksi huolimatta viennin asteittaisesta noususta sillä tuonti lisääntyy vientiä enemmän johtuen kotimaisen kysynnän virkoamisesta. Yksityisen kulutuksen kasvu hidastuu hieman kuluvasta vuodesta johtuen vaatimattomasta reaalitulojen kehityksestä. Työttömyysasteeksi ennustetaan 9,4 %, joka on vain hieman tätä vuotta matalampi taso. Kuluttajahintojen nousu kiihtyy, mutta pysyy maltillisena ollen noin prosentin.

Tuloarviot

Varsinaisten tulojen arviota ehdotetaan korotettavan yhteensä 2,1 milj. euroa.

Veroja ja veronluonteisia tuloja koskevaa arviota ehdotetaan vähennettävän nettomääräisesti 4,7 milj. euroa. Tuloarviota korottaa osaltaan uusi apteekkimaksuja koskeva arvio, jossa on huomioitu apteekkimaksun väliaikainen korottaminen. Lisäksi ansio- ja pääomatuloverojen tuloarviota alennetaan 7 milj. euroa aiheutuen hallituksen päätöksestä peruuttaa talousarvioesitykseen liittynyt lakiesitys verotuksen oikaisemisesta oma-aloitteisesti annettujen tietojen perusteella vuonna 2016 (ns. laki tehokkaasta katumisesta).

Arviota sekalaisista tuloista ehdotetaan korotettavaksi nettomääräisesti 23,5 milj. euroa. Merkittävin sekalaisten tulojen arvion korottamista selittävä tekijä on sisäministeriön hallinnonalalle tuloutettavien EU:lta saatavien tulojen arvion tarkentuminen.

Arviota korkotuloista ja lainojen takaisinmaksusta alennetaan nettomääräisesti 16,7 milj. euroa aiheutuen viennin jälleenrahoituslainojen sekä kotimaisten alustoimitusten lainoja ja niihin liittyviä korkotuloeriä koskevien arvioiden tarkentumisesta.

Määrärahat ja tasapaino

Varsinaisten tulojen 2,1 milj. euron nettomääräinen lisäys ja määrärahojen n. 261 milj. euron nettomääräinen lisäys huomioon ottaen vuoden 2016 täydentävä talousarvioesitys lisää valtion nettolainanoton tarvetta n. 258 milj. eurolla. Valtion nettolainanotoksi vuonna 2016 arvioidaan n. 5,3 mrd. euroa. Valtionvelan määrän vuoden 2016 lopussa arvioidaan olevan n. 106 mrd. euroa, mikä on n. 50 % suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Vaalikauden kehys

Vuoden 2016 kehystasoa tarkistetaan vastaamaan kehyksen hinta- ja rakennemuutoksia jäljempänä olevan taulukon mukaisesti n. 242 milj. eurolla. Tarkistusten jälkeinen menokehys vuodelle 2016 on 44 876 milj. euroa.

Talousarvioesitystä täydentävän esityksen jälkeen kehykseen luettavien menojen taso on 44 535 milj. euroa. Näin ollen vuoden 2016 jakamaton varaus on 40,2 milj. euroa, minkä lisäksi v. 2016 on käytettävissä 300 milj. euron lisäbudjettivaraus.

Kehyksen hinta- ja rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2016 2017 2018 2019
           
28.50.15, 16 ja 17 Lakisääteisen hintakorjauksen tarkistus uuden TyEL-indeksiennusteen mukaiseksi 5,3 5,3 5,3 5,3
26.10.21 KEJO-hankkeen uudelleenbudjetointi 5,9      
28.70.20 Tuottavuuden edistämiseen tähtäävien tietohallintohankkeiden uudelleenbudjetointi 17,0      
32.01.21 Asiakastietohankkeen uudelleenbudjetointi 0,5      
32.20.42 Meriteollisuuden toimintaympäristön kehittämisavustusten uudelleenbudjetointi 2,7      
32.30.51 Lisäys julkisiin työvoimapalveluihin. Suomi on jättänyt STX Finlandin, Broadcomin, ohjelmistoalan ja Microsoftin irtisanomisten johdosta rahoitushakemuksen Euroopan globalisaatiorahastolle (vastaavat tulot kirjattu momentille 12.32.99). 5,1      
33.10.54 Eläkkeensaajan asumistukiuudistuksen peruuttamisen johdosta kehyksen ulkopuoliset asumistukimenot alenevat 205,5 513,0 543,0 574,0
Yhteensä   242,1 518,3 548,3 579,3

Turvapaikanhakijat ja maahanmuutto

Maahanmuuton ja turvapaikanhakijoiden määrän kasvun seurauksena ehdotetaan määrärahoihin lisäystä yhteensä n. 452 milj. euroa verrattuna talousarvioesitykseen. Määrärahalisäykset pohjautuvat arvioon, jonka mukaan v. 2015 Suomeen tulee n. 30 000 turvapaikanhakijaa. Vuonna 2016 turvapaikanhakijoiden määränä on käytetty laskentaperusteena 15 000 henkilöä, missä on mukana myös kiintiöpakolaisten uudelleensijoitukset ja turvapaikanhakijoiden sisäiset siirrot. Turvapaikanhakijoista n. 35 prosentin oletetaan saavan myönteisen turvapaikkapäätöksen. Kuntakorvausten piirissä arvioidaan v. 2016 olevan noin 21 000 turvapaikanhakijaa.

Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminnan ostopalvelumenoihin ehdotetaan lisäystä 202,7 milj. euroa. Palveluista n. 70 % ostetaan SPR:ltä. Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavien tukien menoarvioon ehdotetaan lisäystä 59,4 milj. euroa. Perustukitaso on edelleen 316,07 euroa kuukaudessa.

Maahanmuuttoviraston turvapaikkakäsittelyyn suunnataan lisärahoitusta 750 käsittelijän palkkaamiseksi 9 kuukauden ajaksi sekä valtion vastaanottokeskusten menoihin yhteensä 40 milj. euroa.

Turvapaikanhakijamäärän kasvun johdosta ehdotetaan lisäystä poliisille 9 milj. euroa, suojelupoliisille 0,8 milj. euroa, poliisille maasta poistamismenoihin 16 milj. euroa, Rajavartiolaitoksen tehostettuun ulkomaalaisvalvontaan sisärajoilla ja rajanylityspaikoilla 3 milj. euroa sekä Tullille tehostettuun tullivalvontaan Torniossa 0,5 milj. euroa.

Korkeimman hallinto-oikeuden ja muiden tuomioistuinten toimintamenoihin ehdotetaan yhteensä 7,7 milj. euron lisäystä turvapaikanhakijoiden oikeusturvaan liittyviin menoihin. Yksityisille oikeusavustajille maksettaviin korvauksiin ehdotetaan 3 milj. euron lisäystä turvapaikanhakijoiden oikeusapuasioiden määrän kasvun ja palkkioiden sekä oikeudenkäyntikulujen määrän kasvun johdosta.

Valtion korvaukset kunnille -arviomäärärahaa ehdotetaan korotettavaksi 20,8 milj. eurolla. Kotouttamiskoulutuksen hankintoja, kielitestejä ja osaamiskartoituksia varten julkisten työvoimapalvelujen valtuuteen ehdotetaan lisäystä 36,8 milj. euroa ja määrärahaan 22,8 milj. euroa.

Lisäksi ELY-keskusten toimintamenomäärärahaa ehdotetaan korotettavaksi 1 milj. eurolla lisähenkilöiden palkkaamiseksi myönteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden kuntiin sijoittamiseen ja kotouttamiskoulutuksen hankintaan liittyviin tehtäviin. TE-toimistojen toimintamenomäärärahaa ehdotetaan korotettavaksi 4 milj. eurolla turvapaikanhakijoiden kotouttamistehtäviin, käännös- ja tulkkauspalveluihin, lisähenkilöstön palkkaamiseen sekä henkilöstön koulutukseen.

Maahanmuuttajien perusopetukseen valmistavan opetuksen rahoitus on tarkoitus mahdollistaa eräissä tilanteissa, joissa oppilas ei ole kirjoilla koulussa tilastointipäivänä. Tämä muutos yhdessä turvapaikanhakijoiden määrän kasvun kanssa arvioidaan lisäävän perusopetukseen valmistavan opetuksen rahoitustarvetta 25 milj. eurolla.

Turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumista edistäviin toimiin, opettajien ja muun opetustoimen henkilöstön koulutukseen sekä osaamisen ja koulutuksen tunnustamisesta aiheutuviin hankkeisiin myönnettäviin avustuksiin ehdotetaan kohdennettavaksi opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla 2,2 milj. euroa.

EU:n sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton rahoitusta ehdotetaan tarkistettavaksi erityisesti EU:lta saatavan hätäapu-, turvapaikkahakijoiden sisäisten siirtojen ja kiintiöpakolaisten uudelleensijoitusten rahoituksen johdosta.

Maahanmuuttajia ja turvapaikanhakijoita koskevat määrärahalisäykset perustuvat nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen, ja ovat siltä osin vielä epävarmoja. Mahdollisiin lisätarpeisiin on mm. sosiaali- ja terveysministeriön osalta selkeämpi näkymä esim. kevään lisätalousarvion yhteydessä.

Puolustusmateriaalihankinnat

PVKEH 2016 -tilausvaltuuden enimmäismäärää ehdotetaan pienennettäväksi 131,8 milj. euroa, koska suunnitellut hankinnat eivät edellytä valtuutta. Esitettävä muutos kohdistuu pääosin vuosien 2017—2020 maksatuksiin. Rahoitus siirretään hankintakohteesta riippuen muihin puolustusmateriaalihankintoihin tai toimintamenoihin.

Aikuiskoulutus

Vuoden 2015 kolmannessa lisätalousarviossa ammatillisen lisäkoulutuksen tarjontaa lisättiin erityisesti ICT-alalta irtisanottujen työllistymismahdollisuuksien tukemiseksi. Lisäyksestä aiheutuva määrärahatarve vuodelle 2016 on 3 milj. euroa.

Aikuiskoulutustukeen varattua määrärahaa ehdotetaan korotettavaksi 10 milj. eurolla. Aikuiskoulutustuen käyttö on lisääntynyt edelleen arvioitua enemmän, ja tämä lisää myös valtion maksuosuutta.

Kulttuurikiinteistöt

Kansalliselle audiovisuaaliselle instituutille ehdotetaan valtuutta tehdä elokuvateatteritoiminnan siirtoon Helsingin keskustakirjaston yhteyteen liittyvä tilojen vuokraamista koskeva sopimus siten, että siitä aiheutuva vuokramenojen kasvu on vuositasolla enintään 180 000 euroa vuodesta 2019 lukien.

Olavinlinnan katoksen ja katsomorakenteen hallinnan siirrosta Senaatti-kiinteistöille sekä uudistamisesta aiheutuvaan vuokraan ehdotetaan kohdennettavaksi lisäyksenä 660 000 euroa hallinnonalan sisäisin määrärahasiirroin.

Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöjen investointien enimmäismäärää ehdotetaan nostettavan 35 milj. eurolla talousarvioesitykseen nähden. Myös seuraavien varainhoitovuosien sitoumuksien enimmäismäärää ehdotetaan korotettavan. Korkeamman investointitason aiheuttamien menojen kattamiseksi Senaatti-kiinteistöjen myyntitavoitetta ehdotetaan korotettavan. Myös Senaatti-kiinteistöjen nettolainanoton enimmäismäärää nostetaan.

Liikenneverkko ja liikenteen tukeminen

Perusväylänpitoon osoitetusta 100 milj. euron korjausvelan pienentämiseen varatusta määrärahasta ehdotetaan siirrettäväksi 5 milj. euroa yksityisteiden korjausvelan vähentämiseen. Tavoitteena on turvata tasa-arvoinen liikkuminen ja elinkeinoelämän kuljetustarpeet.

Junaliikenteen ostamiseksi vv. 2016—2019 ehdotetaan 120,7 milj. euron valtuutta solmia sopimus VR-Yhtymä Oy:n kanssa. Sopimus on n. 15 milj. euroa pienempi verrattuna v. 2015 päättyvään sopimukseen. Tämän johdosta junavuoroja joudutaan vähentämään ja vähennys koskee n. 6 % ostopalveluliikenteen asiakkaista.

Microsoftin irtisanomiset

Microsoftin irtisanomisten vuoksi Innovaatiorahoituskeskus Tekesin avustusvaltuuteen ehdotetaan lisäystä 10 milj. euroa ICT-osaajien palkkaamiseksi yritysten tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotehtäviin ja Finpron toimintamenoihin lisäystä 2 milj. euroa edistämään vapautuvan ICT-sektorin työllistymistä ja ulkomaisten yritysten sijoittautumista Suomeen.

Lisäksi yritysten investointi- ja kehittämishankkeisiin ehdotetaan uutta valtuutta 5 milj. euroa ja vuodelta 2015 käyttämättä jäävän, vuoteen 2016 siirrettävän, valtuuden enimmäismäärän nostoa 10 milj. eurosta 20 milj. euroon.

Muutoksia säästöpäätöksissä

Eläkkeensaajan asumistuen ja yleisen asumistuen aiottu sulauttaminen peruutetaan. Tämä lisää nettomääräisesti valtion menoja v. 2016 16 milj. euroa. Lisäksi lääkekorvauksiin kohdistuvaa säästöä ehdotetaan v. 2016 lievennettäväksi 50 milj. eurosta 25 milj. euroon. Tämä lisää valtion kustannuksia talousarvioehdotukseen verrattuna yhteensä 11,3 milj. euroa.

Edellä mainittujen toimenpiteiden seurauksena säästöjä ehdotetaan kohdennettavaksi uudelleen mm. Kansaneläkelaitoksen sosiaaliturvarahastojen toimintakulujen valtionosuuteen 5 milj. euroa sekä valtion korvauksiin terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin 6 milj. euroa. Rokotteiden hankintamomentille kohdennetaan 5 milj. euron kertaluonteinen vähennys. Pienempiä säästöjä ehdotetaan kohdistettavaksi joillekin muille hallinnonaloille, ja eräiden kärkihankkeiden määrärahoja lykätään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistaminen

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen ja itsehallintouudistuksen valmisteluun ja toimeenpanoon ehdotetaan lisättäväksi 600 000 euroa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla ja 400 000 euroa valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Lisäksi määrärahan käyttöperusteita ehdotetaan laajennettavaksi siten, että sitä voitaisiin käyttää sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla enintään 6 henkilötyövuotta ja valtiovarainministeriön hallinnonalalla enintään 4 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen ja siitä aiheutuvien muiden menojen maksamiseen. Lisäksi ehdotetaan, että sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen kehittämisohjelman toimeenpanoon varattua määrärahaa käytettäisiin palvelurakenneuudistuksen tukemiseen.

Perustoimeentulotuki

Perustoimeentulotuen kustannusten valtionosuuteen ehdotetaan lisättäväksi n. 1,4 milj. euroa. Tarkoituksena on tarkistaa toimeentulotuesta annettua lakia siten, ettei perustoimeentulotuen taso alene v. 2016 kansaneläkeindeksin pisteluvun alenemisesta huolimatta.

Sairausvakuutuslaista aiheutuvat menot

Valtionosuutta sairausvakuutuslaista johtuvista menoista ehdotetaan korotettavaksi 16,9 milj. eurolla. Tarve aiheutuu vuoden 2015 alijäämän kattamisesta sekä siitä, että vuodelta 2016 perutaan kertaluonteisesti puolet lääkekorvaussäästöstä. Lääkekorvauksiin v. 2016 kohdistuva säästö toteutetaan osittain apteekkimaksun korotuksella.

Eräitä muita muutoksia

Valtioneuvoston kanslia toteuttaa vuoden 2019 loppuun mennessä valtioneuvoston yhteisen, käyttäjälähtöisen asianhallintajärjestelmähankkeen, jolla tehostetaan asianhallinnan menettelyjä ja prosesseja. Hankkeen rahoitukseen ehdotetaan 400 000 euron lisäystä vuodelle 2016.

Suomi 100 -hankkeen menoihin ehdotetaan vuodelle 2016 lisärahoitusta 500 000 euroa.

Eduskunnan rakennusten peruskorjauksen menojen ajoituksen muutoksen johdosta ehdotetaan määrärahaa alennettavaksi 10 milj. euroa.

Poliisin harmaan talouden torjunnan menoihin ehdotetaan suunnattavaksi poliisin määrärahoista lisärahaa 6,4 milj. euroa, josta 3,2 milj. euroa ehdotetaan myönnettäväksi lisäyksenä talousarvioesitykseen nähden.

Määrärahaa maksuiksi Euroopan unionille ehdotetaan alennettavan 180 milj. euroa. Vähennys aiheutuu lähinnä EU:n omien varojen järjestelmän taustalla olevien eri maiden tekemistä kansantalouden tilinpidon lukuihin vaikuttavista tilastointiuudistuksista sekä mm. jäsenvaltioiden bruttokansantulopohjiin liittyvien varaumien poistamisesta uuteen omien varojen järjestelmään siirtymisen takia. Toteutetut muutokset muuttavat merkittävästi jäsenmaiden keskinäisiä maksuosuuksia ja vaikuttavat myös Suomen jäsenmaksuun alentavasti.

ECOFIN-neuvosto sopi marraskuussa 2015 yhteisen kriisinratkaisurahaston täydentävistä rahoitusjärjestelyistä. Tämän johdosta täydentävässä esityksessä mahdollistetaan valtiovarainministeriön ja EU:n yhteisen kriisinratkaisuneuvoston tekemä sopimus lainalimiittijärjestelystä. Lisäksi ehdotetaan, että valtioneuvosto voi päättää vakausmaksujen siirrosta yhteiseen kriisinratkaisurahastoon ja rahasto-osuuksien yhdistämisestä tehdyn sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta annetun lain 2 § 1 momentissa tarkoitetun toisen sopimuspuolen rahasto-osuuden väliaikaista siirtoa koskevan pyynnön esittämisestä enintään 3 502,5 milj. euron määrään saakka.

Kuntien peruspalvelujen valtionosuutta ehdotetaan alennettavaksi 44 milj. eurolla, joka vastaa valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen tarkentumista.

Vuoden 2015 satovahinkojen korvaamiseen ehdotetaan 4,5 milj. euron lisäystä.

LNG-terminaalien investointitukeen ehdotetaan hankkeiden viivästymisen johdosta lisäystä 9,1 milj. euroa.

ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskuksen perustamisesta johtuen työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenoista ehdotetaan siirrettäväksi 1,2 milj. euroa ja 19 henkilötyövuotta ELY-keskusten toimintamenoihin.

Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenoista ehdotetaan vähennettäväksi 1,3 milj. euroa johtuen yhtenäispatentin voimaantulon siirtymisestä vuoteen 2017.

Innovaatiokeskittymien kehittäminen -momentille vuoden 2013 ensimmäisessä lisätalousarviossa myönnetystä meriteollisuuden toimintaympäristön kehittämisen määrärahasta ehdotetaan uudelleen budjetoitavaksi käyttämättä jäänyt 2,7 milj. euron osuus.

Uusiutuvan energian tuotantotuen määrärahaa ehdotetaan vähennettäväksi 13 milj. eurolla tarkentuneiden arvioiden vuoksi.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle varattua määrärahaa ehdotetaan korotettavaksi 550 000 eurolla ja työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle varattua määrärahaa 350 000 eurolla. Tarve aiheutuu vireille tulevien valitusasioiden voimakkaasta kasvusta.

Lapsilisiin varattua määrärahaa ehdotetaan vähennettäväksi 5 milj. eurolla. Vähennystarve perustuu tarvearvioiden tarkentumiseen.

Valtion korvaukseen maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin varattua määrärahaa ehdotetaan vähennettäväksi 2 milj. eurolla ja vastaavasti valtion korvaukseen maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin varattua määrärahaa korotettavaksi 2 milj. eurolla. Uudelleenkohdennus liittyy maatalouslomitukseen kohdistuvien säästöjen toteuttamiseen.

Käsiteltävänä olevat ja nyt ehdotettavat määrärahojen muutokset pääluokittain, euroa

  Pääluokka Hallituksen
esitys
talousarvioksi
Täydentävä
esitys
Yhteensä
         
21. Eduskunta 172 662 000 -9 786 000 162 876 000
22. Tasavallan presidentti 13 475 000 - 13 475 000
23. Valtioneuvoston kanslia 207 538 000 20 000 207 558 000
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala 1 048 148 000 -352 000 1 047 796 000
25. Oikeusministeriön hallinnonala 906 146 000 17 483 000 923 629 000
26. Sisäministeriön hallinnonala 1 330 904 000 377 204 000 1 708 108 000
27. Puolustusministeriön hallinnonala 2 885 927 000 -32 000 2 885 895 000
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 17 527 005 000 -209 926 000 17 317 079 000
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala 6 770 186 000 21 745 000 6 791 931 000
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 2 567 254 000 -11 727 000 2 555 527 000
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 2 932 266 000 -1 373 000 2 930 893 000
32. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala 2 873 689 000 55 404 000 2 929 093 000
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 13 083 376 000 21 948 000 13 105 324 000
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 198 758 000 -11 000 198 747 000
36. Valtionvelan korot 1 573 100 000 - 1 573 100 000
Yhteensä 54 090 434 000 260 597 000 54 351 031 000

Käsiteltävänä olevat ja nyt ehdotettavat tuloarvioiden muutokset osastoittain, euroa

  Osasto Hallituksen
esitys
talousarvioksi
Täydentävä
esitys
Yhteensä
         
11. Verot ja veronluonteiset tulot 40 781 752 000 -4 700 000 40 777 052 000
12. Sekalaiset tulot 5 343 968 000 23 521 000 5 367 489 000
13. Korkotulot, osakkeiden myyntitulot ja voiton tuloutukset 2 450 958 000 -2 820 000 2 448 138 000
15. Lainat (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 480 689 000 -13 889 000 466 800 000
Yhteensä (pl. nettolainanotto ja velanhallinta) 49 057 367 000 2 112 000 49 059 479 000
       
15.03.01 Nettolainanotto ja velanhallinta 5 033 067 000 258 485 000 5 291 552 000
Yhteensä 54 090 434 000 260 597 000 54 351 031 000