Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         01. Miljöministeriet
         10. Miljövård
         30. Främjande av boendet
         50. Miljötillståndsverken
         60. Finlands miljöcentral
         70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2005

35. MILJÖMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Miljöförvaltningens utmaningar under de närmaste åren är att förbättra förutsättningarna för en god livsmiljö samt för ekoeffektivitet inom konsumtion och produktion, minska de miljörelaterade sanitära olägenheterna, märkbart fördröja utarmningen av naturens mångfald, förbättra Östersjöns tillstånd samt dämpa klimatförändringen.

Genom att utveckla planeringen och byggandet av samhällen strävar man efter att öka välfärden och samtidigt minska belastningen på och olägenheterna för miljön. I och med att befolkningens medelålder stiger bör man bereda sig på ändringar i efterfrågan på olika tjänster som hänför sig till boende och tjänster som samhället tillhandahåller.

Statsrådet uppställer följande mål för de samhälleliga verkningarna inom miljöministeriets ansvarsområde:

  • Belastningen på Östersjön minskar och hanteringen av miljöriskerna förbättras.
  • Den strukturella säkerheten i fråga om byggandet förbättras.
  • Nyproduktionen av bostäder motsvarar efterfrågan bättre än för närvarande. Andelen småhus ökar och inom den sociala bostadsproduktionen ökar andelen småbostäder.
  • Riskhanteringen i fråga om statens fordringar på och statsgarantier för bostadslån förbättras och de ekonomiska förlusterna minimeras. Statens bostadsfonds likviditet tryggas på ett kostnadseffektivt sätt som en del av statens upplåning och vidare skall ansvarsförhållandena i fråga om fondens och budgetekonomins räntekostnader motsvara orsaksprincipen och insynsprincipen.
  • Utarmningen av naturens mångfald mattas av.

Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för utvecklingen av de samhälleliga verkningarna inom ansvarsområdet:

Förhindrande av miljöförorening

  • Mängden bioavfall på avstjälpningsplatserna minskar, återvinningen av avfall ökar och arbetsfördelningen mellan aktörerna inom avfallsbranschen blir klarare.
  • Kunskapen om utsläpp av de mest farliga ämnena och av små partiklar samt om deras inverkan på miljön ökar.
  • Beredskapen för bekämpning av olje- och kemikalieskador blir bättre.
  • Näringsbelastningen i Östersjön och insjöarna minskar samtidigt som föroreningsrisken i fråga om viktiga grundvatten minskar.
  • Finland har beredskap att påverka klimatkonventionens målsättning för den nya förbindelseperioden.

Hållbar samhällsutveckling och livsmiljöns kvalitet

  • Resurshushållningen samt den ekologiska hållbarheten i samhällena förbättras.
  • Vid planeringen av områdesanvändningen har man tillägnat sig ett verksamhetssätt som bygger på växelverkan och på förhandsbedömning av verkningarna.
  • Förutsättningarna för byggande av stadslika småhusområden förbättras.
  • Planmässigheten i fråga om strandbyggandet ökar.

Skydd av naturens mångfald

  • De nya verksamhetsmodellerna för tryggande av skogarnas mångfald i södra Finland ökar naturvårdssamarbetet med syftet att matta av utarmningen av mångfalden.
  • Utvecklandet av att naturen utnyttjas för rekreation och av naturturismen stöder sysselsättningen och den regionala ekonomin särskilt i norra och östra Finland.

Gynnsamt och hållbart byggande

  • Styrning, forskning, uppföljning och information i fråga om byggande förstärker kvaliteten på byggandet och främjar en ekonomisk och smidig användning av byggnader.
  • Fastighetsägarna är bättre beredda på reparationsåtgärder.

Verksamheten på bostadsmarknaden

  • Bostadsproduktionen i tillväxtcentra, särskilt i Helsingforsregionen, ökar och stabiliteten på bostadsmarknaden blir bättre.
  • Bostadssituationen för specialgrupper förbättras och bostadslösheten fortsätter att minska.
  • Grunderna för fastställande av bostadsbidrag hålls på 2004 års nivå.

Utvecklande av servicen och verksamheten

  • Behandlingstiden för tillstånd som beviljas av miljöförvaltningen är rimlig.
  • Kvaliteten och produktiviteten i fråga om miljöförvaltningens tjänster och verksamhet förbättras genom en ökning av mängden elektroniska tjänster.
  • Regionaliseringen av uppgifter beaktas vid utvecklandet av verksamheten. Verksamhetens kostnadseffektivitet ökar.

Förvaltningsområdets anslag kapitelvis 2003—2005

    År 2003
bokslut
1000 €
År 2004
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2005
budgetprop.
1000 €

Ändring 2004—2005
    1000 € %
             
01. Miljöministeriet 22 725 23 138 23 152 14 0
10. Miljövård 34 049 38 065 25 158 - 12 907 - 34
20. Samhällen, användning av områden och naturvård 45 780 52 780 69 385 16 605 31
30. Främjande av boendet 430 000 428 000 429 500 1 500 0
40. De regionala miljöcentralerna 60 935 63 051 64 471 1 420 2
50. Miljötillståndsverken 4 822 4 524 4 551 27 1
60. Finlands miljöcentral 23 485 23 980 24 013 33 0
70. Statens bostadsfond 4 457 4 544 4 558 14 0
99. Övriga utgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde 30 333 37 867 37 902 35 0
  Sammanlagt 656 585 675 949 682 690 6 741 1

  Det totala antalet anställda 2 598 2 560 2 560    

Sammanfattning av fullmakterna under miljöministeriets huvudtitel (mn euro)
  2005 2006 2007 2008 2009 Samtliga utgifter
för användningen
av fullmakter
             
Förbindelser som ingåtts före år 2005 25,3 18,1 16,0 0,0 0,0 59,5
Förbindelser år 2005 2,9 19,1 17,3 14,0 39,6 92,9
Fullmakter sammanlagt 28,2 37,2 33,3 14,0 39,6 152,4