Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         03. Arbetslöshetsnämnden
         04. Prövningsnämnden
         08. Folkhälsoinstitutet
         10. Strålsäkerhetscentralen
         12. Statens skolhem
         14. Statens sinnessjukhus
         16. Allmän familjepension
         18. Sjukförsäkring
         19. Pensionsförsäkring
         20. Olycksfallsförsäkring
         21. Frontveteranpensioner
         28. Annat utkomstskydd
         57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2005

33. SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde har till uppgift att för befolkningen främja god hälsa och funktionsförmåga samt en hälsosam arbets- och livsmiljö och säkerställa en tillräcklig försörjning och tillräckliga social- och hälsovårdstjänster.

Omkring en tredjedel av socialutgifterna finansieras via statsbudgeten. Andelen under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel utgör en dryg femtedel av socialutgifterna, eftersom poster som hör till socialutgifterna finansieras också via andra huvudtitlar. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln.

Trots uppgången i efterfrågan på pensionsskydd och social- och hälsovårdstjänster har socialutgifterna utvecklats måttligt. För Finlands del understiger socialutgifternas andel av bruttonationalprodukten samt de köpkraftskorrigerade socialutgifterna per capita den genomsnittliga nivån i EU-länderna. Andelen beräknas stiga något 2005 och vara ca 27 %.

Faktorer som under de närmaste åren kommer att inverka på hur socialskyddet utvecklas utgörs av befolkningens åldrande och funktionsförmåga, den allmänna samhällsekonomiska utvecklingen, den europeiska integrationen, sysselsättningsgraden och långtidsarbetslösheten, fattigdomen och utslagningen, ibruktagandet av ny teknologi, den regionala utvecklingen i landet och förändringarna bland personalen inom social- och hälsovården. Med tanke på en hållbar finansiering av socialskyddet framhävs betydelsen av att personer i arbetsför ålder fortsätter i arbetslivet samt upprätthållandet av befolkningens arbets- och funktionsförmåga under de närmaste åren. När det gäller socialskyddet är utmaningarna gemensamma för länderna i Europeiska unionen. Verksamheten på gemenskapsnivå, såsom målsättningen, handlingsprogrammen för olika regioner samt jämförelseindikatorer som beskriver de politiska resultaten, har blivit intensivare inom socialskyddssektorn.

Det huvudsakliga målet för regeringen är att utveckla välfärdssamhället genom att förbättra sysselsättningen, upprätthålla arbetsförmågan, stärka bastjänsterna och utkomstskyddet samt balansera den regionala utvecklingen.

Av de politikprogram som fastställts i samband med regeringsprogrammet deltar ministeriet i sysselsättningsprogrammet, företagsamhetsprogrammet och informationssamhällsprogrammet.

De strategiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde är grupperade i följande helheter:

  • främjande av hälsa och funktionsförmåga
  • ett mera lockande arbetsliv
  • förebyggande och lindring av utslagning
  • fungerande tjänster och ett rimligt utkomststöd
  • barnfamiljernas välbefinnande
  • jämställdhet mellan könen.

Statsrådet uppställer följande mål, omfattande hela regeringsperioden, för de samhälleliga verkningarna inom social- och hälsovårdsministeriets verksamhetsområde:

Främjande av hälsa och funktionsförmåga

  • skillnaderna mellan befolkningsgruppernas hälsotillstånd minskar
  • antalet unga vuxna män som dör på grund av olyckor eller våld sjunker
  • alkoholskadornas inverkan på folkhälsan minskar
  • skadorna på grund av narkotikamissbruk minskar
  • arbets- och funktionsförmågan hos personer i arbetsför ålder ökar
  • funktionsförmågan för personer över 75 år förbättras
  • äldres möjligheter att bo och klara sig själva hemma förbättras.

Mål inom området för miljöhälsa

  • fukt- och mögelskador förebyggs, och situationen för dem som drabbats av mögelskador förbättras
  • ett nationellt program för tillsyn över farliga kemikalier bereds.

Ett mera lockande arbetsliv

  • arbetstagarna stannar kvar i arbetslivet 2—3 år längre än för närvarande
  • frånvaron på grund av sjukdomar och yrkesskador börjar gå ner och minskar med 15 %
  • frekvensen då det gäller olycksfall i arbetet och uppkomsten av yrkessjukdomar minskar med 40 % och de är av mindre allvarlig art än tidigare
  • trenden för tobaksrökningen och alkoholkonsumtionen bland personer i arbetsför ålder vänder och visar en tydlig nedgång
  • tillgången till och kvaliteten på företagshälsovård förbättras och samarbetet med rehabiliteringsinstanserna effektiveras
  • utkomstskydds- och pensionssystemens sporrande effekt ökar, och det blir vanligare att stanna kvar i och återvända till arbetslivet.

Förebyggande och lindring av utslagning

  • långtidsarbetslösheten och den strukturella arbetslösheten minskar
  • långvarigt behov av utkomststöd minskar
  • fattigdomen bland barnfamiljer minskar
  • de förebyggande hälsovårdstjänsterna för barn och ungdomar utökas
  • tjänsteutbudet inom missbrukarvård, mentalvård och barnskydd utökas
  • tillgången på tjänster inom missbrukarvården förbättras
  • samarbetet mellan förvaltningsområdena intensifieras för bekämpning av utslagningen
  • de bostadslösas antal minskar.

Fungerande tjänster och ett rimligt utkomststöd

  • tillgången till och kvaliteten på social- och hälsovårdsservice förbättras
  • tillgången till personal tryggas
  • strukturerna för anordnande av service läggs om
  • det regionala samarbetet stärks
  • hållbar finansiering för servicen säkras
  • handikappades möjligheter att delta i samhällslivet främjas
  • ett tillräckligt minimiskydd och ett rimligt utkomstskydd garanteras
  • hållbar finansiering av socialförsäkringarna säkras.

Främjande av medborgarnas rättsskydd och jämlikhet

  • tillgången på service tryggas med hjälp av t.ex. rimliga behandlingstider
  • enhetlighet i behandlingar och avgöranden tryggas på olika fullföljdsnivåer
  • tillsynen och dess kvalitet förbättras.

Barnfamiljernas välbefinnande

  • föräldraskap och familjesammanhållningen stöds
  • samordningen av arbete och familjeliv underlättas
  • kostnaderna för barn jämnas ut
  • trygga uppväxt- och utvecklingsmiljöer för barn säkerställs.

Jämställdhet mellan könen

  • ett handlingsprogram för att främja jämställdheten mellan könen bereds och verkställs
  • den reviderade jämställdhetslagen träder i kraft
  • löneskillnaderna mellan kvinnor och män reduceras
  • tidsbundna anställningsförhållanden blir färre
  • kvinnornas deltagande i beslutsprocessen och ekonomin ökar
  • antalet kvinnliga företagare ökar
  • våldet mot kvinnor och prostitutionen minskar
  • de jämställdhetspolitiska frågorna bedöms också ur mansperspektiv.

Målen utvärderas i uppföljningsdokument. I de resultatavtal som ingås med ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet enas man om vilket ansvar respektive instans har för uppnående av målen.

Sammanfattning av fullmakterna inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (mn euro)
  2005 2006 2007 Samtliga utgifter för användningen av fullmakter
         
Förbindelser som ingåtts före år 2005 4,600 1,428 - 6,028
Förbindelser år 2005 1,015 1,500 0,818 3,333
Fullmakter sammanlagt 5,615 2,928 0,818 9,361

Förvaltningsområdets anslag kapitelvis 2003—2005

    År 2003
bokslut
1000 €
År 2004
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2005
budgetprop.
1000 €

Ändring 2004—2005
    1000 € %
             
01. Social- och hälsovårdsministeriet 61 318 67 066 66 054 - 1 012 - 2
02. Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården 21 045 21 910 22 400 490 2
03. Arbetslöshetsnämnden 1 725 1 795 1 795
04. Prövningsnämnden 1 776 1 630 1 777 147 9
06. Rättsskyddscentralen för hälsovården 4 195 4 870 4 876 6 0
07. Institutet för arbetshygien 35 335 37 175 39 950 2 775 7
08. Folkhälsoinstitutet 34 227 44 444 43 270 - 1 174 - 3
09. Social- och hälsovårdens produkttillsynscentral 4 657 5 047 4 930 - 117 - 2
10. Strålsäkerhetscentralen 11 386 11 330 11 400 70 1
11. Läkemedelsverket och Utvecklingscentralen för läkemedelsbehandling 2 549 2 574 2 574
12. Statens skolhem 588 588 588
13. Arbetarskyddets distriktsförvaltning 21 927 22 608 22 800 192 1
14. Statens sinnessjukhus -193 607 607
15. Utjämning av familjekostnader 1 362 410 1 433 600 1 428 900 - 4 700 - 0
16. Allmän familjepension 39 716 41 000 39 300 - 1 700 - 4
17. Utkomstskydd för arbetslösa 676 486 678 000 696 500 18 500 3
18. Sjukförsäkring 727 950 786 000 1 064 000 278 000 35
19. Pensionsförsäkring 1 472 859 1 614 000 1 608 401 - 5 599 - 0
20. Olycksfallsförsäkring 13 404 13 500 13 000 - 500 - 4
21. Frontveteranpensioner 105 919 98 000 90 700 - 7 300 - 7
22. Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst och vissa utgifter för rehabilitering 256 739 252 928 245 308 - 7 620 - 3
23. Annat skydd för personer som lidit skada av krigen 2 615 2 750 2 550 - 200 - 7
28. Annat utkomstskydd 15 910 33 950 41 460 7 510 22
32. Av kommunerna anordnad social- och hälsovård 3 064 717 3 564 784 3 773 488 208 704 6
33. Vissa utgifter inom social- och hälsovården 21 254 6 700 6 325 - 375 - 6
53. Hälsofrämjande verksamhet och hälsoövervakning 9 759 9 760 9 860 100 1
57. Semesterverksamhet 200 600 201 500 201 750 250 0
92. Användningen av avkastningen av Penningautomatföreningens verksamhet 400 585 405 945 423 445 17 500 4
  Sammanlagt 8 571 458 9 364 061 9 868 008 503 947 5

  Det totala antalet anställda 3 799 3 910 3 9701)    

1) Den avgiftsbelagda verksamhetens andel uppgår till 1 515 årsverken.