Talousarvioesitys 2018
20. Liikenteen viranomaispalvelut
Selvitysosa:Liikenteen viranomaispalveluilla turvataan liikennejärjestelmän toimivuutta ja turvallisuutta sekä luodaan edellytyksiä liikennejärjestelmän ja siihen liittyvien palvelujen innovatiiviseen kehittämiseen.
01. Liikenteen turvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 46 853 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, rahoitus- ja maksuosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.
Liikenteen turvallisuusviraston tehtävänä on muun muassa:
- — liikenteen verotus-, rekisteröinti- ja valvontatehtävät
- — liikennejärjestelmän lupa- ja valvontatehtävät
- — liikennealan koulutukseen ja tutkintojen järjestämiseen liittyvät tehtävät
- — viraston toimialaan kuuluvat liikennemarkkinoihin liittyvät tehtävät
- — liikenteen turvallisuuden edistämiseen ja liikenteen ympäristövaikutuksiin kuuluvat tehtävät
- — liikenteen viestintä- ja valistustehtävät
- — liikennejärjestelmän toimivuuden varmistaminen normaaliolojen häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin rooli yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden ja hallinnonalan painopisteiden toteuttamisessa on:
- — edistää liikenteen palvelumarkkinoiden ja asiakaslähtöisten palvelujen syntymistä mahdollistavalla sääntelyllä, suunnitelmallisella vaikuttamisella ja kokeiluilla
- — ohjata kuluttajakysyntää liikenteen energiareformia tukevilla palveluilla
- — edistää vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien henkilöautojen käyttöönottoa hankintatuki- ja konvertointitukiohjelman avulla
- — avata ja hyödyntää tietoa uusien liiketoimintamahdollisuuksien ja liikennepalvelujen aikaansaamiseksi
- — turvata liikenne- ja viestintäyhteyksiä parantamalla liikenteen toimintavarmuutta ja turvallisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikenteen turvallisuusvirastolle vuodelle 2018 seuraavat keskeiset toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja muita tavoitteita.
Tulostavoite | 2016 toteutuma |
2017 tavoite |
2018 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
1. Liikenteen ja viestinnän palvelumarkkinat ja palvelut | |||
Liikennejärjestelmän sääntely on tarkoituksenmukaista ja mahdollistaa toimialan kehityksen. | |||
Ajoneuvojen liikennekelpoisuuspalvelujen käyttäjäystävällisyyden lisääminen | Digitaalinen oppimisympäristö on käytössä. | Ajoneuvojen ennakkoilmoittajien koulutuksen voi suorittaa digitaalisessa oppimisympäristössä. | |
Uusi laatumittaristo on käytössä. | Laatumittaristoa on kehitetty ja se tukee entistä paremmin riskiperustaista valvontaa. | ||
Digitaalisten ajoneuvopalveluiden (rekisteröinti, verotus, tyyppihyväksyntä käyttöaste) on lisääntynyt. | Rekisteröinnin digitaalisten itsepalvelujen käyttöaste on yli puolet. Verotuksen digitaalisten palvelujen käyttöaste on kasvanut. Digitaalisesti saapuneiden tyyppihyväksyntähakemusten osuus on kasvanut. | ||
Kuljettajien lupa- ja kelpoisuuspalveluiden kehittäminen käyttäjäystävällisemmäksi | Sähköistämisen käyttöönotto on toteutunut.Toimenpiteet tutkintopainotteiseen malliin siirtymiseksi on tehty. Mobiiliajokorttikokeilu on käynnistetty. | Sähköistäminen on edennyt suunnitelman mukaisesti (ajokortin uudistaminen, ryhmä 1) | |
Liikenteen markkinoiden tasapuolisuuden parantaminen, markkinoille tulon esteiden purkaminen ja palveluiden laadun varmistaminen | Valmius Liikennekaaren mukaisten toimenpiteiden käyttöönottoon on tuotettu. | Liikenteen markkinoiden tilakuvaan on sisällytetty liikenteen palvelulain seuraaminen (Trafilla on käytössä työkalut, joiden perusteella pystytään eduskunnan liikennevaliokunnan lausumaehdotusten edellyttämällä tavalla huolehtimaan viranomaisvalvonnan tehokkuudesta ja seuraamaan liikennemarkkinoiden tilannetta yhdessä Liikenneviraston kanssa). | |
1) Liikennejärjestelmän tilakuvakokonaisuus on konseptoitu ja sitä kehitetään suunnitelman mukaisesti. 2) Valittu tekninen alustaratkaisu on pilotoitu. | Seurantaa on kehitetty arvioinnin ja tunnistettujen kehitystarpeiden perusteella. | ||
Riski- ja suorituskykyperusteista toimintatapaa on sovellettu myös lupatoiminnoissa. | Riski- ja suorituskykyperusteinen toimintatapa on arvioitu:1) sisäisesti valvontasuunnitelmissa ja hyväksyntätarkastuksissa (arviointi ensimmäisten kokeilujen perusteella) 2) ulkopuolisen arvioijan toimesta. | ||
2. Liikenteen energiareformi | |||
Fossiilisten polttoaineiden käyttö vähentyy (hiiletön liikenne). | |||
Ajoneuvokannan uudistaminen | Selvityksessä tunnistetut muutostarpeet on toimeenpantu: 1) Autovertaamoa on laajennettu, 2) Vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien henkilöautojen käyttöönottoa tukeva kampanja on järjestetty, 3) Ajoneuvokannan tilakuva on tuotettu. | 1) Energiamerkin latausten määrä ulkoisista palveluista on yli 50 000 kappaletta vuodessa. 2) Vuoden 2017 kampanja on arvioitu ja päätetty jatkotoimenpiteistä. 3) Ajoneuvokannan tilakuvan tunnettuutta on lisätty. 4) Hankinta- ja konvertointitukiohjelma vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien henkilöautojen käyttöönoton edistämiseksi on aloitettu. 5) Vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien henkilöautojen käyttöönottoa edistävää viestintää ja valistusta on tehostettu. | |
Tieliikenteen vastuullisten kuljetusten yleistyminen | 1) Vastuullisuuskulttuuritutkimus I (nykytila) on tehty. 2) Julkisen sektorin ajoneuvohankintoja ja kuljetuksia koskeva neuvontapalvelu on järjestetty. | 1) Vastuullisuusmallin tunnettuus ja siihen sitoutuneiden yritysten lukumäärä on kasvanut. 2) Ohjeistusta on parannettu 2017 tehdyn selvityksen mukaisesti. 3) Julkisen sektorin ajoneuvohankintoja koskevan neuvontapalvelun muodosta on päätetty ja palvelua jatkettu vuoden 2017 kokemusten pohjalta. | |
Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen kehittyminen kestävällä tavalla | On järjestäydytty kansallisesti ja on miehitetty ICAO:n ympäristösuojelukomitea CAEP:in alaisia työryhmiä ICAO:n päästöjen hyvitysjärjestelmän (GMBM) edistämiseksi. | Koordinaation ja työryhmien miehityksen toimivuus on arvioitu. Toimintaa on parannettu tulosten perusteella. | |
Merenkulun hiilidioksidipäästöjen kehittyminen kestävällä tavalla | 1) Kv. neuvotteluja varten on tuotettu ehdotukset, jotka turvaavat ympärivuotisen kustannustehokkaan merenkulun.2) Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä aluspolttoaineena on edistetty ja biopolttoaineiden merikuljetusten kustannustehokkuus on parantunut. | 1) KV-vaikuttamissuunnitelman mukaiset toimenpiteet 2018 on tehty: — Alusten kapasiteettia koskevien jääluokkakorjauskertoimien uudistaminen —EU:n MRV-järjestelmän yhtenevyys IMO:n globaalin DCS-järjestelmän kanssa — CO2-päästöjen vähennystavoitteiden määrittely ja taloudellisesta ohjauskeinosta sopiminen IMOssa. 2) Kansallisen valvontasuunnitelman mukaiset toimenpiteet 2018 on tehty. — Otetaan kansallisesti käyttöön CO2-päästöjen tarkkailua, raportointia ja todentamista koskeva järjestelmä — Kehitetään alusten valvontaa osana ympäristövalvontajärjestelmää. |
|
3. Tiedon hyödyntäminen ja liiketoimintamahdollisuudet | |||
Tieto on lisännyt uutta liiketoimintaa. | |||
Sähköiset asiointikanavat ja tietojenvaihto | Trafin sähköisiä palvelujaon kehitetty DigitaalinenTrafi-suunnitelman mukaisesti (asiointivaatimukset, 5 käytettävyysparannusta, raportointi). | Sähköisen asioinnin ICT-ratkaisuja on kehitetty suunnitelman mukaan. | |
Trafin tietoon perustuvienpalvelujen määrä on kasvanut vähintään 5 %. | Trafin tietoon perustuvien palvelujenmäärä on kasvanut vähintään 5 %. | ||
Trafin tietoja ja palveluja on liitetty kansalliseen palveluarkkitehtuuriin. | Trafi on tuonut uusia palveluja kansalliseen palveluarkkitehtuuriin suunnitelman mukaan. | ||
Liikenteen tietojen hyödyntäminen uuden liiketoiminnan mahdollistamisessa | Suostumusten hallinnassa on hyödynnetty MyData-mallia. | ||
Trafin Tietopalvelutehtaan toteutus on edennyt suunnitellusti (ICT-ratkaisu ja tietotuotteet). | Trafin tietopalvelutehtaan toteutus on edennyt suunnitellusti (mm. sisältöpalvelujen laajentaminen, tukipalvelut). | ||
Avoimen datan määrää on lisätty suunnitelman mukaisesti ja toimenpiteet avoimen datan vaikuttavuuden ja hyödynnettävyyden parantamiseksi on tunnistettu. | Kaikki avattavissa olevat tietoaineistot on aukaistu. | ||
Trafin II tietotilinpäätös on laadittu. | Trafin III tietotilinpäätös on laadittu. | ||
Liikennekaaren sisältämien tietojen ja tietojärjestelmien yhdenmukaisuusvaatimusten täytäntöönpano | Seuraavien osa-alueiden yhdenmukaisuutta on lisätty rekisteröijälähtöisesti (Liikennekaari I): — tiedonluovutus — tietoarkkitehtuuri — tiedonvaihtoympäristöt |
Trafi on osallistunut Lippuprojektiin ja sen toimeenpanoon projektin projektisuunnitelman mukaisesti. | |
Älykkään robotisaation ja automaation periaatepäätöksen toimeenpano sekä hallinnonalan yhteisen liikenteen automaationtiekartan toimeenpano | 1) Automaatiohankkeiden ja kokeilujen toteutus on edennyt suunnitellusti (periaatepäätös ja tiekartta). 2) Automaattiajamisen ja -kokeilujen laaja tutkimushaku on avattu. 3) Liikenteen automaation vaikutussuunnitelma (kaikki liikennemuodot) on laadittu. | Liikennelabra on verkottanut aktiivisesti liikenteen automaatiota edistäviä toimijoita ja edesauttanut kokeilujen syntymistä.Trafi on käsitellyt automaattiliikenteen kokeiluluvat tehokkaasti ja joustavasti. | |
Ajoneuvojen turvavarustetietokanta on luotu. | Tietokannan toimivuus ja laajennettavuus on arvioitu 2017 selvityksen ja kokemusten perusteella. | ||
4. Luottamus digitaalisiin palveluihin | |||
Uusien digitaalisen tiedon hyödyntämiseen perustuvien liikennepalvelujen tietoturva ja tietosuoja sekä liikenneturvallisuus on varmistettu. | Trafi on laatinut virastojen ja yritysten kanssa suunnitelman automaattisessa liikenteessä syntyvän turvallisuustiedon jakamisen verkoston organisoimiseksi. | Trafi on käynnistänyt virastojen ja yritysten kanssa toimenpiteet automatisoituvan liikenteen luottamusverkoston kehittämiseksi, jotta liikenteessä syntyvää turvallisuustietoa jakamalla voitaisiin tukea automatisoituvan liikenteen vastuukysymysten ratkaisemista ja vahingoilta suojautumista. | |
Jatkokehittäminen on edennyt suunnitellusti (mm. ICT-arkkitehtuuri-hanke, ARKKU-projekti) | Katsastukseen liittyvien sääntelymuutosten edellyttämät toimenpiteet on otettu käyttöön 20.5.2018 mennessä. Ajoneuvojärjestelmien jatkokehittäminen -projektin toteutus on aloitettu. | ||
Liikenneturvallisuuden seuranta, arviointi ja raportointi yhdessä toimijoiden kanssa VN:n periaatepäätöksen linjausten pohjalta. | Toiminnan tavoitteet on dokumentoitu ja koordinointia on kehitetty palautteen perusteella. Periaatepäätöksen seuranta, arviointi ja raportointi valtioneuvostolle toimii. | ||
5. Liikenne- ja viestintäverkot | |||
Liikennejärjestelmän toimintavarmuus on parantunut. | |||
Liikennejärjestelmän varautumis- ja huoltovarmuustyön koordinointi hallinnonalalla | Esitys riskikuvasta varautumisen ja huoltovarmuustyön perustaksi ja tavoitteiksi on tehty. | Suunnitelmissa tunnistetutkehittämistoimenpiteet on toteutettu ja arvioitu. | |
Uusien toimintatapojen käyttöönotto | Aluskatsastusten uusi toimintamalli on arvioitu. | Arviointitulosten perusteella tunnistetut kehitystoimenpiteet on toimeenpantu ja aluskatsastuksen suorittaminen omavalvonnan avulla on lainsäädäntötoimin mahdollistettu osalla kotimaan liikenteen toimijoita. | |
Palvelutaso | |||
Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Asiakastyytyväisyys, sidosryhmät (asteikko 1—5) | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Tuottavuus | |||
Työn tuottavuuden kasvu-%, vähintään | 11,90 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kasvu-%, vähintään | 14,96 | 2 | 2 |
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo, %) | 102 | 100…106 | 100…106 |
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % (kolmen vuoden keskiarvo) | 140 | 120...127 | 126...133 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon momentille 11.19.05 budjetoitua lentoliikenteen valvontamaksua vastaavat menot 12,5 milj. euroa, katsastustoiminnan valvontamaksua vastaavat menot 7,3 milj. euroa ja kaupunkiraideliikenteen valvontamaksua vastaavat menot 40 000 euroa. Ajoneuvoverotustehtävän menot ovat 12,2 milj. euroa. Keskeisimmät julkisoikeudelliset suoritteet tulonmuodostuksen kannalta ovat tieliikenteen ajoneuvojen rekisteröintiin, ajokokeisiin, tutkintoihin ja ajokortteihin liittyvät suoritteet sekä erilaiset henkilöiden pätevyyteen liittyvät suoritteet.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Bruttomenot | 127 786 | 138 604 | 132 968 |
Bruttotulot | 96 080 | 90 995 | 86 115 |
Nettomenot | 31 706 | 47 609 | 46 853 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 085 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 30 082 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 84 134 | 80 865 | 75 115 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 34 208 | 29 680 | 28 544 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 33 495 | 33 792 | 30 046 |
— Luvat ja valvonta | 16 431 | 17 393 | 16 525 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 11 429 | 10 130 | 11 000 |
Tuotot yhteensä | 95 563 | 90 995 | 86 115 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 78 975 | 83 641 | 75 115 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 26 488 | 27 765 | 28 615 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 33 838 | 36 623 | 29 900 |
— Luvat ja valvonta | 18 649 | 19 253 | 16 600 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 5 450 | 7 215 | 9 106 |
Kustannukset yhteensä | 84 425 | 90 856 | 84 221 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 5 159 | -2 776 | - |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 7 720 | 1 915 | -71 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | -343 | -2 831 | 146 |
— Luvat ja valvonta | -2 218 | -1 860 | -75 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 5 979 | 2 915 | 1 894 |
Kustannusvastaavuus yhteensä | 11 137 | 139 | 1 894 |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Julkisoikeudelliset suoritteet | 107 | 97 | 100 |
— Ajoneuvojen rekisteröinti | 129 | 107 | 100 |
— Ajo-oikeudet ja tutkinnot | 99 | 92 | 100 |
— Luvat ja valvonta | 88 | 90 | 100 |
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) | 210 | 140 | 121 |
Kustannusvastaavuus, % yhteensä | 113 | 100 | 102 |
Veroluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2016 toteutuma |
2017 varsinainen talousarvio |
2018 esitys |
|
Tuotot | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 11 689 | 11 451 | 12 500 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 7 844 | 7 260 | 7 260 |
Kaupunkiraideliikenteen valvontamaksu | 40 | 40 | 40 |
Tuotot yhteensä | 19 573 | 18 751 | 19 800 |
Kustannukset | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 10 560 | 12 510 | 12 500 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 6 213 | 7 260 | 7 260 |
Kaupunkiraideliikenteen valvontamaksu | 40 | 40 | 40 |
Kustannukset yhteensä | 16 813 | 19 810 | 19 800 |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 1 129 | -1 059 | - |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 1 631 | - | - |
Kaupunkiraideliikenteen valvontamaksu | - | - | - |
Ylijäämä (+)/Alijäämä (-) yhteensä | 2 760 | -1 059 | - |
Kustannusvastaavuus, % | |||
Lentoliikenteen valvontamaksu | 111 | 92 | 100 |
Katsastustoiminnan valvontamaksu | 126 | 100 | 100 |
Kaupunkiraideliikenteen valvontamaksu | 100 | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 116 | 95 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ajoneuvoverotuksen laajennus: veneet ja moottoriajoneuvot (HO) | -1 000 |
Lentoliikenteen valvontamaksun laskennallinen tarkistus | 1 049 |
Merenkulun asiantuntija (siirto momentilta 24.01.01) | 83 |
Rikkidirektiivin valvonta | -100 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -39 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -16 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -14 |
Palkkaliukumasäästö | -34 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -16 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -251 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -350 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -28 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -30 |
Vuokrien indeksikorotus | 5 |
Vuokrien indeksikorotusta vastaava säästö | -15 |
Yhteensä | -756 |
2018 talousarvio | 46 853 000 |
2017 I lisätalousarvio | -825 000 |
2017 talousarvio | 47 609 000 |
2016 tilinpäätös | 47 703 000 |
40. Ajoneuvojen romutuspalkkio (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää romutuspalkkiosta, sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden tuesta annettavan lain mukaisen avustuksen maksamiseen uuden henkilöauton hankintaa varten.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi romutuspalkkiosta, sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden tuesta. Romutuspalkkiona myönnettävään avustukseen osoitetaan 8 milj. euroa.
Ostaja saisi hyvityksen ostaessaan uuden vähä- tai nollapäästöisen auton. Valtion avustuksen lisäksi tarkoituksena olisi, että autoala osallistuisi vapaaehtoisuuden pohjalta romutuspalkkion maksamiseen. Romutuspalkkio maksettaisiin yhdestä autosta vain kerran ja vain luonnolliselle henkilölle. Hyvityksen kohteena olevista henkilöautoista maksettaisiin normaalisti niihin kohdistuva autovero.
Liikenteen turvallisuusvirasto vastaisi romutuspalkkion myöntämisestä ja valvonnasta.
Tavoitteena on uudistaa henkilöautokantaa entistä vähäpäästöisemmäksi ja turvallisemmaksi ja edistää vaihtoehtoisten teknologioiden eli muiden kuin fossiilisilla polttoaineilla toimivien henkilöautojen käyttöä sekä niitä tukevan jakeluinfrastruktuurin kehittymistä. Lisäksi pyritään lisäämään autojen teknisiä valmiuksia siirryttäessä asteittain kohti entistä automatisoidumpaa liikennejärjestelmää.
Romutuspalkkiotuelle tulee saada komission hyväksyntä ennen sen käynnistämistä.
2018 talousarvio | 8 000 000 |
41. Tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 9 100 000 euroa.
Määrärahasta saa myöntää avustusta tieliikenteen turvallisuustoiminnan edistämiseen myönnettävästä valtionavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1207/2016) mukaisesti:
1) yleiseen tieliikenteen turvallisuustoimintaan
2) kehittämishankkeisiin, kokeiluihin ja turvallisuustutkimukseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahalla edistetään tieliikenteen turvallisuutta koskevien liikennepoliittisten tavoitteiden toteutumista. Määräraha perustuu vakuutusyhtiöiltä kerättävään liikenneturvallisuusmaksuun, joka tuloutetaan momentille 11.19.05.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
Yleinen tieliikenteen turvallisuustoiminta | 8 900 |
Kehittämishankkeet, kokeilut ja turvallisuustutkimus | 200 |
Yhteensä | 9 100 |
2018 talousarvio | 9 100 000 |
2017 talousarvio | 9 100 000 |
42. Sähkökäyttöisten henkilöautojen sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden hankinta- ja konversiotuki (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää romutuspalkkiosta, sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden tuesta annettavan lain mukaisen avustuksen maksamiseen joko uuden täyssähkökäyttöisen henkilöauton hankintaan tai henkilöauton kaasu- tai etanolikonversion tekemistä varten.
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi romutuspalkkiosta, sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- ja etanolikonversioiden tuesta.
Hankinta- tai konversiotukeen on oikeutettu uuden täyssähkökäyttöisen henkilöauton ostaja tai konvertoitavan henkilöauton omistaja tai haltija, joka konvertoi henkilöauton kaasulla tai etanolilla toimivaksi. Hankinta- tai konversiotuki maksettaisiin yhdestä autosta vain kerran. Hyvityksen kohteena olevista uusista autoista maksettaisiin normaalisti niihin kohdistuva autovero.
Liikenteen turvallisuusvirasto vastaisi hankinta- ja konversiotuen myöntämisestä ja valvonnasta.
Tuen tavoitteena on edistää autokannan uudistumista siten, että yhä useampi henkilöauto toimisi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tai -polttoaineilla (sähkö, bio- ja maakaasu, korkeaseosetanoli) ja vähentää samalla liikenteestä aiheutuvia haitallisia päästöjä.
Uusien täyssähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuelle ja henkilöautojen kaasu- sekä etanolikonversiotuelle tulee saada komission hyväksyntä ennen tukiohjelman käynnistämistä.
2018 talousarvio | 6 000 000 |