Talousarvioesitys 2012
01. Puolustuspolitiikka ja hallinto
Selvitysosa:
PUOLUSTUSMINISTERIÖ
Puolustusministeriö vastaa valtioneuvoston osana ja hallinnonalansa ohjaajana puolustuspolitiikan valmistelusta ja toimeenpanosta sekä sotilaallisen maanpuolustuksen ohjauksesta. Puolustuspolitiikan valmistelun ja toimeenpanon lisäksi puolustusministeriö vastaa sotilaallisen maanpuolustuksen voimavaroista ja muista toimintaedellytyksistä, kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittamisesta ja kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan osallistumisesta sekä vapaaehtoisen maanpuolustuksen kehittämisestä ja yhteensovittamisesta.
Toiminnan painopisteenä on puolustushallinnon uudistaminen siten, että 2020 -luvun puolustuskyvyn vaatimuksia vastaavat puolustusvoimien rauhan ja sodan ajan rakenteet ja toimintatavat ovat täysimääräisesti käytössä vuoden 2016 alusta lukien.
Toiminnalliset tulostavoitteet
Puolustusministeriölle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Tavoite | Tavoitetaso asteikolla 1—5 |
---|---|
Suomen etujen mukainen puolustuspolitiikka | |
Varmistetaan hallitusohjelman linjausten toimeenpano puolustushallinnossa. | 4 |
Valmistellaan puolustushallinnon uudistuksen suunnittelu- ja ohjausmalli (kehittämissuunnitelma) sekä ohjataan uudistuksen toteutumista tavoitteena toimintaympäristön edellyttämä puolustuskyky. | 4 |
Suorituskykyinen puolustusjärjestelmä | |
Ohjataan suorituskykyanalyysin laadintaa siten, että se mahdollistaa strategiset päätökset puolustuskyvyn osatekijöiden kehittämisestä suunnittelukauden aikana. | 3 |
Pyritään luopumaan tarpeettomista alueista ja toimitiloista kustannustehokkaasti. | 3 |
Turvallinen yhteiskunta | |
Puolustusministeriö vakiinnuttaa viranomaisyhteistoiminnan järjestelyt sopimuksin muiden ministeriöiden kanssa ja siirtää siten valtuudet yhteistoiminnan käytännön järjestelyistä virastoille ja laitoksille. | 4 |
Kansainvälisen turvallisuuden vahvistaminen | |
Varmistetaan kansainvälisellä yhteistoiminnalla erityisesti EU:n, Naton ja pohjoismaiden kanssa puolustuskyvyn kehittäminen ja huoltovarmuus. | 4 |
Kehitetään kriisinhallinnan toimintaedellytyksiä ja suorituskykyjä toimintaympäristön vaatimusten mukaisesti puolustuskyvyn käyttöä ja kehittämistä tukevalla tavalla sekä vaikutetaan valtioneuvostotasoiseen valmisteluun. | 4 |
Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan valtion yhteisellä arviointiasteikolla 1—5. Arviointiasteikossa 1 = Tavoitteesta on luovuttu, 2 = Tavoite ei toteutunut, 3 = Tavoite on osittain toteutunut, 4 = Tavoite on saavutettu ja 5 = Tavoite on ylitetty.
PUOLUSTUSHALLINNON RAKENNUSLAITOS
Rakennuslaitoksen toiminta-ajatuksena on järjestää maanpuolustukselle parhaat kiinteistöpalvelut kaikissa oloissa. Rakennuslaitos toimii puolustushallinnon kiinteistöalan osaamiskeskuksena, josta puolustushallinto saa tarvitsemansa kiinteistö- ja ympäristöalan asiantuntemuksen ja niihin liittyvät palvelut.
Toiminnalliset tulostavoitteet
Puolustushallinnon rakennuslaitokselle asetetaan seuraavat, pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Tavoite | Tavoitetaso asteikolla 1—5 |
---|---|
Suorituskykyinen puolustusjärjestelmä | |
Puolustushallinnon rakennuslaitoksella on kyky puolustusvoimien tukemiseen tuottamalla ja hankkimalla kiinteistö-, ympäristö- ja rakennuttamispalvelut kaikissa turvallisuustilanteissa. Tämä edellyttää kykyä varmistaa toiminnan jatkuvuus häiriötilanteissa, kykyä joustavaan valmiuden säätelyyn, kykyä pitää yllä poikkeusolojen suunnitelma- ja toimintavalmiutta sekä kykyä verkostoitua kiinteistöalan huoltovarmuuden ylläpitämiseksi. | 4 |
Turvallinen yhteiskunta | |
Puolustushallinnon rakennuslaitoksella on kyky tuottaa ja hankkia puolustusvoimille kiinteistö-, rakennuttamis- ja ympäristöpalvelut, joita se tarvitsee muun yhteiskunnan tukemiseen puolustusministeriön tehtävänannon mukaisesti. Tehtävä edellyttää, että Puolustushallinnon rakennuslaitoksen toiminnan jatkuvuus on varmistettu uhkatilanteita vastaavalla tavalla. | 4 |
Kansainvälisen turvallisuuden vahvistaminen | |
Puolustushallinnon rakennuslaitoksella on kyky tukea puolustusvoimia sotilaalliseen kriisinhallintaan liittyvien operaatioiden kiinteistö- ja ympäristöalan tehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa. | 4 |
Rakennuslaitoksen kansainvälistä osaamista ja yhteistyötä puolustushallinnon kiinteistö- ja ympäristöalalla kehitetään osallistumalla aktiivisesti kansainvälisiin seminaareihin, työryhmiin sekä kansainvälisesti yhteisten toimintaohjeiden laatimiseen. Rakennuslaitos vastaa puolustushallinnon kiinteistö- ja ympäristöalan pohjoismaisen Försvarsbygg -yhteistyön koordinoinnista Suomessa osana NORDEFCO -yhteistyötä. | 4 |
Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan valtion yhteisellä arviointiasteikolla 1—5. Arviointiasteikossa 1 = Tavoitteesta on luovuttu, 2 = Tavoite ei toteutunut, 3 = Tavoite on osittain toteutunut, 4 = Tavoite on saavutettu ja 5 = Tavoite on ylitetty.
Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Poiketen siitä, mitä talousarvioesityksen momentin 27.01.88 selvitysosassa ehdotetaan, puolustusvoimien ravitsemispalvelujen tuottamiseen tarvittava käyttö- ja vaihto-omaisuus on tarkoitus siirtää perustettavalle yhtiölle. Omaisuuden arvo on noin 7,2 milj. euroa. Jos yhtiö häviää puolustusvoimien ruokahuoltoa koskevan kilpailutuksen, sitoutuu se, uuden palveluntuottajan niin pyytäessä, myymään suurkeittiölaitteet tasearvolla.
01. Puolustusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 18 678 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) räjähtävän materiaalin turvallisuuteen keskittyvän järjestön (Munitions Safety Information Analysis Center) ja Euroopan puolustusviraston sekä muiden kansainvälisten yhteisöjen jäsenmaksujen ja maksuosuuksien maksamiseen
2) ETY-järjestön luottamusta ja turvallisuutta lisäävien toimien täytäntöönpanosta sekä näistä johtuvista hallinnollisista toimista aiheutuvien menojen maksamiseen
3) puolustusministeriön uusittujen toimitilojen jatkokehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Puolustusministeriön yhteisen viran, hallitusneuvos, keskusosaston päällikkönä, nimike muutetaan 1.2.2012 lukien osastopäälliköksi.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet
Toiminnallinen tehokkuus1) | 2010 | 2011 | 2012 |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Menot tulosalueittain (1 000 euroa) | |||
Puolustuspolitiikka | 2 943 | 3 077 | 3 220 |
Sotilaallinen maanpuolustus | 3 144 | 3 802 | 4 184 |
Kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittaminen | 1 280 | 1 560 | 1 583 |
Sotilaallinen kriisinhallinta- ja rauhanturvaamistoiminta | 577 | 974 | 1 344 |
Ohjaustoiminnot | 10 187 | 9 232 | 8 347 |
Yhteensä | 18 131 | 18 645 | 18 678 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuodet tulosalueittain | |||
Puolustuspolitiikka | 23 | 24 | 23 |
Sotilaallinen maanpuolustus | 26 | 22 | 25 |
Kokonaismaanpuolustuksen yhteensovittaminen | 9 | 9 | 11 |
Sotilaallinen kriisinhallinta- ja rauhanturvaamistoiminta | 5 | 7 | 10 |
Ohjaustoiminnot | 72 | 75 | 69 |
Yhteensä | 135 | 137 | 138 |
1) Vuoden 2010 menojen osalta kassaperusteinen toteutuma. Tukitoimintojen menot ja henkilötyövuodet on vyörytetty tulosalueille niiden henkilötyövuosien suhteessa.
Puolustusministeriö selvittää vuoden 2010 työilmapiirikyselyssä olevien, tasa-arvoa koskevien tulosten perusteella tilanteen ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin tilanteen parantamiseksi.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
Työtyytyväisyys (1—5) | 3,43 | 3,5 | 3,5 |
— naiset | 3,33 | ||
— miehet | 3,57 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 171 |
Valtiosihteerin palkkaus- ja muut menot | 190 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 22 |
Siirto momentille 27.10.01 | -350 |
Yhteensä | 33 |
Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Puolustusministeriön resurssipoliittisen osaston osastopäällikön virka avautuu 1.2.2012 viran nykyisen haltijan jäädessä eläkkeelle. Tässä yhteydessä erittelyviran nimi muutetaan vastaamaan muiden osastopäälliköiden virkanimikkeitä ja kelpoisuusehtoja sekä valtionhallinnon johtajapolitiikan linjauksia.
2012 talousarvio | 18 678 000 |
2011 III lisätalousarvio | 261 000 |
2011 talousarvio | 18 645 000 |
2010 tilinpäätös | 18 732 000 |
21. Puolustusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 195 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää puolustusministeriön hallinnonalan tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palveluiden hankkimiseen samoin kuin tuottavuushankkeiden toimeenpanoon.
Selvitysosa: